https://yliteippaus.fi/

Peugeot 208 ja ETG kokemuksia

H

hessu208

Vieras
ETG on siis ns. robottivaihteisto. En tiedä mistä ja miksi tuo robotti-sana tulee, mutta käytännössä vaihteisto on automatisoitu manuaalivaihteisto. Muita PSA:n tuotenimiä ovat olleet ainakin 2-Tronic ja BMP. Omassa autossa on viisi vaihteinen versio. Myös kuusi vaihteista löytyy.

Mielenkiintoista oli lähteä sopeuttamaan uuden auton uutta vaihteistoa. Se on oikeastaan tämän stoorin pointti. Vaihteistossa on softa, joka oppii kuljettajan ajotyyliä ja sopeuttaa itseään sen mukaan. Nyt on n. 2000 km takana ja kyllä, vaihteisto on parantunut selkeästi kilometrien myötä. Liikkeelle lähdöt ovat silti hieman kuminauhamaisia, ja vaihto ykkösvaihteelta kakkosvaihteelle on se ongelmallisin. Vaihto on melko hidas ja kiihtyvyys on heikko. Tiukkaan rakoon ei kannata risteyksissä mennä. Muut vaihdot ovat lähes huomaamattomia, vaihdot muistuttavat hieman luistavaa mehumaijaa. Alaspäin vaihdot eivät ole niin sujuvia kuin ylöspäin. Nykimistä on ja joskus nopeissa pysäytyksissä 3-2 vaihdossa alaspäin moottorin kierrosluku käväisee korkealla. Kytkin ei ihan ehdi mukaan. Käytös on kuitenkin kokonaisuutena siedettävää.

Kick-down on myös hieman epämääräinen. Vitoselta tulee hyppy kolmoselle ja heti perään neloselle, vaikka kiihdytys ei ole kunnolla edes alkanut. Lievemmin polkiessa vaihteen saa hyppäämään suoraan neloselle. Omassa autossa on vaihteenvaihtoläpyskät ratissa. Minusta oikein kätevät ohitustilanteissa.

Onko ETG yhtä hyvä kuin hyvä momentinmuunnin, tai DSG tai esim. Toyotan portaattomat?  Olen ajanut kahdella ensi mainitulla yhteensä ainakin 200 th kilometriä. On ollut mm. jenkkiä, mersua, volkkaria, joista osa rankassakin työkäytössä. Toyotaa on koeajettu muutamat kerrat. Vastaus on (ei varmaan yllätys) että mielestäni ei ole. Tällä pärjää kuitenkin mainiosti. Jopa niin hyvin, että en mistään hinnasta vaihtaisi takaisin manuaali 208:siin.

Vaihteisto on kait pikku hiljaa poistumassa PSA:n malleista . Ei välttämättä tarvitsisi, ainakaan käyttöominaisuuksien takia. Halvemmassa autossa pikku puutteet ainakin sietää ihan mainiosti.

Paremmin tietäviltä tekniset tarkennukset ovat tervetulleita.
 
Nyökky sopii parhaiten vähemmän kierrosherkkien moottoreiden jatkeeksi. Pikku-dieselissä, kun on vääntöä vähän enemmän, niin toimii ihan kelvollisesti, mutta bensakoneiden yhteydessä se on vähän nyökkivää menoa tuottava vaihteisto.

Lainaus Wikipediasta:

"Robotti (tšek. robota 'pakkotyö') tarkoittaa useimmiten mekaanista laitetta tai konetta, joka osaa jollain tavoin toimia fyysisessä maailmassa. Alkujaan Tsekinkielisellä robotti-sanalla tarkoitettiin etymologian mukaisesti työläistä tai orjaa, ja tämä vaikuttaa sanan robotti merkitykseen yhä niin, että mikä tahansa automaatti ei ole robotti vaan robotilla on oltava joitakin ihmisen käskyjä tottelevia piirteitä. Tiukasti käsitettynä kauko-ohjattuja laitteita ei pidä kutsua roboteiksi, mutta koska robotti-sana on osoittautunut suosituksi, on sanan merkitys laajentunut niin että robotiksi kutsuttu laite voi suorittaa monimutkaisia tehtäviä joko suoraan ihmisen käskyttämänä, osittain ihmisen käskyttämänä, ihmisen valvonnan alla tai täysin autonomisesti (tietokoneen käskyttämänä)."

Tuossahan on siis täysin mekaaninen vaihteisto, jossa vaihteensiirron vaijerit, vaihdekeppi ja kytkinpoljin on korvattu mekaanisella koneella, joka käskyttää vaihteistoa ja kytkintä sen mukaan miten ihminen komentaa auton nopeutta kaasu- ja jarrupolkimilla tai suorastaan pyytää vaihteenvaihtoa rattiläpysköillä. Tuo on siis vain pyyntö, eikä sitä toteuteta, jos kierrosluku ei ole sopiva pyydetylle vaihteelle. Kyllähän tuo on määritelmällisesti aivan selvä robottivaihteisto.
 
Tämä selvä :) Ja kyllä, diesel-moottoreiden perässä toimii tiettävästi paremmin.
 
Huonoiten toimiva kombinaatio mitä omalle kohdalle on osunut oli Citroën C4 THP 150 ja robottivaihteisto. Reipas kiihdytys paikaltaan lähtien ja ykköseltä kakkoselle vaihtaessa auto tumppasi täysin. Sujuvin kokemani toiminta on ollut 308 R Hybrid -prototyypissä, jossa 200 kW sähkömoottoritehoa huolehtii eteenpäin menosta sillä aikaa kun nyökky vaihtaa vaihdetta. Täytyy kyllä myöntää että tämä VTi 82 + ETG5 on tullut jätettyä kokeilematta. Jotenkin ei ole liiemmin kiinnostanut.
 
Koeajoin joskus saman kombinaation joka oli Cactuksessa. Taisi olla täysin pakasta vedetty ja nyökkiminen sen mukaista. Jäi kyllä aika skeptinen olo. Koe-ajo pösö oli kuitenkin reilummin ajettu ja toimivampi. Lieneekö noissa tullut myös jotain softaparannuksia viimeisen parin vuoden aikana.