https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Suzuki SX4 S-Cross

V

Vaarivanhus

Vieras
Otsikon mukaisesta autosta tuli sitten tehtyä kaupat. Tarkkaan ottaen Yeti 1.2 TSI Adventure etuveto on vaihtumassa Suzuki SX4 S-Cross 1.6 VVT 4WD GL+ 5MT merkkiseen autoon. Autoon olen myymälässä ottanut perstuntumaa, mutta edes moottorin käyntiääntä en ole kuullut. Ehtiihän siihen sitten myöhemmin tutustua ja arviota esittää.

Pientä odottelun aiheuttamaa kihelmöintiä on ilmassa. Se, mitä olen autoa silmäillyt, lueskellut netistä ja papereista vertaillut, niin Yetin kanssa samaa kokoluokkaa. Vapaasti hengittävä moottori, kulutuslukemat paperilla Yetin luokkaa, ehkäpä hieman huonompi ajettavuus kuin Yetillä. Katsastustilastoissa Yetiä parempi, hylkäysprosentti 1,27 3-vuotiaana.

Nastarenkaat aluvanteilla ja vetokoukku sekä metalliväri, niin auto maksaa tonnin kieppeillä enemmän kuin Yetistä maksoin.

Moottorin tyyppi on M16A , väittävät siinä olevan "huoltovapaa" jakoketju. Näkkeepähän..
Rengaskoko on 205/60 R16.

5-vaihteinen manuaalivaihteisto, joidenkin kirjoituksien mukaan hieman tahmea.

Halogeenivalot, vakionopeudensäädin, tihkukytkin, CD-soitin ja radio USB-liittimellä, joten voi laittaa tikkuun musaa, säätimet ratissa.

Automaattinen 2-alueilmastointi, 12V keskikonsolissa ja takarontissa, varapyörä ja tunkki vakiona. Avainta ei tarvitse ottaa taskusta esille, oliko se se Kessy? Sähkölasit myös takaovissa.

Niin ja Suzuki on nelivetoinen.

Alusta ei näytä olevan tehtaan jäljiltä olevan ruostesuojaukseltaan VAG:gineiden veroinen, vienkin sen suoraan autokaupasta ruostesuojaukseen. Josko tuo olisi viimeinen autoni, niin pitää panostaa jokunen euro asian siihen puoleen.

Siinäpä tärkeimmät, enempää en tässä vaiheessa osaa autosta sanoa.

edit: taisi jäädä mainitsematta, että odotusaika on sattumalta reilu pari viikkoa.
 
Onnittelut uutukaisesta :)

Appiukolla on tuollainen, prikulleen samalla tekniikalla, varustelultaan vähän "kulimpi". Kyydissä ollut ja ihan pätevän oloinen laite.

Neliveto ja vetokoukku on kätevät mökkihommissa, käytännön vetokyky oli kuulemma lievä pettymys edellisen Suzukin jäljiltä (Grand Vitara 1.9diesel), mutta hyvin on tuollakin pärjännyt.

Vetokoukun pistokkeen asennusrauta ainakin appiukon autossa tulee tosi alas, siitä on muutaman kerran raapinut routamontuissa ja taisipa mennä jo kerran pistoke päreiksi.
 
Joo, jarruton peräkärry max 400 kg, yli 200kg YETIä vähemmän, jossa taisi olla 670 kg. Mutta eiköhän tuollakin huussinkuvikkeita ajele  ;)

Maavaraa on sentin verran vähemmän kuin Yetissä eli taisi olla 170mm.
 
Varmasti ajelee ;)

Appiukko ei suostunut maalipintaan mitään pinnoitetta tjsp ottamaan, sellaiseen satsaisin kyllä niin on mökkireissujen kurat helppo huuhtoa pois ja pysyy auto siistinä.
 
Omaa kokemusta Suzukista käytännössä nolla, aikanaan "seurustelin" eteläisen naapurikaupungin vaatekauppiaan kanssa ja hänellä oli Suzuki Alto. No, tämän päivän autoihin tuota ei voi verratakaan mutta siinä oli urheilulliset äänet.
Kolleegalla oli aikanaan myös Grand Vitara enkä muista hänen moitteita siitäkään antaneen. Molemmilla toki olen ajanut.

Anyway, olen antanut itseni ymmärtää kuitenkin että teknisesti Suzukit ovat erittäin laadukasta kamaa. Kohtahan tuosta aletaan samaa raporttia, onnea siis uutukaiselle.

Vähän noita liikenteessä näkee mutta kivan näköinen auto. Ainakin tässä kotikulmilla pyörii yksi joka on väriltään pirun piristävä kaamosaikaankin, sellainen kirkas metallioranssi joka on kuitenkin hillitty eli ei mikään teini/show väri.
 
karhunik sanoi:
Appiukko ei suostunut maalipintaan mitään pinnoitetta tjsp ottamaan, sellaiseen satsaisin kyllä niin on mökkireissujen kurat helppo huuhtoa pois ja pysyy auto siistinä.
Yetissä minulla oli julmetun kallis Ditec. Hyvä sinänsä, mutta julmetun kallis. Josko jotain halvempaa jossain vaiheessa.
Alustan lisäsuojauksen pähkäilin olevan viisainta teettää heti alkuvaiheessa. On siellä pohjassa muovipaneleita suojana ja pyöränkoteloissa edesää ja takana "lokarit", mutta muuten äkkiä katsellen pohja vaikutti maalatulta pelliltä.
 
Onnittelut uudesta, kiinnostavasta autosta Vaarivanhukselle! Tekee hyvää foorumille, että tänne alkaa tulla kokemusta eri merkkisistä ajokeista. Makkiksen tapaan itselläni ei ole sitten minkäänlaista kokemusta ydestäkään Suzukista - ainoa kosketus koko merkkiin on mökin vajassa lojuva pojan mökkimopo eli Suzuki PV :D.

-- Minkä värinen auto on? En huomannut mainintaa siitä muuten hyvässä ja kattavassa esittelyssä.
 
Onnittelut tulevasta. Rohkea veto tehdä ostopäätös ajamatta. Mutta kuten täällä on jo todettua, kaiken pitäisi olla vähintään pääosin kohdallaan joten tuskin tuossa ihmeitä tulee. Väännössä häviää TSI:lle ja se varmaan aluksi on se konkreettisin juttu. Mutta taas talvikelissä ajon rentous lienee melkoinen mukavuuslisä (4x4 vs etuveto ).

..pettikö pokka katsoa kauanko TSI:n ketju pysyy tikissä? ;)
 
Onnittelut Vaarivanhukselle hienosta valinnasta. Olen ns kylmät tyypit tuosta autosta ottanut, kun oma Suzuki oli renkaanvaihdossa ja "kylmäksi" se ei jättänyt. Sisällä oli tuttu fiilis omasta autosta, toki astetta prameampana.

Olen todella tykästynyt tähän Swiftiin, joten uskoisin myös S-Crossin olevan kaikin puolin hyvä peli.
 
Onnittelut vaari uudesta autosta, kohta pääset mökille kokeilemaan sen etenemiskykyä, soitat sitten vaikka Hondamiehelle jos jäät jumiin.  :)

Mutta mikset kuitenkaan koeajannut tätä? Yetihän on testien mukaan tosi hyvä, eli kovat paineet Suzukille sen suhteen.
 
Testaappa sitä nelivetoa? Tuolla aikaisemmin olen kirjoittanutkin tänne suzuki puolelle siitä, että pitää ääntä. Jäi häiritsemään..

Ihan ok auto, minusta tosi herkkä ohjattavuus kun ajelee maantiellä esim 100kmh, rattia saa tarkkaan pitää keskellä ettei kääntyile..

Hyvät varusteet tosiaan tulee automaattisesti noihin

 
Onnittelut uuden auton tilauksesta. Suzuki on varmaan oiva valinta pitemmällä tähtäimellä, jos siihen teettää ruostesuojauksen uutena. Meillä on ollut kaksi uutena ostettua Suzukia, ja toimivat kuin sveitsiläinen kello.
 
tuRboman sanoi:
..pettikö pokka katsoa kauanko TSI:n ketju pysyy tikissä? ;)
Kyllähän sekin kaikkien kauhukuvien lueskelun myötä pani mietityttämään. Vielä ei kuitenkaan 40 tkm jälkeen ole mitenkään oirehtinut.

Autokaupassa hieman hymyilytti, kun autokauppias olisi tai ainakin oli sitä mieltä, että DSG jos olisi ollut Yetissä, niin käytetyn auton ostajat tykkäisivät sellaisen auton nykyisin mieluummin hankkivan kuin manuaalin. Olisi kait(?) hyvittänyt autosta enemmän.

No, mistäpä sen voisin tietää, pitää luottaa alan ammattilaisen sanaan. Lienenkö liian vanha, kun manuaalista tykkään enemmän kuin DSG:stä.  :)
 
Meillä on ollut kaksi uutena ostettua Suzukia, ja toimivat kuin sveitsiläinen kello

Tämä lause on juuri itsellenikin piirtynyt jostain takaraivoon, tiedä sitten mistä.

Kahdella tutulla vaan tosiaan ollut ja ei kumpikaan koskaan marmattanut vioista, kunhan ajoivat ajonsa kesät talvet.
 
Kiitos kaikille onnitteluista! Mukavaahan se aina on päästä uuden auton rattiin.

Se on pakko tunnustaa, että Yetin ajettavuudessa ei ole moitteen sijaa. Suzukin ajettavuus moottoritienopeuksilla vaatii lukemieni kirjoitusten perusteella hieman ratista paimennusta. Toisaalta, ei se ajettavuus kauheasti huolestuta, kun on piikkinokkamossellakin tullut ajeltua. Tosissaan piti suuntaa ottaa, että pysyi tien puolella ojien välissä. Taisi olla ratissa puoli kierrosta tai ainakin varttikierros klappia.

Mökille kuljen 80km/h tietä pitkin, josko tuolla Suzukilla sentään sen matkan selviää kunnialla.
 
Pekka T sanoi:
Onnittelut vaari uudesta autosta, kohta pääset mökille kokeilemaan sen etenemiskykyä, soitat sitten vaikka Hondamiehelle jos jäät jumiin.  :)
Soittelen tarvittaessa kansakoulukaverilleni, niin tulee varmaan hetken kuluttua nelivetoValmetilla hoitamaan homman. ;)
 
Onnittelut. Kokemusta muutama vuosi ja noin 100 000 kilsaa SJ410:stä. Tosin tuosta aikaa jo noin 30 vuotta ;D
 
Onnea vaan. Kävi itsekin tuollaisen koeajamassa, oli tosi automaattilaatikolla. Lyhytkestoisen lenkin perusteella OK ajoltaan, mutta 1,6-litrainen on ehkä pienenpuoleinen automaatille, huudatti usein korkeilla kierroksilla. Muuten tykkäsin, on hyvin Qashqain oloinen auto, osin tilavampikin ja näyttää kuvissa pienemmältä kuin todellisuudessa onkaan.  Jos joskus tulisi dieselautomaatti, siinä voisi 1,6-1,8 -litrainen kone riittää.
 
Quality sanoi:
-- Minkä värinen auto on? En huomannut mainintaa siitä muuten hyvässä ja kattavassa esittelyssä.
Se jäi näköjään kertomatta. Sellainen tumman harmaa, jonka nimi on Calactic Grey Metallic. Ei noita värivaihtoehtoja kovin montaa esitteessä ole, perusvärejä 2, punainen ja jonkin sortin valkoinen, metallisävyjä 8 erilaista. Mustasta ja valkoisesta en oikein tykkää ja sitten oli jotain violetin sävyistä, limeä, ruskehtavaa, sinertävää ja paria sorttia harmaata sekä jonkinlaista hopeaa. Se vaaleampi harmaa muistutti työkoneissa aikoinaan käytettävää "koneharmaata", joten ehkäpä siksi päädyin siihen tummempaan sävyyn. Vasta auton luonnossa nähtyään sitten selvinnee, sopiiko se kyseiseen autoon ja omaan makuuni.

Se, ettei auton moottorissa ole turboa, merkitsee sitä, että vääntöä, mikäli sitä enemmän tarvitsee, joutunee paikkaamaan kierroksilla ja "kepittämisellä", jolloin syntyy kait enemmän melua? Toisaalta, onpahan yksi vitkutin eli turbo särkyvien laitteiden listasta pois.

Jossain kirjoittelivat, että takapyörän laakereita saattaa mennä, mutta asiasta mainittuni myyjän mukaan sitä ilmeni vanhemmissa SX-malleissa ja S-Cross on erilainen siltä osin.
 
Malle sanoi:
Muuten tykkäsin, on hyvin Qashqain oloinen auto, osin tilavampikin ja näyttää kuvissa pienemmältä kuin todellisuudessa onkaan.  Jos joskus tulisi dieselautomaatti, siinä voisi 1,6-1,8 -litrainen kone riittää.
Melko paljon on yhdennäköisyyttä Qashqain kanssa. Pitääpä panna "kevväämmällä" autot vierekkäin ja vertailla, mökkinaapurilla on Qashqai.
 
Onnittelut Vaarivanhukselle uudesta autosta.
Kävin tuollaista Suzukia aikanaan kylmätyyppäämässä ja oikein asiallisen oloinen niin ulkoisesti kuin sisäisestikin. Erityisesti kojelauta miellytti omaa silmää :)
 
Aika äkkiähän tuo autonvaihtopäätös tuli tehtyä. Maanantaina tuli postiluukusta kirje, jossa tarjosivat Yetistä jonkinmoisen summan vaihdossa Suzukiin.

Pienintäkään aikomusta tai suunnitelmaa minulla ei ollut ennen kirjeen avaamista ollut, että autoa pitäisi vaihtaa. Katsastus oli tosin edessä vajaan kuukauden sisällä, jarrunesteetkin pitäisi vaihtaa, kesärenkailla näyttäisi meikäläisen ajolla ajelevan enää yhden kesän, maalipinnan käsittelyäkin olisi pitänyt uusia tai alkaa jatkossa vahailla, takuukin päättyi jo vuosi sitten... Suzukissa sitten onkin takuu kolme vuotta Yetin kahden vuoden asemesta.
Niin vain pääsi taas luiskahtamaan, että pienen surffailun ja kirjallisen tutustumisen jälkeen alkoi "tehdä mieli".  :D

Eihän tuo autonpito halpaa ole. Laskin jo Yetin pääomakulut; 23 snt/km ja muuttuvat 20,5 snt/km. Tosin en vuotta kohti ole nykyisin ajellut kuin 13300km ja kilometrien määrä vaikuttaa oleellisesti pääomakuluihin.

Jos työajosta omalla autolla vieläkin maksavat 45 snt/km?, ei sillä rikastumaan pääse. Halvemmilla koslilla ja pitempää siivua pitäisi ajella.
 
Onnittelut autonvaihdosta Vaarivanhukselle. Itsekin uutta autoa etsiessäni iskin silmäni samanlaiseen Suzukiin. Oli mielestäni todella hyvännäköinen peli. Omalla kohdalla arpa ei vaan sattunut vielä Suzukiin, vaan tulossa on ensimmäinen VW-tuote. Piti saada jostain kumman syystä hieman sporttisempi peli alle  :rolleyes:
 
the-Rane sanoi:
Onnittelut autonvaihdosta Vaarivanhukselle. Itsekin uutta autoa etsiessäni iskin silmäni samanlaiseen Suzukiin. Oli mielestäni todella hyvännäköinen peli. Omalla kohdalla arpa ei vaan sattunut vielä Suzukiin, vaan tulossa on ensimmäinen VW-tuote. Piti saada jostain kumman syystä hieman sporttisempi peli alle  :rolleyes:
Kyllähän "sportilla" mukavaa on päästellä menemään. Jostain syystä sitä vanhemmiten menohalut asettuu jotenkin luonnostaan rauhallisempaa ajoa suosivaan suuntaan. Lienee ihan hyväkin asia, sillä vanhetessa reagointinopeus pitenee, vaikka perusasiat pysyvätkin selkäytimessä. Vahingot eli onnettomuudet tulevat aina yllättäen ja silloin punnitaan kuskin toimintanopeus. Parikin sekunnin kymmenystä saattaa ratkaista, alkaako rymistä vai selvittiinkö pelkällä säikähdyksellä.
Eikä oikeastaan enää ole suurempaa hinkuakaan kokea urheilullista etenemistä.
 
Vaarivanhus sanoi:
Se on pakko tunnustaa, että Yetin ajettavuudessa ei ole moitteen sijaa. Suzukin ajettavuus moottoritienopeuksilla vaatii lukemieni kirjoitusten perusteella hieman ratista paimennusta. Toisaalta, ei se ajettavuus kauheasti huolestuta, kun on piikkinokkamossellakin tullut ajeltua. Tosissaan piti suuntaa ottaa, että pysyi tien puolella ojien välissä. Taisi olla ratissa puoli kierrosta tai ainakin varttikierros klappia.

Mökille kuljen 80km/h tietä pitkin, josko tuolla Suzukilla sentään sen matkan selviää kunnialla.

Mekin kun vaihdettiin Yetiä, tuli käytyä S-Crosskin kokeilemassa.

Voin allekirjoittaa tuon paimennuksen tarpeen motarilla. Myyjä kyllä asiasta urputtaessani sanoi, että siihen on tulossa softaparannus, mutta itse en tuollaiseen tulevaisuuden lupauksen varaan uskaltanut mitään laskea ja vaara pelkästä myyntipuheesta oli suuri. Tekikin mieli sanoa myyjälle, että soittaa sitten kun parannus on tullut ja katsotaan uudelleen, mutta kun autonpenkkikin oli (huom. minulle) liian kapeatakareunastaan, niin tyydyin vain kiskomaan vaimon pois Suzuki kaupasta.

Toivotaan ettei tuo ohjaus sinun tapauksessa ole ongelma, syistä josta tuossa kerroit. Ja kenties tuollainen parannus on todella tehtykin/tehdään. Nelivedon asetuksien vaikutusta en alynnyt kokeilla.
Itse en ajanut 80 alueella muistaakseni tuota ollenkaan, suurella todennäköisyydellä ohjaus on parempi siellä.

Muuten kyllä ihan soiva peli, kiva kojelauta.

Onnea hankinnalle täältäkin!