https://yliteippaus.fi/

RC-autot

M

MMV

Vieras
Avaanpa tällaisenkin aiheen, kun tytär ja isä sai yhteisen joululahjan eli Traxxas 1:16 e-Revo RC-auton. Tytsä ajellut autolla niin paljon, ettei isä meinaa vuoroa saada. Mitään käsitystä näistä ei ole, mutta menee kovaa ja tuntuu kestävän yllättävän paljon tärskyjä.
 

Liitteet

  • erevo.jpg
    erevo.jpg
    206,9 KB · Katsottu: 1 223
Hyvä aloitus.

Itselläni on pitkä rc-autotausta joskin leikkimielessä. Pari vuotta takaperin möin kaluston pois mutta nyt mieli tekee crawleria. Itselläni oli lähinnä noita 1/8 Buggyja mutta eniten ajamisen iloa tuotti 1/5 Beetle, jossa oli hemmetin helppo Zenoahin pienkonemoottori. Samoin paljon iloa tuottivat 1/10 sähkölaitteet.

Olen mukavuuden haluinen ja siksi nuo 1/8 polttiskoneet ei enää kiinnosta. Meneehän ne hemmetin lujaa mutta kun oma tarve on vain pihalla rälläys.
 
Minä etsin pojalle "ensiautoksi" mahdollisimman hidasta ja pientä crawleria jo jouluksi, mutta aika heikoin tuloksin. Kotimaisissa kaupoissa ei ollut sopivaa. Karviksen vinkin perusteella etsin Team Losin pikkucrawleria, mutta sitä en googlettamallakaan löytänyt - olisko valmistus lopetettu ?

Ostin sitten halpisauton lelukaupasta, mutta sekin on liian nopea, kun vauhtia ei voi säätää. Kaikilla servoilla on vain kaksi asentoa (on/off).

Kesäksi pitää etsiä ulkokäyttöön sopiva crawler. Silloin ei ole niin tarkkaa koon ja nopeuden kanssa, kun on tilaa.
Kaapistani löytyy ikivanhoja RC -autoja aika monta. Kolme bensakäyttöistä (Kyoshon Inferno, Pure Ten -luokan kaksivaihteinen Kyosho ja Fiat 500). Sähkäreitä taitaa olla kolme myös (Kyoshon modattu Lazer, tuunattu sisärataauto ja Tamiyan 3 -vaihteinen Ford F-350). Museovehkeitä, joilla ikää 13-15 vuotta (paitsi F350).
 
Tuo e-Revo on yllättävän helppo ensiautoksi. Kaasunvaste on erittäin lineaarinen ja lisäksi vastarin saa training modeen, jolloin tehosta pudotetaan puolet. Samalla saa tuplaten akkukestoa. Tämä on lisäksi täysin kosteussuojattu, joten pihalla voi päästellä hieman märemmissäkin olosuhteissa. Auton mekaaninen kestävyys lähentelee käsittämätöntä, juuri äsken losautin auton seinään melkein täydestä laukasta ilman merkittävää näkyvää vauriota. Normal/racing modella tuo nostaa sitten keulaa, vaikka nelivetoinen onkin! Näin ollen ei jää alimittaiseksi ihan nopeasti.
 
RTR on, parin akun ja pikalaturin kanssa hinta noin 300 euroa. Ostopaikka paikallinen myyjä (www.rcm.fi).

Edit: Vaihtoehtona oli myös Traxxasin 1:10 takavetoinen Bandit, mutta pikku-Revo soveltuu paremmin sisäpärtsäilyyn.
 
Tuohan oli erittäin halpa. Ohjain kai oli sekin mukana ? Se lienee näitä uusia 2,4 GHz -laitteita, josita meikäläinen on vasta lukenut netistä.
 
Kyllä, ohjain mukana ja on 2,4 gigainen. Ei havaittuja häiriöitä missään vaiheessa ja tarpeen mukaan päivittyy parempaan. Toistaiseksi en tunne ainakaan tarvetta päivittää. Sen verran hauskalta alkoi homma tuntua, että taidan käydä hakemassa itsellekin 1:10 tai 1:8 -kokoisen buggyn tai ison e-Revon.

e-Revosta on myös harjaton VXL-versio, mutta on liikekyvyiltään liian hurja laite lapselle. Harjattomalla hintaa noin satasen enemmän. Tarvittaessa harjallisen voi päivittää VXL:si.
 
Mulla on jonkuvuoden kaapissa jo pölyttynyt Kyoshon Mini Z. Ihan perusmalli tuo ei tainut olla ja lisää siihen on laitettu diffistä moottoria ja alu. tukivarret
 
Traxxasin autot ovat oikein hyvä valinta aloittelijalle. Autot on kestäviä, mutta kun kaikkea kuitenkin sattuu ja tapahtuu, niin niihin saa hyvin varaosia myös Suomesta. Toki noissakin autoissa on, kuten isommissakin, suunnitteluvirheitä eli osia ja ratkaisuja, jotka eivät vakiona kestä. Joka mallissa omansa, toisissa helpommin hajoavia kohtia, toisissa taas kestävämpiä. Toisaalta näistä myös löytyy aina jostain se edullinen "sulake" josta antaa periksi kun rääkki on liian rankkaa.

Suomesta Traxxasin autoja ja varaosia saa ainakin seuraavista liikkeistä:
http://www.hobbypeople.com/shop/
http://www.rcm.fi
http://www.hobbyfactory.fi
https://sabe.fi/hobby/
http://www.racingfactory.fi
http://hobbypoint.fi/traxxas_rc
http://fi.eurorc.com

Ulkomailta omia suosikkejani ovat olleet:
http://liquidrc.com
http://towerhobbies.com
http://www.modelsport.co.uk
ja monta muuta… EU:sta tilatessa ei edes tullien ja ALVien kanssa ole ongelmaa, EU:n ulkopuolelta ei mitään pientä kannata nykyisin tilata oikeastaan muualta kuin LiquidRC:ltä, jossa postikulut on liki olemattamat.

Harjallisista moottoreista sanoisin, että älkää sortuko. Se voi vaikuttaa aluksi halvemmalta ja väitetään auto ei muka kulje niin kovaa. Kuitenkin esim. Traxxasin autot kulkevat harjallisellakin niin kovaa, että paitsi että sillä saa auton hajalle ja ympäröivät paikat hajalle, sillä saa vielä ihmisetkin hajalle. Kaikissa nykyisissä aloittelijoille tarkotetuissa autoissa on mahdollisuus rajoittaa auton nopeutta joko nopeudensäätimestä tai ohjaimesta, usein jopa molemmista samanaikaisesti.

Se harjallisen moottorin edullisuus loppuu hyvin äkkiä. Traxxasin käyttämiä harjallisia ei pysty huoltamaan mitenkään ja uuden vaihtaminen tilalle vähän väliä alkaa äkkiä tuntumaan lompakossa. Toki tilalle voi vaihtaa sellainen harjallisen moottorin, jota pystyy huoltamaan, mutta kuka aloittelija osaa niitä huoltaa ja viitsii niitä huoltaa joka ajokerran jälkeen.

Monessa autossa väitetään että nopeudensäädin on vesitiivis. Totuus on että yhdessäkään ei ole ja jos sen kastelemalla hajottaa ei mikään takuu yleensä korvaa. Takuu on myös sellainen asia, jossa oman kokemukseni mukaan suomalaiset kauppiaat ovat kovin hanakoita välttelemään vastuuttaan ja kuluttajan on todella tiedettävä ja vaadittava oikeuksiaan. Poikkeuksiakin on, mutta tuntuu että nämä poikkeuksetkin arpovat sen jotenkin asiakkaan pärstäkertoimesta kenelle palvelu pelaa ja kenelle ei. No, niinhän se tuntuu menevän isojenkin autojen kaupassa.

Jokaisen aloittelijan ja harrastajan ehdoton tietolähde on alan foorumi: http://rc10.fi. Siellä kannattaa käydä, sinne kannattaa rekisteröityä ja siellä saa esittää niitä tyhmiä aloittelijakysymyksiä. Toki jos malttaa hakua käyttää ja lukea, lukea ja lukea, niin vastaus siihen omaan kysymykseen melko varmasti on jo tuolla foorumilla.

Crawler. Mielestäni crawler olisi monesti paras auto aivan aloittelijalle ja nuorelle sellaiselle. Sillä ehtii rauhassa opettelemaan auton ohjaamisen ja käyttäytymisen salat ja kotona voi vaikka olohuoneeseen rakennella omia ratoja joita ajella. Losin pienet crawlerit 1/18 (mini rock crawler) ja 1/24 (micro rock crawler) olivat suosittuja muutama vuosi sitten. En nyt heti löytänyt myykö niitä joku Suomessa, mutta Modelsport UK ainakin myy. Itselläkin oli pari rakenneltua mini rock crawleria, jotka sitten tuli myytyä, että sai hankittua isomman Axialin. Siinä onkin sitten se aloittelijan ja pidemmällekin edistyneen crawling-harrastajan the merkki. Löytyy suuresta osasta yllä mainittuja liikkeitä sitäkin ja mallivalikoima on nykyisin huikea silläkin merkillä. Varaosia saa Suomesta, kuin myös viritysosiakin ja maailmalta löytyy vaihtoehtoja loputtumasti. Crawlerin saa sitten kulkemaan vaikka kuinka hiljaa ja taitolaji on sekin kun maastossa ajellaan. Mikä parasta, harvemmin jos koskaan tulee mikään aktivisti valittamaan kuin tuollaisella pienellä sähköautolla ajelee maastossa. Nuo ulkona käytetyimmät ovat nimellisesti 1/10 -kokoisia, tosin crawling piireissä auton koko arvioidaan rengaskoon, eikä fyysisten mittojen perusteella. Toki sitten jos ja kun kilpailemaan lähdetään, tulee myös jotakin minimi- ja maksimimittoja, jotka auton pitää täyttää.

Crawling hommiin kannattaa tutustua osoitteessa http://www.rc-offi.net jossa sielläkin niitä tyhmiäkin kysymyksiä saa esittää ja paikalta löytyy varmasti maan parhaat crawling-asiantuntijat.

Itsellä on viime aikoina ollut ajamisen ja rc-harrastamisen kanssa vähän hiljaisempaa, mitä nyt pikkuhiljaa varaosavarastoa on tullut myytyä pois. Etenkin polttisautojen osat ovat saaneet lähteä, kun ei niillä tule lainkaan ajettua, mutta osia on kertynyt autojen mukana kun niistä on muutettu sähköautoja.

Omassa kalustossa tällä hetkellä seuraavaa:
  • Traxxas Rustler, DYI alumiinirungolla ja useilla DYI-osilla uudelleen rakennettu takaveto truggy. Kokoluokka 1:10. Moottoriteho >1 kW
  • Traxxas e-Revo 6x6, DYI-alumiininen jatkorunko ja 6-pyöräveto, alennusvaihteisto, tasauspyörästön lukot edessä ja keskellä, kaksi takimmasta akselia ilman lukkoja ja ilman välitasauspyörästöä. Kokoluokka 1:8. Moottoriteho >1,5 kW
  • 2 kpl Hong Nor SCRT-10, short course autoja, rakennettu short course ja RC Formula Offroad kisaamiseen (neliveto, 1:10, 1 kW)
  • Hong Nor CRT.5E Pro, nelivetoinen "pikkutrukki". Kokoluokka 1:12.  Moottoriteho >1 kW
  • Pumilio X10-CR, edelliseen pohjautuva kotimainen buggy-luokan säännöt täyttävä sähkökilpuri. Kokoluokka 1:10. Moottoriteho >1 kW
  • Hong Nor X1-CRT:hen pohjautuva Land Rover Defender 147 pickup-korinen Unlimited-luokan RC Formula Offroad -kilpa-auto. Kokonaan omatekoinen pidennetty alumiinirunko, omatekoiset teräskardaanit, custom moottoripukki, DYI Land Rover Defender -kori. Kokoluokka 1:7. Moottoriteho >2,3 kW. Suorituskyky: kiihtyvyys 0-60 km/h 0,7 s laparenkailla soralla.
  • Axial "Ford F-650" 1:10 skaalaan AX-10 -pohjalta rakennetty crawler 2,2"-luokkaan. Auto tuli itselleni käytettynä ja jo rakennettuna, mutta on sen jälkeen kerran rakennettu itse uusiksi ja alkuperäistä on oikeastaan vain etu- ja taka-akselit ja jakolaatikko. Omatekoista mm. runko, pyöränripustus, ohjaus, kardaaniakselit, kaikki sähköt uusittu. Lisäksi autossa on omatekoinen erittäin vahva vinssi. Moottoriteho luokkaan riittävä <0,5 kW
  • Axial AX-10 crawler ARTR, jota ei vielä ole hirveästi rakenneltu.

Näiden lisäksi löytyy Hong Nor CRT.5:een pohjautuvia työn alla olevia projekteja useita. CRT.5 varaosia on laatikkokaupalla ja pari avaamattomassa myyntipakkauksessa olevaa CRT.5 Pro -polttistakin löytyy vielä hyllystä. Renkaita on kymmeniä sarjoja yhteensä. Yksi Hong Nor X2-CR ja X1X-CR odottavat, että niistä rakentuisi ensin yksi ja sitten ehkä toinen Unlimited -luokan RC Formula Offroad -kilpuri.

Ajopaikoista vielä. Kannattaa käydä katsomassa noilta kahdelta linkittämältäni foorumilta missä pääsee näin talvellakin ajelemaan sisällä. Yleensä ensimmäinen käynti on ilmainen ja seuraavatkin puitteisiin nähden erittäin kohtuullisia hinnaltaan. Tästä saa ihan kivan harrastuksenkin kun puitteet ovat kunnossa ja radoilla, niin sisällä kuin ulkonakin, neuvoja saa ja kun vaan kysyy ja moni harrastaja kyllä huomaa sen kun niitä tarvitaan vaikka ei itse rohkenisikaan kysyä. Väkeä mm. sisäradoilta löytyy ihan naperoikäisistä aina 70-vuotiaisiin asti.
 
Penguin sanoi:
Jokaisen aloittelijan ja harrastajan ehdoton tietolähde on alan foorumi: http://rc10.fi.

On ihan pakko kysyä, että onko foorumin nimellä jotain tekemistä Team Associatedin RC10:nen kanssa? Siis tämän:

TeamAssociatedRC10Classic-2.jpg


Itse ajoin kesäkaudet tuollaisella ja kävin myös paikallisissa pikkukisoissa. Auto oli siihen aikaan Suomessa törkeän kallis ja omani sain isän ameriikan reissun tuliaisina. Ikävä kyllä vain alumiinirunkoisena :) Talvet ajettiin sitten mattorata-autoilla. Siihen aikaan renkaisiin levitettiin pitoainetta, mikä kai sitten jossain vaiheessa kiellettiin terveysriskinä, joten niiden litkujen johdosta mä kai olen vähän massasta poikkeava :)
 
Täälläkin on pari Traxxas autoa, Stampede VXL 4X4 ja 1/16 kokoluokan VXL Mustang.
Ajot olleet viime aikoina hyvin vähäisiä mutta tarvii yrittää jatkossa paremmin keretä, Stampede tuntuu viellä mukavasti kulkevan 3s lipolla  8).

https://lh3.googleusercontent.com/-
Q5hftcOtSeI/Tezxk6L7wMI/AAAAAAAAAQo/eFvyKolf_GM/s640/26052011177.jpg

10102011234.jpg


10102011235.jpg

 
rc10.fi:n nimen historiasta minulla ei ole tietoa, vain samanlainen arvaus, että olisikohan sillä jokin yhteys tuohon automalliin.

Hienoja pelejä nikob:llä, ilmeisesti ei ole kovaa kyytiä annettu, kun autot on noin siistinä. Stampede VXL 4x4 on käytännössä sama auto kuin Slash VXL 4x4 ja tuo Mustang on sama auto kuin 1/16 e-Revo. Näppärää sikäli, että autoihin käy pitkälti samat osat. Toki molemmissa oma kori ja nelikko Stampedessä myös koritolpat spesiaalit tuohon malliin. Mustangissa taas sliksirenkaat on se spesiaali korin lisäksi. Tuon nelkku-Stampeden heikkokohta on kardaanin kannatinlaakeri, joka on alimitoitettu. Se saattaisi vielä mennä kardaanin kannattimena, mutta kun se joutuu ottamaan myös moottorilta tulevan voiman vastaan, niin ne 10x15x4 mm kokoisen laakerin pienet kuulat eivät kestä urassaan.

Takavetoinen stampede on varmaan yksi maailman suosituimmista ensimmäisistä RC-autoista. Järjettömän hauska peli ja järjettömän kestävä. Meillä on noita ollut muistaakseni yhteensä 6 kpl ja itseasiassa on periaatteessa edelleen kaksi, joskin osina. Kokemuksesta sanon muuten itsekin, että se ensimmäinen RC-auto kannattaa hankkia takaveto, niin oppii ajamaan. Nelivedolla voi korjata liian pitkälle pahojakin ajovirheitä ja kovaa ajaminen on paljon vaikeampaa oppia nelkulla. Vaikeaa nelkulla on siis oppia pois niistä ajovirheistä, kun takavedolla se tarve poisoppimiseen tulee paljon aiemmin tai sitä ei edes ole.

Yksi vinkki unohtui jo tuosta edellisestä kirjoituksesta ja erityisesti aloittelijoille. Älä hanki Kyoshon RC-autoa ensimmäiseksi autoksi (tai ollenkaan). Monen harrastus on loppunut noiden autojen järjettömän koviin varaosahintoihin. Niitä sopii oikein hyvin myydä kauppakeskuksissa, joissa ei tavoitellakaan kuin sitä yhtä myyntitapahtumaa, eikä pidempää asiakassuhdetta. Minulle tuosta mainitsi myyjä kun pojalle aikanaan ensimmäisestä RC-autoa hankin ja voi että olen ollut kiitollinen siitä vinkistä. Tältä myyjältä tuli sitten toinenkin auto ostettua, ennenkuin aloin niitä itse uittamaan ensin rapakon takaa ja lopulta Aasiasta omaan käyttöön ja joskus kavereillekin.
 
Kiitos Penquin kattavasta tietopaketista ja hyvistä linkeistä, nuo kun käy läpi niin tietää mistä aloittaa harrastuksen.  :)
 
Hienoja pelejä nikob:llä, ilmeisesti ei ole kovaa kyytiä annettu, kun autot on noin siistinä. Stampede VXL 4x4 on käytännössä sama auto kuin Slash VXL 4x4 ja tuo Mustang on sama auto kuin 1/16 e-Revo. Näppärää sikäli, että autoihin käy pitkälti samat osat.
Stampede on saanut kovaa kyytiä ja käytönjälkiä löytyy, mutta Mustang on melkein uuden veroisessa kunnossa jossei korin naarmuja lasketa. Mustangista olisi kiinnostus rakentaan enemmän sora kuin asfaltti auto, varmaankin pikku Revon osia voisi hyödyntää.
 
Ei kai tuo tarvitse kuin pikku-Revon renkaat vaihtaa siihen ja korin, että mahtuu renkaat myös pyörimään. Korin kiinnikkeissä voi olla jotain pientä eroa ja jousituksen tangoissa on varmaan jokin pituusero, ehkä jouset myös eri jäykyyttä, kun autoilla on vähän kuitenkin korkeuseroa. Tarkat erot selviävat tutkailemalla räjäytyskuvia:
pikku e-Revo: http://traxxas.com/products/models/electric/71074erevovxl116-downloads
Mustang: http://traxxas.com/products/models/othermodels/7304boss302mustang2011-downloads

Vaihtoehtoja on liki rajattomasti, kun noiden eri 1/16-kokoisten traxxas-autojen osia sopivasti yhdistelee.

On muuten erikoinen Mustang, kun on nelivetoinen :)

Pekka T sanoi:
Kiitos Penquin kattavasta tietopaketista ja hyvistä linkeistä, nuo kun käy läpi niin tietää mistä aloittaa harrastuksen.  :)

Eipä kestä. Summitista sen verran, että se on muuten aika pirun iso auto ja sillä ei kovin pienellä pihalla viitsi ajella. Veikkaisin, että jos ihan sitä mönkimistä meinaa pihalla harjoittaa, niin Axialista lähtisin liikkeelle. Sitten jos jos tilaa on ja haluaa vähän vauhtiakin, niin Summit kulkee harjattomana sen minkä harjaton e-Revo, ei niissä muuta eroa korin lisäksi ole kuin summitin vaihdelaatikon lyhyempi ykkönen ja kytkettävän diffilukot edessä ja takana. Lisäksi e-Revossa ei vakiona ole vaihteita, vaan siellä on keskitasauspyörästö ykkösvaihteen tilalla ja pelkkä kakkonen laatikossa vaihteena, jos Summittiin vertaa. Radiossa on Summitissa yksi kanava enemmän, että saadaan kaikki lukkojen käsittelyt ja vaihteenvaihdot toimimaan.
 
Tässäpä nuo meidän perheen RC-härpäkkeet, Traxxasin 1/10 tuuppi-Slash ja Losin 1/18 Mini Rock Crawler pro.
Slash on nähnyt maailmaa aikatavalla ja sen kyllä huomaa ulkoisesta habituksesta, sähköt on harjattomat 4300kv kannulla ja virtaa annostellaan tarpeen mukaan joko 2s tai 3s Li-Po akulla.
Crawler myös harjattomilla sähköillä pienellä 2s akulla, molemmissa autoissa 2.4ghz radiot.

Pojan kanssa on aiemmin ajeltu kahdestaan Slashilla, mutta nyt kesän treenattuaan crawlerilla hänelle uskaltaa antaa Slashinkin ohjastettavaksi :)
Aiemmin tuli käytyä aktiivisestikin ajettu radalla kun kaverin pellolle moinen sähkönsyöttöineen tehtiin, mutta kun homma meni kilpavarusteluun mukavan vapaa-ajankaahailun sijaan niin rata-ajot on jäänyt todella vähiin. Toiset on valmiita tunkkaamaan tuollaiseen Slashiin tuhansia euroja rahaa, minä en :rolleyes:

20131229_234542.JPG


20131229_234604.JPG


20131229_234625.JPG
 
Moi,

hienoa että löytyy tällainenkin topikki. Itse olen 5-6 vuotta harrastanut noita autoja ja tällä etkellä löytyy:
- Traxxas E-revo 1/16 VXL, ollut minulla noin 5 vuotta, kaikki osat vaihdettu moneen kertaan, paitsi sähköt, ne ovat kestäneet hyvin. Nyt osissa ja odottaa kasaamista tässä talven aikana, tulee melkein täysin uusi auto, alu-osaa ym. Suosittelen aloittajan autoksi, mutta ei harjallisena, koska se hajoaa kumminkin, samalla vaan harjattoman, ainakin jos lipoilla meinaa ajaa. Ensimmäinen lisävaruste on sitten Wheeliebar, koska auto keulii muuten koko ajan....

-Traxxas Stampede 4x4, hieman rakenneltu, vaihdettu jotain pientä. Hieno nopea auto, kulkee 3S akulla jopa liian lujaa.... :) Mulla on nyt kiinni Mamba Monster nopari/moottori koska vakio teki run-awayta pari kertaa, ei mukavaa.

- Traxxas Rally 1/10, oli heräteostos, muistuttaa aika paljon Slashilta. Oikein mukava auto, nopea ja pysyy hyvin pystyssä. Omassa  muutettu alustaa, renkaat ym. Tässä autossa on yksi muoviosa jossa laakeri sisällä, se kuumenee ja saa vaihtaa tiheeseen tahtiin, itse vaihdoin metalliseen. Suunnitteluvirhe, jos katsoo Traxxaksen sivuilta varaosaa, se ehdottaa samalla järeämpää osaa, mutta ei metallista.

- Traxxas summit 1/10. Oikein mukava auto, mutta niin kuin joku totesi, se on jo ISO. Mukavasti menee joka paikkaan, ei ole muuta tehty kuin nopari vaihdettu sellaiseen missä on lipo-cut-off. Mulla oli niin vanha malli että ei ollut sitä, nykyään on.

- Traxxas E-maxx 1/10, siinän ei ole paljon mitään orkkista, Mamballa mennään eteenpäin ja kulkee lujaa.......

- Yksi Stampede takatuuppari, osina nykyään, ei sillä tee mitään koska lentää vaan ympäri, siinä oli Mamba Monsteri kiinni.

Mukava harrastus, ja tosiaan näihin autoihin on saanut todella hyvin varaosaa (ja niitä menee kyllä), Sabe Turusta toimittaa seuraavalla päivälle, jos vielä on elossa ja löytyy osia???

Tässä pari kuvaa:

Tässä lähtee sitten E-revo purkuun....

WP_20131013_005_zps6fa7c39f.jpg


IMG_0273_zps53a9cc8c.jpg


IMG_9937_zps8b14b936.jpg


 
Karvis sanoi:
Toiset on valmiita tunkkaamaan tuollaiseen Slashiin tuhansia euroja rahaa, minä en :rolleyes:

Osaan kuvitella, kun on varsin omakohtaista kokemusta tuollaisesta. Toisaalta saatan itse myös olla osasyyllinen joissakin kisahommissa vallinneeseen kilpavarusteluun ja siihen että homma karkasi teknisesti ja kustannuksiltaan ihan käsistä. Itse taisi tehdä siihen lajiin ensimmäisen kokonaan itse suunnitellun auton, toki muista osia lainaten ja aloin hifistelemään custom alumiinirungoilla. Kahdessa vuodessa homma oli siinä, että rungot tai oikeastaan siinä vaiheessa enää profiilipohjalevyt tehtiin hiilikuidusta ja materiaalivahvuudet menivät niin minimiin, että runkoja saattoi mennä useampi yhdessä kisassa.

Tuonne autolistaani voisi vielä lisätä, että tuossa Unlimited-luokan RC Formula Offroad -autossa on aidon esikuvan mukaiset Torsen® -tasauspyörästöt edessä ja keskellä ja takana on periaatteessa avoin diffi, mutta öljyillä jäykistettynä ja lyhyemmällä välityksellä kuin edessä eli etupää vetään välityksistä riippuen 3-7 % enemmän kuin perä. Ilman noita torseneita tuo auto ei kiihtyisi tuohon tahtiin vaan keulisi ympäri paikalta lähtiessä. Uuteen jo kaksi vuotta tekeillä olleeseen autoon olisi tulossa aktiivilukko/-lukot jos vaan saadaan ne toimimaan riittävän luotettavasti. Varmaan sitä kilpavarustelua ;)
 
Vähän kuvia kalustosta ja sen rakentamisesta:

Kuva 01-01-S.jpg

Tästä polttis Revo 3.3:sta alkoi ensimmäisen RC Formula Offroad auton rakentaminen.

Kuva 03-01-M.jpg

Tarpeeton riisuttiin pois ja tästäkin lähtee vielä sininen runko pois. Auton nimeksi valikoitui alkuperäistä mallia mukaillen ja tehtyä muutosta kuvaillen "Revolution".

Revolution_01_osina.jpg

Paljon on kuvia piirrelty ja osia suunniteltu, etsitty, työstetty, ostettu ja lopulta tästä osakasasta pitäisi alkaa auton ensimmäinen kasaaminen. Runkopalkit vielä lattateräksestä tehdyt mallit tässä vaiheessa.

Revolution_02_ilman_koria.jpg

Tällainen siitä tuli kasattuna. Tässä vaiheessa on jo koneistettu alumiiniset runkopalkit. Akseliväli on tässä vaiheessa kasvanut 130 mm alkuperäisestä eli yli kolmanneksen.

Land_Rover_Defender_147_korimuotti.jpg

Kun sopivaa koria ei löydy, niin tehdään sitten muotti ja teetetään korit.

Revolution_03_maalatulla_korilla.jpg

ABS-korin väriksi valittiin Land Roverin värikartalta Bronze Green mattana ja sekoitus valmistettu juuri tätä tarkoitusta varten. Auton kokonaispituus 64 cm.

Revolution_04_ajon_jalkeen.jpg

Tältä se näyttää, kun vesikelillä on ajeltu...

Revolution_05_takaripustus_hajalla.jpg

…ja tässä on lopputulos hieman pieleen menneestä hypyn alastulosta. Ylätukivarsi poikki, vetoakseli mutkalla, molemmat pallonivelet korkanneet rikki. Auto oli 16 h myöhemmin taas kasassa ehjillä osilla, kiitos RC Saben ylivertaisen palvelun jopa aukioloaikojen ulkopuolella. Osien noutamiseksi ajoissa piti ajaa yli 450 km ja rakentaa vielä auto kuntoon yön aikana.

MM-kisoihin 2009 maalattiin vähän näkyvämmän värinen kori, tällä kertaa Land Rover G4 -malliston Tangiers Orange.

Revolution_WCS2009_01.jpg

Tähän vielä vähän ajokuvaa rinnettä ylös…

Revolution_WCS2009_02.jpg

...rinnettä alas…

Revolution_WCS2009_03.jpg

…ilmassa...

Revolution_WCS2009_04.jpg

…ja kiihdytyksessä.

Sörsselsön

Sorsselson_01_ilman_koria.jpg

Sörsselsön, mistä lie tuo nimi tuli, rakennettiin Revolutionin seuraajaksi.

Sorsselson_02_oranssilla_korilla.jpg

Korin auto sai ensin edeltäjältään, sitten maalattiin molemmillle oma oranssi kori. Sponsoritarratkin paikallaan ja tällä kertaa ihan oikeita sponsoreita.

Vähän muutakin kalustoa

ART_motorhome.jpg

Normaali "motorhome" kisaviikonlopulle vuonna 2008.

ART_WCS2009_motorhome.jpg

MM-kisojen kalusto 2009, mukaanlukien tuo isompi Land Rover, joka tuli sponsorilta käyttöön.

ART_kalustoa_2009.jpg

Kalustoa 2009

RCFOFF_ajopaikka.jpg

Vähän mittakaavaa millaisilla rinteillä noilla RC Formula Offroad -autoilla ajellaan.

Revolt

Revolt_6x6_01.jpg

E-Revosta rakennettu kuusipyörävetoinen ajopeli.

ajovideo, joka päättyy siihen kun 80A -nopeudensäädin palaa. Dataloggeri näytti tämän ajopätkän keskimääräiseksi virrankulutukseksi 98A ja hetkellisesti yli 160A.

Short Course -kalustoa ja rata

SCRT10_ja_Slash4x4.jpg

Hong Nor SCRT10 ja Traxxas Slash 4x4. Jälkimmäisellä ei vaan pärjännyt mitenkään noilla sorarinteillä.

SCRT10_ja_SCRT10.jpg

Kaksi SCRT10:iä kuvattuna uusien koriensa kanssa, valmiina sisäradalle talvella 2011

SC-rata_omalla_pihalla.jpg

Oma short course -rata

Lämmittelyä omalla SC-radalla.

Crawlereita

Mini_Rock_Crawlers.jpg

Losin Mini Rock Crawlereita kaksinkappalein. Hauskoja autoja sisäajeluun, tosin vähän kankeita.

F-650_01.jpg

Ford F-650

Axial_crawlerit.jpg

Molemmat axial-crawlerit. Oikeanpuoleinen AX-10 vasta taloon tulleena, eikä edes vielä sähköjä paikallaan.

DYI-osia

Stampede_diffilukko.jpg

Tässä nyt vain esimerkin vuoksi itse tehtyjä osia sieltä yksinkertaisimmasta päästä eli Stampeden "diffilukko" tai oikeastaan diff spool. Käy myös tuuppi Slashiin, Rustleriin ja Bandittiin sekä moneen muuhun Stampedeen pohjautuvaan Traxxasin takavetoiseen.
 
Asiaa! Olet siis ihan ollut ammattilainen näissä hommissa, itse vaan parin kaverin ja siskon pojan kanssa ollaan harrastettu....