https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Täysautomaatti-, puoliautomaatti- ja manuaali-ilmastointi

Penguin sanoi:
Mikä tämä saksalaisten autojen puoliautomaatti-ilmastointi on?
(Yrittää) pitää lämpötilan oikeana mutta ei säädä suuntausta eikä puhalluksen voimakkuutta. Ei kai tuollaista enää ole uusissa tarjolla vai onko? Aikanaan mm Volkkarin Climatic oli tuollainen.
 
Just. No eipä ole tullut näissä patongeissa moista vastaan. On joko täysin manuaalinen tai automaattinen. Jälkimmäisen kanssa sitten lopputulos on enemmän tai vähemmän hyvä, mitä tulee lämpötilan jakautumiseen ja tavoitelämpötilan saavuttamiseen. Oman kokemuksen mukaan automatiikan hyvyys tuntuu jotenkin korreloivan automallin kokoluokan ja siten myös alkaen hinnan tason kanssa eli rahalla saa. Toisaalta ainakin omassa merkissä jopa tuossa meidän pikkuisessa (208) on hyvä automatiikka, tietyiltä osin jopa parempi kuin tässä isommassa (508). No onhan se malli-iältäänkin reilua vuotta tuoreempi tuo pikkuinen. Vaihtoehtoisesti tuo pienempi on vain paremmin varusteltu.
 
-V- sanoi:
(Yrittää) pitää lämpötilan oikeana mutta ei säädä suuntausta eikä puhalluksen voimakkuutta. Ei kai tuollaista enää ole uusissa tarjolla vai onko? Aikanaan mm Volkkarin Climatic oli tuollainen.

Volkkarikin tuosta jo luopui ja halvensi Climaticin täysmanuaaliseksi, ei taida enää olla uutena mihinkään tarjolla vastaavaa. Tuo oli oikeasti ihan kelpo systeemi, täysmanuaalista en ottaisi mistään hinnasta mutta tuollaisen puoli-automaattisen kanssa voisi elää jos automaattista ei olisi tarjolla.
 
Penguin sanoi:
Just. No eipä ole tullut näissä patongeissa moista vastaan. On joko täysin manuaalinen tai automaattinen.

Jos nyt oikein muistan niin vm 2000 Citroen Xsarassa oli sellainen ilmastointi jossa lämpötilan sai valita, mutta puhallussuunta valittiin manuaalisesti. Puhaltimen nopeuden taisi saada muistaakseni automaattiseksi.
 
Itse en ole tuota täysautomaattisen ilmastoinnin hehkutusta oikein ikinä ymmärtänyt. Yhtä paljon sitä joutuu täällä Floridassa ainakin säätämään kuin manuaalistakin. Ei todellakaan mikään kynnyskysymys autonostossa, jos ilmastointi vain toimii.
 
Ei minullakaan ole ollut mitään vaikeuksia manuaalisen kanssa.
Ne koeajoautot missä on ollut automaattinen niin niitä minä olen ainaki samanlailla ajossa rukannu. Isonpi homma on tuo ratinpyöritys :-[ Jos johonki pitää kääntää se vie sen sekuntin.
 
Rice sanoi:
Jos nyt oikein muistan niin vm 2000 Citroen Xsarassa oli sellainen ilmastointi jossa lämpötilan sai valita, mutta puhallussuunta valittiin manuaalisesti. Puhaltimen nopeuden taisi saada muistaakseni automaattiseksi.

En kyllä tuollaista muista 2000 vuoden Xsarassa olleet ja silloin aika tarkkaan tuli sellaista syynättyä, kun olin hankkimassa sellaista. Esteeksi muodostui se ettei Veho "koskaan" löytänyt esittelyautoa koeajoon. Saahan Peugeotin ja Citroenin automaatti-ilmastoinnissa myös lukittua puhallinnopeuden ja pidettyä sen muuten automaattisena tai lukittua puhalluksen suunnan ja pidettyä muuten automaattina tai lukittua vaikka nuo molemmat, niin että vain lämpötilan asetus on automaatilla, jolloin vain puhallusilman lämpötila säätyy automaattisesti asetetun lämpötila-asetuksen mukaan.
 
pokkus sanoi:
Itse en ole tuota täysautomaattisen ilmastoinnin hehkutusta oikein ikinä ymmärtänyt.

Automaatti-ilmastointi lienee vähän sama juttu kuin mikä tahansa automatisoitu tilanne. Itse en esimerkiksi ole päässyt oikein sinuiksi adaptiivisen vakkarin kanssa, vaikka suurin osa kehuu sen maasta taivaisiin. Mutta toisaalta automaattinen ilmastointi on mielestäni aivan loistava innovaatio.

Itse en ole kokenut juurikaan tarvetta puutua automaattisen ilmastoinnin toimintaan, vaikka meidän nurkilla ulkolämpötilat vaihtelevat -15...+40 haarukassa. Vuodenajan mukaan vaan vähän säädellään sisälämpötilaa, kun ei sitä ihan samalla säädöllä kuitenkaan pärjää ympäri vuoden.

Mutta toisaalta olen kyllä istunut useammankin herran kyydissä, ketkä ovat parjanneet autoklimaa, kun se on esimerkiksi alkanut puhkumaan kylmää ilmaa kuumaan, parkissa olevaan autoon täydellä teholla. Minun mielestäni sen pitäisikin toimia juuri noin, mutta heidän mielestään se puhaltaa liian kovalla teholla. Nykyään automatiikan "tehoa" voi onneksi jo monissa autoissa säätää ja se auttaa tähän ongelmaan.
 
Tähän keskusteluun on pakko muistuttaa, että kaikki automaatti-ilmastoinnit eivät ole samanlaisia. Ei sinne päinkään. Toimivuuden jouhevuuksissa on isoja eroja. Ja jos se automatiikka ei toimi kuten itse haluais, ei se ole kovin miellyttävä.

Ja mulle kyllä kelpaa manuaalinenkin. Eikä tämä Subarun automaatti ole kaukana siitä...

Mutta on niitä hyviäkin.
 
Rice sanoi:
Jos nyt oikein muistan niin vm 2000 Citroen Xsarassa oli sellainen ilmastointi jossa lämpötilan sai valita, mutta puhallussuunta valittiin manuaalisesti. Puhaltimen nopeuden taisi saada muistaakseni automaattiseksi.

2003 Xsaran puoliautomaatti-ilmastoinnissa piti suunta valita käsin, puhallusnopeus säätyi auton puolesta. Automaatti-ilmastointi oli lisävaruste, pärjäsin mainiosti puoliautomaatillakin. Tosin olisin pärjännyt manuaalisen kanssakin, pääasia että jonkinlainen löytyy.
 
Mulla oli Pösön 307:ssa automaattinen 2-alueilmastointi, jota piti säätää enemmän kuin kahta erillistä automaatti-ilmastointia, kun kaikki piti säätää erikseen vasemmalle ja oikealle puolelle ja automaattista tuo ei ollut nähnytkään tai ainakaan se ei toiminut. Valitinkin siitä ja huollon mukaan se toimi aivan oikein. Siinä vaan oli sellainen juttu, että sillä ei ollut mitään anturia autossa sisällä, että se olisi tiennyt minkä lämpöistä autossa on, kun patonki-insinoori oli laskenut, että ulkolämpötilatieto riittää sen laskemiseen millaista pitää puhaltaa, mihin ja kuinka paljon. Väärin oli laskelmat menneet.

Tuota edeltäneessä 307:ssa oli 1-alueilmastointi ja automaattinen. Siinä ja tässä nykyisessä 508:ssa on tarvi säädellä. Keväällä kun lämpenee niin nostaa pyyntiä asteella samalla kun vähentää vaatteita ja syksyllä kun tulee tarve lisätä vaatteita, niin laskee pyyntiä asteella ja kohdallaan on. Vaimon pitää aina noita säätää omalta puoleltaan, mutta tuo ei ymmärrä sitäkään miten termostaatti toimii ja olen kotona kieltänyt koskemasta kaikkiin lämmönsäätöihin mitä talossa on. Hänellä kun on kylmä, niin hän kääntää asetukset täysille lämpimän puolelle ja kun tulee liian lämmin, niin mennään toiseen ääripäähän. Esim. termostaatin toiminta on ilmeisesti liian vaikea asia ymmärtää, vaikka kuinka selittäisin.
 
tuRboman sanoi:
Tähän keskusteluun on pakko muistuttaa, että kaikki automaatti-ilmastoinnit eivät ole samanlaisia. Ei sinne päinkään. Toimivuuden jouhevuuksissa on isoja eroja. Ja jos se automatiikka ei toimi kuten itse haluais, ei se ole kovin miellyttävä.

Juuri näin.
Itsellä on kokemusta vain hyvin toimivista automaatti-ilmastoinneista (VW, Honda, Audi x 2 ja BMW, joten siitä on tullut ns. must varuste.
Varsinkin kun en ole törmännyt aiemmin -09 Possuun jossa ei tuota olisi ollut. Saksan markkinoilla tuo on ruksittu varmaan joka autoon comfort paketissa.
 
Penguin sanoi:
Vaimon pitää aina noita säätää omalta puoleltaan, mutta tuo ei ymmärrä sitäkään miten termostaatti toimii ja olen kotona kieltänyt koskemasta kaikkiin lämmönsäätöihin mitä talossa on. Hänellä kun on kylmä, niin hän kääntää asetukset täysille lämpimän puolelle ja kun tulee liian lämmin, niin mennään toiseen ääripäähän. Esim. termostaatin toiminta on ilmeisesti liian vaikea asia ymmärtää, vaikka kuinka selittäisin.

Tässäpä jännä juttu. Kun aina asia ei ole ihan yksioikoinen. Tuossa meidän Mitsussa on ihme logiikka. Jos autossa on kylmä ja pyynti on +21C, niin se puhaltaa tietyllä voimakkuudella (kun kone alkaa lämmetä) mutta jos valitset vaikka +25C niin se alkaakin heti puhaltaa kovempaa, vaikka sisälämpö ja koneenlämpö on samat kuin edellä. Eli vielä kaukana halutusta. Eli tässä tapauksessa on väliä onko asetus +21C vaiko +25C kun kylmästä lähdetään. Auto reagoi eri tavalla?!

Muuten tuossa Mitsussa on kohtuu sivistynyt ilmastointi ollakseen näin vanha ja vain yhdellä sisälämpöanturilla. Mutta siinäkin puhaltimen kapasiteetti on ihan mopo. Pari hikistä äijää ja pakkaskeli, niin eipä tahdo ikkunat pysyä auki.
Mutta toisaalta hyvänä puolena lämppärin kenno taas on selvästi suuren kapasiteetin omaava, kun lämpöä on tarjolla nopeasti ja paljon. Siitä iso plussa.
 
pokkus sanoi:
Itse en ole tuota täysautomaattisen ilmastoinnin hehkutusta oikein ikinä ymmärtänyt. Yhtä paljon sitä joutuu täällä Floridassa ainakin säätämään kuin manuaalistakin.

No Floridassa en toki ole käynyt, mutta en silti keksinyt säätämisen tarvetta. Meillä passatin automaatti ilmastointi kesällä asetuksessa 23-24,
Talvella 21. Ei kyllä ole usein ollut tarvetta asetuksia muutella.
Joskus kun unohtaa laittaa webaston päälle joutuu painamaan puhalluksen lasille.

Hiacessa malli manuaali ja kyllä saa joka reissulla lämpötilaa ruuvailla...

Mitäs ne puoliautomaattiset on, onko niissä termostaatti joka hoitaa lämmönsäädön? Puhallusteho ja suuntaus sitten käsin vai?
 
Petri M sanoi:
Mitäs ne puoliautomaattiset on, onko niissä termostaatti joka hoitaa lämmönsäädön? Puhallusteho ja suuntaus sitten käsin vai?
Just näin.
 
mol sanoi:
2003 Xsaran puoliautomaatti-ilmastoinnissa piti suunta valita käsin, puhallusnopeus säätyi auton puolesta.

Myös lämpötila säätyy termostaatilla. Tällainen puoliautomaattiseksi nimittämäni löytyy lähipiiristä kahdesta Xsarasta, '99 ja '00. Myös facelift-Xantia on logiikaltaan samanlainen. Tuossa on sellainenkin automatiikka/idioottimaisuus, että puhallus kokonaan tuulilasille suunnattuna automatiikka lisää sekä puhallusnopeutta että lämpötilaa vaikka muilla vivuilla sellaista ei toivotukaan.

Penguin sanoi:
Esim. termostaatin toiminta on ilmeisesti liian vaikea asia ymmärtää, vaikka kuinka selittäisin.

On. Samalla lailla duunissa huonekohtaiset lämmön hienosäätönupit ovat aina tapissa joko kylmällä tai kuumalla :(
 
Vitossa  oli Mersun puoliautomaattinen  tempmatic ilmastointi,  joka oli täyskymppi pienessä ohjaamossa.  Sääti vain lämpötilaa,  muu oli kuskin hallinnassa.  Tätäkin on ollut proacessa ikävä.  Pärjäisi samanlaisella henkilöautossakin.
 
Automaatti-ilmastoinnin yksi ongelma on siinä, että asetetun lämpötilan savuttamisen jälkeen puhallusteho lasketaan liiaksi. Pitäisi ainakin olla valikko, josta saisi saisi säädettyä parametrejä, joilla lämpötila säilytetään.

Metsästä märkänä tullessa haluaisi suuremman määrän vaihtuvaa ilmaa aiemmalla lämpötilalla kuin vaikka pitkällä ajomatkalla. Ilmavirran kasvaessahan virtaavan ilman lämpötilaa pitää laskea, jos kabiinin lämpötila valutaan pitää tasaisena.
 
Urlaub sanoi:
Automaatti-ilmastoinnin yksi ongelma on siinä, että asetetun lämpötilan savuttamisen jälkeen puhallusteho lasketaan liiaksi. Pitäisi ainakin olla valikko, josta saisi saisi säädettyä parametrejä, joilla lämpötila säilytetään.

Metsästä märkänä tullessa haluaisi suuremman määrän vaihtuvaa ilmaa aiemmalla lämpötilalla kuin vaikka pitkällä ajomatkalla. Ilmavirran kasvaessahan virtaavan ilman lämpötilaa pitää laskea, jos kabiinin lämpötila valutaan pitää tasaisena.

Ainakin joissakin merkeissä/malleissa on mahdollista säätää puhalluksen voimakkuutta vaikuttamatta muihin arvoihin, VAG:n uudemmassa Climatronicissa ja tuoreissa Volvoissa ainakin. Volkkareissa asentoja on kaksi ja Volvossa taitaa olla 3 eri vaihtoehtoa puhalluksen tasolle.
 
PSA:lla on paremmin varusteltujen autojen automaatissa kolme asentoa: Auto Soft, Auto ja Auto Fast. Automatiikka silti säätää myös puhallusnopeutta, mutta ainakin pienin puhallusnopeus muuttuu sen mukaan mikä noista on valittuna. Soft-asennossa kaikkein hiljaisin puhallus ja Fast-asennossa nopein. Pelkkä Auto on siltä väliltä.

Se parempi varustelu on sitten kovin suhteellista. Citroënilla on esim. C4:ssä ollut nuo vaihtoehdot jo vuosia automaatti-ilmastoinnissa, Peugeotilla esim. 508:ssa saa nuo vasta nelialueilmastoinnin yhteydessä, kun taas 208:ssa nuo on aina automaatti-ilmastoinnin kanssa, joka on aina 2-alueinen.

Toki sinne näissä kaikissa voi puhallusnopeutta säätää manuaalisesti, niin että kaikki muu säätyy automatiikalla. Toki sitten niissä rajoissa, missä käsin säädetty puhallinnopeus antaa myöten.
 
Mulla on neljäs Climatronic-varusteltu volkkari putkeen nyt menossa. Eka oli IV-korisen Golfin 1-alueinen Climatronic, toinen Touranin 2-alueinen Climatronic ja nyt Jettassa ja Golfissa on ollut sitten tuoreemmat 2-alueiset Climatronicit.

Käytännössä oikein hankalalla kelillä kaupunkiajossa rupeaa sivulasit vetämään huuruun, silloin pitää säätää puhallusta isommalle. Sittenkin puhallus on "suhteellisesti" säädetty, ja suuntaukset sun muut toimivat automaattisesti. Hyvin harvoin on tullut eteen tilannetta, että pitäisi käsin muutella puhalluksia, käytännössä pari jäätävää tihkusadekeliä on ollut sellaisia. Toisaalta sitten kompuran/weban automaattikäyttöä on tullut hämmennettyä pois päältä.

Lämpötila on siitä hyvä, että 21 kun asettaa niin tarkenee ison osan vuodesta.

Ymmärrän että toteutuksia on monenlaisia, näissä VW värkeissä olen oppinut siihen huolettomuuteen ettei niitä tarvitse roplata. Climatic on tullut tuttujen autoista tutuksi.. siinä lämpötila pidetään esim 22:ssa, ja säädellään puhallukset yms. itse. Tuokin helpottaa sen perusmanuaalin "kuumalta kylmälle" -renkkaamisen säätämisessä.
 
ConD sanoi:
Tuokin helpottaa sen perusmanuaalin "kuumalta kylmälle" -renkkaamisen säätämisessä.

Firman ransetissa on kulimallin manuaali-ilmastointi ja sen kanssa säätely on jatkuvaa runkkaamista, kylmä-kuumaa-kylmää-kuumaa ja lisäksi 3-nopeuksinen puhallin vielä vaikeuttaa säätelyä kun ykkönen on lehmän henkäys ja kakkonen tohottaa jo liian kovaa :-\
 
Urlaub sanoi:
Automaatti-ilmastoinnin yksi ongelma on siinä, että asetetun lämpötilan savuttamisen jälkeen puhallusteho lasketaan liiaksi. Pitäisi ainakin olla valikko, josta saisi saisi säädettyä parametrejä, joilla lämpötila säilytetään.

Superbissa on kaksi ja XC60:sessa kolme eri asetusta automaatti-ilmastoinnin "teholle". Eli ilmastointi itsessään on toki kaikilla asetuksilla täysin automaattinen, mutta näiden asetusten avulla voidaan säätää sitä, miten kovalla "raivolla" tavoitelämpötila pyritään saavuttamaan ja ylläpitämään.

Superbissa käytän lähes aina heikompaa tehoa. Joskus tulee laitettua tehokkaampi moodi päälle, jos auto on vaikka poikkeuksellisen kuuma pysäköinnin jälkeen tai autoon tulee useampi hikinen ukko suoraan lenkiltä. Joskus myös lasit saattavat mennä hiukan huuruun heikommalla teholla. Yleensä puhallusta ei tarvitse siirtää laseille, vaan riittää kun laittaa tehokkaamman moodin päälle.
 
Kärjistäen voisi sanoa, että minulle riittää, kunhan on ilmastointi. Mutta tietysti mieluiten otan täysautomaatin. Talossakin kun sellainen on. Golfissa oli climatic ja kyllä sitä piti säätää.

Bemareissa on kaikissa ollut täysautomaattinen ja e61ssä vielä se premiumin premium, eli sitä pystyi säätämään idriven kauttakin vaikka miten, mutta baijerin poikien mediumasetuksilla oli aivan sopivat säädöt, eikä tuota tarvinut juuri muuten koskaan säätää.

Mersussa oli 4-alueinen, eli taaksekin vasen/oikea erikseen ja ainoat säädöt tuon kanssa oli, kun vesiventtiili jumahti. Se tuli ainakin todettua, että 30-asteen helteillä riitti kylmää, kuin pakastimessa. Venttiilin jumi kun esti lämmön kierron sisäkennolle kokonaan.

Transpossa on taas tuo täysin manuaalinen ja kyllä siinä saa nupikkaa veivata. Toki pitemmälle matkalle löytyy aikanaan se sopiva kompromissi, mutta turhaa touhua silti.

Näissäkin on varmasti silti niin yksilöllisiä eroja, että toiselle hyvä on toisen mielestä surkea, mutta itselle ei ole kyllä vielä mitään täysin onnetonta toteutusta tullut vastaan.