https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Pösö 307 tukehtuu kylmänä

I

itarumaa

Vieras
Onko kenelläkään tietoa, miksi Pösö 307 2.0l bensakone käyttäytyy seuraavasti: Startissa ilmapumppu pyörii n. 45 sekkaa, jolloin kone vastaa kaasuun ainakin kohtuullisesti. Pumppu on kunnostettu kun se antoi vikakoodin, sen jälkeen se on pyörinyt kyllä ja pitää aika mekkalaa.

Mutta heti kun pumppu lopettaa pyörimisensä, niin painamalla kaasua kone tukehtuu, putkessa paukkuu ja kone voi jopa sammua. Eli meneekö tuossa nyt seokset täysin pieleen ja olettaisin että laihalle?

Tehty: lämpötila-anturin vaihto, koneen kaasuläpän sopeutus softalla sekä pumpun kunnostus.

Voiskohan tuota mittailla jollain laitteella, jos saisi reaaliaikaista dataa?

Heti kun tuo kone sammuu tai melkein pysyy käynnissä, niin odottaa ehkä pari sekkaa tai käynnistää uudestaan, niin sitten kone toimii taas ihan hyvin ja päästöt oli esim katsastuksessa aivan älyttömän hyvät.

ew10j4 on tuo kone ja auto 2005 ei facelift. Pösö foorumillakin oon kysynyt mutta ei ole tähän tullut yksiselitteistä ratkaisua. Monta kertaa on tilanne parantunut kyllä hetkellisesti, vaikuttanut on ainakin tulppien vaihto ja tuo pumpun kunnostus.

Pitäisikö suosiolla vaihtaa tuo ilmapumppu vai mitä kannattais seuraavaksi tehdä. Tuo pumppu taitaa olla ebayssakin satasen luokkaa, että en nyt ihan ekana haluaisi sitä vaihtaa, tosin vaihtotyön voi tehdä itse että siinä mielessä ok.
 
Googlesta sain käsityksen että ilmapumppu syöttää ilmaa ilmeisesti pakoputkistoon? Ainoat käyntiin vaikuttavat osat pakoputkistossa on happitunnistimet joten niistä voisi vikaa etsiä. Toinen mahdollisuus voisi olla tukossa oleva katti tai pakoputki mutta se varmaan aiheuttaisi koko ajan ongelmia.
Jollain OBD lukulaitteella voinee saada livedataakin esille.
 
Juu se toimii aina startissa se ilmapumppu tuon tietyn ajan, varmaan päästöjen vuoksi tai koneen lämpenemisen vuoksi. Ostin nyt tuohon puolan kun se oli siedettävän hintainen ja näissä on ollut puolavikaa, katotaan muuttuuko tilanne. Jos ei niin sitten on varmaan pakko lueskella sitä livedataa, ongelma on että koska vikatilanne on niin lyhyen aikaa päällä, niin pitäisi saada livedataa myös talteen että sitä voisi tulkita myöhemmin. Happitunnistimia on 2 ja livedatassa niiden arvot näkyy kyllä, mutta ainakin katsastuksessa, kuumalla koneella arvot oli moitteettomat.

Katellaan mitä käy puolan vaihdon myötä.
 
Sitikkafoorumilla samaa on ihmetelty mutta ei ole löytynyt ratkaisua. Omassankin samalla moottorilla ilmenee pumpun sammuessa sekunnin kuollut hetki jos juuri silloi sattuu olemaan kiihdyttämässä, mutta muuten epäkohta menee jokseenkin huomaamatta ohi.

Ei ollut uudella lambdalla vaikutusta tähän. Varapuolakin minulla on mutta en muista sen kokeilusta että oliko mitään vaikutusta.
 
Kylmäkäynnistyksessähän polttoaineensyöttö on ns. open loop tilassa eli sitä ei säädetä happitunnistimella vaan ennakkokartasta. Liekö systeemi kytketty niin että kun ilmapumppu sammuu, järjestelmä vaihtaa kenties samalla open loop tilan closed loop tilaksi eli polttoaineen syöttöä aletaankin säätämään happitunnistimen perusteella kuten normaalisti lämpimällä koneella? Ehkä tämä siirtymävaihe aiheuttaa käyntiongelmaa? OBD skannerilla saattaa nähdä tämänkin tiedon.

Vikamahdollisuuksiahan voi veikata vaikka likainen ilmamäärämittarin kuumalanka, likainen kaasuläppä, riittämätön polttoaineen paine (suodatin likainen?), polttoainehöyryjen keruun hiilikanisterin solenoidi (EVAP vent solenoid) epäkunnossa tai muu vuoto ko. järjestelmässä = voi laihentaa seosta, tosin tuon pitäisi sytyttää moottorihäiriön merkkivalo, vikakoodilla evap system small tai large leak detected. Viallinen puolakin pitäisi sytyttää moottorihäiriön merkkivalo tai jopa vilkuttaa sitä ja vikakoodina jotain tyyliin misfire detected in cylinder x tms.

Summassa umpimähkään ei tietysti kannattaisi arvailla eikä vaihdella osia vaan auto pitäisi diagnosoida kunnolla pätevän autonasentajan käsissä ja vaihtaa vasta sen perusteella vialliseksi todennettu osa tai osat. Kunnon diagnoosi voi hieman maksaa mutta kalliiksi tulee vaihdella summassa osiakin turhaan.
 
Joo en oo aatellut vaihtaa muita osia kuin tuon puolan, kun sen sain uk:sta alle 100e ja vaihtaa voin itse. Pösön service box palvelusta katson aina koodit alustanumerolla niin tulee oikea osa.

Ongelma on tietty se, että vikakoodeja ei ole ollut pl. se pumppu (joka on korjattu), joten aika moni nostaa kädet pystyyn jo siinä vaiheessa, ei vikakoodia ei vikaa.

Itsekkin voin kyllä odbd:n kautta tsekata dataa, ongelma on että en ole vielä onnistunut löytämään sellaista systeemiä, mikä tallentaisi sen datan, ei siitä oikein muuten saa tolkkua, kun se vikakin on voimassa niin lyhyen aikaa.




 
Puolan vaihdon jälkeen alavääntö kasvoi ja ainakin tämän päivän perusteella ei enää ole samaa ongelmaa, odotin että pumppu sammui ja painoin heti terävästi kaasua, eikä kone tukehtunut tällä kertaa.