https://tummennuskalvot.fi/

Chevrolet Spark

Markku J

Hallitusjäsen
Liittynyt
18.12.2013
Lomareissulla Kreikassa tuli tapojeni mukaan vuokrattua pieni auto, joka sopii paikallisille kapeille teille. Nyt vuokraamolla oli tarjolla uudenpuoleinen Chevrolet Spark (Daewoo) litraisella koneella. Tuosta on olemassa isolohko 1.2 myös, mutta Kreikassa autot ovat valtaosin hinnaston pienimmällä koneella varustettuja.

Tästä Sparkista jäi päällimmäisenä mieleen ihan uskomaton tehottomuus. Litraiselta vaparilta (16 -venttiilinen, tehoa 68 hv ja vääntöä 93 Nm) en paljoa odottanutkaan, mutta käytännössä auto oli niin tehoton, että kiihdytys esim. kolmosella 60-80 kmh tuntui kestävän liki 10 sekuntia tasamaalla. Ylämäkiin joutui vuoristoteillä hakemaan ykkösen. National Roadilla Chania - Rethymnon ei tuolla koneella saanut edes kolmoselle vaihtamalla pidettyä 80 kmh vauhtia ylämäkeen.

Sparkissa oli yllättävän hyvät tilat, ja 4 aikuistakin sillä matkustaisi sen puolesta. Ohjaus oli sähkötehosteinen ja siinä oli audimainen mutteri, mutta tiheämpihampainen - mutterin kulmat tulivat vastaan noin 1 cm välein. Muotoilultaan tuo oli melko outo myös, kustannussyistä halvalla tehty, ja kojelaudassa oli erikoinen mittarikyhmy. Bensaa tuo kulutti älyttömästi. Meidän ajeluissa meni lähes 9 litraa satasella. Verrokkina meillä oli yhtenä päivänä Fiat Panda 1.2, joka kulutti vastaavassa ajossa 6,5 litraa satasella. Sparkia joutui suuren osan ajasta kuskaamaan kaasu lattiassa ja pienellä vaihteella - aina ei siis pieni kone ole se taloudellisin.

Jännä ilmiö tässä Sparkissa olivat "elokuvarenkaat". Kapeat ja korkeaprofiiliset kumit kiljuivat todella kovaa vuoristoteiden mutkissa ihan pienissäkin vauhdeissa. Tuli sellainen olo, että renkaat kaatuvat alle. Enpä tullut katsoneeksi renkaiden kokoa ja merkkiä.....

P32A5596.JPG

P32A5599.JPG

P32A5592.JPG

IMG_2889.JPG

 
Meillä oli samalla saarella muutama vuosi sitten vuokralla tämän Sparkin edeltäjä eli muistaakseni Aveo. Vähän vastaavia kokemukset. Tosin kulutus ei tainnut ihan noin kovaksi nousta. Ilmastointi käytännössä kyykkäsi niissä lämpötiloissa. Mutta huikeita oli fiilikset ajella vaikka sinne saaren etelä puolen isolle rannalle. Välillä melkein pelotti vuoristoteillä oma kyyti :)
 
Joo, huikeat on maisemat, kun ajelee Kissamoksesta alas rantatietä (ulkokaarteen puolella  ???).
Sparkissa ilmastoinnin päälle kytkennän huomasi tehossa (tai sen puutteessa) varsin selvästi. Mutta pakko se oli päällä pitää noissa lämpötiloissa, eikä sen teho ollut päätä huimaava.

Sellainen havainto on näiden pikkuautojen kanssa tullut joka vuosi, että todella kuumina päivän tunteina vuoristossa tuntuu se vähäkin teho kutistuvan entisestään. Alempana ja viileämmällä auto kulkee paremmin. Tuollaisen korkeuden (1000 metriä +/-) ei luulisi vielä tehoja merkittävästi laskevan. Uskomattomalta se vaan tuntuu, että ainoa liikettä aikaansaava yhtälö on ykkösvaihde ja kaasu pohjaan. Täällä kotimaassa tuntuu tuollainen pikkukonekin ihan eri tavalla riittävältä. Tosin Sparkin koeajoraportissa sanottiin jopa 1.2 -koneenkin olevan niin laiska, että ohituksista ei tarvi haaveilla.

 
antti sanoi:
Meillä oli samalla saarella muutama vuosi sitten vuokralla tämän Sparkin edeltäjä eli muistaakseni Aveo.

Aveo on pykälää isompi auto ja ollut tarjolla samaan aikaan Sparkin kanssa.

Vaggineiksi muutettuna Spark on Up ja Aveo on Polo.
 
Kyllähän se niin on että suomessa on loivat ja ennenkaikkea lyhyet mäet verrattuna moneen muuhun maahan. Niinpä epäilemättä täälläkin pärjää Sparkin tehoisilla autoilla joskaan ei niillä moottoriteillä mielellään jatkuvaa 130 vauhtia pidäkään. Sparkilla en ole ajanut, vastaavan tehoisilla toki useallakin ja sen lisäksi että tuollaisessa jatkuvassa 130 km/h ajossa moottori on tehojensa äärirajoilla eikä reserviä ole, tuon kokoluokan autojen ajo-ominaisuudet eivät varsinaisesti takaa mukavaa matkantekoa noissa vauhdeissa.

Kaupunkiautoiksihan nuo toki on speksattukin.