https://tummennuskalvot.fi/

Adbluen kulutus ja kustannukset?

Marko_K

Yhdistyksen jäsen
Liittynyt
22.12.2013
Onko foorumilaisilla kokemuksia AdBlue-lisäaineesta ja sen lisäämisestä?

Rouvan autossa tuollainen lisäainetankki löytyy ja kiinnostaisi tietää, miten tuon kanssa elellään. Helpointahan olisi antaa merkkihuollon hoitaa homma huoltojen yhteydessä, mutta kun tankki ei riitä koko huoltovälille, niin tarvitsee välilläkin lisäillä.

Säiliö majailee takakontin alla ja lisäysräppänä on siellä takakontin puolella kolmannen penkkirivin istuinten alla. Koska reiän välittömässä läheisyydessä on verhoilu, ei kiinnostaisi saada ammoniakkiroiskeita niihin haisemaan ja siksi huoltoasemilta löytyvien pikkupullojen tai kanisterien käyttö lisäyksiin ei oikein kuulosta hyvältä idealta. Onko jollain siis kokemusta, miten kovalla paineella rekkojen tankkauspisteiltä löytyvistä AdBlue-mittareista tulee tavaraa eli mahtaako sellaisella saada loroteltua sen tarvittavan viisitoista litraa tuonne säiliöön ilman roiskeita?
 
Enpä ole sisätiloista täytettävää AdBluehen ennen törmännyt, mutta kaikkea ne ranskalaiset keksivät..

Kuorma-autojen AdBlue-mittareista aine tulee samalla teholla kuin normaalista polttoainemittarista. Kyllä siinä roiskeiden vaara on ilmeinen.

Kauankos sillä 15 litralla ajelee?
 
Urlaub sanoi:
Enpä ole sisätiloista täytettävää AdBluehen ennen törmännyt, mutta kaikkea ne ranskalaiset keksivät..

Vissiin Sharanissa on sama älynväläys, joten puhtaasta ranskalaismista ei ole kysymys. Se ei toki tee ideasta yhtään fiksumpaa  ;)

Urlaub sanoi:
Kauankos sillä 15 litralla ajelee?

Tankin kokonaistilavuus on 17 litraa, sillä ajaa 20000 kilometriä. En vain haluakaan täyttää sitä ihan täyteen, vaan vain sen määrän jota sinne varmuudella mahtuu -- kun en halua liemen tulevan yli...
 
Urlaub sanoi:
Kuorma-autojen AdBlue-mittareista aine tulee samalla teholla kuin normaalista polttoainemittarista.

Tästä vielä -- samalla paineella kuin normaalista REKKAmittarista vai normihenkilöautopumpusta? Jälkimmäisestähän sanee liruteltua riittävän hissukseen...
 
Marko_K sanoi:
Tästä vielä -- samalla paineella kuin normaalista REKKAmittarista vai normihenkilöautopumpusta? Jälkimmäisestähän sanee liruteltua riittävän hissukseen...

Väittäisin, että normihenkilöautopumpun teholla. Kuorma-autojenkin AdBlue-tankki on sen verran pieni, että sen ehtii täyttämään vähän hitaamminkin. Ei tämä tietenkään kaikkia tankkauspisteitä kata.

Kannattaisiko viritellä trattiin letku ja lirutella varovasti AdBluet kotipihassa? Kun ei tuon useammin tarvitse toimenpidettä toistaakaan.

Huollossa varmaankin täytyy sitten erikseen ilmoittaa, ettei AdBlueta täytetä. Muutoin täyttävät pohjanmaankautta, kuten pesunestesäiliönkin. Ainakin laskun mukaan täpötäyteenkin säiliöön on saatu aina mahtumaan litra tai pari saippuavettä.
 
Mersussa (250 CDI) tuo säiliö on ainakin jenkkiversioissa vararenkaan paikalla. Täyttäminen pitäisi onnistua kohtuullisen helposti. Muistaakseni säiliön kyllä pitäisi Mersussa riittää huoltovälille. (Kai sitä voi huoltoihin viedä mukanaan myös omat "kuset", jos tulisi täyttö halvemmaksi?)
 
Merkkihuollon ratkaisu on tosiaan 1,89-litraiset pullot, 17,90€/kpl (!!!), lisättävä vähintään kaksi pulloa kerrallaan. Tuossa pullossa on jokin erikoiskorkki, joka aukeaa kun pullon ruuvaa kiinni täyttöaukkoon. Täytyy tutkia, saako tuota pirulaista edes muulla tavoin täytettyä... Jos ei saa, niim ostan yhden pullon ja askartelem tyhjästä erikoispullosta erikoistratin ;) En ryhdy maksamaan kymmenkertaista hintaa aineesta...
 
Käsittääkseni nuo raskaankaluston adblue-tankkauspisteet vaativat yrityskortin jotta pääset tankille, eli normi pankkikortilla litku jää tankkaamatta.
 
Taitaa tosiaan kaikilla olla suurinpiirtein tuo samanmoinen täyttöpullo.. Kierretään kiinni, ja painetaan tjsp... Ostaa yhden ja täyttelee sillä isommasta?


Adblue pump hakusanalla löytyi jotain vehkeitä tuohon tarkoitukseen... Liekö niistä iloa?
 
Urlaub sanoi:
Tuolta saisi tilattu 1000 litran pönikän urealiuosta sopivaan 350 euron hintaan: http://roadblue.fi/roadblue/

Siis 0,35 euroa litralta. Paljonkos se merkkiliikkeen korjaamo siitä veloittikaan? 20 euroa litralta vai?

Tässähän olisi vinkki yhdistykselle hommata tuollainen 1000 l säiliö jäsenistön käyttöön.  :) Omassa käytössä kulutus jää aika vähiin.
 
Eikö tuota saa Motonetistä ja AD varaosaliikkeistä 5 litran ja/tai 20 litran astioissa? Näin muistan lukeneeni.

Lisäys: Ei ainakaan Motonetissä näy, mutta http://roadblue.fi/roadblue/ myy 30 litran, 200 litran ja 1000 litran erissä, tai säiliöautolla toimitettuna, niin riittää vähän useampaan autoon.

Marko_K sanoi:
Rouvan autossa tuollainen lisäainetankki löytyy ja kiinnostaisi tietää, miten tuon kanssa elellään. Helpointahan olisi antaa merkkihuollon hoitaa homma huoltojen yhteydessä, mutta kun tankki ei riitä koko huoltovälille, niin tarvitsee välilläkin lisäillä.

Onkohän tässä jokin informaatiokatkos, jos tuosta Picassosta on kyse, kun tuon pitäisi kyllä riittää huoltovälille ihan reippaasti, vai onko nyt juuri Picassoon laitettu niin pieni säiliö ettei riitä.
 
Penguin sanoi:
Onkohän tässä jokin informaatiokatkos, jos tuosta Picassosta on kyse, kun tuon pitäisi kyllä riittää huoltovälille ihan reippaasti, vai onko nyt juuri Picassoon laitettu niin pieni säiliö ettei riitä.

No jos käyttöohjeeseen ja huoltovihkoon on uskominen, niin ei riitä. Arvioitu riittävyys 20000 km, huoltoväli 30000 km.

En tiedä miksi, mutta juuri 17 litran tankki tuntuu löytyvän monesta autosta AdBluelle googlailun perusteella. Ja se ei riitä pitkille huoltoväleille.
 
10 litran AdBlue kanistereita myydään myös "kaikilla hyvin varustetuilla" Teboil-asemilla.

Miten raskas liikenne pärjää tämän litkun kanssa, kun se jäätyy -11 asteessa. Ainakin BMW:n käyttäjiltä löytyy kirjoituksia viime talvelta, että auto on heittänyt virheilmoitukset ruutuun, kun ei ole saanut jäässä olevaa AdBlueta.
 
Mun käsittääkseni kusisysteemeissä on henkilöautoissa lämmitys. Raskaaseen kalustoon en ole perehtynyt.
 
Raskaassa kalustossa on AdBlue:lle lämmitys, henkilöautoista en tiedä. Toki se raskaassa kalustossakin varmaan riippuu siitä missä maassa myytäväksi se on suunniteltu. Jossain etelässä tuskin on mitään lämmitystä.