- 16.1.2019 klo 10:33 / Kian maahantuoja Auto Berge ja takuun hoitaminen
Ihan en Kiaa hankkiessa varauksetta luottanut mainostettuun 7 vuoden takuuseen, mutta olisin sen edes pari vuotta toimivan.
Ostin Sorennon uutena lokakuussa -17. Siinä on ollut uudesta asti sellainen vika, että ajettaessa ylämäkeen se vaihtaa alaspäin 6 -> 5 nykäisyn kera. Näin erityisesti jos käytetään vakionopeusäädintä. Aikani tämä seurasin ja valittelin asiaa elokuussa -18 myyjäliikkeelle, Rinta-Joupille. Siellä huolto suhtautuikin asiaan ihan vakavasti ja käytiin huollon kaverin kanssa koeajolla, jolloin tämäkin totesi että ”kyllä se aika rouheesti tiputtaa vitosen sisään”.
Autoon päätettiin päivittää moottorinohjaus softa, joka ei kuvauksen puolesta kyllä tähän asiaan liittynyt mitenkään, vaan sen piti parantaa DPF:n polttoa. Huollon kaveri myös tarkisti muista Rinta-Joupin liikkeistä löytyneistä samanlaisesta kahdesta vaihtoautosta, ettei niissä kyseistä nykäisyä vastaavassa tilanteessa tapahdu. Samoin ilmoitti foorumin jäsen Vakio, että vaihdon tuossa tilanteessa hänen autossa huomaa lähinnä kierroslukumittarista – ei siis nykäisyä. Tuo päivitetty moottorinohjaus softa aiheuttaa tihentynyttä DPF:n polttoa ja lisää sitä kautta polttoaineen kulutusta.
Asia siirtyi Kian maahantuojan, Auto Berge, selvitettäväksi Rinta-Joupilta. Asia ei tuntunut etenevän ja itsekin jouduin sivusta niitä ”tuuppimaan”. Vihdoin tuli maahantuojalta viesti, että maahantuojan edustaja tulee paikan päälle ja autoon asennetaan dataloggeri ja analysoi mitä tapahtuu. Tätä odoteltiinkin sitten 4 kk… maahantuojan 2 dataloggeria olivat koko ajan varattuina.
Tässä vaiheessa menikin jo kuppi nurin ja otin yhteyttä kuluttaja-asiamieheen, jonka liitin mukaan sähköpostikeskusteluihin. Yllättäen tässä vaiheessa yksi dataloggeri vapautuikin ja asennuspäiväksi sovittiin joulukuun alkupuoli. Maahantuojan edustaja tuli silloin sovitusti, mutta valitettavasti itse en tätä tavannut. En tiedä tarkalleen mitä oli tehnyt, mutta 130 km oli kertynyt mittariin tämän koeajon aikana. Tankkaamassa ei ollut kuitenkaan käynyt…
Odoteltiin taas kuukauden päivät Auto Bergen vastausta jatkotoimenpiteistä ja taas jouduin netistä kaivamaan tiedon ja liitin mukaan Auto Bergen markkinointijohtajan. Tämä ei itse vastannut, mutta jo seuraavana päivänä tuli vastaus jossa oli mukana kohtuullisen seikkaperäinen koeajoraportti, jossa mm. kerrottiin vallinneista olosuhteista, mutta ei sanaakaan, että olisi käytetty vakionopeussäädintä, jolla saa vian parhaiten esille.
Auto Bergen raportista: ” Vaiheen kytkeytymisen pystyi tunnistamaan selvimmin vaihteiston taloudellisimmalla ECO ohjelmalla ajettaessa. Muilla ajo-ohjelmilla en vaihtamista pystynyt juurikaan havaitsemaan.
Tällöin on täysin normaalia, että auton kuljettaja pystyy tällaisella Kia Sorentolla tunnistamaan vaihteen kytkeytymisen näin lievänä kuin se oli tässä autossa havaittavissa. ”
Eli ei vikaa, vaan ominaisuus. Tulihan se ”ominaisuuskortti” sieltä kun olisi pitänyt alkaa osia vaihtamaan. Kirjoitin tähän oman vastikkeen, jossa tiedustelin oliko autoa ollenkaan testattu vakionopeussäätimen kanssa? Sekä kerroin että minä saan tuon nykäisyn esille helposti ajamalla mökille, jolloin matkan varrelle osuu 7-8 mäkeä jossa auto vaihtaa pienemmälle. Myöskään eri ajotiloilla ei ole mitään vaikusta asiaan, tämän olen tutkinut useampaan otteeseen. Tähän viime viikolla tekemääni vastikkeeseen ei maahantuoja ole vastannut mitään, en jaksa uskoa että passiivisuudessaan vaivautuu vastaamaankaan.
Eikä Rinta-Jouppikaan ole tämän jälkeen ottanut asiaan kantaa millään muotoa. Koko asian hoitaminen on mielestäni tapahtunut niin ala-arvoisesti kuin olla voi. Todella hidasta toimintaa kuulla, että kyseessä ei ole vika vaan ominaisuus. Eikö silloin kannattaisi kouluttaa jo huollon kaverit tunnistamaan ominaisuudet vioista, niin säästyisi kaikilta aikaa ja vaivaa
Jos myyjäliikkeellä olisi ollut yhtään pelisilmää niin olisivat tarjonneet viimeistään tässä vaiheessa jo ilmaista huoltoa tai muuta vastaantuloa. En nyt sano, etteikö seuraavakin perheeseen hankittava auto saattaisi olla Kia, mutta ostopaikka ei ainakaan ole Rinta-Jouppi. Ja naapurikaupungista 80 km päästä löytyy kaksikin valtuutettu Kian huoltoa, joista toinen saa hoitaa Sorennon huollon kun sen aika on. Kumpikaan noista ei kuitenkaan satu olemaan Rinta-Joupin liike..
Ostin Sorennon uutena lokakuussa -17. Siinä on ollut uudesta asti sellainen vika, että ajettaessa ylämäkeen se vaihtaa alaspäin 6 -> 5 nykäisyn kera. Näin erityisesti jos käytetään vakionopeusäädintä. Aikani tämä seurasin ja valittelin asiaa elokuussa -18 myyjäliikkeelle, Rinta-Joupille. Siellä huolto suhtautuikin asiaan ihan vakavasti ja käytiin huollon kaverin kanssa koeajolla, jolloin tämäkin totesi että ”kyllä se aika rouheesti tiputtaa vitosen sisään”.
Autoon päätettiin päivittää moottorinohjaus softa, joka ei kuvauksen puolesta kyllä tähän asiaan liittynyt mitenkään, vaan sen piti parantaa DPF:n polttoa. Huollon kaveri myös tarkisti muista Rinta-Joupin liikkeistä löytyneistä samanlaisesta kahdesta vaihtoautosta, ettei niissä kyseistä nykäisyä vastaavassa tilanteessa tapahdu. Samoin ilmoitti foorumin jäsen Vakio, että vaihdon tuossa tilanteessa hänen autossa huomaa lähinnä kierroslukumittarista – ei siis nykäisyä. Tuo päivitetty moottorinohjaus softa aiheuttaa tihentynyttä DPF:n polttoa ja lisää sitä kautta polttoaineen kulutusta.
Asia siirtyi Kian maahantuojan, Auto Berge, selvitettäväksi Rinta-Joupilta. Asia ei tuntunut etenevän ja itsekin jouduin sivusta niitä ”tuuppimaan”. Vihdoin tuli maahantuojalta viesti, että maahantuojan edustaja tulee paikan päälle ja autoon asennetaan dataloggeri ja analysoi mitä tapahtuu. Tätä odoteltiinkin sitten 4 kk… maahantuojan 2 dataloggeria olivat koko ajan varattuina.
Tässä vaiheessa menikin jo kuppi nurin ja otin yhteyttä kuluttaja-asiamieheen, jonka liitin mukaan sähköpostikeskusteluihin. Yllättäen tässä vaiheessa yksi dataloggeri vapautuikin ja asennuspäiväksi sovittiin joulukuun alkupuoli. Maahantuojan edustaja tuli silloin sovitusti, mutta valitettavasti itse en tätä tavannut. En tiedä tarkalleen mitä oli tehnyt, mutta 130 km oli kertynyt mittariin tämän koeajon aikana. Tankkaamassa ei ollut kuitenkaan käynyt…
Odoteltiin taas kuukauden päivät Auto Bergen vastausta jatkotoimenpiteistä ja taas jouduin netistä kaivamaan tiedon ja liitin mukaan Auto Bergen markkinointijohtajan. Tämä ei itse vastannut, mutta jo seuraavana päivänä tuli vastaus jossa oli mukana kohtuullisen seikkaperäinen koeajoraportti, jossa mm. kerrottiin vallinneista olosuhteista, mutta ei sanaakaan, että olisi käytetty vakionopeussäädintä, jolla saa vian parhaiten esille.
Auto Bergen raportista: ” Vaiheen kytkeytymisen pystyi tunnistamaan selvimmin vaihteiston taloudellisimmalla ECO ohjelmalla ajettaessa. Muilla ajo-ohjelmilla en vaihtamista pystynyt juurikaan havaitsemaan.
Tällöin on täysin normaalia, että auton kuljettaja pystyy tällaisella Kia Sorentolla tunnistamaan vaihteen kytkeytymisen näin lievänä kuin se oli tässä autossa havaittavissa. ”
Eli ei vikaa, vaan ominaisuus. Tulihan se ”ominaisuuskortti” sieltä kun olisi pitänyt alkaa osia vaihtamaan. Kirjoitin tähän oman vastikkeen, jossa tiedustelin oliko autoa ollenkaan testattu vakionopeussäätimen kanssa? Sekä kerroin että minä saan tuon nykäisyn esille helposti ajamalla mökille, jolloin matkan varrelle osuu 7-8 mäkeä jossa auto vaihtaa pienemmälle. Myöskään eri ajotiloilla ei ole mitään vaikusta asiaan, tämän olen tutkinut useampaan otteeseen. Tähän viime viikolla tekemääni vastikkeeseen ei maahantuoja ole vastannut mitään, en jaksa uskoa että passiivisuudessaan vaivautuu vastaamaankaan.
Eikä Rinta-Jouppikaan ole tämän jälkeen ottanut asiaan kantaa millään muotoa. Koko asian hoitaminen on mielestäni tapahtunut niin ala-arvoisesti kuin olla voi. Todella hidasta toimintaa kuulla, että kyseessä ei ole vika vaan ominaisuus. Eikö silloin kannattaisi kouluttaa jo huollon kaverit tunnistamaan ominaisuudet vioista, niin säästyisi kaikilta aikaa ja vaivaa
Jos myyjäliikkeellä olisi ollut yhtään pelisilmää niin olisivat tarjonneet viimeistään tässä vaiheessa jo ilmaista huoltoa tai muuta vastaantuloa. En nyt sano, etteikö seuraavakin perheeseen hankittava auto saattaisi olla Kia, mutta ostopaikka ei ainakaan ole Rinta-Jouppi. Ja naapurikaupungista 80 km päästä löytyy kaksikin valtuutettu Kian huoltoa, joista toinen saa hoitaa Sorennon huollon kun sen aika on. Kumpikaan noista ei kuitenkaan satu olemaan Rinta-Joupin liike..