https://tummennuskalvot.fi/

Autolla Saksaan

Lebis

Klassikkoainesta
Liittynyt
31.12.2013
Avaampa ensimmäisen kerran aiheen. :) Jostain syystä tuli halu lähteä autoillen Saksaan ja samalla reissulla käydä ajamassa tuo kuuluisa Nurburgring Nordschleife. Mikä olisi paras reitti ajaa Saksaan? Tuleeko matkaa ajatellen huomioda jotain erityistä? Onko jotain tärkeää muistettavaa matkaan lähtiessä noin niin kuin autoilun kannalta matkan varrella?  Kokemuksia kävijöiltä? Myös Nyrren kävijät antakaa palaa, kaikki tieto on tarpeen ja kiinnostaa.
 
Ruotsin läpiajo on tylsä* ja helsingistä lähtevät laivat tulevat tukholmaan vielä turhan myöhään aamupäivällä. Kalleinta aikaa (heinäkuu) lukuunottamatta kannattaa tarkistaa myös suoraan saksaan menevän laivayhteyden hinta vs ruotsin läpiajo. Itse ratkaisin tuota ruotsin läpiajon ongelmaa sillä, että päätin käydä kalmarin linnassa, joka on ollut pitkäaikainen haave.

* = tasaista 110km/h hyvää motaria. On siellä pätkä 120km/h aluetta ja pätkä "kolmikaistatietä".
 
Saksaan on tullut itse ajettua omalla autolla kolmena eri kesänä, viimeksi vuosi sitten. Ekalla kerralla käytiin Hampurissa asti, mentiin Stadista Tukholmaan Vikingillä ja siitä Etelä-Ruotsin kautta Tanskaan maksullisen Juutinrauman jättisillan kautta (hulppea kokemus). Menomatkan alusta oli motaria joka sujui aika joutuisasti, nopeusrajoituksia rikottiin yleisesti 15-20 km/h:lla (sekä ruåttalaiset että etenkin tanskikset). poikettiin sieltä sitten Kalmarin kautta rannikkoteille jotka tietysti vetävät hitaammin mutta tarkoitus olikin katsella paikkoja. Tanskan rajan jälkeen alkoi melkein heti Saksan puolella vapaan nopeuden baanaosuus jossa sain farkkugolfin 160 hv kaksoisahdetun pinkaisemaan 220. Tie oli hyväpintaista, ja Hampuri todella ihmeen helppo ajettava.

Muut kaksi reissua tehty (2011 ja 2013) suoralla lautalla (Finnlines) Saksaan Helsingistä. Ekalla kerralla Rostockiin entisen Itä-Saksan puolelle ja motariosuuksista aika iso osa oli alkumatkasta sellaista palatietä eli laattasaumat jyskytteli autoa. Alfa Giuliettasta löystyi noissa jyskytyksissä kuskin sivupeli valuen aina alas. Ajokulttuuri oli Rostockin liepeillä öykkäröivämpi kuin läntisessä osassa; etenkin puolalaiset päästeli taajamassakin tuhatta ja sataa ohitellen rajoituksen kieppeissä ajavia. Toka reissu oli sitten Travemündeen ja motari oli pinnaltaan hyvää.

Sanoisin että molemmat systeemit hyviä ja huonoja: Ruotsin kautta hivenen pitempi autossa istuminen, toisaalta joitakin puuduttanee Finnlinesin suoralla laivalla oleskelu; tekemiseksi kannattaa varata hyvä kirja, lehtiä tai nettisurffailu sitten -suuria aktiviteetteja laivalla ei ruotsinlauttojen tapaan ole. Mutta eipä ole känniördejäkään häiriköimässä edes juhannusaattona. Sanoisin että itse menisin jatkossakin suoraan Travemündeen.

Mitä muuta? No se, että tankata kannattaa mieluummin autobaanan sivussa jossain kaupungissa, baanan reunan asemilla hintaero on merkittävä ja stressaava jono tankkauspaikalle varsinkin kesäviikonloppuina. Cuprassasikin liemi maistuu baanalla ja 50 litran tankki ei kauaa riitä joten se kannattaa huomioida: ai niin Saksanmaalla ei taida olla sallitua jäädä edes bensapiippuun baanan pientareelle eli sakot tulisi. Muutapa sulle ei voi sanoa kun olet varmasti ns.rattimiehiä eli taustapeilin tarkkailua tarvitaan vaikka 280-cupralla varmasti pysyt siellä ajotahdin kärjessä. Joku porsas tai Ferrari voi silti tulla kovempaa takaa. Kannattaa varoa etenkin entisen Itä-Saksan puolella myös romanialaisia tai polakkeja; he saattavat pikkufiiullaan tai -daciallaan tulla yllättäen myös vasemmanpuoleisimmalle kaistalle ja siinä saa jarrulaikkaa kuumentaa. Vasenta kaistaa yli kahtasataakin paahtava autoilija on siellä aina korvausvelvollinen jos törmää eteen poukkoilleeseen -siitä on Autoliiton mukaan Saksassa ollut laissa ennakkotapauksia. Eli vakutuusyhtiöt voivat laittaa perintään vahingot eli tarkkana siellä vasemmalla kaistalla (koko ajan henkinen varautuminen siihen että joku rinnalta voi poukkaista eteesi). Varaudu myös keulan kiveniskemiin eli sellaista pikkukiveä tulee kummasti kuivalla puhtaannäköisellä baanalla keulaan edellä ajavista vaikka ei uskoisi. Stau-kuulutus tulee radiossa (rds) aika usein eli ruuhkia on. Siitä kertovia sähköisiä kylttejä on myös motareiden varrella runsaasti joten infoa saa ajoissa.

Majapaikkoja löytyy taajamista helposti ja useimmiten maatamme halvemmalla hinnalla hyvällä aamiaisella. Nopeusrajoituksia ja muita sääntöjä kannattaa noudattaa autobaanan rajoittamattoman osuuden ulkopuolella; sakemannipoliisi on ankara puuttumaan ja turisti-statuksesta ei ole useinkaan hyötyä.

Hyvää matkaa! Uskon että tykkäät.
 
Suosittelen jos ruotsin kautta menet, niin Turusta laivaan, on jo aamulla perillä eikä tarvii kökkiä Tukholman ruuhkassa tosin kun Helsingistä tulevalla laivalla. Ja ehtii pitkälle yhden päivän aikana kun marssivauhti on sopivan ripeä :)

Kannattaa katella ruotsiata Saksaan lauttoja löytyykö mieleistä, niitä menee moneen paikkaan ja hinta aika lähelle sama mitä Tanskan siltamaksut.
 
Eskoop sanoi:
Suosittelen jos Ruotsin kautta menet, niin Turusta laivaan, on jo aamulla perillä eikä tarvii kökkiä Tukholman ruuhkassa tosin kun Helsingistä tulevalla laivalla. Ja ehtii pitkälle yhden päivän aikana kun marssivauhti on sopivan ripeä :)
Komppaan Eskoopia yli kymmenen reissun kokemuksella. Tämä päti jo 25 vuotta sitten. Hintakin on yleensä ollut halvempi Turusta.
 
Turusta iltalaivalla Tukholmaan, mielummin Viking laivalla. Laivalta ulos ajettuasi pääset vasemmalta kaistalta suoraan E4 vievälle tielle. Ole tarkkana Tukholman alla kulkevassa tunnelissa,jotta pääset oikealle tielle. Tätä tietä olen ajanut yli 25 vuotta Etelä - Ruotsiin.
Saksassa on helppo ajaa ja tiet paremmassa kunnossa kuin meillä. Ole matkalla ainakin 2 viikkoa,sillä aikataulut eivät aina pidä paikkansa. Syy siihen on ruuhkat. Kerran ajaessani Muncheniin,jouduin 3 kertaa seisomaan ruuhkissa ja aikaa kului yli 6 tuntia. Tankkaa auto aina edellisenä iltana. Muista eväät. Turvallista matkaa.
 
tmr97 sanoi:
Ruotsin läpiajo on tylsä* ja helsingistä lähtevät laivat tulevat tukholmaan vielä turhan myöhään aamupäivällä.

Juu, ei ole Helsinki - Tukholma -laivat automatkailijoita varten. Turun laivojen aikataulut ovat optimit olipa menossa kumpaan suuntaan tahansa.

Monesti on Euroopasta palattaessa varattu paikka aamulaivalle Tukholmasta Turkuun ja edellisenä päivänä ajettu yötämyöten Tukholmaan. Yleensä sitten satamassa pari-kolme tuntia torkkumista, kunnes aamuseiskalta ajettu laivaan ja koisimaan. Illalla kahdeksan aikaan Turussa, joten ainakin etelässä asuvat ovat kotonakin vielä sopivaan aikaan.

Vastaavasti myös yölaivalla kulkeville laivojen lähtöaika 21 on passeli, kun jää koko päivä aikaa ajella satamaan. Helsingin laivathan lähtevät jo 16-17 paikkeilla, jolloin satamaan pitää ajella iltapäiväruuhkassa eli käytännössä pitäisi olla Tukholmassa jo heti puolenpäivän jälkeen.
 
Niin kauan tuli Finnjetillä aina kuljettua, kun se oli liikenteessä, mutta noilla Finnlinesin paateilla meneminen on aina kariutunut matkan kestoon ja hintaan. Turku-Tukholma ja Viking Line on sitten ollut se oma valintani sen jälkeen. Aamulla pääsee seitsemän aikaan jo moottoritielle Tukholmassa, hyvä tuuri jos on niin jo aikaisemmin. Tanskan läpi menoa on kokeiltu monella tavalla, viimeksi Øresundin siltaa pitkin Ruotsista Tanskaan (sama myös takaisin tullessa toisinpäin) ja Tanskasta mentiin Saksaan Rødbyhavn-Puttgarten väli laivalla. Liput voi ostaa joko satamasta tai etukäteen. Ainakin kaksi vuotta sitten sain etukäteen ostettua sellaisen lipun, jolla laivajonossa pystyi etuilemaan, kun lippu oli tiettyyn aikataulun mukaiseen vuoroon. Itse ostin lipun noin 25 km ennen satamaan saapumista älypuhelimella. Puttgartenista on n. 25 km kaksikaistaista tietä, jossa joku hidastelee kuitenkin, mutta autobaana aukeaa tuon jälkeen ja saa työntää sen minkä autosta irti lähtee. Takaisin tultiin A7:aa Tanskaan, se vapaa nopeus muuten vaihtuu heti Tanskan rajalla ja 25 rajan jälkeen käännyttiin 8-tielle kohti Sønderborgia ja edelleen Fynshavia, josta lautalla Bøjdeniin ja edelleen 8-tietä kohti Isonbeltin siltaan ja edelleen E20:stä kohti Øresundin siltaa. Ai niin, Sønderborgin jälkeen kannattaa koukata Alsin saaren pohjoispäähän Nordborgiin. Siellä on Danfoss Universe niminen tiedepuisto, joka on vierailemisen arvoinen paikka ja sinne kannattaa varata koko päivä aikaa. Tekemistä ja nähtävää on löytynyt niin pienemmille kuin isommillekin.

Siitä autobaanalla ajamisesta Saksassa sanoisin vielä sen, että taustapeiliä ja sivuille pitää katsoa yhtä paljon kuin eteenkin ja eteen pitää katsoa monta sataa metriä ei vain pari-kolme auton mittaa. Siellä kannattaa pitää mielessä, että aina joku ajaa nopeammin on itsellä alla millainen auto tahansa. Nopeuserot voivat olla hurjia ja vaikka itsellä olisi 200 km/h nopeutta, niin silti vielä joku voi tulla yli 100 km/h nopeammin takaa. Käytännössä, jos tie ei ole lähes tyhjä ei paljon yli 170 km/h nopeuksista ole hyötyä, kun muu liikenne hidastaa menemistä kuitenkin. Elokuussa ja erityisesti sen loppupuolella voi ajaminen mennä helposti jonossa seisomiseksi etenkin viikonloppuliikenteessä. Niin ja siellä autobaanalla ei muuten näe yhtään mitään siitä maasta eli jos maisemia ja hienoja kyliä haluaa nähdä, niin pois sieltä autobaanalta pienemmille teille. Siellä tosin paikalliset sitten laskevat ilman valoja 100 km/h ja meno välillä hirvittää. Vastaan voi myös sadonkorjuun aikaan tulla "hieman" kotimaassa totuttua suurempia maatalouskoneita, tosin saksalainen ei aja leikkuupuimurillaan leikkuupöytäpaikallaan maantietä, kuten Suomessa. Ei tosin mahtuisikaan ajamaan, niin jättimäisiä koneita nuo ovat.
 
Tännehän on tullut jo paljon hyvää tietoa ja vinkkejä :) Tarkoitus olisi tosiaan lähteä ns. road-tripille ja ajamaan eli suunnitteilla olisi tuolta Tanskan salmien kautta ajella. Tanskan silloilla on nuo siltamaksut, mutta onko Saksan alueella tienkäyttömaksuja? Jos on niin voiko maksut hoitaa ihan paikanpäällä vai kuinka se tapahtuu? Jostain luin uutisen, että Saksassa alettaisiin ottamaan maksuja tienkäytöstä myös turisteilta. Liikennesäännöissä ei taida olla eroavaisuuksia Suomeen, mutta ilmeisesti ensiapupakkaus, varoituskolmio ja heijastinliivi täytyy löytyä autosta?

Saksan moottoritiet täytyy kyllä kokea, mutta tarkoitus olisi ajella myös maisemareittejä eli pienempiä teitä. Peilien tarkkailu ja yleensäkin autoni ympärillä tapahtuvien asioiden seuraaminen on jo niin tuttua hommaa jo kotimaan kuuheloidenkin takia (näitä kuuheloita muuten Suomessa riittää jokapäivälle), että se ei huolestuta. Nopeudet varsinkin moottoritiellä ovat varmasti kovemmat, joten tarkkaavaisuutta tarvitsee napsun lisää.

Ei taida hirveästi olla täällä kokemuksia tuolla Nurburgring Nordschleifella vierailusta? Se on pakko käydä kyllä ajamassa, kun Saksaan kerta ajellaan. Se on minulle haave, ja jos Saksaan matkustan niin sen toteutan :) Tosin sielläkin varmasti saa varautua näihin kuuheloihin.

Saa nähdä siirtyykö tämä reissu vain ensi vuodelle, en tiedä ehtiikö tässä enää tälle kesää lähteä matkaan. Tai no eihän se olisi kuin vain starttaisi Cupran ja matkaan  ;D
 
Ei ole Saksassa tiemaksuja, ainakaan vielä. Tanskassa on siltamaksut tai lauttamaksut, kummalla sitten meneekin, mutta nekin aika mitättömät tuollaisen reissun kokonaiskustannuksissa. Autoliiton jäsenyys on ollut ihan hyvä, alennuksia saa todella monessa paikassa. Kannattaa tutustua missä kaikkialla saa ARC:n Show Your Card -alennuksia ja katsoa itse kiinnostaako ja kannattaako. Itselläni jokainen Saksanreissu on aika tuonut noilla alennuksilla säästöjä useamman vuoden Autoliiton jäsenmaksun verran. Taisi jos aiemminkin tulla tuosta kirjoitettua, että sitä alennusta pitää yleensä osata itse vaatia ja monessa paikassa eivät ole edes tietoisia siitä alennuksesta, mutta kyllä ainakin itse olen sen kaikkialta saanut, missä on pitänytkin saada.
 
Vuosittain tulee Saksasa ajeltua ja joskus tuli kierrettyä läntistä manner-eurooppaa ihan työkseen. Nykyisin minulla on joku epänormaali viehtymys ajaa baltian läpi puolaan ja sieltä saksaan jos aikataulu antaa periksi. Ruotsin ja tanskan läpiajon koen aika puuduttavaksi etapiksi vaikka kummassakin maassa nop.rajoituksia on nostettu viime vuosina. Saksan baanatki kymmenen vuoden aikana muuttuneet paljon rasittavemmaksi ajaa. Ruuhkat lisäntyneet, keskinopeudet laskeneet ja tunnelma kiristynyt. Karstan polttaminen omasta kotterosta entistä hankalampaa. Baanoille lisäksi tullut lisää rarajoituksia ja valvonta kiristynyt. Itäisen saksan tiet huomattavasti tyhjempiä joten vauhdin hurmasta saa siellä nauttia huomattavasti helpommin. Jos maisemia haluaa katsella niin mahd.nopea siirtyminen etelä-saksaan ja mieluummin ilta/yöaikaan.
Ajoreitista tukholma-puttgarden sillan kautta n.820 km ja jos lauttoja käyttää niin hieman vähemmän. Tallinnasta taas berliiniin n. 1500 km joten matkoissa eroja mutta jos kahdella kuskilla painaa menemään niin aikataulut aika samat. Toki ruotsin kautta ajaessa saa päivän tai yön makoilla laivassa verrattuna tallinnan kahden tunnin lauttaan.
 
Kävin 6 vuotta sitten Nyrrellä. Ajoin 3 kierrosta. En muista kuinka paljon yks kiekka maksoi. On se niin haastava rata,että ei oo totta. Sen kuulemma oppii kun on tahkonut 100 kierrosta, ehkä ei aina. Radalla ajetaan sitten kovaaa. Peilit ovat tärkeässä roolissa siellä. Joku tulee takaa yli 200 ja sina ajat 100 niin tietää miks peilit ovat olemassa. Siellä seassa on autoja ,moottoripyöriä,asuntoautoja sekä linja-autoja.
Näitä kaikkia tuli bongattua siellä kierrellessä. Nyrrehän on aivan normaaali tie Saksan mukaan. Normaaali vakuutus kattaa vahigon sattuessa. Ja niitähän sattuu,joka päivä. Kuolon kolareistakaan ei aina selvitä. Tarkista ennekuin menet Nyrrelle, että onko rata auki yleisölle. Siellä kun tuppaa nämä tehtaat testata autojaan.Tästä löytyy paljon tietoa Nyrrestä.http://www.nurburgring.org.uk.
Komppaan JakeS.ssää siitä,että ruuhkat ovat lisääntyneet ja itäisellä Saksalla on vähemmän ruuhkaa.
Siellä sai ajaa pitkiä matkoja talla pohjassa.Ja bensaa kului 21l/100 km, 1.4l Passatilla.
 
Muistaakseni Nyrreä ei enää nykyään lasketa normaaliksi tieksi ja siten kasko ei välttämättä ole voimassa. Keväällä kun tutkiskelin eri yhtiöiden kaskojen sisältöä niin muistaakseni jollain suomalaisella vakuutusyhtiöllä oli ihan ehdoissa Nyrre annettu esimerkkinä jossa kasko ei voimassa.
 
Tuo vakuutus asia sattaa olla totta tänä päivänä.Kannattaa tarkistaa omalta vakuutusyhtiöltä.
Riskillä voi ajaa tai sitten ottaa vakuutus jostain yhtiöstä, joka vakuuttaa Nyrrellä ajamisesta.
 
Sen verran yöllä ajamiseen, että täytyy huomioida että raskaankaluston ohituskielto ei silloin ole voimassa ja reippaasti huristellessa se joskus yllättää. Yleensä rahtarit osaavat aika hyvin seurata tilannetta peileistä mutta yllätyksiä voi tulla. Päiväaikaan 2-kaistaisilla (siis yhteen suuntaan) osuuksilla raskas liikeenne ei saa ohittaa, mutta kun ohituskielto päättyy 3-kaistaisilla osuuksilla niin rahtarit änkeävät välittömästi keskikaistalle.
Itseäni juuri hirvittää suurilla nopeuksilla juuri nämä nopeuserot. Kovaa ajamiseen tottuu kuitenkin aika pian ja sitten se taas helpottaa. 
 
Mitä itse olen ajellut saksanmualla niin lähinnä itselleni on tullut yllätyksenä uskomuksiin seuraavat seikat:

- se "stau" tulee eteen yllättävn nopeasti, ei niitä usein ole, mutta ne harvat kerrat tulee helposti "silmille"
- tietöitä on tolkuttomasti ja kovavauhtisista räppäilyistä voi vaan nähdä unta
- jossain päin nousut on jyrkkiä vaikka silmä väittää muuta. Jos me valitetaan rekkojen hyytymisestä ylämäkeen, tuolla olisi aihetta valittaa kun kakkosella jurnuttavat yhtäkymppiä tiellä jossa henkilöautolla ei oikein edes hoksaa että on ylämäki, tulee tällaiset letkat myös helposti "silmille"
- itse olen aina ajellut vuokra-autoilla, mites nämä taajama-tarrat nykyään omalla autolla kulkiessa? Vuokra-autoissahan ne pääsääntöisesti kattaa kaiken muun pl- ydinkeskusta mutta miten ne katsoo turistit? Vai onko tuo joku kestomaksu?

Yöaikaanhan tuolla on kiva vetää pitkiä siivuja, vauhtiakin voi pitää jos rajoitus ja tietyöalueet sallivat.Peilien olemassa olo ja niiden tarkoitus valkenee (saisi valjeta suomenkin liikenteessä...) kun menet 250 km/h tulevan prätkän eteen  ;D

Mutta summasummarum, ajaminen saksassa on helppoa. Kaikki toimii loogisesti ja sääntöjen mukaan. Sooloiluja ei näe likikään sen vertaa kuin suomessa. Paljon helpompaa ja turvallisempaa siis tuolla liikkuminen.
 
Kyllä minun tietääkseni tarra pitää olla myös turistin autossa. Itsellä on aina ollut. Olen tilannut netistä suoraan Dekralta. Kopio rekisteri otteesta tai pikemmin skannaus ja täytät tiedot. Parin päivän päästä tarra tulee postissa kotiin ja maksulappu mukana. Halvempi kuin Autoliiton kautta ja myös nopeampi.
Totta nämä hurjat Kasellin mäet. Siinä on pitkääää nousua ja tosiaan rekat hyytyvät melkein niihin.
Paras olla navi mukana missä staut ilmoitetaan. Silloin on paras vaan ottaa se kiertotie. Matka jatkuu, vaikka olis pidempi kiertotie. Hienoja maisemia on tullut nähtyä kiertoteillä.
 
Itse olen hakenut sen ympäristömerkin (umweltplakette) suoraan Dekran konttorilta Saksassa. Merkki vaaditaan kaikilta ja autosta riippuu minkä luokan merkin siihen saa ja kuinka pitkälle keskustaan autolla saa ajaa. Merkkiä ei tarvitse hankkia kuin kerran, se on ajoneuvokohtainen ja sen tulee olla liimattuna tuulilasin sisäpuolelle. Jos ei itse osaa laittaa merkkiä paikalleen, niin Dekran konttorilta saa kyllä avun.

Noista ruuhkista ja liikennemääristä omat kokemukset ovat kyllä sellaiset, että vapaata baanaa riittää melkein milloin tahansa muulloin paitsi elokuussa ja silloinkin erityisesti viikonloppuisin (pe-su). Idässä toki tyhjemmät tiet, mutta ei se länsipuolellakaan matka Etelä-Saksaan kauaa kestä. Toisaalta Saksasta ei näe yhtään mitään vain autobaanoja ajellen.
 
Penguin sanoi:
Itse olen hakenut sen ympäristömerkin (umweltplakette) suoraan Dekran konttorilta Saksassa. Merkki vaaditaan kaikilta ja autosta riippuu minkä luokan merkin siihen saa ja kuinka pitkälle keskustaan autolla saa ajaa.

Kyse on hiukkaspäästöistä, joten pahimpiinkin bensarosvoihin saa vihreän tarran. Sen sijaan moni uudehkokin Suomi-diesel saa keltaisen tai jopa punaisen tarran, kun vihreään vaaditaan kaiketi DPF:ää.


Penguin sanoi:
Noista ruuhkista ja liikennemääristä omat kokemukset ovat kyllä sellaiset, että vapaata baanaa riittää melkein milloin tahansa muulloin paitsi elokuussa ja silloinkin erityisesti viikonloppuisin (pe-su). Idässä toki tyhjemmät tiet, mutta ei se länsipuolellakaan matka Etelä-Saksaan kauaa kestä.

Suomessa autoillessa sitä vaan ihmettelee, että miksi navigaattoreissa on niitä ruuhkaominaisuuksia, mutta Keski-Euroopassa autoilun jälkeen alkaa idea avautumaan. Liikennemäärät ovat todella kovia Suomeen verrattuna. Vielä kun Saksassa laitetaan moottoritie kokonaan poikki onnettomuuspaikan raivaus- ja korjaustöiden ajaksi niin ruuhkia pukkaa. Saksassa ei tosiaankaan jätetä moottoritien onnettomuuspaikkaa sellaiseen tilaan kuin Suomessa, jossa kaiteet puuttuvat, tiellä on öljyä ja monesti auton raatokin jää pientareelle.

Penguin sanoi:
Toisaalta Saksasta ei näe yhtään mitään vain autobaanoja ajellen.

Saksalainen tieverkko poikkeaa Suomesta siinä, että Saksassa on moottoritiet rakennettu suoraan moottoriteiksi, eikä rinnalla kulje sitä sujuvasti vetävää vanhaa valtatietä. Saksassa ajetaan kylästä kylään ja nopeusrajoitukset ovat 40-70 km/h.

Kartalta kannattaa toki katsoa sopivia etappeja moottoriteiden ulkopuolella ajettavaksi. Esimeriksi Wolfsburgista pohjoiseen pääsee sujuvasti lähes Lyypekkiin asti mukavia maaseututeitä ja samalla onnistuu kiertämään Hamburgin ruuhkat moottoriteillä.
 
Urlaub sanoi:
Saksassa ajetaan kylästä kylään ja nopeusrajoitukset ovat 40-70 km/h.

Monen kylän välillä nopeusrajoitus on 100 km/h paikoissa, joissa Suomessa olisi 80 tai 60. Keskinopeus jää silti alhaiseksi tällaisilla teillä.
 
Ei niille pienemmille teille kannata mennä, jos jollain aikataululla olisi tarkoitus olla jossain kauempana perilläkin, mutta väljemmällä aikataulutuksella sitä oikeaa Saksaa näkee vain niissä kylissä, joiden läpi ne pikkutiet vievät tai kaupungeissa, joissa liikenne on vielä hitaampaa. Kylien välissä nopeusrajoitus on tosiaan yleensä tuo 100 km/h, mutta usein ei ainakaan itsellä kantti kestä ajaa sokkona sellaisella nopeudella. Paikalliset toki vetää täysin sokkona ohi, kun hitaammin ajaa, olkoon paikkana vaikka mutka.
 
Saksa on ollut meille lähes vain läpikulkumaa.
Lähes siksi, että toki olemme reissuissamme maata hiukan tutkineet, ja onhan siskoni mies saksalainen,
jonka luona heidän siellä asuessaan tuli käytyä. Se avarsi kummasti ajatuksia Saksammaasta.

Mutta edelleen pidän Saksaa maana, jossa liikennekulttuuri on vähintään yhtä huonolla tasolla, kuin Suomessa.

Ykkösenä on, että aavistus kielitaitaitoa ei ole pahasta.
Liikennemerkit ovat joskus kumallisia, niitä ei pelkistä symboleista ymmärrä.
Esim. mitä tarkoittaa liikennemerkin lisäkilpi bei nässe?
Katsot että rajoitus, ja alat ajamaan hiljempaa, ja paikalliset pyyhkivät miljuunaa ohi.

Toinen asia on, että vaikka yritän kutakuinkin noudattaa rajoituksia, niin minun tapani,
että hidastettaessa annetaan moottorin jarruttaa, onkin ilmeisesti Saksassa "väärin".
Siellä ajetaan sitä miljuunaa viime tippaan asti, että pääsee mahdollisimman monesta ohi ja sitten,
kuten vain idioottisakemanni voi, lyödään liinat kiinni. Ja mielellään ollaan vielä esteenä, jos joku yrittää tulla ohi.
Tai sitten, jos "on pakko" vielä ohittaa, näkyyhän tuolla toinen auto, niin ei sillä rajoituksella niivväliäoo.

Yksi ärsyttävä ilmiö on, että ohitetaan ohituskaistaa ajaen, ohitetaan, ohitetaan, ja kun tulet takaa kovempaa,
pysytään silti siellä vasemmalla kaistalla niin pitkään, että joudut hiljentämään sen "ohittavan" nopeuteen,
ja tämä ensimmäinen ohittaja siirtyy kyllä, viivästetysti, sinne oikealla.
Siitä sitten otetaankin kiihdytyskilpailu ja parhaassa tapauksessa tämä sama ensin hidas ohittaja tunkee eteesi ja
hidastaa jälleen siihen normaaliin hitaaseen ohitusnopeuteensa.
Ja sama kohta uudelleen.
Tämä on nähty, joka ikinen vuosi, kun läpi autolla menty, useamman kerran.
Onko niillä alemmuuskompleksi?
Moottoripyörällä nuo eivät onneksi pärjänneet, mutta autolla, noita piisaa.

Tässä vain pari juttua Saksassa moottoritiellä ajamisesta.
Lisääkin löytyy melkein 30 v. läpiajokokemuksen verran.

Muuten meno Saksan läpi ja Saksassa on helppoa ja joutuisaa, kunhan varaa matkaan hyvät hermot.
Kun tietää näitä temppuja etukäteen, niin ei enää turhia ihmettele, antaa niiden kikkailla.


 
Ja vielä vähän Saksaa.

Jos on aikaa ja tarkoitus nimenomaan Saksassa oleskella,
niin kyllähän sieltä mottoritieltä on pois hypättävä.
Ne pikkutiet ja kylät ovat pääasiassa erittäin viehättäviä.

Sitten se kummallinen juttu. Käytännössä Saksa "menee kiinni" klo 18:00.
Sen jälkeen on auki enää isompia tavarataloja ja syöttölöitä ja juottoloita.

Käsittääkseni sitä ympäristötarraa ei tarvitse, kuin suuremmissa kaupungeissa.
Korjatkaa jos olen väärässä.

Olihan tuo jo otiskoissa, että Saksakin aikoo ottaa käyttöön moottoritiemaksut, turisteille.
Toki jo nousi kapina siitäkin, että se on syrjivää, jota ei EU:ssa saisi olla.
Ja Saksassa on vielä ns. turistivero, joka saatetaan lisätä hotelliyön hintaan yms.

Mielestäni, vaikkakin se hidastaa menoa, tyyli Italiassa ja Ranskassa on oikea.
Kaikki moottoritietä käyttävät maksavat.
Ja maksut ovatkin sitten siinä.
Kunta taas Itävallassa ensin aikoinaan oli maksu vain Brennerin ylityksestä ja joistan muista solista ja tunneleista.
Nyt siellä on lisäksi se Vignette.
Kuinka moneen kertaan pitää samasta tiestä maksaa? Ensin tiemaksu ja lisäksi solamaksu.
Mutta monet kuitenkin pitävät Itävallasta (minä en).
Jos matka vie niin kauas etelään, niin miksei sitten pyörähdys sielläkin.
On aivan eri maa, kuin Saksa.
 
Tuo on totta että saksa menee kiinni klo 18. Tuurilla päästiin vielä Yks ilta leirintäalueelle telttailee klo. 20 monessa käytiin 18 jälkeen ja kaikki pimeenä. :eek:

Kannattaa käydä Alpeilla, hienot maisemat jos säät suosii.
 
Kettu sanoi:
Käsittääkseni sitä ympäristötarraa ei tarvitse, kuin suuremmissa kaupungeissa.
Korjatkaa jos olen väärässä.

Osittain noin, osittain toisin.

Vanhan Länsi-Saksan alueella on paljon pieniäkin kaupunkeja, joissa on umweltzone. Toisaalta Harppi-Saksan alueella taasen ei ole.

http://www.umwelt-plakette.de/umweltplakette/Karten%20Umweltzonen%20D/Deutschlandkarte/2014-07/Neue%20Karte%20Hintergrund%20Staedte%20und%20Plakette_neu%2018.06.20143_%20deutsch.pdf?SID=050d2c51332291bcf202afc110331f92