https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Kia Rio III (2011-2016)

teme565

Vakiokalustoa
Liittynyt
18.2.2017
Nyt on hyvä aloittaa ketju edellisen korimallin Riolle. Itse ostin vuonna 2013 uuden Active-mallin Rion ja sillä tuli ajeltua eiliseen asti, jolloin se vaihtui uuden korimallin Rioon.

Itse olin kolmokoppaiseen Rioon hyvin tyytyväinen. Ehdin ajaa sillä vähän alle 50 000km.

Mitään ongelmia siinä ei koskaan ollut, sen kun käytti joka toinen vuosi huollossa ja joka toinen vuosi öljynvaihdossa niin muuta ei tarvittu. Polttimoita ei palanut kertaakaan ja pyyhkijänsulatkin olivat niin vahvaa mallia, että ajoin samoilla sulilla loppuun asti.

Itse tykkäsin tuosta mallista, koska se oli uniikin näköinen. Ei tule mieleen muita autoja, jotka olisivat samannäköisiä.

Oma Rio oli pre-facelift-version Active-välimallia. Tuossa on parkkitutka, bluetooth handsfree ja LED-valot edessä ja takana. Itse asensin tuohon jälkeenpäin vakionopeussäätimen. Riitti kun osti rattiin uuden johtosarjan ja näppäinpaneelit. Hintaa noille tuli ~70EUR. Tilasin Ebayn kautta Koreasta alkuperäiset Hyundai Mobisin komponentit.

Pidempäänkin tuolla olisi voinut ajaa, mutta pääkaupunkiseudun ruuhkaliikenteessä alkoi kyllästyttää 1.2-litraisen koneen pieni teho. Tuo yhdistettynä pitkäksi välitettyyn 5-portaiseen laatikkoon, niin usein sai polkaista lapun lattiaan ja silti piti katsoa, että mihin väliin uskaltaa tuikata. Pienessä kaupungissa tai maantiepainotteisessa ajossa tuo on erinomainen ja kulkee pienellä kulutuksella.
 
Ulkonäkö oli itselläkin vahva vaikutin miksi valitsin Rion, kojetaulukin on mielestäni aika hieno. Hankin omani maaliskuussa 2016 ja tämä on facelift malli, 1,2 LX, ajettu tällä hetkellä vähän päälle 12.000 km.
Samaa mieltä 1,2 litraisen suorituskyvystä mutta rauhallisessa arkiajossa tuolla pärjäilee. Kulutus on kohtuullinen, ei ehkä aivan pienimmästä päästä mutta ei kauhea juoppokaan.
Tilaa on kokoluokassaan mielestäni hyvin, niin matkustamossa kuin tavaratilassakin. Takapenkki kaatuu 60/40 suhteessa.
Hyvä varustelu vaikka onkin hinnat-alkaen LX-malli. EX-mallissa on lisänä lähinnä "luksusvarusteita" kuten sadetunnistin, ajotietokoneen näyttö nopeusmittarin keskellä, isompinäyttöinen infotainment järjestelmä, jne.

Kytkimen ja kaasun käyttö liikkeellelähdöissä ei mielestäni ole yhtä sujuvan tuntuista kuin edellisissä autoissani, ikäänkuin Rion moottorintuenta olisi pehmeämpi, kytkin nappaa hieman terävästi kiinni ja alavääntö ohuehko.
Pikku häiriö oli hanskalokeron valokytkimessä, ilmeisesti tilapäinen kosketushäiriö.