https://tummennuskalvot.fi/

Nissanin sähköautot

J

jf

Vieras
Vihdoinkin e-NV200 on saatu myyntiin. Monilla merkeillä on kaikenmaailman konsepteja näytillä ja tuotantoonkin lupaillaan aina sitä sun tätä, mutta Nissan on saanut myyntiinkin kohtuuliseen hintaan perheautonkin eli "sähkötila-auton". NV:n suurin puute kun on tähän asti ollut kova hinta yhdistettynä automaatin puutteeseen. Milloinkohan pääsee kokeilemaan?
http://www.nissan.fi/FI/fi/vehicles/lcv/e-nv200.html
TM:ltä lainattua:
Nyt saa meilläkin Nissan e-NV200:n ja sen hinnat alkavat 33 245 eurosta.

Sähköpakettiauto ei ole Suomessa aivan vieras ajatus, sillä meillä valmistettiin Subarun minipakettiautoon perustunutta Elcatia etusijassa Postin käyttöön. Sen lisäksi tänne tuotiin Fortumille pari täyssähköistä Fiat Dobloa, ja Mercedes-Benzin sähkö-Vitoja on vuokrattu pieni määrä.

Mutta nyt siirrytään uuteen aikakauteen, kun Nissan aloittaa e-NV200:n myynnin. Auton voi tilata sekä pakettiautona, jolloin hinta on alhaisimmillaan 33 245 euroa tai Evalia-pikkubussina hintaan 38 647 euroa.

Uutuuden tekniikka on periaatteessa sama kuin Nissan Leafissa, mutta käyttötarkoitus on nyt toinen. Varustetasoja on kolme eli Comfort, Comfort Plus ja Premium. Sähköikkunat ja -peilit sekä ilmastointi kuuluvat perusvarustukseen. Plussa tuo mukanaan muun muassa Nissan Connectin eli navigaattorin ja vastaavaa. Premiumissa on kevytmetallivanteet, ikkunaturvaverhot jne. ja se on Evalian ainoa varustetaso.
 
Perheellisen sähköautoilu lähenee ja lähenee! Mikähän tuon toimintasäde on? Vai samaa luokkaa Leafin kanssa? Sikäli jos toimintasäde alkaisi tavoitella 300-400 km ja hinta <40000€ niin tuo voisi alkaa myyntikin vetämään...
 
Mielenkiintoinen hinnoittelu sähköpakulla, täysin kilpailukykyinen Transit/Transporter osaston kanssa vaikka itse kyllä epäilin hinnan kohoavan huomattavasti korkeammaksi.
Firman paku menee näillänäkymin ensi vuonna vaihtoon joten e-NV200 pitää ehdottomasti käydä katsastamassa heti kun niitä on jälleenmyyjällä hiplattavissa, olisi meidän 30-80km/päivä ajosuoritteelle kaupungissa kuin nyrkki silmään.
 
Nissanilta räpsähti sähköpostia ja siinä kerrottiin Leafin hintojen alkavan nyt 29.900 eurosta. Nettisivuilla koreilee vielä 35.981 € eli ihan jonkinlaisesta alennuksesta on kyse.

Toki kyseessä kerrottiin olevan rajoitettu erä, mutta eiköhän tavaraa tuolla hinnalla tule riittämään. Niin tai näin, alle 30 tonnin hinta alkaa olemaan jo sillä tasolla, että sähköauton olemattomat käyttökulut yltävät kuromaan hankintahintojen erotuksen kiinni aivan realistisilla ajomäärillä. Jos vastaava bensakrematorio Pulsar, Corolla, Golf, Octavia maksaa vaikkapa sen 25 tonnia.
 
Vanha topicci.

Nyt on pidemmät testit tehty eNV200 ja Leaf malleilla.

eNV200 akusto kesti 100km joka aivan liian vähän.
Leafin akusto kesti 158km rauhallista valotonta ja kylmää ajoa, rangea toki jäi 20km.

Näistä ei oikein ole vielä käyttöautoiksi, lähinnä menisi vkloppuisin fiilistelyautoina.
Molempia yhdistää melko kamala ja todella epämukava ajoasento, epämukavat sisustan materiaalit (Leaffissä PLYYSHIÄ penkkien verhoilu) ja huono akun kesto, kyllä sähköautollakin pitää päästä se 350-400km yhdellä latauksella. Varsinkin Leaffissä todella sekavat ja epäkäytännölliset käyttökytkimet, mm vaihdevipu
nimesin ajossa mulkuksi
ja ohjauspyörän kytkimet.

Positiivista oli äänettömyys varauksin noin 80kmh nopeuteen.
Välitön kaasunvaste.
Halpaa ajoa.

Ehkä uusi Leaf yllättää...

 
Uudessa Leafissa on 40 kWh:n akku ja varmaankin myös edellistä versiota pienempi kulutus. Eiköhän käyttösäde kasva ihan mukavasti. Ja kun latausverkko kasvaa kohisten, CHAdeMOlla lataa pitempien reissujen varrella varsin joutuisasti (erityisesti nyt, kun akku on isompi ja ottaa siksi isomman määrän nopeaa latausvirtaa vastaan).

Myöhemmin tulee 60 kWh:n versio. Jännä nähdä, miten eri versioiden suosio jakautuu. Iso akku maksaa kuitenkin enemmän, joten pistää miettimään, paljonko oikeasti kannattaa maksaa, jos pitkiä reissuja ei ole kovin usein. Sähköauton käytön ideaalitapaushan on, että auto laitetaan aina kotiin tullessa lataukseen (jos edes joka päivä tulee ladattua, koska keskimääräisen suomalaisen auton keskimääräisillä päivämatkoilla tuollaisessa 40 kWh:n akussa riittää kapasiteettia useamman päivän ajoihin).

 
Kyllä auton käytön ideaalitapaus on ettei sitä tarvitse joka päivä ripustella jonkun johdon tai letkun jatkoksi. En näy mitään ideaalia siinä, että minun pitäisi joka päivä kytkeä joku johto kiinni autoon ja laskeskella sitä milloin voin seuraavan kerran lähteä sillä liikkelle vai voinko, että sillä pääsee sinne sitä seuraavaan kohteeseen, kun on aika lähteä.
 
Penguin sanoi:
Kyllä auton käytön ideaalitapaus on ettei sitä tarvitse joka päivä ripustella jonkun johdon tai letkun jatkoksi. En näy mitään ideaalia siinä, että minun pitäisi joka päivä kytkeä joku johto kiinni autoon ja laskeskella sitä milloin voin seuraavan kerran lähteä sillä liikkelle vai voinko, että sillä pääsee sinne sitä seuraavaan kohteeseen, kun on aika lähteä.

Aika moni laittaa sen lohkolämppärin piuhan puolet vuodesta. Voisihan sitä kesänkin tehdä kun vastapainoksi ei tarvitse käydä käsiään likaamassa bensiksellä.
 
Johdon kytkeminen tai irrottaminen kotipihassa vie aikaa ehkä 10 sekuntia, kun johdosta tarvitsee kytkeä vain toinen pää. Vastaavasti tankilla seisoskelu jää kokonaan pois. Mikä nyt sitten on kellekin raskasta ja hankalaa? Auton sisätilat myös lämpiävät nopeasti ilman mitään erillistä sisätilanlämmintä, sen kun vain käskee kännykästä.

Mutta jos sähköauto ei tunnu sopivalta omiin tarpeisiin, niin sen kun vain jatkaa polttomoottorilla ajoa niin kauan kuin niitä vielä myydään. Jos ajaa usein satoja kilometrejä päivässä, voi latailu ollakin työlästä.
 
EVK sanoi:
Johdon kytkeminen tai irrottaminen kotipihassa vie aikaa ehkä 10 sekuntia, kun johdosta tarvitsee kytkeä vain toinen pää.
Paljon pitää johtojen päitä kytkeä, riippuu ihan latauspisteestä. Toki type2 liittimen kanssa pulaaminen on jo lähtöjäänkin vähän toista kuin jonkin lohkarin mini-plugin, kaapeli jerkumpaa jne. kaikenlaisista luukuista yms. vielä puhumattakaan :-\

EVK sanoi:
Auton sisätilat myös lämpiävät nopeasti ilman mitään erillistä sisätilanlämmintä, sen kun vain käskee kännykästä.
Eikös ne sisätilat joissain sähkäreissä myös jäähdy kesähelteellä valmiiksi niin haluttaessa? ???
 
Esim. Leaf osaa lämmittää ja jäähdyttää auton etukäteen. (Mitään moottorin lämmitystähän ei tarvita.)
 
Penguin sanoi:
Kyllä auton käytön ideaalitapaus on ettei sitä tarvitse joka päivä ripustella jonkun johdon tai letkun jatkoksi. En näy mitään ideaalia siinä, että minun pitäisi joka päivä kytkeä joku johto kiinni autoon ja laskeskella sitä milloin voin seuraavan kerran lähteä sillä liikkelle vai voinko, että sillä pääsee sinne sitä seuraavaan kohteeseen, kun on aika lähteä.

Huomasitko tämän olevan sähköautoketju?

Jos lähtökohtaisesti juilii patteriautot, niin hittojako lukee saati kommentoi? Vain the Lapinreissu jäi uupumaan tuosta puheenvuorostasi. Yleensä se tulee jo kolmannessa viestissä..
 
Urlaub sanoi:
Huomasitko tämän olevan sähköautoketju?

Jos lähtökohtaisesti juilii patteriautot, niin hittojako lukee saati kommentoi? Vain the Lapinreissu jäi uupumaan tuosta puheenvuorostasi. Yleensä se tulee jo kolmannessa viestissä..

;D
 
Ei, vaan siinä ei ole mitään ideaalia, että pitää joka päivä tai monta kertaa päivässä olla kytkemässä autoa letkun jatkoksi. Ihan se ja sama mitä siinä letkussa kulkee tai ei kulje.

Noiden latausratkaisujen suunnittelussa voitaisiin myös alkaa siirtyä pikkuhijaa käytännöllisyyteen. Nyt lataus tapahtuu milloin miltäkin nurkalta autoa tai joissakin edestä ja joissakin takaa. Pistoke törröttää 20 cm autosta ulospäin ja se jäykkä kaapeli vielä siihen päälle. Kovin epäkäytännöllinen tuo on esim. parkkiruuduissa. Sivulle törröttävien kohdalla on ahdasta kulkea autojen välistä, edes ja takana olevien kytkemiselle pitää jättää tilaa ja suurempi auto on helposti ulos ruudusta. Sitten on vielä pitkin maata menevät johdot, joihin saa kompuroida.

Stadissa näytti Malminrinteessä olevan muutama sähköauton latauspaikka. Pikalaturin kaapeli näytti kovin jäykältä ja lyhyeltä ja lisäksi ei mahtunut muualle kuin siinä kadulla lojumaan. En tiedä oliko muuta syytä tyhjänä olemiseen, mutta vaikea siihen olisi ollut autoa ajaa, ajamalla sen kaapelin päälle ja ihmettelen miten se olisi ylttänyt auton vasemmalle puolelle kytkettäväksi.

Kuinkahan paljon noihin mahdetaan kohdistaa katujen varsilla ilkivaltaa. Tietyillä paikolla peilit lähtevät öisin, jos eivät ole kylkeä vasten käännettyjä. Tuollainen jalkakäytävälle tai kadun puolellel törröttävä latausliitin ja johto luulisi olevan myös huligaaneille mieluisa kohde. Toki noita on niin vähän vielä, että ei varmaan suurissa määrissä ole vielä ilkivaltaa kohdistunut ja tulevaisuudessa latauksen hinta hoitaa karsinnan.

Olisihan se toisaalta kiva nähdä, kun joku tekesi sähköauton, joka olisi materiaaleiltaan ja laadultaan kelvollinen. Nykyiset on natisevia kippoja, joiden materiaalit on halpoja ja huonoja, tuntuvat epämukavilta ja jos näihin asioihin edes näennäisesti onkin yritetty kiinnittää huomionta ja tuoda parannusta, niin hinta on materiaalit ja laadun huomioiden posketon.
 
EVK sanoi:
Sähköauton käytön ideaalitapaushan on, että

Penguin sanoi:
Ei, vaan siinä ei ole mitään ideaalia, että pitää joka päivä tai monta kertaa päivässä olla kytkemässä autoa letkun jatkoksi."

Tuo nyt vaan on se tyyli, jota sähköautoa oikeasti käyttävät ihmiset tuntuvat suosivan. Vaiva on pieni ja akku on sitten aina aamulla täysi, jos vaikka tulisi jostain yllättävästä syystä normaalia enemmän ajoa. Leafin lataustöpseli on keskellä keulaa, Teslojen takanurkassa, muiden merkkien systeemejä en muista. Kyllä se kytkeminen onnistuu, jos bensankin tankkaaminen onnistuu, vaikka bensaluukutkin on millä puolella sattuu merkistä riippuen.

Itse kytken piuhaa bensa-autoonkin päivittäin noin puolet vuodesta. Ei ole kukaan vielä murjonut piuhaa, eikä edes varastanut. Joka ainut kerta saa tutkiskella, että miten päin tämä pyöreä liitin kuuluukaan työntää paikalleen, ja töpselikin on jossain kyykkimiskorkeudella puskurin alaosassa. Silti siitä jotenkin selviytyy, kun sinnikkäästi jaksaa.

Todellisia 1. maailman ongelmia.  8)


 
Kai se sitä on suosittava, mikä on ainoa vaihtoehto, vaan miten se tekee siitä ideaalia? On vissiin lohkolämppärin johdossa vähän eri kokoluokkaa pistoke kuin on näissä sähköauton latausjohdoissa ja harvemmin näkee vaikka kauppakeskuksen parkkipaikalla lohkolämmittimen johtoa kytkettynä. Sen sijaan näitä sähköautoja kyllä näkee latailtavan ja mahtaisiko johtua tuosta mahtavan suuresta käyttösäteestä, että niitä on syytä ladata aina kun vaan mahdollista.

Mitä tulee siihen suosittuun lataustapaan, niin jos polttomoottoriautoissakin olisi vain 5 litran polttoainesäiliö, niin niitäkin "ladattaisiin" vähän väliä ja monta kertaa päivässä. Se vaan vielä siltikin erona, että sen 5 litraa "lataa" alle minuutissa, mutta vastaavaa sähköauton energiavarastoa saa latailla tunnin jos toisenkin täyttääkseen sen.

Ei minulla mitään sähköautoilua vastaan ole, mutta ne autot vaan on ihan rimpulasti tehtyjä ja niiden energiavarastot ovat olemattomat ja hinta suhteessa siihen mitä sillä saa on täysin posketon. Toki tähän viimeiseen vaikuttavat talouden lait, ei kai niitä sähköautojakaan tappiolla haluta tehdä. Se voi myös vaikuttaa tuohon ensimmäiseen ja tästä taas on jonkinasteinen linkitys toiseen tai toisinpäin.

Mitäs muita henkilöautomalleja Nissanilla on sähköisiä kuin tämä pärekessi-Leaf?
 
Jos kauppakeskuksista saisi ilmaista bensaa vaikkapa sen viiden litran verran kerrallaan veikkaisin, että 99 sadasta autosta olisi letkun perässä.

Noin muutenkin kulupuolella pitää tuijottaa muutakin kuin hankintahintaa. Sähkärin käyttö on niin paljon halvempaa, että edes hieman pidemmällä tarkasteluvälillä hintaero tasoittui kummasti. Ei se välttämättä vielä silti ole suoranaisesti superhalpaa, mutta ostaahan jotkut uusia ranskalaisiakin, vaikka ei siinä mitään taloudellista mieltä ole.
 
Autokeskuksen Helppo -pakettiin on tullut tarjolle II-kopan Leaf.

12 kk sopimus 499 € / kk ja 15 tkm vuodessa. Vähän on kallista.

Mutta kun ensi vuoden alusta tuleekin sähköautoille 2500 euron hankintatuki, niin se pudottaakin 12 kuukauden sopimuksen hinnan 290,66 euroon. Se on erittäin kilpailukykyinen hinta!

Joutuuko tässä nyt riisikuppiin tarttumaan, kun Model 3:sta ei kuulu mitään? Hankintatuki ei ole romutuspalkkio eli ei ole sidottu vanhan auton romuttamiseen.

Edit: Laakkosen easydiilin tullut myös Leaf tarjolle. 24 kk ja 30 tkm maksaisi nimelliset 790 €/kk (hankintatuki huomioiden jäisi vielä 685 €/kk) Ei varmaankaan tule ruuhkaa Laakkosen ovelle.
 
Urlaub sanoi:
Autokeskuksen Helppo -pakettiin on tullut tarjolle II-kopan Leaf.

12 kk sopimus 499 € / kk ja 15 tkm vuodessa. Vähän on kallista.

Mutta kun ensi vuoden alusta tuleekin sähköautoille 2500 euron hankintatuki, niin se pudottaakin 12 kuukauden sopimuksen hinnan 290,66 euroon. Se on erittäin kilpailukykyinen hinta!

Joutuuko tässä nyt riisikuppiin tarttumaan, kun Model 3:sta ei kuulu mitään? Hankintatuki ei ole romutuspalkkio eli ei ole sidottu vanhan auton romuttamiseen.

Vaikka ottaisi 499 sopimuksella niin jos pystyisi latamaan aina työpaikalla ilmaisilla ”bensoilla” niin olisi halpaa ajoa.

290 on jo halpaa vaikka ”joutuisi” kotona lataamaan...
 
Urlaub sanoi:
Mutta kun ensi vuoden alusta tuleekin sähköautoille 2500 euron hankintatuki, niin se pudottaakin 12 kuukauden sopimuksen hinnan 290,66 euroon. Se on erittäin kilpailukykyinen hinta!

Faktaa vai spekulaatiota, että tuo kuukausihinta mihinkään muuttuu? Hankitatuki tosin tulee olemaan "vain" 2000 €, mutta noinkohan vaikuttaa tuon diilin hintaan yhtään mitään.
 
Penguin sanoi:
Kai se sitä on suosittava, mikä on ainoa vaihtoehto, vaan miten se tekee siitä ideaalia? On vissiin lohkolämppärin johdossa vähän eri kokoluokkaa pistoke kuin on näissä sähköauton latausjohdoissa ja harvemmin näkee vaikka kauppakeskuksen parkkipaikalla lohkolämmittimen johtoa kytkettynä. Sen sijaan näitä sähköautoja kyllä näkee latailtavan ja mahtaisiko johtua tuosta mahtavan suuresta käyttösäteestä, että niitä on syytä ladata aina kun vaan mahdollista.
Ideaalia tuosta tekee sen, että normaaleissa arkiajoissa ei ole tarvetta ladata julkisilla latauspisteillä ollenkaan, vaan homma hoituu kotipihassa. Silloin on se ja sama, meneekö lataamiseen 5 minuuttia vai 8 tuntia, kun auto seisoo pihassa yön yli joka tapauksessa. Ja vaikka lataaminen ei ole kallista kotonakaan, niin jos marketti tarjoaa ilmaista sähköä, osalla ihmisistä riittää viitseliäisyys ladata marketin pihassakin. Osa markettilataajista voi myös olla pitkänmatkalaisia, joilla se laturi on oikeasti tarpeellinen (odotellessa käydään kaupassa tai syömässä). Ja sitten tietysti pistokehybridit, joissa käyttösäde sähköllä voi olla hyvinkin pieni ja bensamoottorin pärähtäminen käyntiin voidaan estää välilatauksella.
 
Penguin sanoi:
Faktaa vai spekulaatiota, että tuo kuukausihinta mihinkään muuttuu? Hankitatuki tosin tulee olemaan "vain" 2000 €, mutta noinkohan vaikuttaa tuon diilin hintaan yhtään mitään.

Hankintatuen edellytys on vähintään kolmen vuoden soppari. Tuskin sitä silloinkaan jyvitetään täysimääräisesti kuukausieriin vaan se vähennetään auton rahoitettavasta hinnasta. Sillä on toki jonkinlainen vaikutus kuukausierään, mutta ei sitä tietenkään voida kolmessa vuodessa kokonaan kuolettaa.

Itse odotan enemmän, että saadaan ne kulimallit hinnoiteltua. Ei tuo nykyinenkään tarjous 24kk pituisena ihan paha ole. Polttoainesäästöt huomioonottaen menee aika lähelle Qashqain todellisia kuluja. Ainakin se on verraten riskitön tapa kokeilla sähköautoilua.
 
nokonzok sanoi:
Hankintatuen edellytys on vähintään kolmen vuoden soppari.
Mutta Autokeskuksen ja Laakkosen tuotteet eivät ole vuokrasopimuksia vaan osamaksurahoitusta, joihin vain on leivottu mukaan myyjän sitoumus ostaa auto takaisin ennalta määrätyllä hinnalla.
 
EVK sanoi:
Mutta Autokeskuksen ja Laakkosen tuotteet eivät ole vuokrasopimuksia vaan osamaksurahoitusta, joihin vain on leivottu mukaan myyjän sitoumus ostaa auto takaisin ennalta määrätyllä hinnalla.

Jäin siihen käsitykseen, että kolmen vuoden rajoitus koskee näitäkin tapauksia. Jos ei koskisi, koko rajauksella ei olisi mitään käytännön merkitystä.