https://tummennuskalvot.fi/

Mazda MX-5 / Miata (2016-)

P

pokkus

Vieras
Uuden MX-5:n kuvat on julkaistu.

zqzamrnl8tdmvwey60lf.jpg


ow9a1dxgavcrsic5sbdx.jpg


http://jalopnik.com/2016-mazda-miata-this-is-it-1630269168

Ihan hieno ilmestys ja jos ajettavuus on samalla tasolla nykyisen mallin kanssa, niin ei varmasti ole huono auto.

 
Freesin näköinen ilmestys. Olikos tämä se Alfan kanssa yhteistyössä tehty MX-5? Toisin sanoen onko tästä tulossa Alfalta oma versio, Spyder/Spider?
 
NA ja NB -mallit omistaneena kiinnostaisi kovasti. Josko kuitenkin ensin omistaisi NC:n, jotta tulee sarja täyteen..
 
JWM sanoi:
Freesin näköinen ilmestys.

On tuossa aika paljon samaa muotoa ja yksityiskohtia kuin Z4:ssä ja F-typessä, mutta mittasuhteet ovat sellaiset että tämä näyttää ilahduttavasti jälleen kompaktilta autolta. Mahtailu ei varsinaisesti kuulu Miatan geeneihin.

JWM sanoi:
Olikos tämä se Alfan kanssa yhteistyössä tehty MX-5? Toisin sanoen onko tästä tulossa Alfalta oma versio, Spyder/Spider?

Joku alfabossi Fiatilta oli niin kansallistunteissaan, että hänen vaikutusaikanaan Alfaa ei tulla valmistamaan Italian ulkopuolella, ei siis myöskään Hiroshimassa. Niinpä tässä on arvuuteltu, että onko Fiatin versio sitten Fiat vai Abarth. Olisihan niillä merkkejä Autobianchista Jeeppiin, ja amerikanmalliin ei minkäänlaista häpyä siinä mihin autoon mitäkin merkkejä lyödään.
 
Ei ihan heti näytä omaan silmään kauniilta, jos nyt ei rumaltakaan. Takavalot tuovat mieleen Jaguar XKS:n, mutta eivät ole minusta hyvin muotoillut (XKS:n takavalot ovat ok). Kokonaisuutena vanhan korimallin viimeinen iteraatio on minusta toimivampi, mutta livenä nähtynä tilanne voi tietysti muuttua.
 
^^Viime vuonna Mazda julkisti tosiaan tuon Alfa Romeo yhteistyön uuden MX-5:n suunnittelussa ja valmistuksessa. Itse käsitin sen niin, että Fiat konserni halajasi erityisesti Mazdan teknologiaa ja valmistusosaamista. Tämä onkin nyt sitten uusi vaihe, kun auton nimi vaihtuu Fiatilla: ???

http://www.telegraph.co.uk/motoring/car-manufacturers/mazda/11074139/New-Mazda-MX-5-revealed.html

Toivottavasti Mazda on suojannut IR-, knowhow, ym. oikeutensa, jos yhteistyö rämettyy ja esimerkiksi myyntimäärät supistuvat. Jospa Italiaanot olivatkin vain 'tiedonkeruu' matkalla...

Joka tapauksessa upean näköinen on tuo uusi MX-5.

=====================

Tietysti kaikki AS:läiset olivat kesällä mukana MX-5:n 25 vuotisjuhlakilpailussa, jossa palkintona oli musta MX-5!!! 8) Minäkin koeajoin Skyactiv-Mazdan (siis Kolmosen, onnettarena oli Hpj), jotta voi osallistua, mutta voitto ampui ohi. Se meni tosin varsin lähelle, eli Espooseen. Onnittelut sinne.  :)
 
pantero sanoi:
Toivottavasti Mazda on suojannut IR-, knowhow, ym. oikeutensa, jos yhteistyö rämettyy ja esimerkiksi myyntimäärät supistuvat. Jospa Italiaanot olivatkin vain 'tiedonkeruu' matkalla...

Kertoo karua kieltä italialaisen autonrakennuksen tilasta. Napolissa oli sentään rakennettu autoja jo miespolven verran, kun Hiroshimassa pyyhittiin havunoksilla atomipölyä, eikä autovalmistuksesta ollut ajatustakaan.

Jos automaailman napakymppejä haetaan, niin vuonna 1989 esitelty MX-5 on yksi top 10:een meneviä malleja. Miksiköhän sitä ei ole enempää kopioitu? BMW oli varmaankin ensimmäisiä perässä tulijoita.
 
Olen pitkään tykännyt Mazdoista ja erityisesti MX-5 on ollut kovin kiinnostava. Tuossa kuitenkin minusta varsinkin takaa on todella paljon Jaguaria. Toki tuollainen vahvoilla varjoilla oleva kuva ei anna kovin hyvää kuvaa siitä miltä auto luonnossa tulee näyttämään. Toivotaan että ajamisen herkkyys on tallella!
 
Mazdalla on muotoilu nykyään hyvin hanskassa, edellisen sukupolven Mazdat, 3 ja 6, olivat omasta mielestä luotaantyöntäviä, varsinkin keula oli susiruma. Mutta tämä uusi tyylisuuntaus näyttää hyvältä eikä MX-5 ole poikkeus, oikein passeli ulkoa ja sisältä. Kävisi jokapäiväiseksi autoksikin itselle paitsi kun tulee tarve kuljettaa jotain tai mukaan pitäisi mahtua kolmas henkilö...Mutta varmasti on hauska ajettava.
 
Kivan näköinen peli ja minua kinnostava malli.

Edellisen (nykyisen) sukupolven laitteella ajelin muutama vuosi sitten yhden illan. Mieleen jäi tuosta ajelusta nautittava ajettavuus ja katon helppo operointi. Negatiivisena puolena mieleen jäi ennen kaikkea ohjaamon pienuus, en saanut kunnon ajoasentoa, siten että ajoviima ei olisi osunut otsaani. Toinen osin negatiivinen asia oli suorituskyky, mutta eihän tuon olekaan tarkoitus olla urheiluauto.
 
Toivottavasti tuossa pääsee hieman syvemmälle istumaan kuin edellisessä mallissa, jossa jo alle 180cm kuski ei saanut penkkiä eli päätä tarpeeksi alas ettei olisi 80kmh vauhdista alkaen tukka lähtenyt... ei ole enää varaa hiuksia tarpeettomasti vähentää ;) Ikävästi siis päähän tuuli vaikka istui alimmassa asennossa. Muuten olisi tullut kaupat.

Kangaskattoisena katto päällä tuo uusi näyttää sopusuhtaiselta, kuten teki vanhakin. Kovakattoisena vanha oli vähän kökkö katto kiinni.
 
Mazdalle täytyy antaa kredittiä tuollaisen kaupallisesti hankalan auton pitämisestä mallistossa merkin vaikeinakin vuosina. Miatalle on helppo naureskella ja koneiden tehottomuutta ei voi kuin ihmetellä, mutta kunnioitettava teko marginaalimerkiltä pitää 25 vuotta pientä, matalaa takavetoavoa yhteensoittoon mallistossa.

Toivottavasti tästä uudesta ei esitellä kovakattoversiota. Se edellisen version peltikattoversio soti kaikkea sitä vastaan, mitä mx-5 alunperin oli. Pieni, kevyt ja yksinkertainen roadster.
 
Kai tässä nyt on vähintään 165hv 2.0 Skyactive. Mielellään vielä kireämpi.
 
^Aika vähän on julkistettu tietoja tuosta uudesta MX-5 2016 (gen4) mallista. On kerrottu, että luvassa olisi uusia julkistuksia tekniikasta Pariisin autonäyttelyn yhteydessä (lokakuussa). Se on kait aika selvää, että nokalla on Skyactiv-moottori. Mutta mikä? Yleisin veikkaus on 2,0 Skyactiv-G bensakone.

Huolestuttavaa on se, että tarjolle on kerrottu tulevan myös automaattiboxi.  Toivottavasti tuo on kuitenkin ankka (pieni, pippurinen 2 seated roadster ja automaatti...  :eek: ). No pianhan se selviää. Ainakin tuossa tekniikkakuvassa on selkeästi se ainoa oikea, eli manuaali.

Tuossa tekniikkakuvassahan moottori ei näyttäisikään olevan ihan vakio Skyactiv yläosaltaan.  Onkohan siitä kiristetty lisää heppoja...
 

Liitteet

  • 2016_mazda_mx-5.jpg
    2016_mazda_mx-5.jpg
    104,2 KB · Katsottu: 301
Olihan automaattia tarjolla vanhassakin korissa joten miksei uudessa.
 
Jenkkimarkkinoille aika oleellinen kun aniharva osaa ajaa manuaalia.
 
Jenkit saavat aivan vapaasti ajaa tomaateillaan, kunhan manuaali säilyy valikoimassa Euroopassa.

Tomaatti tuli tarjolle kaiketi 2009 eli samaan aikaan kuin viikkautuva peltikattokin. Oisko ollut menekkivaikeuksia finanssikriisin aikaan ja Hiroshimassa tehty paniikissa (?) ratkaisu erilaisten optioiden lisäämisestä tarjontaan?
 
Aika hyvin tuo MX-5 on kuitenkin myynyt. Jossakin näin, että kaikkiaan olisi myyty 940 000 kpl. Miljoonan rajapyykki lähestyy. Ehkei vielä nykyisellä korilla, mutta heti sitten uudella, antaen samalla lisäbuustia uuden myyntiin...
 
Täällä rapakon takana tuo Miata (MX-5) on hyvinkin yleinen auto.
 
pantero sanoi:
Tietysti kaikki AS:läiset olivat kesällä mukana MX-5:n 25 vuotisjuhlakilpailussa, jossa palkintona oli musta MX-5!!! 8) Minäkin koeajoin Skyactiv-Mazdan (siis Kolmosen, onnettarena oli Hpj), jotta voi osallistua, mutta voitto ampui ohi. Se meni tosin varsin lähelle, eli Espooseen. Onnittelut sinne.  :)

Ilman muuta oltiin mukana ja harmitti oikeasti, että arpaonni ei suosinut. Ei olisi haitannut tippaakaan, että arvottu auto oli pari vuotta vanha erikoismalli ja tuhnummalla moottorilla. Toivottavasti nykyinen omistaja osaa arvostaa palkintoaan.

Urlaub sanoi:
Tomaatti tuli tarjolle kaiketi 2009 eli samaan aikaan kuin viikkautuva peltikattokin. Oisko ollut menekkivaikeuksia finanssikriisin aikaan ja Hiroshimassa tehty paniikissa (?) ratkaisu erilaisten optioiden lisäämisestä tarjontaan?

Voi myös liittyä siihen, että vuosien saatossa MX-5:stä on ylipäätään tullut "aikuismaisempi". Sinällään ihan fiksu veto minusta tarjoita noita rättikaton ja manuaalin ohella. Automaatilla varustettu MX-5 sopii oivallisesti kaupunkiin ja bulevardikruisailuun kesäillassa. Samaten kovakatto tarjoaa suojaa varkailta ja vandaaleilta, jos autoa joutuu säilyttämään kadulla. Myös kovakaton helppohoitoisuus varmasti alentaa ostokynnystä joidenkin kohdalla. Jos rättikatto ja manuaali olisi kokonaan korvattu noilla, olisi Mazda sen sijaan sortunut hölmöilyyn.
 
Aika kaunis tuo uusi Mazda mx-5. Myin eräälle hyvälle naisasiakkaalleni joskus tuollaisen vanhankorisen. Oli ajettu 16 000 ja Rovaniemeltä ostin vaateliikkeen pitäjältä.
Itselleni en olisi tuota korimallia huolinut. Roadsterillä ei ole käyttöä kun en kesällä sillä ajaisi, mutta ajoi ainakin tuo neiti talvetkin. Koskahan tuo tulee meille vai tuleeko lainkaan. Hinta olisi ehkä 32 900.
 
Amerikkaan eri moottori kuin muualle päin maailmaa:

http://jalopnik.com/when-the-2016-mazda-miata-was-revealed-just-a-few-short-1641351088
 
Uusimmassa car-lehdessä oli tämä koeajossa 1,5-litraisella koneella, 16" vanteilla ja LSD:llä. Keräsi odotetusti kehuja alustan toimivuudesta, ajo-ominaisuuksista ja sisätilojen uudesta ilmeestä. Yhtä lailla odotetusti kaivattiin hiukan lisää voimaa, sillä kuivalla alustalla koneen vääntö ei oikein riittänyt rikkomaan 195/50-koon Yokohamojen otetta tiestä. Lisäksi ratin etäisyyssäädön puuttuminen oli pieni miinus, mutta tämä oli painonsäästösyistä jätetty autosta pois. Toisaalta auton paino kasvoi kehitysvaiheessa 50 kilolla, kun äänimaailmaa säädettiin sellaiseksi kuin insinöörit sen halusivat - lopputulos ei toimittajan mukaan ollut kovin sielukas, mutta moottorin äänessä on mukavaa särmää. Loppuarvosana oli neljä tähteä ja jo heti alussa todettiin, että tähän astin parhaana MX-5:na pidetty ensimmäisen sukupolven MX-5 joutuu nyt astumaan palkintopallilta syrjään. Ei siis huono lainkaan.

Tämä testattavana ollut malli oli muuten Mazdan jonkin edustajan (en nyt musita oliko suunnittelupuolen pomo, insinööri, testikuljettaja vaiko mikä) malliston versioista se, joka oli kaikista uskollisin tuon ensimmäisen MX-5:n perusidealle ja siten myös malliston "sweet spot". Isompi moottori, isommat vanteet ja automaattivaihteisto eivät siis yhdessä tai yksinään tee autoa tuon perusidean kannalta paremmaksi, vaikka saattavat toki vastata kuluttajien toivomuksiin tätä kyseistä mallia paremmin.