https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Volvo XC60 (2008-2017)

Oletko ollut tyytyväinen XC60seen?

  • Erittäin tyytyväinen, ei vikoja eikä puutteita

    Ääniä: 21 21,2%
  • Tyytyväinen, joitakin pieniä vikoja / puutteita

    Ääniä: 11 11,1%
  • Tyytyväinen, mutta jotkin asiat häiritsevät

    Ääniä: 7 7,1%
  • En kovin tyytyväinen, liikaa asioita, jotka eivät toimi

    Ääniä: 2 2,0%
  • Vaihdoin muuhun merkkiin, koska en ollut tyytyväinen

    Ääniä: 4 4,0%
  • Vaihdoin muuhun merkkiin muuten vain

    Ääniä: 4 4,0%
  • Olen kiinnostunut XC60stä, se on yksi vaihtoehto autonvaihtopohdinnoissani

    Ääniä: 55 55,6%

  • Äänestäjiä yhteensä
    99

jni

Yhdistyksen jäsen
Liittynyt
22.12.2013
Tänne kokemuksia, ajatuksia ja yleistä keskustelua Volvon pienemmästä citymaaturista.

Omalta osaltani olen ollut erittäin tyytyväinen valintaani. Auto on kaikin puolin mieleeni, vaikka mistää tilaihmeestä ei olekaan kyse. Polttoainettakin kuluu keskimäärin 7,8 l/100 km, mutta ei se mitään. On suto mahtava ajettava. Ja toistaiseksi paras koskaan ajamani auto ajoasennon osalta (olen 194 cm pitkä).
 
Noniin, 75tkm mittarissa 2v9kk vanhalla XC:llä nyt. Kaikki toimii niinkuin junan vessa. Juoppohan tämä on mutta niin on isäntänsäkin. Niin hyvin on onnistunut vakuuttamaan että päivitettyä D4 etuvetoa tomaatilla (Rebel Bluena) jo kuolataan. Pidän ehdottomasti käteen sopivuudesta. Nykyinen 163hv on täysin riittänyt myös aggressiiviseen ajamiseen.
 
jni sanoi:
Tänne kokemuksia, ajatuksia ja yleistä keskustelua Volvon pienemmästä citymaaturista.

Omalta osaltani olen ollut erittäin tyytyväinen valintaani. Auto on kaikin puolin mieleeni, vaikka mistää tilaihmeestä ei olekaan kyse. Polttoainettakin kuluu keskimäärin 7,8 l/100 km, mutta ei se mitään. On suto mahtava ajettava. Ja toistaiseksi paras koskaan ajamani auto ajoasennon osalta (olen 194 cm pitkä).

Voin hyvällä syyllä yhtyä jnin kokemuksiin. Kulutus juuri samaa luokkaa (mulla D5), ajoasento ja ajo-ominaisuudet koen aivan samoin. Ei mitään ylimääräistä säätöä, penkki mahtavan hyvä, kaikki natsaa. Eilen ekan kerran huomasin, että tuulenpuuskat aavistuksen tuntuivat, mutta normaalisti ei sitten yhtään mitään, varsinkin verrattuna aiempiin kokemuksiin. On vähän paradoksaalista, että noinkin korkea auto on niin vakaa, kun verrataan vaikka Audi A4 B7:aan.

Takuuaikana korjattiin hälyttimen sisätilan tutkaa ja takaluukun nostimen moottorit vaihdettiin. Takuuaika on pian takana, joten toivotaan, ettei mitään yllätyksiä ilmaannu.

Varmasti XC60 olisi vahvasti listalla vaihtotilanteessa edelleen, mutta autokuume on pysynyt erittäin hyvin loitolla tuolla ajellessa ;).
 
Täällä kanssa yksi tyytyväinen XC60:n. Ajoasento on kyllä 190 senttisellekkin tosi mukava. Kulutus on pikkuisen ison puoleinen verrattuna 1,6 diesel Golfiin, mutta ei se haittaa.

Ainut huono puoli tossa autossa on se, kun se on vaimon ajossa :mad: ja itse ajelen Golfilla.
 
Itsellä tammikuun lopussa 2013 rekisteröity XC60 D4 (Polestar 215hv) AWD R-Design automaatti ja ollut minulla siis uudesta saakka. Mittarissa nyt 38tkm ja olen ollut erittäin tyytyväinen autoon. Vikoja ollut kaksi. Avaimeton sisäänmeno temppuilee välillä (kuskin ovi, korjattiin jo kerran takuuna mutta temppuilee edelleen) ja takaluukun pumput vaihdettiin takuuna kun narisivat välillä. Keskikulutus oli pitkään 7,7-7,8l, mutta nyt on lokakuussa tehdyn Polestar-päivityksen jälkeen pudonnut välille 6,9-7,2l. Minulle on tulossa muutaman viikon päästä uusi facelift-mallinen XC60 D5 AWD Summum automaatti, eli "samalla" jatketaan kun auto on miellyttänyt  ;D
 
Ei täälläkään ole tullut mieleen vaihtaa tota XC60:ä, kun auto on pelannut tosi hyvin eikä kilometrejäkään ole kun vajaa 40tkm.

Juuri tänään vaimon kanssa mietittiin, että se taitaa olla viimeisen kymmenen vuoden ajalta jo nyt pitkäikäisin auto meillä.
2001 hankittu Golf variantti oli noin 4 vuotta ja 2004 vuoden jälkeen Volkkarit ja Audit on vaihtuneet järestään alle kaksivuotiaina.
 
takaluukun pumput vaihdettiin takuuna kun narisivat välillä

Tuo vaikuttaa tyyppivialta, suorastaan "ominaisuudelta". Sama nimittäin täällä, sillä täydennyksellä, että pakkasella alkoi kuulua mahtava paukahtelu pumpuista. Vaihtoon menivät omassa XC60ssä myös takaluukun nostinmoottorit.
 
Nyt ajettu n. 15tkm parisen vuotta vanhalla XC60:llä, kokonaiskilometrimäärä autolla nyt vajaa 60tkm. Autohan oli alunperin D3 mutta tein siihen samantien Polestar-päivityksen eli käytännössä siitä tuli D5. Keskikulutus on ollut tietokoneen mukaan 7,7l/100km. Auton toiminnassa ei ole ollut ongelmia, lukuunottamatta sekalaisia nitinöitä ja kolinoita.

Vein auton takuuhuoltoon noiden takia joulukuun alussa ja siellä laitettiin toppausta vasemman takamatkustajan ovikaiuttimeen mikä lopettikin siitä kuuluneen särinän. Lisäksi takaikkunan sisäpuolella olevan muovikatteen kiinnitystapit olivat menneet poikki ja sitten vielä pohjassa takapitkittäistukien etuhelat/puslat olivat hajonneet, kaikki vaihtoon. Pahimmat äänet lähti noilla, mutta vielä jäi kattoluukun avautumiskohdan saumasta kuuluva nitinä ja epämääräiset kolinat vasemmalta takaa. Tammikuussa seuraava keikka ja samalla tehdään vuosihuolto.
Bilian huollon toiminnasta jäi kyllä tuon ensimmäisen kontaktin jälkeen hyvä fiilis, "omamekaanikko"-palvelu toimi ainakin minun kohdallani oikein hyvin.

Vaihto Volvoon tapahtui siis 2009 Avensiksesta ja olen ollut ihan tyytyväinen. Suurimpina tekijöinä tähän ovat mukautuva vakkari, parempi näkyvyys korkeammalta, automaattiloota (Avensiksessa oli manuaali) ja neliveto - sen harvan kerran kun siitä on tänä talvena päässyt nauttimaan.

Missä tilanteissa teillä johansa ja Quality tuo takaluukun pumppujen narina ja kolahtelu kuului - normiajossa, töyssyissä vai miten? Mietin vaan jos tuo voisi olla syynä kuulemiini kolinoihin.
 
Täytyypä tähän topicciin kertoa, että pari kunnon koeajoa XC60:llä on tullut ajettua. Heti kohta auton tultua myyntiin ja myöhemmin toisen kerran vähän käytetyllä. Molemmista kerroista on jäänyt tosi miellyttävä kuva. Itse asiassa mun ajotyyliin ja persukselle edelleen eniten minua miellyttänyt auto nimenomaan mukavuudessa. Ohjaamo on niin selkeä ja toimiva sekä penkin mukavan tukevat ilman mitään isoja kylkitoppauksia, eli niille pääsee hyvin ja vielä poiskin. Automaatti on kiva joskin XC70:ssä on tullut siinä havaittua Aisinin perusvika, eli joskus (harvoin) klosauttaa ikävästi vaihdon. Mutta perustoiminnaltaan kiva. Vaikka hukkaa tehoa jne, mutta minä en sellaisista hirveästi välitä.

Syyt jotka on pitäneet poissa mallista on hinta, sekä lähinaapurilla ollut 2.4D malli jossa oli paljon vikoja koko sen kolme vuotta jonka hän sillä ajoi. Lähin huolto on 70km päässä, joten ei oikein sovellu.
Toisaalta näitä nettijuttuja lukemalla tais naapurille osua melkoinen maanantaikappale. Ja tokihan se on huollostakin kiinni jos saman vian kanssa pitää kolmesti käydä.

Yhtäkaikki, loistava auto ominaisuuksineen ja aina välillä tulee tuollaista D5 automaattia mietiskeltyä kuitenkin. Ois hyvä veturi.
 
Minullakin kolisee takana joskus töyssyissä. Olen saanut paikallistettua sen takakontin suojaverhon
kiinnikkeisiin.

Eipä tuo ole haitannut sen kummemmin. Voisihan sen välyksen kiilata, mutta en ole viitsinyt alkaa operoimaan.
 
Kahteen otteeseen olen kaverin XC60:sta ajanut.
Ensimmäinen oli pari vuotta sitten D5:lla, tuo moottori tuntui hyvältä ko. autoon. Auto muutenkin tuntui hyvältä, mukavat penkit, hyvä ajoasento. Lumisella parkkiksella kokeiltu hieman reippaampi kääntö kaasulla paljasti että varsin vahvasti tuo kyllä puskee. Siinäpä moitteen aiheet oikeastaan olivatkin.

Toinen kerta tuli nyt reilu kuukausi sitten facelift mallilla, jossa oli kaikki mahdolliset Volvon tingeltangelit. Kun en kaistavahdeista ja muista piippausjutuista juuri välitä niin mieleen jäi lämmitettävä ratti, joka tuntui aivan ehdottomalta. Tuon varusteen ottaisin koska vain omaan autooni!
Koneena oli nyt D4, joka on luvalla sanoen melko hengetön, eli täältä ainakin suositus tuolle D5:lle jos ko. autoa olet hankkimassa.
 
Heh. Omassa on tehoa riittävästi ainakin itselleni :).

Puskeminen ei kyllä ole minusta mitenkään keskeinen ajo-ominaisuuksista puhuttaessa. En kyllä allekirjoita tuota, Pikemminkin neutraalius on keskeistä myös liukkaalla. Lisäksi autolla on kiva " leikkiä", kun perän saa helposti irti, mutta ajonvakautus pitää luiston juuri sopivana.

Syksyn hirvijahdissa pariin kertaan tuli tilannne, jossa piti siirtyä nopeasti uuteen passiin. Yllätyin itse, miten eleettömästi, rennosti ja huomaamatta autolla pystyi ajamaan mutkaista ja mäkistä, toki tuttua, tietä nopeuden noustessa välille 60 - 80 km/h. Normaalisti tuossa ajetaan noin neljääkymppiä. Puskemisesta tms ei siis ollut tietoakaan.

No, autossani on alkuperäiskokoiset normaalirenkaat.
 
Korostettakoon nyt vielä että kyseessä on hyvä perheauto.
Kuitenkin tuo puskeminen on itse koettu, vertailukohtana tuossa kokeilussa oli oma takapainotteinen quattro. Se, onko tuolla jotain merkitystä normiajossa, on sitten toinen asia.
Sama koskee tuota D4 moottoria, itse koettuna mielestäni tuo oli auton muihin ominaisuuksiin selkeästi alitehoinen, monelle varmasti kuitenkin riittävä.
 
clima sanoi:
Korostettakoon nyt vielä että kyseessä on hyvä perheauto.
Kuitenkin tuo puskeminen on itse koettu, vertailukohtana tuossa kokeilussa oli oma takapainotteinen quattro. Se, onko tuolla jotain merkitystä normiajossa, on sitten toinen asia.

Kun kaksi vuotta sitten hain oman XC60seni, oli melkoinen lumimyräkkä, ja tiet olivat paksun lumimössön peitossa. Ajoin liikkeestä ulos risteykseen, jonka kuvittelin menevän läpi nelikolla tyylikkäästi miedossa sladissa liukuen, vähän paremmin siis kuin vajakki-A4lla. Ja mitä vielä: auto pyörähti lähes hallitsemattomasti poikittain keskellä risteystä, ja vaivoin sain väistettyä törmäämisen korokkeeseen :-\ . Sama toistui vielä myöhemmin mökkitiellä, ja olin aika hämmentynyt.

Sanoisin, että kyseessä oli tottumattomuus, ja varsinkin jälkimmäisessä tilanteessa päästin auton puskemaan railakkaasti. Avain on riittävä kaasun käyttö silloin, kun auton halutaan kääntyvän. Jos nopeutta on liikaa, kuten tuossa ekassa tilanteessa, auto saattaa käyttäytyä arvaamattomasti, mutta puskeminen pysyy kyllä aisoissa kaasulla, se on tullut monta kertaa myöhemmin todettua. On kuitenkin totta, että Audi kesti paljon enemmän virheitä ja leikkimistä, se oli selkeästi vakaampi ja istui tiessä erinomaisesti mutkissa.
 
Tokihan nelivetoisella täytyy pitää mielessä, että sillä pääsee paljon pahempaan paikaan kiinni kuin kaksivetoisella.  :) Tulee mieleeni, kun aikoinaan kokeilin ensimmäisellä ESP:lla varustettua Superbiani eräässä risteyksessä - no onneksi oli tien laidassa soraa, josta sai pitoa, mutta auto kyllä lähti fysiikan lakien mukaiseti tangentin suuntaan...

En ole itse ajanut Audin takapääpainotteista nelivetoa, joten en osaa siihen verrata. Sen sijaan verrattuna omiin etuvetoisiin ja kokemuksiini takavetoisista on XC60 erittäin tasapainoinen ja neutraali ajatteva. Tosin raja kun tulee vastaan, niin sitten mennään. Ja vaikuttaisiko tuntemuksiini myös se, että omassa autossani on  yhtä sukupolvea vanhempi Haldex kuin esim Qualitylla?
 
zoned sanoi:
Nyt ajettu n. 15tkm parisen vuotta vanhalla XC60:llä, kokonaiskilometrimäärä autolla nyt vajaa 60tkm. Autohan oli alunperin D3 mutta tein siihen samantien Polestar-päivityksen eli käytännössä siitä tuli D5. Keskikulutus on ollut tietokoneen mukaan 7,7l/100km. Auton toiminnassa ei ole ollut ongelmia, lukuunottamatta sekalaisia nitinöitä ja kolinoita.

Vein auton takuuhuoltoon noiden takia joulukuun alussa ja siellä laitettiin toppausta vasemman takamatkustajan ovikaiuttimeen mikä lopettikin siitä kuuluneen särinän. Lisäksi takaikkunan sisäpuolella olevan muovikatteen kiinnitystapit olivat menneet poikki ja sitten vielä pohjassa takapitkittäistukien etuhelat/puslat olivat hajonneet, kaikki vaihtoon. Pahimmat äänet lähti noilla, mutta vielä jäi kattoluukun avautumiskohdan saumasta kuuluva nitinä ja epämääräiset kolinat vasemmalta takaa. Tammikuussa seuraava keikka ja samalla tehdään vuosihuolto.
Bilian huollon toiminnasta jäi kyllä tuon ensimmäisen kontaktin jälkeen hyvä fiilis, "omamekaanikko"-palvelu toimi ainakin minun kohdallani oikein hyvin.

Vaihto Volvoon tapahtui siis 2009 Avensiksesta ja olen ollut ihan tyytyväinen. Suurimpina tekijöinä tähän ovat mukautuva vakkari, parempi näkyvyys korkeammalta, automaattiloota (Avensiksessa oli manuaali) ja neliveto - sen harvan kerran kun siitä on tänä talvena päässyt nauttimaan.

Missä tilanteissa teillä johansa ja Quality tuo takaluukun pumppujen narina ja kolahtelu kuului - normiajossa, töyssyissä vai miten? Mietin vaan jos tuo voisi olla syynä kuulemiini kolinoihin.

Mulla tuo takaluukun pumppujen narina ilmeni satunnaisesti silloin kun takaluukun avasi, ei siis koskaan ajettaessa.
 
zoned sanoi:
Missä tilanteissa teillä johansa ja Quality tuo takaluukun pumppujen narina ja kolahtelu kuului - normiajossa, töyssyissä vai miten? Mietin vaan jos tuo voisi olla syynä kuulemiini kolinoihin.

On näköjään jäänyt tähän vastaamatta, mutta korjataan se nyt. Nuo pumput tosiaan narisivat etenkin pakkasella luukkua avattaessa (tekevät sitä muuten edelleen; sattumoisin ovat olleet nyt jonkun viikon hiljaa ;) ). Ei niistä toki mitään kuulu ajon aikana, luukku ja pumput pysyvät asiallisesti paikoillaan matkaa tehdessä.
 
^ Näin ajattelinkin, mutta kun ei millään pysty paikallistamaan kolinan lähdettä niin kaikki mahdollisuudet pitää tutkia. Seuraavaksi tarkasteluun jni:n mainitsemat suojaverhon kiinnikkeet..
 
Tyytyväinen olen minäkin ollut XC60:een: ensimmäisellä (D5 Polestar -11) tuli ajeltua reilu vuosi ja nyt alla on ollut T6 -10/11 nelisen kuukautta. Ei vikoja ja molemmat tarjonneet mukavaa kyytiä, mitä muuta sitä voisi toivoakaan :). No pari kauneusvirhettä on mainittava: joskus hieman liikaa luistattava tomaatti ja repsikan turvavyön kolina b-pilariin. Tuohon jälkimmäiseen pitäisi kehitellä joku patentti, ettei joka kerta matkustajan lähdettyä tarvitsisi tuota asetella...
 
ultimate70 sanoi:
No pari kauneusvirhettä on mainittava: joskus hieman liikaa luistattava tomaatti ja repsikan turvavyön kolina b-pilariin. Tuohon jälkimmäiseen pitäisi kehitellä joku patentti, ettei joka kerta matkustajan lähdettyä tarvitsisi tuota asetella...

Sama vika täälläkin, olen ajatellut että laittaisi jonkun huopakankaan palasen tuohon b-pilariin. Sen pitäisi luonnollisesti olla samanvärinen kuin sisusta.

Tiguanissa oli vastaavanlainen suunnitteluvirhe korjattu jo tehtaalla, siinä nimittäin pelkääjän puolen turvavyön naaraspuoli vastasi herkästi keskikonsolin reunaan. Turvavyön lukkoon oli laitettu tummaa huopakangasta ja näin vältetty kolina / hankaus möykkyisillä reiteillä.

 
Tervehdyksiä täältä uudelta käyttäjältä ;)
Itsellä ollut kanssa kohta 2kk tämä uusi "facelift" malli käytössä, ja ei voi olla muuta kuin tyytyväinen 8)
Kilometrejä on mittarissa reilut 3tkm ja ainot asiat, jotka on häirinnyt on ollut tuo lämmitettävän tuulilasin vastusten näkyvyys ja kulutuskaan ei ole ollut niin pieni mitä ajattelin, kun noita speksejä luki.
Aikaisemmin oli tuo 2009 vuosimallin 2.4D Xc60, missä ilmoitettiin keskikulutukseksi 8,3litraa ja tässä ilmoitetaan niinkin pientä, kuin 6,4litraa.
Tuolla vanhalla ajelin reilut 12tkm ja keskikulutus oli alle 8,4litraa
Tällä uudella D4 koneella keskikulutus on 8litraa suurin piirtein samanlaisessa ajossa :-[
En tiedä oisko tuossa vanhassa kulutukseen auttanut se, että käytin sitä ohjelmoinnissa(n 225hp/460nm)
 
Tänään ilmeni ensimmäinen vikakin Volvolle ainakin omasa käytössäni. Metsästysreissulta palatessani ajattelin pestä likaisen takalasin, mutta pyyhin ei toiminutkaan. Vettä kyllä tuli lasille. Sen verran haeskelin netistä, että lienee aika yleinen vika: joko moottori mennyt tai sitten koneiston muoviset rattaat. Voi olla myös "tilapäinen häiriökin", katsellaan.

Niin, kävihän tuossa marraskuun lopussakin sellainen asia, että reilu puolen tunnin ajon jälkeen tuli ilmoitus "Coolant service required" ja lämmityslaite alkoi pukata viileää. Ensin luulin, että jäähdytysnestettä on vähän, mutta täysi määrä sitä oli. Parin kahvitauon jälkeen sama ilmiö oli päällä. Ihmettelin myös, kun koneen sammuttua molemmat flektit huutivat täysillä. Onneksi ei ulkona ollut kylmempää kuin -4 astetta, joten autossa tarkeni vielä.

Perillä neljän tunnin seisonnan jälkeen kotimatkalla lämppäri toimi taas normaalisti eikä sen kooommin ole temppuillut??? Oliko elektronisessa termostaatissa tai jossain anturissa toimintahäiriö. Kyseistä tapahtumaa edelsi myös, ettei Webasto ollut lähtenyt päälle, kun sen manuaalisesti laitoin. Tuosta tapahtumasta on siis yli kuukausi ja 2000 km. Seurataan tilannetta...
 
völvöxc60 sanoi:
Tervehdyksiä täältä uudelta käyttäjältä ;)
Itsellä ollut kanssa kohta 2kk tämä uusi "facelift" malli käytössä, ja ei voi olla muuta kuin tyytyväinen 8)
Kilometrejä on mittarissa reilut 3tkm ja ainot asiat, jotka on häirinnyt on ollut tuo lämmitettävän tuulilasin vastusten näkyvyys ja kulutuskaan ei ole ollut niin pieni mitä ajattelin, kun noita speksejä luki.
Aikaisemmin oli tuo 2009 vuosimallin 2.4D Xc60, missä ilmoitettiin keskikulutukseksi 8,3litraa ja tässä ilmoitetaan niinkin pientä, kuin 6,4litraa.
Tuolla vanhalla ajelin reilut 12tkm ja keskikulutus oli alle 8,4litraa
Tällä uudella D4 koneella keskikulutus on 8litraa suurin piirtein samanlaisessa ajossa :-[
En tiedä oisko tuossa vanhassa kulutukseen auttanut se, että käytin sitä ohjelmoinnissa(n 225hp/460nm)

Tervetuloa AutoStadiumille! Onhan meitä täälläkin XC60-käyttäjiä useita. Eivät tahdo nuo valmistajan ilmoittamat kulutuslukemat toteutua millään. Omat lukemat siinä hiukan yli 8 l moottoritiepainotteisessa ajossa. Kulutus pienenee hieman - ehkä 0,2 - 0,3 l - muutaman tuhannen kilomterin ajon jälkeen, mutta veikkaan, ette tule paljon alle kahdeksan pääsemään. Seuraan mielenkiinnolla, miten tilanne kehittyy.

Itsellä tuppaa kulutus aina pienenemään talvella, mikä johtuu suureksi osaksi talvinopeusrajoituksista sekä ilmastoinnin jäähdytystarpeesta kesäaikaan. Nyt, kun  Webastoa on tarvinnut vähän, senkään vaikutus ei nosta talvikulutusta.
 
Tuolla vanhalla pääsin lähes luvattuun 8,3litraan(219g)
Oisko tuosta lastuttamisesta ollut hyöthä :rolleyes:
Niin kai se kulutus yleensä putoaa pikkasen, kun kilometrejä tulee enemmän tauluun.
 
Onko sinulla webasto päällä lisälämmittimenä. Minulla se mielestäni tulee myös ajotietokoneessa huomioitua kulutuksessa ja haukkaa sen puolesta litrasta litraan sadalla kilometrillä lisää. Toki riipuu miten pitkiä sivuja ajelee, kuinka kauan webasto on suhteessa päällä.