https://tummennuskalvot.fi/

Kirjat ja lehdet esineinä

Mikä on kirjan tai aikakauslehden asema kodissasi?

  • Kirjat ja lehdet ovat tärkeitä ja niitä säilytetään tilan sallimissa rajoissa

    Ääniä: 13 68,4%
  • Käytän paljon kirjastoa, joten kotona kirjahyllyssä ei ole paljon kirjoja ja lehtiä

    Ääniä: 3 15,8%
  • Kirjoilla ja lehdillä ei ole esineellistä arvoa, joten ne joutavat menemään heti, kun olen selannut

    Ääniä: 4 21,1%
  • Kirjat ja lehdet ovat kodissani kalustuksellisia elementtejä, joten on tärkeää valita ne huolella

    Ääniä: 2 10,5%
  • Kodissani ei ole lainkaan kirjahyllyä, koska se on tarpeeton

    Ääniä: 6 31,6%
  • Nykyisin kaikki tarvittava tieto löytyy sähköisenä tietoverkoista, joten painettua materiaalia ei ta

    Ääniä: 6 31,6%

  • Äänestäjiä yhteensä
    19

Quality

Yhdistyksen jäsen
Liittynyt
18.12.2013
Lukemisen tavat ovat muuttumassa, kun e-kirjat vähitellen, joskin verrattain hitaasti, yleistyvät. Olen kuitenkin ymmärtänyt, että kirjastot ovat säilyttäneet asemansa ja merkityksensä hyvin.

Kotien sisustamisessa perinteinen malli on ollut, että olohuoneessa pitää olla kunnon kirjahylly. Ja mitä isompi, sitä lukevampi - ehkä myös sivityneempi - perhe. Oma lukunsa ovat kodit, joissa lukeminen on osa ammattia, jolloin kotiin voi kuulua ihan erityinen kirjastohuone, jossa on kymmeniä hyllymetrejä kirjoja.

Viime vuosien sisustustrendi tuntuu kuitenkin suosivan täysin kirjattomia koteja. Eli ei kirjahyllyä, ei kirjoja. Tarkoittaako tämä, ettei siinä kodissa lueta lainkaan?

Myös suhde kirjaan esineenä vaihtelee. On niitä, joille kirjan pois heittäminen on lähes rikos, mutta varmaan myös niitä, jotka ovat valmiit luopumaan kirjasta kuin kirjasta heti, kun se on luettu.

Kirjojen ohella myös lehdet, ja nimenomaan aikakauslehdet, muodostavat omistajilleen erilaisia säilytys-/hävitysmalleja. Joillekin on tärkeää, että lehtien täydelliset vuosikerrat ovat hyvässä järjestyksessä säilytettyinä, joko kaapissa tai hyllyssä, toiset heittävät lehden pois jo muutaman päivän vanhana.

Miten kirjoihin suhtaudutaan sinun kodissasi?
 
Aihepiiriltään tekniikkaan liittyviä aikakausilehtiä tuli aiemmin säilytttyä niin pitkään kuin tilaa riitti. Nyt ei ole enää yhtään lehteä tilauksessa näin ollen niitä ei enää kerry. Melkein kaikki vanhat lehdet on viety paperiroskikseen. Jotain vanhoja Moottoriurheilu-lehtiä, joissa on "mielenkiintoisia artikkeleita", tuskin tulee hävitettyä.
Kirjainventaarion pidin viime talvena, reilu 400 sain lukumääräksi. Kai osa niistä on putkiremontin tullessa pakko hävittää.

Kirjastossa käynnit ovat aiemmista ajoista vähentyneet olemattomiin, varmaan siksi, että silmät eivät kestä enää entiseen malliin lukemista. E-kirjojen kanssa sama juttu. Netistä tulee lueskeltua pääasiassa uutisia jotta pysyy jotenkuten kärryillä päivän tilanteesta. Niistä sitten saa - ehkäpä turhankin paljon - kimmokkeita tännekin kirjoitteluun.

Pöytälaatikkoon tulee jonkin verran laitettua jotain pientä talteen, ehkäpä siksi, että nykyajan pöytälaatikkoa ei enää taida täyteen saada ja näin ollen mahtuu pienempäänkin huusholliin.  :)
 
Hyvinkin ajankohtainen aihe näin joulun alla. Olen säästellyt lehtiä " että voi lukea enemmän kun tulee aikaa". Nyt sit tuli taas mm yöpöytä (ja sen alunen) siivottua noista vanhemmista- senverran viisastunut että menee suoraan paperikeräykseen eikä mihinkään kaapinperukoille (ne kun on jo täysiä).

Kirjahyllytkin on täysiä, jopa lukemattomia kirjoja. Saan eräästä hallitushommasta sen firman koko tuotannon "tutustumista" varten. Ei taida mun eläkeikä riittää noiden lukemiseen- kiinnostavimmat olen lukenut, mutta useampi taitaa olla koskematon. Olen noita kyllä lahjoitellutkin aiheesta kiinnostuneille.

Vanhat kirjat kuolinpesistä onkin jo kuulema ongelma jätettä- kukaan ei huoli, eivätkä käy suoraan paperi- eikä kartonkikierrätykseen.

 
Mulla on varastoituna lähes kaikki Tuulilasi-lehdet joulukuusta 2005 alkaen. Nyt niitä ei enää lisää tule kun lopetin kyseisen lehden tilauksen. Tekniikan Maailmat on vuodesta 2008 alkaen ja lisää tulee koko ajan. Tämä lehtikokoelma saa kasvaa niin kauan kuin tilaa riittää, en ole aikeissa hävittää sitä.

Kirjoja luen joskus, lähinnä autoiluun liittyviä. Kirjahylly on täynnä, mutta yli puolet kirjoista ovat sellasia etten niitä enää lue.
Kirjastossa ei tätä nykyä tule käytyä koskaan, tieto löytyy netistä penkomalla.
 
Tekniikan Maailmaa ja Tuulilasia on hyllyssä useita lehtikoteloita täynnä, alkaen 80-luvun alusta mutta ei yhtään täyttä vuosikertaa kun olen valikoiden ostellut irtonumeroita ja tilauksessa ollut lyhyehköjä pätkiä. Tällä hetkellä on Tuulilasi tilauksessa. Lisäksi muita yksittäisempiä numeroita erilaisia autolehtiä enkä ole hävittämässä mitään noista pois, tosin joitain TM:n numeroita olen kaupitellut huutonetissä mistä on kerääntynyt kaksoiskappale mutta aika vaimeaa on kysyntä, vain yksi kpl on mennyt kaupaksi.

Kirjoja sen sijaan on kerääntynyt todella vähän, enkä ole näitäkään hävittämässä pois. Olen pikemminkin ajatellut että voisi ostaa jonkinverran lisää esim. autoihin liittyvää kirjallisuutta.

Tietoa yleisemmin tieteestä, ajankohtaisista asioista, jne. sen sijaan löytyy netistä niin paljon että en katso tarpeelliseksi hankkia mitään tietokirjoja, varsinkin kun tieto koko ajan kehittyy ja muuttuu niin tietokirjat on heti vanhentuneita.

Kirjastoa tuli nuorempana käytettyä enemmän, olenpa ollut joskus työharjoittelussa ja töissäkin kirjastossa, se oli mielenkiintoinen kokemus :) Kun oli noita vanhempia autoja silloin käytössä niin korjauskirjoja tuli aika monesti lainattua :p
 
Lehtien osalta käytännöt ovat vuosi(kymment)en aikana muuttuneet kovasti. Vielä 15 vuotta sitten säästin kaikki Soundi-lehdet, HIFIt  ja mitä niitä nyt olikaan ja tulikaan. Nyt on muutama vuosi ollut käytäntönä, että säästän viiden viimeisimmän vuoden Tekniikan maailmat. Nyt vuodenvaihteessa siis vuosikerta 2011 lentää paperinkeräykseen ja säilytyskotelot tekevät tilaa ensi vuoden lehdille.
Suomen Kuvalehti lentää nykyään keräykseen heti kun olen sen ehtinyt lukea. Periaatteessa jonkin erinomaisen jutun sisältävän lehden voisi säästää.

Kirjoja on jo niin paljon, että niiden säilyttäminen alkaa olla ongelma. Lisää kuitenkin tulee, viime viikolla tilasin Adlibriksestä useamman niteen... Saas nähdä jäävätkö nuo tuonnempana jälkikasvun riesaksi vai tuleeko itse sytytettyä pihalle kokko. Samalle roviolle sitten myös LP- ja CD-levyt ja DVD:t? Siinä muovinkatkussa voisi sitten rallatella "Hevi myrkytti Suomen nuorison."

Uusi polvi ei edes hanki luettavaa, katsottavaa tai kuunneltavaa fyysisinä tuotteina?
 
Kyllä meillä on edelleen vanhan koulukunnan kirjahyllyä kymmeniä hyllymetrejä. Ja täytteenä pääosin kirjoja. Ja uusiakin ostetaan säännölliseen. Mutta kirjahylly ei ole ollut enää moneen vuoteen olohuoneessa, vaan toisessa huoneessa. Sen verran "modernismia" mäkin harrastan, että ei kirjahyllyn paikka ole munkaan mielestä enää olohuoneessa.

Lehtien säästämisestä olen päässyt onneksi eroon. TM:ää on pari viimeisintä vuosikertaa tallessa, mutta muuten lehdet menevät armotta paperinkeräykseen.
 
Vempula sanoi:
Sen verran "modernismia" mäkin harrastan, että ei kirjahyllyn paikka ole munkaan mielestä enää olohuoneessa.
Mielelläni laittaisin osan kirjoista olohuoneen puolelle, huoneen kaikuisuutta vähentämään. Ruovalle tuo ei ole kuitenkaan kelvannut, eli suurin osa kirjoista on minulla ns. AV-huoneessa, jossa tosiaan alkaa olla ahdasta.
Yksi  kirjasarja (n. 460 kpl) on kaikki samaa väriä ja korkeutta, eli periaatteessa olisi sentään yhtenäinen ulkoasultaan. Sellaista yksi-risti-kaksi -kirjahyllyntäyttöä en itsekään olkkariin enää huolisi.
 
ääliö sanoi:
Sellaista yksi-risti-kaksi -kirjahyllyntäyttöä en itsekään olkkariin enää huolisi.

Sama juttu. Kyllä meilläkin oli monia vuosia olohuoneessa kymmeniä hyllymetrejä sekametelisoppaa, mutta jossain vaiheessa tultiin siihen lopputulemaan, että tuon aika on nyt ohi.

Meilläkin on nykyään pitkä kirjahylly videotykin ja poppivehkeiden kanssa samassa huoneessa. Tekee selvästi hyvää akustiikalle.
 
Ei ole kirjahyllyä minkäänlaista ollut milloinkaan missään huoneessa. Aikalailla tilaavievähän sellainen on. Eipä liioin ole kirjojakaan, meillä ei harrasteta niiden keräilyä. Lapsuudenkodissa semmoinen valtava kirjahyllymöhkö oli täynnä kirjoja, mutta eipä niitä kukaan koskaan tainnut juuri lukea. Silloin joskus 70-luvullahan semmoinen oli must jokaisessa olohuoneessa, mutta aika taitaa olla ajanut niistä jo ohi.

Nyt on yhden makkarin kaappiin kerääntynyt jonkin verran kirjoja kun rouva niitä silloin tällöin ostaa joistain tarjouksista. Alkaa olla vähän kaapissa siellä ahdasta ja olen sanonut rouvalle että vie noi jonnekin kierrätyskeskukseen, paperinkeräykseen tai divariin tai ihan mihin vaan kelpaavat tilaa viemästä. On siellä samassa kaapissa tosin muutama ihan sarjakuvalehti joita ei varmaan tule hävitettyä (mm. Lassi ja Leevi)

Lehtiä ei minulle enää tule. Joskus kun vielä tuli niin säilytin ehkä noin viimeisen vuoden ajalta numerot yöpöydän hyllyssä (TM, V8-Magazine jne autolehtiä). Rouvalle tulee nykyään joitain akkojen lehtiä ja ne näyttää menevän paperinkeräykseen samantien kun ne on luettu.
 
Vempula sanoi:
Sama juttu. Kyllä meilläkin oli monia vuosia olohuoneessa kymmeniä hyllymetrejä sekametelisoppaa, mutta jossain vaiheessa tultiin siihen lopputulemaan, että tuon aika on nyt ohi.

Halusin säilyttää kirjahyllyt entiseen tapaan olohuoneessa myös uudessa kodissa. Eikä se estä sitä, etteikö myös muissa huoneissa niitä olisi ;). Yhteensä 35 hym. Pääasiassa kirjoja, jonkun verran mappeja. Vähän on nurinaa kuulunut, mutta näillä mennään. Lehdet lähtivät muutossa.
 
Tämä vanha aihe tuli mieleen huonekalu-keskustelusta.

Kun kohta kaksi vuotta on vierähtänyt nykyisessä asunnossa, huomaan, että kun olohuoneen lähes koko pitkä seinä on kirjahyllyn käytössä, siitä tulee usein katsottua luettavaa. Moni kirja on joko jäänyt kokonaan lukematta tai unohtunut, jotta ne voi ottaa uudelleen luettavaksi. Paljon mielenkiintoista, monipuolista ja hyödyllistä aineistoa. Hakuteosten aika tosin on pääosin takana päin, mutta kyllä niihinkin tulee aina välillä tartuttua.

Myönnän, että olemme kovasti ajastamme jäljessä tässä kohden ja taidamme olla melkoinen poikkeus, kun edelleen siedämme kirjahyllyn olkkarissa. Perustelen sitä kuitenkin sillä, että kun tuolla enimmäkseen oleskellaan, ei ole pahasta, jos aina välillä "eksyy" hyllystä kirja käteen.
 
Olemme asuneet 20 v tässä talossa ja koko aikana emme ole huolineet kirjahyllyä olohuoneeseen. Olohuoneen seinillä on kylläkin 2 "kirjatasoa2, mutta niille on kertynyt puisia matkamuistoja eri paikoista ulkomailta missä ollaan joskus käyty.

Kirjat ovat nykyään vierashuoneessa sijaitsevassa kaksiosaisessa kirjahyllyssä, poissa silmistä  ;)
 
Pölyä kerääviksi esineiksihän nuo kirjat ovat muuttuneet. Peräkärryyn ja muutama keikka Sortti-asemalle... kertakuljetuksella ei mene.
 
Kyllä fyysisen kirjan rooli alkaa yhteiskunnassa pienentyä melkoisella vauhdilla, tosiaan enemmänkin alkavat olla jätettä ja ongelmaa nykyään kuin jotakin arvostettavaa. Sikäli ihan ymmärrettävää, että useimpia kirjoja ei tule koskaan luettua toistamiseen, eli niiden jemmaaminen hyllyyn ei ole minkään sortin ekoteko. Vastaavasti tietenkin myös uusien CD- tai DVD_levyjen hankkiminen on kerrassaan romahtanut viimeistään Anttilan puotien suljettua ovensa.

Isossa kuvassa pitäisi tietenkin luopua kaiken sellaisen hankkimisesta ja säilyttämisestä, jota ei useinkaan tarvitse, mutta se on sitten eri keskustelunsa se.
 
Ei löydy äänestyksestä itselle mieluista vaihtoehtoa: Lehdet menee kiertoon tai paperinkierrätykseen kohtuullisessa ajassa. Sanomalehdet viikossa, aikakauslehdet 1-2kk miten nyt kertyy lehtikoriin. Vielä pari vuotta takaperin säilytin oikeasti kiinnostavat lehdet. Mutta joku ahaa-elämys tuli ja hävitin kaikki. Eikä ole juurikaan harmittanut. Kirjoja vielä hyllyihin kertyy, mutta niitäkin pistän satunnaisesti menemään kun on luettu ja todettu, ettei lueta toista kertaa. Paitsi Stephen King kirjat ja pari muuta suosikkia.
 
Vaari sanoi:
Pölyä kerääviksi esineiksihän nuo kirjat ovat muuttuneet. Peräkärryyn ja muutama keikka Sortti-asemalle... kertakuljetuksella ei mene.

Sortti kamaako ne sitten on, jos irroittaa kovat kannet niin kelpaisivatko lehti/paperi -keräykseen?
 
E-kirjoja on mielestäni ainakin todella vaikea lukea. Sen voi todeta ihan näistä muutamista sähköisistä lukiokirjoistakin. Mieluummin luen paperilta.
Aikakauslehtiä luen ja säilytän, koska niissä lukemissani ei tieto usein vanhene. Itse ostan yleensä kaupasta Amerikan Rauta lehden ja sitä ei voisi millään heittää lehtiroskikseen koska se ainakin olisi haaskausta.
 
Autoilija92 sanoi:
Tekniikan Maailmaa ja Tuulilasia on hyllyssä useita lehtikoteloita täynnä, alkaen 80-luvun alusta mutta ei yhtään täyttä vuosikertaa kun olen valikoiden ostellut irtonumeroita ja tilauksessa ollut lyhyehköjä pätkiä. Tällä hetkellä on Tuulilasi tilauksessa. Lisäksi muita yksittäisempiä numeroita erilaisia autolehtiä enkä ole hävittämässä mitään noista pois, tosin joitain TM:n numeroita olen kaupitellut huutonetissä mistä on kerääntynyt kaksoiskappale mutta aika vaimeaa on kysyntä, vain yksi kpl on mennyt kaupaksi.

Kirjoja sen sijaan on kerääntynyt todella vähän, enkä ole näitäkään hävittämässä pois. Olen pikemminkin ajatellut että voisi ostaa jonkinverran lisää esim. autoihin liittyvää kirjallisuutta.

Tietoa yleisemmin tieteestä, ajankohtaisista asioista, jne. sen sijaan löytyy netistä niin paljon että en katso tarpeelliseksi hankkia mitään tietokirjoja, varsinkin kun tieto koko ajan kehittyy ja muuttuu niin tietokirjat on heti vanhentuneita.

Kirjastoa tuli nuorempana käytettyä enemmän, olenpa ollut joskus työharjoittelussa ja töissäkin kirjastossa, se oli mielenkiintoinen kokemus :) Kun oli noita vanhempia autoja silloin käytössä niin korjauskirjoja tuli aika monesti lainattua :p

Eipä ole tullut kirjoja hankituksi yhtään lisää, pikemminkin sain myydyksi yhden kirjan pois.
Ne ylimääräiset lehdet jotka eivät käyneet kaupaksi, heitin paperinkeräykseen.
Lehtitilaukset olen lakkauttanut.
Joskus harvakseltaan tulee irtonumeroita osteltua, kuten tänään Tuulilasi -lehti.

Silloin tällöin, muutaman kerran vuodessa tulee lueskeltua noita vanhempia lehtiä, en niitä raaski heittää pois mutta lisääkään ei ole aikomusta hirveästi hankkia.

Yksi vanha lehti mikä tekisi mieli vielä hankkia on vuoden 1990 TM numero jossa oli talvitesti. Siinä pitäisi olla mukana Mazda 323 sedan, suunnilleen samanlainen minkä omistin.

e-kirjoja en ole koskaan lukenut. Korkeintaan elektronisia versioita joistain lehdistä.

Pari kpl ostin kerran kirppikseltä Tekniikan Maailman vuosikertoja cd/dvd -levyillä. Niitäkään ei ole tullut luettua kuin sen ensimmäisen kerran, ainakin tähän saakka.
 
Eipä löytynyt mullekaan äänestyksestä sopivaa vaihtoehtoa - lähinnä oikea oli "Kirjat ja lehdet ovat tärkeitä ja niitä säilytetään tilan sallimissa rajoissa" mut tuossakin tuo loppu pitäisi olla muodossa "....niitä säilytetään jokaisessa mahdollisessa (ja mahdottomassa) paikassa kun asialliset tilat ovat loppuneet kesken jo aikoja sitten."  :-[

Just ostin kolme kirjaa, joista yksi oli kirjastosta juuri ilmestyneenä varauksessa - sieltä sitä ei aikoihin saa niin piti ostaa se ett sai luettavaksi. Ja tietty samalla ko. trilogian kaks ekaa osaa piti kans ostaa omaksi  :-[

Ja kyl mää luen omistamani/ostamani kirjan toiseeen ja kolmanteen ja .... kahdentenkymmenenteen kertaan, eikä tee tiukkaakaan - haaveissani ois saada oikein kunnon kirjahylly joka kattais kaks kolme seinää, ja johon saisin (ehkä) kaikki kirjani mahtuun samaan paikkaan (sekä kovakantiset että pokkarit).
 
Vaihtoehdoissa on niputettu kirjat ja lehdet. Olen viimesen parin vuoden aikana oppinut, ettei lehtiä säilötä. TM kin lentää parin viikon sisään keräysastiaan ja pidän niiden tilaamistakin turhakkeena nykyään.

Kirjoja säilön- noita tulee mulle kuin manulle illallisia ”palkkiona” palveluksistani. En ole mikään himolukija itse ja lahjon noilla kavereita jos luulen tietäväni jonkun niistä kiinnostavan.

Edit: Olinpa tähän jo vastannutkin- ilmankos kuulosti omat jutut niin tutuille.