https://yliteippaus.fi/

Kia cee’d 2012-

Antero

Vakiokalustoa
Liittynyt
1.1.2014
Korkataampa foorum-neitsyys Kiankin osalta. Tässä otsikossa voidaan löpistä uuden sukupolven Ceedistä jota myydään niin viistoperänä kuin farkkunakin ja ompa markkinille ilmestynyt GT-mallikin.

Itselläni ollut puolitoista vuotta ajossa hatchback-mallinen 1.6 bensamoottorilla ja DCT-vaihteistolla EX-varustelutasolla + Comfort packilla varustettu yksilö. Mittarissa 38 000km.

Plussat:
- Kaikki toimii kuten pitääkin, ei ylimääräisiä huoltokäyntejä
- Perusajettavuus hyvä, kulkee suoraan turhia paimentamatta
- Laatuvaikutelma hyvä, ei nitise tai natise mistään
- Hyvät tilat
- Hyvä näkyvyys
- Kaksoiskytkinvaihteisto erinomainen
- Ahtamattomaksi bensamoottoriksi tarjoaa mukavat kyydit ja ohitukset hoituu helposti
- Hyvä varustelutaso
- Ajaton muotoilu
- Kohtuullinen kulutus

Miinuksia:
- Hitaahko ja hieman tunnoton ohjaus. Kun siihen tottuu, niin ei valittamista, mutta selvästi tässä on vielä Kialla petraamisen varaa
- Rengasmelu varauksin. Hyväpintaisella tiellä pärjää ok
- Alavääntöä voisi olla moottorissa enemmän
- Verhoilu voisi olla paremmankin näköinen, kestävää se tosin on
- Kosketusnäyttö uupuu tästä keskimmäisestä varustelutasosta
- Mittarisojen grafiikan värinä punainen, joka ei innosta. Tämäkin korjaantuu tosin TX-varustetason myötä

Kaikenkaikkiaan olen ollut valintaani tyytyväinen. Etenkin autossa miellyttää kokonaisuus, auto sopii omiin tarkoituksiini erinomaisesti ja ajettavuus on hyvä kelillä kuin kelillä. Pienistä puutteistaan huolimatta oikein mainio peli ja kun takuutakin on vielä 5,5 vuotta jäljellä, niin tässä voi kaikessa rauhassa katsella seuraajaa. :)
 
Minulla ei ole metriäkään ajokokemusta ko. autolla, mutta pakko todeta että mielestäni se on sekä hb:nä että farkkuna yksi parhaimman näköisistä tämän päivän alemman keskiluokan autoista, etenkin edestä katsottuna. Kylmät tyypit olen muutamaan kertaan ottanut, ja ainakin TX varusteisena myös sisätilan laatuvaikutelma on hyvä.
 
Marty McFly sanoi:
Minulla ei ole metriäkään ajokokemusta ko. autolla, mutta pakko todeta että mielestäni se on sekä hb:nä että farkkuna yksi parhaimman näköisistä tämän päivän alemman keskiluokan autoista, etenkin edestä katsottuna.

Kyllä, varsinkin kun väriksi valitaan ruskea - mikä liekkään merkkinointi nimi sille.
 
KIA on tosiaan ottanut isoja harppauksia eteenpäin laatuvaikutelmassa ekan sukupolven Ceedistä tai Picantosta. Uusista KIA:n malleista Ceed on ihan asiallisen näköinen ja hintainen auto, kuten on myös Venga. Pidän noita mielenkiintoisempina ja parempina vaihtoehtoja kuin Toyotan mallistosta löytyviä vastineita.
 
Näkyi olevan uusimmassa Tuulilasissa farkku-Ceed`n 30 00km kestotestin loopuraportti. Oikein positiivisen tuomion auto sai. Pyyhkeitä tuli ohjauksesta, ääritilannekäytöksestä täydellä kuormalla ja penkinlämmittimien tehottomuudesta. Samoin rengasmelua etenkin nastarenkailla moitittiin. Kehuja tuli moottorista ja yleisestä ajamisen helppoudesta sekä käytettävyydestä ja luotettavuudesta. Korjaamolla ei tarvinnut vierailla, eikä öljyäkään tarvinnut lisätä. Myös maalipinta oli erinomaisessa kunnossa.

Sikäli minusta tuo 30 000km kestotesti on turhan lyhyt. Kyllähän siinä hyvän kuvan auton ominaisuuksista saa, mutta kestävyydestä ei niinkään. Toki tuossa ajassa lastentaudit ja muut suunnitteluvirheet paljastuvat.
 
15000 takana omalla ceedillä joka on tx varustetasolla ja luxury paketilla ja tietysti ruskea.

Tosi hyvin aloitukseen summattu plussat ja miinukset. Sisusta on mielestäni tässä mallissa todella hieno edelleen ja mukavan näköinen myös ulkoa. Tuntuisi myös sopivan omiin käyttötarkoituksiin hyvin joten tyytyväinen voi valintaansa olla.
Toki seuraavassa autossa on tehoja enemmän :p
 
Tänään kävin katsastamassa porukoitten astraa. Ja edellä oli uuskoppainen Kia Ceed katsastuksessa.. Kuuntelin kun katsastusmies antoi hylkäyksen uuteen autoon sentakia, kun akseliväli heitti sentillä  :eek: Sanoi kolleegalleen että 3mm per puoli saa heittää muttei senttiä yhteensä.. Näinkö hyvin nämäkin tehdään?  ;D
 
Miksi kaksi vuotias auto olisi katsastuksessa jos ei ole ruttutorin tavaraa?
 
TeBsu sanoi:
Koekilvet näky olevan. Oisko jonku liikkeen vaihtoauto mikä poistettu kilivstä.
Niin eli auto oli siis ruttutorin tavaraa ja mielestäsi vika on valmistajassa?  :rolleyes:
 
jf sanoi:
Niin eli auto oli siis ruttutorin tavaraa ja mielestäsi vika on valmistajassa?  :rolleyes:

Edelleenkään en tiedä tapausta tarkemmin.... Ainakin yksi vastaava oli liikkeessä myynnissä. Epäilen kummiskin, että oisko poistettu rekisteristä ja käyty sen takia konttorilla.. Mutta ihmettelin vain miten uuden auton akseliväli voi heittää niin paljon.
 
TeBsu sanoi:
Edelleenkään en tiedä tapausta tarkemmin.... Ainakin yksi vastaava oli liikkeessä myynnissä. Epäilen kummiskin, että oisko poistettu rekisteristä ja käyty sen takia konttorilla.. Mutta ihmettelin vain miten uuden auton akseliväli voi heittää niin paljon.
Mitä kohtaa et ymmärrä? Uutta autoa ei katsastella ja varsinkaan sen akseliväliä mitata kuin jos se on rekisteristä poistettu onnettomuuden yms. takia, silloin sen ominaisuuksilla on hyvin vähän mitään tekemistä tehtaan kanssa....  :rolleyes:
 
No minkäs takia tuo on ollut sit konttorilla ja kuulin selvästi kun katsastaja sanoi, ettei mennyt läpite, kun sentillä heitti akseliväli? Tiedän ettei 3vuoteen tarvitse autoa katsastaa. Kun uusiauto on kyseessä.. Sitä taas en tiedä, miksi siinä oli koekilvet ja miksi sen akseliväli heitti niin paljon. Jos tietäisin, niin oisin raportoinut.. Enkä tiedä sitäkään miksi se oli katsastettavana.. Mutta ilman kilpiä se joka tapauksessa oli ja ei leimaa annettu... Asia ymmärretty? En tiedä oliko auto ruttukuttu vai ei. Vieläkö väännän rautalangasta?
 
TeBsu sanoi:
No minkäs takia tuo on ollut sit konttorilla ja kuulin selvästi kun katsastaja sanoi, ettei mennyt läpite, kun sentillä heitti akseliväli?

Kolaroitu peli joka lunastettu ja jonka joku ostanut ruttutukusta ja korjannut kuntoon, oli nyt sitten rekisteröimässä sitä uudelleen liikenteeseen josta siis pätkähti hylkytuomio.
 
Ja vielä asian varmistukseksi ruttutukku = Autovahinkokeskus.

Noihin muuten törmää aina silloin tällöin, josta syystä ja etenkin yksityiseltä ostettaessa onkin mielestäni ensiarvoisen tärkeä hakea Trafilta auton historiatiedot, joista selviää aikaisemmat omistajat, liikenteestäpoistot jne. Muutama vuosi sitten haettiin kakkosautoa, ja tuon prosessin aikana törmättiin kahteen AVK:lta hankittuun ja korjauksen jälkeen myyntiin laitettuun alle 3-vuotiaaseen autoon. Nettiauton edullisemmasta päästä olivat, josta syystä niistä kiinnostuttiinkin, mutta Luonnollisestikaan myynti-ilmoituksessa tuota lunastus-episodia ja korjausta ei mainittu. Jäivät ostamatta. Sorry OT, ei taida kuulua kuitenkaan tämä pohdiskelu otsikon alle.
 
Marty McFly sanoi:
Ja vielä asian varmistukseksi ruttutukku = Autovahinkokeskus.

Noihin muuten törmää aina silloin tällöin, josta syystä ja etenkin yksityiseltä ostettaessa onkin mielestäni ensiarvoisen tärkeä hakea Trafilta auton historiatiedot, joista selviää aikaisemmat omistajat, liikenteestäpoistot jne.

Mikä niissä aikaisemmissa omistajissa kiinnostaa? Eikös sitä autoa osteta eikä omistajia. Jos on niin sokea, ettei näe onko auto jälkeenpäin maalattu vai ei, kannattaa ajella taksilla. Liikkeet ne muuten pahimpia huijareita ovat, valehtelevat kysyttäessäkin että auto on tehtaan maalissa. Kolarista kun ei tarvitse nykyään mainita.
 
^No se niissä kiinnostaa, että jos auto on siirtynyt jossain vaiheessa elinkaartaan vakuutusyhtiön omaisuudeksi ja vielä poistettu rekisteristä samanaikaisesti, niin lunastettuhan se silloin on. Toki tuolloin auton tiedoissa näkyy myös yleensä osien vaihtoprosenttikin. 
 
Skriko1 sanoi:
Jos on niin sokea, ettei näe onko auto jälkeenpäin maalattu vai ei, kannattaa ajella taksilla.
Onkos ylläpidolla Chiquitat loppu? Haetaanko Prismasta pari säkkiä?
 
jf sanoi:
Onkos ylläpidolla Chiquitat loppu? Haetaanko Prismasta pari säkkiä?
Toimitus Ecuadorista on vielä tilaamatta...

Skriko1 sekä kaikki muutkin siivoaa suunsa/näppäimistönsä ja jättää turhan provosoimisen missä tahansa tällä palstalla väliin. kts. säännöt kohdat 1.1 ja 2.4:
1.1. Mieti ennen viestin lähettämistä, onko sinulla annettavaa keskustelulle ja tuoko tekstisi mitään hyödyllistä lisäsisältöä aiheeseen.

2.4. Asiaton käytös on kiellettyä. Asiattomana käytöksenä voidaan pitää esimerkiksi toisten nimittelyä, provosoimista tai voimakasta provosoitumista (trollaamista ja trollin ruokkimista).

Tässä topikissa jatkuu keskustelu cee'd:stä. Perustetaan AVK-keskusteluille oma topikkinsa.
 
Käytin pari viikkoa sitten Ceedin öljynvaihdossa ja samalla vaihtoivat kuljettajan penkinlämmittimen vastuksen uuteen kun lakkasi toimimasta. Tyyppiviasta kyse kun Kia-foorumia tutkin. Mainitsin samalla, että ratista kuuluu vaimea, outo ääni kun hiljaisissa nopeuksissa kääntää vasemmalle. Ääntä on vaikea kuvailla, mutta ei kuulosta siltä, että mikään rasvaus tai vastaava toimenpide auttaisi asiaan. Noh, autoa hakiessa ilmoittivat, että penkinlämmitin korjattu, mutta ratin ääniongelmaa varten täytyy varata uusi aika, ilmeisesti iskunvaimentimien yläpää hankaa johonkin tms. ja on puolen päivän homma vaihtaa se. Uusi aika varattiin ja kun auton hain, huoltoneuvoja antoi vain avaimet ja totesi homman olevan kunnossa. Pihasta lähtiessä testasin onko ääni pois ja ihan samalla tavalla ääntelehti kuin ennen huoltoakin. En joutanut palaamaan takaisin selvittämään mitä autolle lopulta oli tehty. Täytynee käydä joskus ohimennen uudelleen kyselemässä, ajoon tuo ei kuitenkaan vaikuta millään tavalla. Täysiä pisteitä ei voi kuitenkaan Jyväskylän Deltalle homman hoitamisesta antaa.
 
Ceedin alustastasta on alkanut kuulua outoa kumahdus/pamahdus satunnaisesti. Ääni on aina yksittäinen ja ilmenee yleensä kun hiljentää liikennevaloihin, mutta saattaa pamahtaa myös ajon aikana tai auton ollessa jo pysähtynyt. Vaikea paikantaa mistä kohti ääni tulee, keskeltä tai takaa luulisin. Auto on ollut useamman kerran merkkihuollossa tutkittavana, mutta mitään ei ole löytynyt, eivätkä tietenkään ole saaneet ääntä kuuluviin. Käytin jopa Toytotan huollossa, joka toimii myös Kian merkkihuoltona kun ajattelin, ettei Delta-autoa ongelma kiinnosta. Mitään ei löytynyt sielläkään. Pakko varmaan loman jälkeen lähteä uudelleen vaatimaan, että ongelma ratkaistaan. Onko kellään mitään vinkkiä mistä moinen pamaus voisi johtua?

Toinen asia mikä kummastuttaa on ilmastoinnin huollon mahdottomuus. Tähän autoon käytetään uudentyyppistä kylmäainetta, jota on käyetty tietyn valmistuserän autoihin. Nyt tuota ainetta ei saa mistään kun maailmassa on vain kolme paikkaa jossa sitä valmistetaan. Kuulemma Toyotalla ollut sama ongelma. Mielestäni ei ole asiakkaan ongelma, ettei ainetta saa vaan saavat kyllä pistää homman kuntoon keinolla millä hyvänsä. En ole tästä jaksanut vielä meteliä nostaa, mutta täytyy sekin puheeksi ottaa kun seuraavan kerran pajalla asioi.
 
Antero sanoi:
Ceedin alustastasta on alkanut kuulua outoa kumahdus/pamahdus satunnaisesti. Ääni on aina yksittäinen ja ilmenee yleensä kun hiljentää liikennevaloihin, mutta saattaa pamahtaa myös ajon aikana tai auton ollessa jo pysähtynyt. Vaikea paikantaa mistä kohti ääni tulee, keskeltä tai takaa luulisin. Auto on ollut useamman kerran merkkihuollossa tutkittavana, mutta mitään ei ole löytynyt, eivätkä tietenkään ole saaneet ääntä kuuluviin. Käytin jopa Toytotan huollossa, joka toimii myös Kian merkkihuoltona kun ajattelin, ettei Delta-autoa ongelma kiinnosta. Mitään ei löytynyt sielläkään. Pakko varmaan loman jälkeen lähteä uudelleen vaatimaan, että ongelma ratkaistaan. Onko kellään mitään vinkkiä mistä moinen pamaus voisi johtua?

Auttakaapas miestä mäessä. Tuon lainatun viestin jälkeen auto on olut tutkittavana useamman kerran, mutta ratkaisua ongelmaan ei ole löytynyt. Pari kertaa on muutettu pakoputken asentoa, mutta sillä ei ole ollut mitään vaikutusta. Kivet on poistettu jousista, ei auttanut. Kaupunkiajossa ääni kuuluu vähän väliä kun tulee paljon pysähtelyjä. Joskus pamahdus kuuluu vasta kun auto on pysäköity ja olen ehtinyt noussut autosta ulos.  Ajoon tuo ei vaikuta mitenkään, mutta onhan se helvetin ärsyttävää kun auto pamahtelee miten sattuu. Seuraavaksi täytynee viedä auto jollekkin muulle pajalle, mutta jos jollakin on heittää hyviä arvauksia mikä tuollaisen äänen voisi aiheuttaa, niin olisin kiitollinen.

t. turhautunut autoilija
 
Oletko pistänyt merkille onko jarruttamisella tai muulla vaikutusta asiaan? Siis hidastettaessa tuletko risteykseen pikkuisen jalka jarrulla vai sitten moottorijarrulla? Onko ratin kääntelyllä ollut vaikutusta asiaan, eli voiko vika olla iskarin/jousen yläpään laakereissa? Tuo aiempi kuvailemasi ratin "ääntäminen" käännettäessä hieman puoltaisi tuota iskarin/jousen yläpääongelmaa.

Tuollaiset kohteet minulla tulevat ensimmäisenä mieleen... pysähtyessä/jarrutettaessa jarrut ottavat liikkeitä vastaan ja voivat "napsahtaa" tai jopa pamahtaa toiseen asentoon, mutta jousi kuormituksen alla kanittaessa voi aiheuttaa laakerille kans jännityksiä.

Autoa mitenkään sen isommin tuntematta tuolta lähtisin metsästämään vaivoja...
 
Kiitos vinkeistä!

Mielestäni jarruttamisella ei ole vaikutusta asiaan. Joskus ääni kuuluu myös normaalissa ajossa hiljaisissa nopeuksissa ja tosiaan joskus vasta kun olen jo ulkona autosta. Jarrut on myös kertaalleen purettu, eikä sieltäkään mitään löytynyt. Ratin kääntelylläkään ei ole merkitystä. Huoltomiehen kanssa tehtiin myös joku "iskarien rasitustesti", ei mitään vaikutusta. Sehän tässä eniten ihmetyttääkin, että sillä miten ajaa ei tunnu olevan mitään merkitystä äänen syntymisen kanssa.

Itse olen täydellinen uuno auton tekniikan/huoltojen suhteen, mutta jotenkin tuntuu, että ongelmaa pitäisi lähteä ratkomaan vaihtamalla jotain mahdollisia vien aihettamia osia, kuten iskareita ja katsoa onko sillä vaikutusta. Huoltomies totesi, että ääni ei autoon kuulu. Maahantuojalla ei ollut mitään tietoa vastaavasta ongelmasta (yllättäen). Viimeksi kun auton pajalta hain, totesi huoltoneuvoja, että voi olla ettei vikaa koskaan löydetä. Mahtava asenne.
 
TM:n 60tkm kestotestissä Ceedin alustan kolina aiheutui takatukivarren ja kallistuksenvaimentimen välitangosta.
Testin loppuraportti TM:n numerossa 20/2013.