https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

T8 kulutus: webasto +1,2 l/100km

viliss

Uudenkarhea
Liittynyt
17.3.2018
T8 (xc90) on ollut nyt pari vuotta käytössä ja olen kerännyt exceliin Volvo on Call ajopäiväkirjan datan.

Heti alkuun tulokset:
kulutus auton oman ajopäiväkirjan mukaan: 5,2 l/100km
kulutus todellisen tankkauskirjanpidon mukaan: 6,4 l/100km

Käsitykseni mukaan volvon ajopäiväkirjan kulutus (5,2l/100km) ei sisällä webaston kulutusta, mutta tankkauspäiväkirjan mukainen kulutus (6,4 l/100km) sisältää

Taustatietoa, mista ko. luvut tulevat:

Tein analyysin yhdeltä kokonaiselta kalenterivuodelta eli 1.1.2017-31.12.2017:

Data:
kilometrilukema 1.1 oli 13 274 km
kilometrilukema 31.12 oli 51899 km
Vuoden aikana ajettu 38 625 km

Volvon ajopäiväkirjan mukaan:
polttoainetta kului 2024,9 litraa
josta keskikulutus 5,24 l/100km

Edelleen volvon ajopäiväkirjan mukaan:
Sähköenergian kulutus 5028 kWh
Sähköenergian talteenotto 1720 kWh
eli sähköenergiaa on ladattu 3308 kWh
jos kWh hinta 0,1 €/kWh, niin sähköenergian hinta 331€

Lisäksi ajopäiväkirjan data antaa, että 38625 km matkaan kului aikaa 948h, eli keskinopeus oli 41 km/h

Auton tankkaukseen käytetyn luottokortin mukaan vuonna 2017 autoon tankattiin 2472,24 litraa 95E, yhteensä 3550,40€

Luottokorttidatan mukaan 2472 litraa tarkoittaa 6,4 l/100km.

Ymmärtääkseni T8 sisätilan lämmitys tehdään ainoastaan webastolla, autossa ei ole sähkövastusta, jolla sisätilaa lämmitetään. Näin ilmeisesti T8 eurooppamalleissa, USA malleissa taas ei webastoa, vaan sähkölämmitys.

Ylläolevan datan perusteella volvon oma tietokone antaa kulutukseksi 5,2 l/100km, ja tankkauskirjanpito 6,4 l/100km, eli tankkauskirjanpidon mukaan +1,2 l/100km.

Tämän pohjalta näyttää, että T8 sisätilan lämmitys lisää kulutusta +1,2 l/100km.
Webaston kulutus ilmoitetaan usein l/h. Yllä Volvon ajopäiväkirjan mukaan keskinopeus oli 41km/h, joka antaa webaston kulutukseksi noin 0,5l/h.

Loppuhuomiona, että T8:ssa Webasto on käytännössä päällä lähes koko ajan (lämpimimpiä kesäpäiviä lukuunottamatta), ei vain talven pakkasilla.




 
viliss sanoi:
Ylläolevan datan perusteella volvon oma tietokone antaa kulutukseksi 5,2 l/100km, ja tankkauskirjanpito 6,4 l/100km, eli tankkauskirjanpidon mukaan +1,2 l/100km.

Tämän pohjalta näyttää, että T8 sisätilan lämmitys lisää kulutusta +1,2 l/100km.

Minusta noilla tiedoilla ei voida vielä olettaa MITÄÄN Webaston kulutuksesta. Ensin pitäisi mitata, paljonko tuo auton oma ajotieturi ylipäänsä vähettelee kulutusta -- ne kun niin yleensä tekevät. Eli tarkista sieltä mittausdatastakin paljonkin auton ilmoittama kulutus ja tankkauksesta mitattu kulutus on eronnut toisistaan vaikka nyt hellejaksolla, kun Webasto ei saletisti ole pyörinyt. Kun saat virheprosnetin selville, korjaa sillä koko seurantajakson auton ilmoittama kulutus vastaamaan todellista, ja vertaa tuota lukemaa tankkauksiata mitattuun lukemaan. Näin saaneet huomattavasti paremman arvion siitä, mikä on Webaston generoimaa ylimääräistä ja auton kirjanpidon ihi menevää kulutusta.
 
Hyvää dataa, lisätietona olisi hyvä tietää ajoprofiili (motari/maantie/kaupunki) tuon keskinopeuden lisäksi. Spritmonitorissa voi tällaisen tiedon antaa.

Ja sen lisälämmittimen saa valikosta pois päältä. Sitten ei polttele turhaan. Kun polttomoottorikin tuottaa lämpöä kun päällä on, ainakin ajoittain. Jos siis tarkoituksena on litralla pisimmälle kilpailu ;)
 
Webaston kulutus on tyypillisesti n. 0.6 l/h, joka on 60 km/h keskinopeudella 1.0 l/100 km. 40 km/h nopeudella tuo tekee jo 1.5 l/100 km.

Riippuu tietenkin Webaston käyttösuhteesta (paljonko Webastoa käytetään ajon aikana (%) ja paljonko esilämmitykseen?

Esim. 1/2 h esilämmitystä ja 1/2 tuntia ajoa keskinopeudella 40 km/h, josta ajoa W:n kanssa 15 min. Tästä tulee webastolisää 2.25 l/100 km.
 
Auton ajopäiväkirja (On Call -sovellus) ei sisällä Webaston kulutusta. Auton mittariston ajotietokone taas huomioi Webaston kulutuksen. Esimerkiksi tänään aamulla auto kertoi 16km työmatkan keskikulutukseksi 1.2l/100km polttoainetta, mutta On Call 0,0l/100km. Webasto laulaa siis todella herkästi. Tämä siis ainakin V90 MY18 osalta.
 
Mun matematiikka ei ehkä riitä, mutta voihan tuo reilun litran kulutus 100 km kohti olla webastolle ihan oikein jos autoa lämmitetään kovin lyhyille matkoille. Jos työmatka 2o km suuntaansa niin puolentunnin lämmityksillä kummassakin päässä 0,7 l/ 40 km tekee 1.7 l/100 km. Mutta ajaako kukaan tuollaista pätkää T8 koneella.
 
^
Tässä ilmeisesti tarkoitetaan ajon aikaista sisätilojen lämmitystä tms.
 
VILLE66 sanoi:
^
Tässä ilmeisesti tarkoitetaan ajon aikaista sisätilojen lämmitystä tms.

Nimenomaan tätä tarkoitetaan ja vielä tarkennuksena sähköajon. T8 bensamoottorin käynnistyttyä lämpöä riittää vaikka valoissa värjöttelevään disukkaan.
 
Voiko keski-euroopan vastuksen ostaa jälkiasenteisena.
 
VILLE66 sanoi:
^
Tässä ilmeisesti tarkoitetaan ajon aikaista sisätilojen lämmitystä tms.

Jes, sisätilan lämmitykseen kuluva bensa on asian ytimessä;

T8 lämmittää sisätiloja aina bensalla, ei sähköllä.

Ekan viestin tilaston mukaan sisätilan lämmitys nostaa keskikulutusta 5,2 l/100km -> 6,4 l/100km, eli n. 20%.

Itsee hämmästyttää sisätilan lämmittämiseen kuluvan energian suuri osuus tai toisin sanoin sisätilan lämmitys on keskikulutuksen näkökulmasta merkittävä osatekijä.

Tsekkasin omasta T8, miten webasto lähtee päälle; ajoin Pure moodilla sähköllä, ulkolämpötila oli 19C. Sisätilan ilmastointi oli säädetty 22C. Webasto ei lähtenyt päälle. Ajattelin nostaa sisälämpöä aste kerrallaan ja katsoa milloin webasto lähtee käyntiin (keskinäytöstä näkee, milloin kulutus 0, ja kun webasto käynnissä, nousee keskinäytön keskikulutus n. 1-2 l/100km).

Ja heps, heti, kun nostin ilmastoinnin  23C, lähti Webasto päälle.

Näyttää siltä, että kun ulkolämpö noin 4 astetta pienempi kuin ilmastoinnin sisälämpö, webasto astuu kuvaan ja alkaa polttaa bensaa. Ja Suomessa näin taitaa olla melkein 11 kk vuodessa. Tämä selittää, miksi webasto nostaa keskikulutusta niin paljon.
 
viliss sanoi:
Edelleen volvon ajopäiväkirjan mukaan:
Sähköenergian kulutus 5028 kWh
Sähköenergian talteenotto 1720 kWh
eli sähköenergiaa on ladattu 3308 kWh
jos kWh hinta 0,1 €/kWh, niin sähköenergian hinta 331€

Toi sähköenergian kulutus kertoo sähkön kulutuksen ja ladattu määrä on hieman enemmän kun akkuflektien pyöritykseen ja laturin hyötysuhteeseen hukkuu jotain.
Oman XC60 T8 datasta "Akkuvirran kulutus (kWh)" ja Zappin lataus logista löytyvä lataukseen käytetty sähköenergian ero on 2,5%. Tosin vasta reilut pari viikkoa dataa kerättynä.

Eli sä olet ladannut autoasi reilulla 5000kWh:lla.

Sähköenergian talteenotto kertoo vain kuinka paljon sähköä on saatu talteen jarrutuksissa. Mutta se on jo vähennetty tuosta "Sähköenergian kulutus" tai niin kuin mun auton logissa lukee "Akkuvirran kulutus (kWh)" kohdasta.
 
Hannu911 sanoi:
Eli sä olet ladannut autoasi reilulla 5000kWh:lla.

Sähköenergian talteenotto kertoo vain kuinka paljon sähköä on saatu talteen jarrutuksissa. Mutta se on jo vähennetty tuosta "Sähköenergian kulutus" tai niin kuin mun auton logissa lukee "Akkuvirran kulutus (kWh)" kohdasta.


"Mutta se on jo vähennetty tuosta "Sähköenergian kulutus" "

Tätä en tiennyt, tämä hyvä korjaus. Lataus tehty pääosin kodin normaalista schukorasiasta, eikä siinä ole ollut mitään mittaria tai muuta, jolla voisi todentaa ladatun sähköenergian määrän.

hyvä tarkenne



 
Hyvää dataa viliss’iltä, jonka tueksi vielä hyvää analyysiä!

AMSS:n koeajomittaukset tukevat kyllä tuota T8:n Webastokulutusta. Lehden koeajossa oli BMW X3 xDrive 30d, Mercedes GLC 350 e 4Matic ja Volvo XC60 T8 AWD. Niillä lähdettiin lämpimästä autotallista (21 oC) koeajolenkille ja autojen ilmastointi säädettiin 21 oC. Ulkolämpötila oli 7-9 oC. Kulutuksista tehtiin taulukko ja graafi (kuva). Siinä näkyy, että T8:n Webasto kulutti sähkölläajon aikana 3,1 – 1,5 lt/100km.

Vastaavasti GLC piti sähkövastuksella kabiinin lämpimänä ja sen polttomoottori käynnistyi 23,2 km ajon jälkeen. Keskinopeudesta näkyy, että silloin oli körötelty jo tasan tunti! Mielestäni ei voi silloin suoraan verrata sähköllä ajomatkoja toisiinsa. Graafista katsoen voi tulkita, että 32 kilometriin asti GLC oli taloudellisempi ja sen jälkeen T8 kiri edelle, mutta 170 km kohdalla osat taas vaihtuivat.

Taulukon mukaan pidemmällä matkalla näiden plugarien erot pienenevät ainakin reippaammassa ajossa. Tässä tapauksessa lisäksi diesel veti selkeästi pidemmän korren kokonaiskulutuksessa.

=======================

Hiukan duubioita omien kokemusten pohjalta herättävät nuo GLC:n hybridiajokulutukset. Moottorin käynnistyminen 45 %:ssa kertoo pedaalin voimakkaasta polkaisusta, jota ei normaalissa sähköajossa tapahdu, jos seuraa sähkömomenttimittaria. GLC:n sähkökiihtyvyyden 0-80 kmh (9,2 sekuntia) pitäisi riittää, jos se ajaa XC 60 T8:n perässä (16,0 sekuntia). Lisäksi hybridikulutus 265 kilometrin matkalla noilla kuvan nopeusalueilla oli poikkeuksellisen suurta. Olikohan oikea ajomoodi päällä (Eco-hybrid) ;).
 

Liitteet

  • vertailu.png
    vertailu.png
    54,2 KB · Katsottu: 613
viliss sanoi:
...Näyttää siltä, että kun ulkolämpö noin 4 astetta pienempi kuin ilmastoinnin sisälämpö, webasto astuu kuvaan ja alkaa polttaa bensaa. Ja Suomessa näin taitaa olla melkein 11 kk vuodessa. Tämä selittää, miksi webasto nostaa keskikulutusta niin paljon.
Jos on paljon sähköajoa ja haluaa, ettei bensaa käytetä lämmitykseen, pitäisi siis olla sähkövastus. Täällä Suomessa alle nollan keskilämpötilan kuukausia on melkein viisi ja silloin on moottorin esilämmityksestä hyötyä - Volvon käyttämä ratkaisu on kylmänä vuodenaikana moottorin ja päästöjen kannalta ok. Miten noissa muissa hybrideissä moottoria esilämmitetään?
 
Classic sanoi:
Jos on paljon sähköajoa ja haluaa, ettei bensaa käytetä lämmitykseen, pitäisi siis olla sähkövastus. Täällä Suomessa alle nollan keskilämpötilan kuukausia on melkein viisi ja silloin on moottorin esilämmityksestä hyötyä - Volvon käyttämä ratkaisu on kylmänä vuodenaikana moottorin ja päästöjen kannalta ok. Miten noissa muissa hybrideissä moottoria esilämmitetään?

T8:n ratkaisu ei lämmitä moottoria eikä toimi esilämmityksenä. Sähköajolla kabiiniin ei vain tule muuta lämpöä kuin tuosta webastosta.
 
Classic sanoi:
Jos on paljon sähköajoa ja haluaa, ettei bensaa käytetä lämmitykseen, pitäisi siis olla sähkövastus. Täällä Suomessa alle nollan keskilämpötilan kuukausia on melkein viisi ja silloin on moottorin esilämmityksestä hyötyä - Volvon käyttämä ratkaisu on kylmänä vuodenaikana moottorin ja päästöjen kannalta ok. Miten noissa muissa hybrideissä moottoria esilämmitetään?
Taitaa olla bensalla.
Webasto on hyvä kun siitä saa paljon tehoa irti ja auto lämpiää lyhyessä ajassa jos ja kun ajastetut ajat ei aina toteudu.
Esilämmityksessä penkki ja ratti lämpiää sähköllä.


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Corvike sanoi:
T8:n ratkaisu ei lämmitä moottoria eikä toimi esilämmityksenä. Sähköajolla kabiiniin ei vain tule muuta lämpöä kuin tuosta webastosta.
Onko käyttöhjeessa sitten painovirhepaholainen, kun esim. XC60 Twin Engine 2019 - manuaalissa lukee toimintoina mm. seuraavaa...
"Lämmitin
Lämmitin auttaa moottoria ja matkustamoa saavuttamaan oikean lämpötilan ennen ajoa ja sen aikana.
Lämmittimessä on kaksi osatoimintoa:
• Pysäköintilämmitin lämmittää tarvittaessa matkustamoa, kun pysäköinti-ilmastoinnin esi-ilmastointi on aktivoitu.
• Lisälämmitin lämmittää tarvittaessa matkustamoa ja moottoria ajon aikana.
Markkina-alueesta riippuen käytetään polttoainekäyttöistä tai sähkötoimista lämmitintä. Lämmitin on asennettu oikeaan etupyöränkoteloon."

 
Corvike sanoi:
T8:n ratkaisu ei lämmitä moottoria eikä toimi esilämmityksenä. Sähköajolla kabiiniin ei vain tule muuta lämpöä kuin tuosta webastosta.

Kyllä muuten lämmittää sekä toimii myös esilämmityksessä. Sähköllä lämpiää lisäksi penkit, ratti ja takalasi esilämmityksessä. Joudut nyt kaivamaan parempia argumentteja, kun olet selvästi ottanut tehtäväksesi Volvojen dissaamisen joka käänteessä.
 
No Volvolla on moottorin ja ohjaamon lämmitys talviolosuhteita varten valmiiksi mietitty. Miten nämä toiset sitten olivat ratkaisseet moottorin esilämmityksen? Voisi olettaa, että trendi on jättää moottorin esilämmitys vähemmälle huomiolle, ollaanhan täällä periferiassa tosi vähäinen käyttäjäkunta. Sellaiset ratkaisut eivät oikein innosta, joissa kone kiskaistaan kylmänä käyntiin, vähintään pitäisi olla letkulämmitin ja heti startista ajetaan kylmänä kautena polttomoottorilla...
 
Haluaisin, että Volvossani olisi kaikki mahdollisuudet:
1. Keskikesän ajossa sähkötoiminen jäähdytys on loistava ja se T8:ssa on
2. ”Välikelin” tai suomalaisenkesän keleihin lämpötilavälillä 5-20 C auto kysyisi käynnistettäessä, lyhytmatkainen ajo -> kyllä tarkoittaisi sähkölämmitystä ja nykyistä pure tilaa, jossa voimakkaammin kiihdyttäessä bensa tulee mukaan.
2. Alle 5 asteen auto lämpiäisi veballa ja käyvällä bensakoneella sähköavustettuna. Lisäksi olisi edelleen valittavissa nykyiset tilat.
 
Ei sitä autoa sen monimutkaisemmaksi tarvitse tehdä kuin tarpeen. Jos siinä on sähkölämmitys, niin en keksi webastolle enää käyttötarkoitusta ja sama toiseen suuntaan. Autossa on silloin jo kaksi lämmitystä, joista toinen siis moottorin hukkalämpö, jota bensalla riittää runsain mitoin.
 
lnaukkar sanoi:
Ei sitä autoa sen monimutkaisemmaksi tarvitse tehdä kuin tarpeen. Jos siinä on sähkölämmitys, niin en keksi webastolle enää käyttötarkoitusta ja sama toiseen suuntaan. Autossa on silloin jo kaksi lämmitystä, joista toinen siis moottorin hukkalämpö, jota bensalla riittää runsain mitoin.
Kyllä moottorinkin lämmityksen tarvii ja se on Weba. Miten muuten 530e:ssä ja 330 e:ssä saa moottorin talvella esilämmitettyä?