https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Ratti lähemmäksi ?

Tietäjä

Klassikko
Liittynyt
28.7.2018
Onkohan nykyautoihin saatavilla minkäälaisia välikappaleita tms. millä ratin saisi jokusen sentin lähemmäksi ja silti niin että ratissa olevat kytkimet ja turvatyyny ym. toimisi normaalisti?
 
Monessa autossa on jonkinlainen vipu tai nupikka ohjauspylvään alla tai sivusta, josta lukituksen vapauttamalla ratti voi siirrellä pysty- ja syvyyssuunnassa. Ei pidä sekoittaa sivuttain pyörittämiseen, se liike taas kääntää etupyöriä.

Jos tuo säätö ei riitä, olen monessa autossa bongannut istuimen alaosassa edessä jonkinlaisen mekaanisen säätimen, josta tarttumalla ja nykimällä koko situimen saa liikkeelle. Jännittävä tunne, vähän kun vuoristoradassa!

Osassa tuo on sitten sähköinen säätö, mutta se ei ole niin kiva, vaan oikeastaan tylsän hidas.
 
Marko_K siinä laittoikin jo helpoimmat ratkaisut. Jos ne ei auta niin yks on tietysti kasvattaa pidemmät kädet vaikka? Tai paksumman selän jolloin kädet on jo heti lähtöjään lähempänä ohjauspyörää, siinä tosin on sitten vatsakin helposti hiukan paksumpi joka saattaa olla haitaksi muilla elämän alueilla.
 
Jos kuitenkaan nuo Markon ja Cuoren hyvät vinkit eivät auta (auton ulokkeiden liikuttelut, käsien/koipien kasvattelut), niin tässä omakohtaisella kokemuksella voisin sanoa että vie sen vääränkokoisen auton kauppaan ja ajaa oikeankokoisella kotiin.

Tässä nyt laina-autoilla on juuri tämä tilanne. Auriksessa ratti jää auttamatta liian eteen verrattuna siihen mihin penkki pitäisi saada minulla asemoitua. Ajaminen rattiin kurottelemalla ei vaan ole mahdollista.

Tänään reissu tuommoisella Passatilla missä ensinnäkin mitoitus on eurooppalaisittain sopivampi ja säätömahdollisuudet paremmat kertoi karua kieltään siitä että se ergonomia vaan on loppuun asti mietitty siinä. Tässä lyhyesti omaa listaa no-go-autoista, joissa ei vaan saa tuota asentoa ratin ja penkin asentovirheen vuoksi kohdalleen:

-Toyota Auris
-Nissan Leaf
-Honda CR-V (mk3 ja mk4)
-Toyota rav4 (mk2)
-Nissan Juke
-Nissan Qashqai

Jotain yhteistä näillä toki on, mutta tuota... ehkä jokaisen kannattaa ne omat dimensiot sovitella ajatuksen kanssa kabiiniin ja miettiä missä liisii ja mitä arvostaa.
 
Kiinnostava kysymys - harmi vaan että kaikki aiemmat vastaukset eriasteista v..tuilua.

Toivottavasti saadaan vielä relevanttejakin vastauksia.
 
Ei vittuilua vaan viisastelua. Vissi ero.

Geneeristä osaa ei taatusti ole. Ehkä vaikka sen auton kertominen auttaisi. Joihinkin kun on:

http://www.9xx-parts.com/product/3841/ohjauspyoran-jatkokappale
 
Kyllä minäkin taipuisin siihen auton valintaan, mikäli mahdollista.
Sitten kuitenkin on pajoja, joissa muokataan autoja eriasteisten fyysisten rajoitteiden vuoksi. Veikkaan että sieltä löytyy ratkaisuja lähes kaikkeen.

Jatkopala voi olla yksi ratkaisu, toinen esim. polkimiin jotkut korokkeet. Riippuu aina vähän myös siitä, miten se ajoasento muuten saadaan osumaan. Ja haetaanko asentoa urheilulliseen menoon, vai auttamaan lyhyiden käsien ulottuvuutta, kuten minulla. Kai minulla normaalit kädet ovat, mutta sieltä mitoituksen alapäästä. Silti ajamaan pystyi ennen kuin tämä rattien säätely yleistyi, mutta onhan se nykyään mukavampaa.

Varmasti ratkaisuja löytyy. Valitettavasti en ole ole kaivellut noiden pajojen tietoja, kuten myös hinnat ovat hakusessa, tai mitä se vaikuttaa auton katsastukseen tai mahdolliseen vaihtoon. Lykkyä yritykseen.
 
Tuollaisen jatkopalan jälkeen ei sitten sormet enää ylety ratin viiksin, minusta totaalinen turn off asia.
 
Jotenkin voisi kuvitella, että jatkopalalla siirrettäisiin koko pakettia, joten viiksien etäisyys ratista pysyisi samana. Voin toki olla väärässä, paitsi että minähän en koskaan tee vieheitä.
 
Patteri sanoi:
Jos kysytään ratin jatkokappaleita ja vastaukseksi tulee auton perussäätöjen käyttöohje niin kyllä tuon vittuiluksi voi tulkita.

Tottakai voi. Voit tulkita tämänkin [emoji8]

Ja aiheeseen; nuo muutoksiin erikoistuneet pajat voivat olla vinkki. Kysyisin myös erityisesti sellaisista paikoista, jotka modaavat erilailla liikuntarajoitteisille tehtyjä autoja. Niissä on usein rajustikin muutettu hallintalaitteita.

Tietänevät mitä voi tehdä hyväksytysti ja millä ehdoilla.
 
Auto olisi ollut uudehko Avensis mutta koeajon jälkeen ei kiinnosta enää alkuunkaan. Penkin selkänojan muotoilu muodostui kovan karkean asfaltin tärinän ohella esteeksi. Ylättävää kyllä auto kulki suoraan ja CVT oli hieno kokemus.