https://tummennuskalvot.fi/

Autonvalmistajien lähitulevaisuus

juupeli

Yhdistyksen jäsen
Liittynyt
23.12.2013
Lähitulevaisuuden autoilta edellytetään paljon. Vanhoja on viritettävä ja uusia luotava. Autoala on murroksessa. Päästöjä alemmaksi, sähköä sopisi käyttää ja automatiikkaa/autonomiaa lisättävän jne. Miten vanhat autonvalmistajat selviytyvät.
Mitkä valmistajat/merkit tulevat olemaan mielestäsi vahvoilla?
Mitkä menettävät osuuksiaan?
Ennusta tulevaisuutta, mielellään avaten näkemyksiäsi  :)
 
juupeli sanoi:
Ennusta tulevaisuutta, mielellään avaten näkemyksiäsi

Monien median juttujen mukaan jokainen sähköautovalmistaja tekee autoja tappiolla siitä huolimatta, että ne ovat kalliita.

Siitä voisi ounastella, että jos murros sähköautoihin tapahtuu, niin menestyjiä ovat perinteiset suuret, joilla riittää rahaa poltettavaksi. Kaiken lisäksi niillä on kokemus hiotusta tuotannosta. Vain voimalinja täytyy muuttaa, mikä ei ensikokemuksien perusteella näytä olevan erityinen haaste.

Kaivostoiminnan skaalautuminen tarpeeseen tulee olemaan mielenkiintoinen kysymys. Jos se ei onnistu, hinnat pysyvät korkeina.

Toinen kiinnostava kysymys on akkujen arvon säilyminen. Jos kymmenen vuotta vanhojen akkujen arvo koetaan huonoksi, niin sähköautojen jälleenmyyntiarvo romahtaa. Se hidastaa autojen yleistymistä.

Tulevaisuuden autoilussa merkittävää osaa tulee näyttelemään myös politiikka. Ranska yltyi kuolonuhreja vaatineisiin väkivaltaisuuksiin polttoaineen hinnan vuoksi. Laajemmin ilmiötä selittää joidenkin mukaan se, että ranskalaista duunaria on jo pitemmän aikaa kuritettu ja nyt meni kuppi nurin.

Koska sähköautot tulevat jatkossakin olemaan kalliita ja ominaisuuksiltaan rajoitettuja, saattaa kysymys osoittautua poliittisesti haasteelliseksi. Mitä tahansa ei mikään kansa siedä.

Niinpä ennustan, että nykyisten valmistajien voimasuhteet säilyvät ennallaan. Vaikka nyt uskotaan sähköautojen yleistymiseen, niin edelleenkin mennään kauan aikaa polttiksilla. Vähitellen sähköautojen määrä saattaa lisääntyä, mutta äkkinäistä läpimurtoa ei tapahdu. Kun hyvätuloiset ovat ostaneet sähköauton toiseksi autoksi, niin sen jälkeen myynti alkaa hiipua. Kansalla ei ole rahaa eikä halua ostaa kallista vehjettä, joka ei täytä kaikkia tarpeita.

Minä näen sähköautobuumin hyväosaisen kansan identiteettiliikkeenä, jolla ei ole mahdollisuutta levitä duunariväestön keskuuteen.
 
Sopeutuja sanoi:
Minä näen sähköautobuumin hyväosaisen kansan identiteettiliikkeenä, jolla ei ole mahdollisuutta levitä duunariväestön keskuuteen.

Tuosta olen tiukasti eri mieltä, kun jo nyt Leafin hinta köyttökuluineen on tasoissa vastaavan polttiksen kanssa. Ei ole mitään estettä, etteikö normaalia 2500-3000 euron duunaripalkkaa nauttiva voi ostaa sähkistä sen TDI-DSG Vaggineen sijasta.

Se on tietysti totta, ettei nollatuntisopimuksella "työskentelevä" yksinhuoltaja osta minkäänlaista autoa uutena.
 
Sopeutuja sanoi:
Vain voimalinja täytyy muuttaa, mikä ei ensikokemuksien perusteella näytä olevan erityinen haaste.
Ai että "vain". Mihinkäs esim. ne akut jäi :rolleyes: Eikä pidä unohtaa kuinka epätaloudellisia nuo tyypilliset konversio-autot tälläkin hetkellä yhä ovat, niillä ei koskaan päästä yhtä pieniin kWh/km lukemiin kuin alusta alkaen sähköautoksi suunnitelluilla autoilla :-\

Sopeutuja sanoi:
Toinen kiinnostava kysymys on akkujen arvon säilyminen. Jos kymmenen vuotta vanhojen akkujen arvo koetaan huonoksi, niin sähköautojen jälleenmyyntiarvo romahtaa.
No paljonko on "arvoa" esim. 10v ikäisellä läppärillä, kuinka "toimivat" akut siinä enää on :rolleyes: Elektroniikan lisääntyessä autojenkin kohdalla siirrytään isoja askelia kohti tyypillistä kuluttaja-alektroniikkaa, kuinka se tekniikka vanheneekaan silmissä ja arvo romahtaa nopeasti :-\

Itse veikkaan että nykyiset autovalmistajat nykyisine jäykkine valmistustekniikoineen tulevat olemaan helisemässä. Aasiasta pukkaa elektroniikkaa sellaiseen hintaan ettei esim. Eurooppalaisilla ole tuossa kisassa enää mitään jakoa :-\
 
Urlaub sanoi:
Tuosta olen tiukasti eri mieltä, kun jo nyt Leafin hinta köyttökuluineen on tasoissa vastaavan polttiksen kanssa.

Polttoaine maksaa ilman veroja vajaat puoli euroa litralta. Jos sähköautot yleistyvät, tuo vero siirretään tavalla tai toisella sähköautoihin.

Toinen kysymys liittyy käyttötarpeisiin. Jos yhtenä autona on XC90, niin siihen rinnalle työssä käyntiin sopii toiselle puolisolle Leaf. Leaf ainoana autona ei kuitenkaan useimpien tarpeita täytä.

Omat vanhempani ovat/olivat nyt elämänsä loppupuolella olevia keskituloisia duunareita. Vaikka he eivät köyhyydessä elä, niin eipä heillä liikojakaan ole. He ovat ajaneet koko ikänsä vanhoilla romuilla. Ylimääräinen raha on mennyt matkusteluun, jota he ovatkin harrastaneet tulotasoonsa nähden paljon.

Varsin halvalla autoilusta selviää, kun ostaa romun toisensa perään. Romuillakin ajelee yllättävän kauan etenkin, jos selviää pienistä pulmista itse ja asuu pienellä paikkakunnalla, jolla "Esson Make" auttaa ilman verottajan väliin puuttumista ylitsepääsemättömien ongelmien ilmetessä.

Pahoinpa pelkään, että suurimmat sähköautointoilijat eivät ihan ymmärrä, mitä auton omistaminen pienituloisille duunareille merkitsee. He ovat kupliintuneet.
 
HiTec sanoi:
Eikä pidä unohtaa kuinka epätaloudellisia nuo tyypilliset konversio-autot tälläkin hetkellä yhä ovat

Muiltakin valmistajilta kuin Teslalta tulee jo alusta saakka sähköautoiksi suunniteltuja malleja. Ne myös tulevat menestymään Euroopassa hyvin. Tesla jää jenkkien hommaksi. Ei tarvitse kuin koeajaa Etron ja Tesla ja Tesla häviää.

Jos taas tarvitsee käyttöautoa, niin korealaiset nousevat korkealle Teslan edelle.

Mutta ennustuksiahan nämä. Aika näyttää.


 
Vaikka eurooppalaiset sähköautot ovat lehdistötiedotteiden perusteella varteenotettavia, niissä on se suuri ongelma että niitä ei saa käytännössä mistään vielä muutamaan vuoteen. Tämän muutaman vuoden aikana Tesla, Nissan ja korealaiset ehtii puskea markkinoille yhteensä luultavasti jo miljoonia autoja. Tämän foorumin ulkopuolella yleinen mielikuva sähköautoista ehtii muodostua näiden merkkien perusteella ja eurooppalaiset jäävät jälkeen.

Autojen kulutuselektroniikkaa pidemmän elinkaaren takia en usko yhtä dramaattiseen muutokseen kuin mitä Apple ja Google teki kännyköissä mutta varmasti valtasuhteet muuttuvat jossain määrin.

Tätä isoa kuvaa ei muutama hassu eGolf mihinkään muuta.


 
Jos maailmanlaajuisia sähköautomarkkinoita ajatellaan, niin kiinalaismerkeillä on japanilaisia ja korealaisia suurempi osuus. Leaf on ilmeisesti tänäkin vuonna ostetuin, mutta heti kakkosena BAIC EC180. Euroopan ulkopuolisilla markkinoilla tulee todennäköisesti Kiina olemaan jatkossa se maa, josta eniten sähköautoja tulee. Eurooppaan kiinalaisten on vaikea saada jalansijaa ennen kuin eurooppalaismerkit ehtivät valloittaa markkinan.
 
nemos sanoi:
Jos maailmanlaajuisia sähköautomarkkinoita ajatellaan, niin kiinalaismerkeillä on japanilaisia ja korealaisia suurempi osuus. Leaf on ilmeisesti tänäkin vuonna ostetuin, mutta heti kakkosena BAIC EC180. Euroopan ulkopuolisilla markkinoilla tulee todennäköisesti Kiina olemaan jatkossa se maa, josta eniten sähköautoja tulee. Eurooppaan kiinalaisten on vaikea saada jalansijaa ennen kuin eurooppalaismerkit ehtivät valloittaa markkinan.

Epäilen että kiinassa valmistettavat menee heidän sisämarkkinoilleen, siellä on tarve yli 30milj kpl autolle vuosittain.

Muutenkin euroopassa myytävät sähkärit tulee olemaan A,B,M ja korealaiset merkkien hallussa, tesla tulee putoamaan kelkasta koska on ”epäluotettava” valmistaja joka voi kuukahtaa koska vaan, kuten saab.
 
Volkswagen on ilmoittanut että seuraava mallisto on viimeinen polttomoottorimallisto. Viimeinen polttis myydään noin 2040.
 
Ale sanoi:
Volkswagen on ilmoittanut että seuraava mallisto on viimeinen polttomoottorimallisto. Viimeinen polttis myydään noin 2040.

Kyllä. Nyt on oikea hetki ostaa mahdollisimman monta e3X sarjan diesel bemaria ja laittaa ne tyhjiöön säilöön odottamaan vuotta 2040. Näissä ei ole tietokoneiden pilaamia ajo-ominaisuuksia, hajoavia sähkölaitteita, surkeita kosketusnäyttöjä ja lisäksi pääsee kusematta lappiin ja mökille pakkasella.

Tätä foorumia lukemalla voisi olettaa noiden olevan painonsa arvoisia kullassa sittenkun markkinoilla on vain sähköautoja.
 
lortti sanoi:
Vaikka eurooppalaiset sähköautot ovat lehdistötiedotteiden perusteella varteenotettavia, niissä on se suuri ongelma että niitä ei saa käytännössä mistään vielä muutamaan vuoteen. Tämän muutaman vuoden aikana Tesla, Nissan ja korealaiset ehtii puskea markkinoille yhteensä luultavasti jo miljoonia autoja. Tämän foorumin ulkopuolella yleinen mielikuva sähköautoista ehtii muodostua näiden merkkien perusteella ja eurooppalaiset jäävät jälkeen.

Teslan ongelma on rakentaa, jäälleenmyynti/huolto tarpeeksi kattavaksi ja kannattavaksi, ennenkuin Eurooppalaiset valmistajat saavat kilpailevat sähköautot markkinoille.
 
”Autonvalmistajien lähitulevaisuus”

-Berner kieltää autojen valmistuksen 1.1.2019 alkaen-