https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Kia Carens 2013 -

O

OlliR

Vieras
Tätä mallia ei vielä löytynyt merkin alta. Kokemusta kyseisestä autosta löytyy nyt noin 8kk ja 25tkm. Tarkka malli on Carens 1.7 CRDi TX A/T 7P. Kilometrejä on nyt mittarissa 45tkm ja yksi määräaikaishuolto takana.

Plussia:
- Kaikki toimii, ei takuujuttuja
- Ajettavuus on ok, ei kuitenkaan erityisen hyvä keskialueella, tunnoton. Kolme eri ohjausvastetta, itsellä käytössä aina jäykin, Sport
- Laatu on hyvä, ei nitise ja natise
- Varustelu, erityisesti TX:n varustelu. Varusteet sisältävät mm. avattavan panoraamakaton, sähköpenkki kuskilla, nahkaiset istuimet (hyvät lapsiperheessä), Verhot takaikkunoissa, penkinlämmitys takana, Xenonit lähivaloissa, edessä ja takana tutkat (optinen ja akustinen sekä takana kamera)
- Avaimeton kulku ja käynnistys. Olen oppinut arvostamaan, helpottaa lapsiperheessä ja talvella kun ei tarvitse avaimia kaivaa taskusta
- Mittaristo on tyylikäs ja toimiva tässä parhaassa varustetasossa.
- Ratin lämmitys, mahtava!
- Hyvät tilat, takapenkki leveä, kolme erillistä penkkiä takana ja kaikki liikkuvat helposti erikseen eteen-taakse.
- Takakontissa kaksi varapaikkaa, menevät hyvin noin 10-vuotiaille asti
- Isofixit toimivilla paikoilla ja erilliset luukut, ei itsestäänselvyys kaikissa autoissa.
- Hyvä näkyvyys kuskin paikalta, istutaan korkeammalla. Palkit tuulilasin reunoissa paksut, pikkuikkuna auttaa hiukan.
- Muksut tykkää panoraamasta ja myös sivuikkunoista näkevät hyvin ulos.
- Automaattivaihetisto ok, toimii kuin ajatus ja luotettavasti, vaihdot huomaa välillä, oppii kuitenkin ajotavan. Kuusi vaihdetta.
- Diesel on vääntävä ja hyvä moottori. Teho riittää hyvin liikuttamaan isoa autoa ja kulutus sekalaisessa ajossa noin 6.3l/100km 
- Huoltoväli 2v/30tkm

Miinuksia:
- Ohjaus keskialueella tahmea ja epäselvä, perus aasialaista tavaraa
- Rengasmelu huonolla pinnalla. Kesärenkaat toki leveät ja isot (225/45-17). Talvirenkaat kitkoilla (205/55-16) paljon hiljaisemmat
- Kaukovalot on heikkotehoiset.
- Takakontin rullaverho on onneton verrattuna VAG konsernin vastaaviin. Sille on onneksi oma paikkansa kontin pohjan lokerossa jossa se on ollut alusta saakka.

Olen ollut erittäin tyytyväinen autoon. Todennäköisesti vaihtuu kuitenkin jollain aikataululla Sorentoon jolla paikataan ainut vakava puute Carensiksessa, neliveto. Auto toimii arki- sekä työajossa erinomaisesti viidelle hengelle. Uskallan suositella, hinta-laatusuhde on ok ja pitkä takuu tuo turvaa!
 
Kiitos raportista. Kävin itsekin koeajamassa tämän viimeisimmän Carensin vajaa pari vuotta sitten. Koeajamani malli oli tosin manuaali koska automaatteja tuolloin ei ollut koko maassa ja dieseleitäkin vain yksi. Varustetaso oli kuitenkin tuo sama TX.

Automaattilaatikon toimintaa lukuunottamatta - josta siis minulla ei ole kokemuksia - olen pääosin samaa mieltä kanssasi ko. autosta ja kommentteihisi on helppo yhtyä. Vertailin tuota autoa tuolloin omaan Peugeot 5008:iin ja about samaan aikaan koeajettuun Touraniin, ja Carens oli mielestäni noista kokonaisuutena ja etenkin hinta vs. varusteet huomioiden kiinnostavin. Etenkin sisustuksen laatuvaikutelma oli mielestäni mainio Supervision mittaristolla ja nahkapenkeillä. Ainut, mikä vähän korpesi oli se, että tuolloin maahantuoja ei ollut ottanut vielä Navia ja siten suurempaa näyttöä mukaan maahantuontiohjelmaan, joten keskikonsolin pieni 3,5" (?) näyttö ei mielestäni sopinut kokonaisuuteen.

En huomannut tuota kaukovalojen heikkoutta mutta ajelinkin päiväsaikaan, joten eipä tuota tuolloin voinut huomatakaan. Onko tuossa kaksoisksenonit vai halogeenit apukaukovaloina?
 
Carens on auto, joka ainakaan Suomessa ei ole saavuttanut ansaitsemaansa huomiota. Sinänsä kumma verrattuna siihen, kuinka hyvin Cee'd ja nykyään myös Rio käyvät kaupaksi.
 
Tykkään kovasti Carensin ulkonäöstä. Myös sisätilat ovat laadukkaan oloiset ja muutenkin tyylikkäät. Hieman ihmetyttää että melko harvoin näkee liikenteessä, ainakaan pk-seudulla.
 
Joo, on jäänyt harvinaisuudeksi ja noita ei tosiaan juurikaan näy edes pk-seudulla, jossa muuten autokanta on melko hyvin edustettuna. Liekö sitten sillä osuutta asiaan, että kun tuota koeajoa itselleni järkkäilin, niin tuli huomattua taas tuo Kian(kin) kotimaisen maahantuojan ja/tai jälleenmyyjän puusilmäisyys noiden varastomallien kohdalla.

Parinkin Delta-auton myyjän kanssa tuli noista jutusteltua ja molemmat olivat sitä mieltä, että varastossa ei kannata pitää eikä halliin tuoda muuta kuin 1.6l bensavaparia manuaalina ja joko karvalakki LX:nä tai korkeintaan hieman varustellumpana EX:nä. Ei kuulemma kukaan osta mitään muuta kuitenkaan ja tehdastilaukset ovat kuulemma harvassa. Toinen jopa sanoi, ettei ollut tehnyt yli vuoteen yhtään tehdastilausta mistään Kiasta, vaan ohjannut ostajat varastokulimallin hankintaan (tai sitten toisen merkin tiskille, toim. huom.).

Esim. dieseltomaatti TX:iä ei ollut tuolloin maassa yhtään, ja tulossa parin kuukauden kuluttuakin oli vain kaksi, joista toinen oli jo myyty. Uusien tilausaika olisi ollut 5kk, mikä tietysti ei nyt tosiautomiehelle ole pitkäkään aika, mutta tavikselle tod. näk. ylitsepääsemätön asia. Kysyin vielä, että eikö ainakin halliautona kannattaisi pitää sitä ladatuinta versiota, joka sen lopullisen hankintapäätöksen ja Carens-kuumeen sitten sinetöisi (vaikka kulimallin sitten ostaisivatkin), mutta ei kuulemma. Teryleeniä ja peltivanteita sen olla pitää. Käsittämätöntä.

Anyway, Carens voisi hyvinkin olla itsellenikin seuraava (käytetty) auto mutta veikkaan, että sitten kun oston hetki koittaa niin noita dieseltomaatti-TX:iä ei juuri kaupan ole koska niitä tuskin on monta myyty uutenakaan.
 
Marty McFly sanoi:
Onko tuossa kaksoisksenonit vai halogeenit apukaukovaloina?

On halogeenit apukaukovaloina. Ei hirveästi tuo lisää valotehoa, lähinnä kellertävää valoa penkan puolelle. Ehkä paremmilla polttimoilla voisi kokeilla seuraavana syksynä.

Uusimmassa mallissa (vm -16) on Kian oma kaksoiskytkin automaatti, se on pudottanut paljon päästöjä ja sitä kautta verojen määrää. Tämä minun on vanhan tekniikan automaatti. Varustetasot on myös hiukan muuttuneet aikaisemmasta, parhaassa varustetasossa on nyt penkkien viilennys, mutta panoraama on taas lisävaruste.

Ei näitä hirveän paljon ole liikenteessä ja ihmetyttää itseänikin että miksei. Huollotkin on ihan ok hintaisia, on urbaanilegendaa, että maksaisi paljon enemmän. Ulkonäkö on nykyaikainen ja tyylikäs, olisiko ollut jopa niin, että Audin suunnittelija siirtyi Kia/Hyundai konsernille kun näitä uusia malleja alettiin suunnitella?
 
Jeps, Peter Schreyer tuli Audilta 2000-luvun puolivälissä Kian pääsuunnittelijaksi.

Kia käyttää mielestäni tehdasasennuksina poikkeuksellisen surkeita halogeenipolttimoita. Järjestään vastaantulevien halogeeni-Ceedien, Vengojen ja muiden valot hohkaavat moniin muihin verrattuina huomattavan oranssinkeltaisena ja veikkaan, että valoteho on sen mukainen. Vaihda ihmeessa tuohon paremmat polttimot, esim. Osramin Night Breakerit tai Philipsin XtremeVision +100:t. Hieman hinnakkaammat kuin peruspolttimot, mutta oman kokemukseni mukaan huippuhyvät ja ero valotehossa tullee olemaan huomattava. Koska kyseessä on kaukovalopolttimot, niin valaisimen kestostakaan ei tule ongelmaa, koska pitkiä poltetaan kohtuu vähän.
 
Eipä ole vielä muuta kokemusta, kun kolmen tunnin ajo saadessani sijaisautoksi Ceedin huollon ajaksi. Kyllähän se auto on Ceediin verrattuna. Sääli vaan, kun ei ollut automaatti. Ollut ennen Ceediä -07 Carens tosin viisi paikkainen aut. josta pelkkää hyvää sanottavana. Toistaiseksi vielä Ceed di aut.