https://tummennuskalvot.fi/

Nissan Leaf (2018-)

Urlaub

Grand Legend
Liittynyt
6.1.2014
Nissan julkaisee Leafin II-mallipolven 6.9.

Media tietää kertoa, että perusmallissa olisi peräti 40 kWh -akku eli 10 kWh enemmän kuin edellisen mallin suuriakkuisessa mallissa.

USA:n hinnaksi uumoillaan 29.900 $, joka olisi erittäin kilpailukykyinen Tesla Model 3:n 35 tonniin ja Chevy Boltin 37 tonniin verrattuna. Nämä hinnat ilman niitä Teslan hehkuttamia insentiivejä.

Jo ykköskoppainen oli sen veran kova näyttö, että tulevalta on lupa odottaa paljon.

Meille erittäin pontentiaalinen tuleva auto, jos Teslan tilaus ei jostain syystä etene.
 
Tuossa oli saksalaisessa Auto zeitung-lehdessä testattu muutamaa sähköautoa. 30 kWh-Leaf kulki 172 kilometriä. mm. ilmastointi oli suljettuna. Valmistajan ilmoitus on 250 km! Mitenhän tuo malli Suomen talvessa pakkasilla?

Uti
 
Urlaub sanoi:
USA:n hinnaksi uumoillaan 29.900 $, joka olisi erittäin kilpailukykyinen Tesla Model 3:n 35 tonniin ja Chevy Boltin 37 tonniin verrattuna. Nämä hinnat ilman niitä Teslan hehkuttamia insentiivejä.

Tämä on vastaava hinta kuin nykymallilla 30kWh akulla. Suomen hinta voisi siis jäädä alle 40k€:n. Tämä on alustavien tietojen mukaan ehdottomasti paras. Bolt/e-Ampera on 4,15m pikkuauto, tavaratilan pituus vain noin 60cm. Uusi Leaf olisi 4,48m pitkä, eli Golfia 13cm pidempi! Tavaratilaakin voisi olla 5:n istumapaikan lisäksi.

Tärkeintä olisi se, että AC-laturi olisi otettu konsernisisar Zoesta, 22kW teholla esim Fortumin latureista lataa melkein samaan hintaan kuin kotona ja toisaalta kauppakeskuksissa käydessä sähköä saisi ihan kunnolla verrattuna yleiseen noin 7kw AC latureihin.
 
tmr97 sanoi:
Tärkeintä olisi se, että AC-laturi olisi otettu konsernisisar Zoesta, 22kW teholla esim Fortumin latureista lataa melkein samaan hintaan kuin kotona ja toisaalta kauppakeskuksissa käydessä sähköä saisi ihan kunnolla verrattuna yleiseen noin 7kw AC latureihin.

Niinpä! Nissan - Renaultilla on sen verran kovat näytöt sähköautotekniikasta, että toivoa sopii Leafin jatkavan lippulaivana.

Onhan siihen huhuttu optioksi myös 50 kWh akkua. Sillä todellinen rangekin alkaisi olla 400 km luokkaa ja raskaissakin keleissä kolmisen sataa kilometriä.
 
Perustietoa ja kuvia löytyy jo suomen Nissanin sivuilta. Netistä löysin tiedon, että tavaratila olisi 435l, eli ihan hyvän kokoinen!
AC-laturin tietoja ei löydy ja viittaus 80% lataus 40minuutissa, eli korkenitaan 32kWh 40 minuutissa, tarkoittaa alle 50kW pikalataustehoa. Tämä on vähän pettymys, Ioniq pääsee noin 60kW tasolle.
 
Uti sanoi:
Tuossa oli saksalaisessa Auto zeitung-lehdessä testattu muutamaa sähköautoa. 30 kWh-Leaf kulki 172 kilometriä. mm. ilmastointi oli suljettuna. Valmistajan ilmoitus on 250 km! Mitenhän tuo malli Suomen talvessa pakkasilla?

Uti

Talvi varsinkin on kova koettelemus sähköauton rangelle.
Muutama päivä sitten tuli tv:stä ohjelmaa Norjasta, siinä käsiteltiin sähköautoja. Ohjelmassa haastateltiin juuri Leafin omistajaa ja hän oli myymässä autoaan pois. Syynä oli juuri tuo käytännön käyttömatka latausten välillä.
Kesäautona pelkässä kaupunkiajossa ja hyvillä latausmahdollisuuksilla oikein näppärä kulkine, mutta talvella käytännön range on ainakin vanhemmalla mallilla aika lyhyt, en nyt muista tarkkaan paljonko se hänen mukaansa oli.
Tuo norjalainen kertoi ilmastoinnin vaikuttavan yllättävän paljon käyttömatkaan.
Mutta uusi Leaf lienee näissä taas vanhaa etevämpi.
Käyttökulujen ja monipuolisuuden onnistuneen kompromissin vuoksi kallistun toistaiseksi kuitenkin vielä hybridiin päin.
 
Mulla oli Nv200 Nissan koeajossa, luvattu 170km kantama jäi saavuttamatta. Jo koeajolle lähtiessä myyjä sanoi että 100km on realistinen maksimi ilman kuormaa. Ajelin ja akku oli viimeisellä palkilla kun pysäköin liikeen pihaan, 101km. Ja todella hissunkissun sai ajella.
En sano että huono mutta 100km on aivan liian vähän kun tämä supistuu pakkasilla vielä 20% lämmityksen ollessa päällä, nyt ajelin muistaakseni ilmastointi Offilla.

250km todellista rangea kesällä ja talvella on riittävä omiin ajoihin, sen jos leaf täyttäisi olisi teslalle vaihtoehto, kuvista päätellen sopisi omaan silmään paremmin.
 
Vanha Leaf kulutti TM:n testissä huomattavasti enemmän virtaa kuin muut testiautot. Voinee olettaa, että uusi Leaf on tuotu samalle tasolle kilpailijoiden kanssa. Myös akun energiasisältö on noussut 30 kWh => 40 kWh. Vanhan Leafin todellinen range (ilman ilmastointia/lämmitystä) oli TM:n testissä noin 180km. Voinee siis olettaa, että uuden Leafin range olisi vastaavassa testissä jo noin 250-300km.

Esimerkiksi uutta Leafia selvästi pienempi Zoe pääsi 41 kWh akulla 325 kilsaa.
 
Ihmetyttää tuo 40 kWh akun tarjoama ajomatka Leafissa ja muissakin vastaavan luokan täyssähköautoissa, kun plugareissa, esim. meidän 530e, akun kapasiteetilla, joka on 9,2 kWh ajaa max 40 km. Vaikuttaako auton paino näin paljon?
 
Markku J sanoi:
Ihmetyttää tuo 40 kWh akun tarjoama ajomatka Leafissa ja muissakin vastaavan luokan täyssähköautoissa, kun plugareissa, esim. meidän 530e, akun kapasiteetilla, joka on 9,2 kWh ajaa max 40 km. Vaikuttaako auton paino näin paljon?

Oisko voimansiirron häviöt ?
 
Markku J sanoi:
Ihmetyttää tuo 40 kWh akun tarjoama ajomatka Leafissa ja muissakin vastaavan luokan täyssähköautoissa, kun plugareissa, esim. meidän 530e, akun kapasiteetilla, joka on 9,2 kWh ajaa max 40 km. Vaikuttaako auton paino näin paljon?

Bemarin 9,2 kWh akusta käytössä on noin 7kWh. Luulisin, että Leafissa 40kWh on käytettävissä oleva määrä, brutto on enemmän. ZOE:n 41kWh on käytettävissä oleva määrä. Vanhassa leafissa 30kWh on brutto, käytettävissä on noin 27kWh.
 
Markku J sanoi:
Ihmetyttää tuo 40 kWh akun tarjoama ajomatka Leafissa ja muissakin vastaavan luokan täyssähköautoissa, kun plugareissa, esim. meidän 530e, akun kapasiteetilla, joka on 9,2 kWh ajaa max 40 km.

Eikös siitä plugarin akkukapasiteetista ole oikeasti vain varsin rajallinen määrä käytettävissä puhtaaseen sähköajoon?
 
Vempula sanoi:
Eikös siitä plugarin akkukapasiteetista ole oikeasti vain varsin rajallinen määrä käytettävissä puhtaaseen sähköajoon?

Kun akku ajetaan loppuun meidän 530e:ssä, näyttää varaustaso 3%. Oikeasti se lienee hiukan isompi....
 
Markku J sanoi:
Kun akku ajetaan loppuun meidän 530e:ssä, näyttää varaustaso 3%.

Siis tarkoitin sitä, että auton aivot eivät anna käyttää koko 9,2 kWh kapasiteettia sähköajeluun. Jos kapasiteetista annetaan vaikka 6 tai 7 kWh sähköajelun tarpeisiin, niin kuskille näkyvät prossat koskevat luonnollisesti vain tätä määrää.
 
Vempula sanoi:
Siis tarkoitin sitä, että auton aivot eivät anna käyttää koko 9,2 kWh kapasiteettia sähköajeluun. Jos kapasiteetista annetaan vaikka 6 tai 7 kWh sähköajelun tarpeisiin, niin kuskille näkyvät prossat koskevat luonnollisesti vain tätä määrää.
i

Samaa minä olen ajatellut. Tuo 3% on alin, minkä olen nähnyt näytössä ajon päätyttyä. Näkyy monitoimiavaimesta.

Tämä uusi Leaf olisi minulle mainio työmatkakulkine. Kokemukset 530e:stä ovat rohkaisseet miettimään täyssähköautoa. eGolf on aika kallis ja sen arvon alenema pelottaa omana autona, myös yksityisleasing on sille aika arvokas.

Uusi Leaf voisi olla lähempänä "tavoitehintaa" kuukausikustannuksiltaan. Vanha Leaf on niin ruma, että sitä en olisi huolinut.
 
Markku J sanoi:
Uusi Leaf voisi olla lähempänä "tavoitehintaa" kuukausikustannuksiltaan. Vanha Leaf on niin ruma, että sitä en olisi huolinut.

Tämä on oikeasti todella mahtava muutos. eGolf, Ioniq ja uusi Leaf ovat ihan normaalin auton näköisiä. Ei voi kuin ihmetellä, että miksi vasta nyt tulee myyntiin rahvaanmalleista normaalin auton näköisiä sähkiksiä.

Amperakin on tällainen aivan käsittämätön lyttyyn painettu juustosämpylä:

Opel_Ampera_Exterior_View_992x425_am12_e01_007.jpg
 
Vempula sanoi:
Ei voi kuin ihmetellä, että miksi vasta nyt tulee myyntiin rahvaanmalleista normaalin auton näköisiä sähkiksiä.

Aivan loogisesti siksi että nyt on tekniikan "esittely" ohi ja ruvetaan painamaan noita sähkiksiä ulos massoittain. Täysin normaalia kokonaan uuden tekniikan lanseerausta siis. Ensin tulee noita erikoisen näköisiä "sämpylöitä", jotta ne nimenomaan sillä erikoisuudellaan kiinnittää ihmisten huomiota "Ai, tuossakin menee uusi sähkäri" ja kun homma rupeaa normalisoitumaan, tavaraa aletaan oikeasti tekemään massoille, niin vasta sitten tulee nämä normaalin auton näköiset, jotenkin yleiseen massaan helposti hukkuvat mallit. Simple as that :)

Tätä täysin samaahan on haettu jo kautta aikain erilaisilla messujen näyttelykonsepteillakin. Esille tuodaan joku ihmeen hilavitkutin, mukamas uusi automalli ihan vain siksi että se kiinnittää ihmisten huomiota ja lopulta se tuotantoon päässyt malli ei juuri tuon esittelykonseptin kanssa muuta jaa kuin ratin ja 4 pyörää, joista se rattikin voi olla uudelleen muotoiltu ja rengasprofiilikin jokusen asteen maltillisempi ;D
 
Selkeästi on Nissan nokittanut e-Golfin yläpuolelle. Tehoa ja akkukapasiteettia noin 10% enemmän ja tavaratilaa noin 90l enemmän. Perusversiosta seuraava, eli järjellisesti varustettu, mm pikalataus, on vastaavaa Golfia edullisempi. e-Golfin kanssa yhteistä on ainakin jenkkiversiossa lataustehojen vaatimattomuus, ollaan 1. sukupolven Leafin luvuissa.

Transport Evolvedin video esittelee Leafin kohtuu hyvin:

 
Uusi Leaf näyttää oikein hyvältä ja speksit kuulostavat kiinnostavilta. Toimisi aivan mainiosti meillä kakkosautona ja kustannustasoltaankin asettuisi varmaan aika samoihin, jos hinta on suunnilleen vastaava kuin vanhallakin mallilla.

Vanha malli näkyy maksavan noin 37000 eli hintaero tuohon meidän kakkosronttoseen on noin 14000. Prosenteina paljon, mutta toisaalta kun huomioi käyttökulut, niin mennään yllättävän samoihin:

25000 km/v, bensaa kuluu 250 x 6,5 l = 1625 l eli rahaa menee 1625 x 1,4€ = 2275 €.
Sähkönkulutus lienee noin 13 kWh / 100 km? Rahana se tarkoittaisi 13 x 0,09€ = 1,17€ per satanen eli 25000 kilsalla naurettavat 300 euroa.

Vuodessa käyttökuluerot olisivat siis "polttoaineessa" -2000€, eli viidessä vuodessa tuo kuittaisi suurimman osan hintaerosta.
 
Marko_K sanoi:
Vuodessa käyttökuluerot olisivat siis "polttoaineessa" -2000€, eli viidessä vuodessa tuo kuittaisi suurimman osan hintaerosta.

Silti kukaan ei osaa edes arvata mikä on viisi vuotiaan sähköauton jälleenmyyntiarvo.
 
Marko_K sanoi:
Vuodessa käyttökuluerot olisivat siis "polttoaineessa" -2000€, eli viidessä vuodessa tuo kuittaisi suurimman osan hintaerosta.

Mutta mikä lie euromääräinen arvonalenema? Citikassa prosentuaalinen alenema varmaan suurempi, mutta euroja meillä tilillä on.
 
Vempula sanoi:
Mutta mikä lie euromääräinen arvonalenema? Citikassa prosentuaalinen alenema varmaan suurempi, mutta euroja meillä tilillä on.

En tiedä, mä ynnäilisin raadollisesti niin että molemmat olisivat enää saman rahan arvoisia. Vaikea kuitenkaan kuvitella, että viisivuotias sähkö-Nissan olisi arvottomampi kuin viisivuotias bensa-Sitikka.
 
Marko_K sanoi:
En tiedä, mä ynnäilisin raadollisesti niin että molemmat olisivat enää saman rahan arvoisia. Vaikea kuitenkaan kuvitella, että viisivuotias sähkö-Nissan olisi arvottomampi kuin viisivuotias bensa-Sitikka.

Ei näin laskemalla ainakaan pääse huijaamaan itseään.

Mutta sähkikset ovat tosiaan uutena todella kalliita vastaaviin polttiksiin verrattuna ja arvonalenema on suuri kysymysmerkki.

Tämä tekee nämä laskelmat pirun vaikeiksi. Jos sähkis maksaa vaikka 40 000 euroa ja vastaava polttis 25 000 euroa, niin yhtälöstä voi tulla ihan mitä vain, kun kukaan ei tiedä miten valtiovalta verotuksella ohjailee autojen omistusta viiden vuoden kuluttua. Tai tapahtuuko vuosia rummutettuja teknologiaharppauksia akkuteknologiassa.
 
Taky sanoi:
Silti kukaan ei osaa edes arvata mikä on viisi vuotiaan sähköauton jälleenmyyntiarvo.

Miksi arvailla kun Leafeillä on jo reilut viisi vuotta mallihistoriaa takanaan?

Euroopassa näkyy viisivuotiaiden Leafit hinnoiteltavan noin 14 - 15 tonniin. Ei se mitenkään poikkeuksellista hintaromahdusta osoita, kun muistaa Leafiä myydyn pitkään 27 tonnilla (ilman tukiaisia) ja Suomessakin 29 tonnilla. Vasta isompi akku nosti hinnan tuonne 35 tonniin.