autoilua & elämää

Tuoreimmat viestit

Sivuja: [1] 2 3 ... 10 [Seuraava]
1
Tesla / Vs: Tesla Model 3
« Uusin viesti kirjoittanut Hesusnis eilen kello 23:14 »
Jos oli piuhassa, niin luultavasti ilppi tai akunlämmitykseen liittyvä juttu. Aamusella voi olla että omistaja oli laittanut kabiinin lämpiämään ennen starttia.
2
Tesla / Vs: Tesla Model 3
« Uusin viesti kirjoittanut jkvi eilen kello 23:07 »
Kolmonen oli taas toissayön pihassa. Ihmetytti kun tuntikausia illalla ajon jälkeen etupäästä kuului melkoinen ääni. Kuin olisi jotakin jäähdytellyt. Lämpöä oli ulkona n. 3-5 astetta tuolloin.

Ja sama aamusella jossakin vaiheessa yli puoli vuorokautta edellisen ajon jälkeen. Tosin vaimeampana, mutta äänteli se kuitenkin. Mikähän lie kyseessä?
3
.. Nilan osaa jäähdyttää tuloilmaa, mutta vastaavasti se ei osaa lämmittää poistoilmalla muuta kuin käyttövettä. Lattia tai patterit taas lämpenevät aina sähköllä. Nibe taas osaa lämmittää poistoilmalla myös kiertovettä, mutta ei jäähdyttää.

Mulla on tuore Nilanin compact pc ja olen uskossa että se lämmittää poistoilmalla sekä tuloilmaa että käyttövettä.

Esitteen mukaan:

"Ensin laitteen passiivinen vastavirtalämmönvaihdin ottaa 95 %
poistoilman lämmöstä talteen ja siirtää kerätyn energian tuloilman lämmitykseen. Sisäänrakennettu poistoilmalämpöpumppu
varmistaa, ettei yhtään lämpöä pääse hujakoille, ja ottaa loputkin lämmöt talteen ja käyttää sitä tuloilman sekä käyttöveden
lämmitykseen.
"

Ei kai noin saa kirjoittaa mikäli kompura ei lämpöä tuloilmaan saisi siirrettyä?

No joka tapauksessa tuommonen pilp on vähän paska vehje, mutta valmiin talon kun ostaa niin sitä ei voi kaikkeen vaikuttaa. Taloudellisesti tähän ei maalämpöä olisikaan kannattanut laittaa, mutta itse olisin sen kaivon porauttanut joka tapauksessa. Pilpin jäähdytysteho riitti juuri ja juuri nyt kesällä pitämään asunnon alle 23´c, mutta tällöin varajaan lämpötila nousi pahimmillaan 78´c:aan.

Teknisesti ihan sinänsä hyvä laite, mutta puhaltimet pitävät kohtuullisen kovaa ääntä ja pienen asunnon lyhyissä kanavissa ei se ehdi juuri vaimentua.
4
Alusta, renkaat ja vanteet / Vs: Ajatko talvella kitka -vai nastarenkailla?
« Uusin viesti kirjoittanut Penguin eilen kello 23:01 »
Nelivetoiseen hankin nastat, muilla pärjätään hyvin kitkoilla.
5
Sähköinen autoilu / Vs: Sähköautojen yleistymisen esteet
« Uusin viesti kirjoittanut skuuppia eilen kello 22:56 »
Olet ymmärtänyt väärin. AS:n sähköautouskovaiset ovat kertoneet, että akkujen hinta laskee merkittävästi nykyhinnosta.

Olen numerouskovainen. Lasketaan yhdessä. Litiumhydroksidin spot-hinta viime torstailta oli noin 25000$ per tonni eli 25$/kg. Sanotaan vielä, että dollari on sama kuin euro eli 25€/kg. VW:n sivuilta löytyy, että ID.3:n 58kWh:n akku sisältää 7,4kg litiumia. Pyöristetään ylöspäin, kun akku voi olla isompikin eli 10kg litiumia per auto.

Autossa ja akussa on siis litiumia 25€/kg*10kg=250€ arvosta. Nyt siis litiumin hinta oli tuplaantunut eli aikaisemmin litiumia oli 125€ arvosta.

Kyllä se BEV:n hinta pompsahtaa litiumin takia siis kokonaiset 125€+myyjän katteet päälle! Sitten tietysti autossa on paljon muutakin materiaalia ja tekniikkaa, jonka hinta voi nousta tai laskea.

Vakavasti ottaen on tässä ongelma, mutta se ei ole hinta vaan saatavuus. Vaikka hinta nouseekin, markkinoilta ei vain saa tarpeeksi litium-hydroksidia NMC-akkuihin, jota eurooppalaiset autot pääasiassa käyttää. Siksi toimitusajat ovat pitkiä ja iso kysyntä ei helpota tilannetta pitkään aikaan. Litiumia on vaikea jalostaa akkuihin ja midstream-jalostukseen ei ole investoitu tarpeeksi. LFP-akkuja saa markkinoilta paremmin.   
6
Alusta, renkaat ja vanteet / Vs: Talvirenkaiden valinta
« Uusin viesti kirjoittanut tet eilen kello 22:52 »
Kitkarenkaiden kolmikko, voittaja CVC7, Nokian, ja GY tai XI Mizu?

Tuo nelikko kärjessä, järjestyskin muuten sama mutta GY kiilasi kakkoseksi ohi nokialaisen.
7
Sähköinen autoilu / Vs: Kuvia töpseliautojen latauspisteistä
« Uusin viesti kirjoittanut tet eilen kello 22:44 »
Ensimmäistä kertaa törmäsin Type2 latauspaikkaan, josta näki lataustehon. Insinööri maksaa jo tästä tiedosta mielellään tuon euron extraa :D

Kotkan keskusta on suorastaan pullollaan vastaavia. Virran kaksikärsäisiä, osa 15 snt/kWh, osa ilmaisia. Kotkansaari ei kovin suuri ole, silti 30 paikkaa löytyy juuri noita näytöllisiä, jos oikein laskin. Lisäksi muutama muunlainenkin, myös pikalatureita.
8
Minkä merkkinen MLP on kyseessä?

Danfoss DHP-H 8
9
Yleistä eri automerkeistä / Vs: Turhimmat/ärsyttävimmät varusteet autossa
« Uusin viesti kirjoittanut rosso eilen kello 21:56 »
Kaistavahti! Onneksi 2008ssa saa pysyvästi pois päältä.
10
Meidän MLP täyttää kohta marraskuussa vuotta. Öljyä säästynyt hieman vajaat 30000 litraa ja sähköä kulunut pumpun erillisen mittarin mukaan hieman vajaat 70000 kWh. Ei yhtään häiriötä, ei yhtään huoltotoimenpidettä paitsi kerran putsattu ulkolämpötila-anturin kotelo.

Minkä merkkinen MLP on kyseessä?
Sivuja: [1] 2 3 ... 10 [Seuraava]