https://tummennuskalvot.fi/

Kokemuksia Audi/Seat/Volkswagen Centereiden huoltopalveluista

M

Maantiekiitäjä

Vieras
Eli jokin aika sitten tuli julkisuuteen harvinaisen törkeä tapaus, asiakkaan huollossa olleella Audilla oli ajettu yli 200 kilometriä ja vielä naarmutettu sitä:

"Ilta-Sanomat kysyi kahdelta autoalalla pitkään eri tehtävissä toimineelta henkilöltä käsitystä 200 kilometrin koeajosta huollon yhteydessä. Heidän mukaansa on vaikea arvioida sen tarpeellisuutta tuntematta tapauksen kaikkia yksityiskohtia.

– Mutta kovin pitkältä matkalta se tuntuu, heistä toinen kommentoi IS:lle.

Audinsa huoltoon vieneen toimitusjohtajan murheet eivät rajoittuneet koeajon pituuteen. Koeajon aikana auton puskuri vaurioitui. Audi Center tarjoutui korjaamaan vaurion. Toimitusjohtaja vastasi, että sattuneesta syystä auto pitää korjata merkin toisessa korjaamossa Espoossa."

https://www.is.fi/autot/art-2000006210037.html
 
Itsellä myös huonoja kokemuksia Seat Centereiden palvelusta pk-seudulla. Puhelimella ei pääse läpi, linjat jatkuvasti varattuja. Kaksi selvää takuuasiaa, kummassakin huoltoneuvoja yrittänyt selitellä ongelmia parhainpäin, ovat ns. ominaisuuksia ja että tällaisia ei korvata.

Itselle ainakin jäänyt vaikutelma että maahantuoja K-auto vähättelee asiakkaiden takuuongelmia ja yrittää luistaa vastuusta.

Kaverilla myös Volkswagen Golf uudella 1,5 litran moottorilla, kävi reklamoimassa nykimisestä, ison riitelyn jälkeen tehtiin moottorikartan päivitys, ongelma ei poistunut.
 
Onko ketju avattu että voi narista Centereistä?

Oli miten oli, Airportin VW Centeristä omaa kokemusta kun Passattia hoidin vähän yli 100tkm verran heillä uudesta asti.

Pari isompaa takuu korjausta tuli, toinen meni ihan ongelmitta. Toinen, kun jaksoin sinnikkäästi ponnistella vian osoittamisessa, sen jälkeen tuli kyllä kuntoon. Huollosta jopa soitettiin parin päivän jälkeen, että tehosiko korjaus. Mutta vähän liikaa jouduin aluksi ponnistelemaan, että vian olemassaolo myönnettiin. Ehkä eniten harmittaa että vika oli autossa ihan uudesta asti, ja kuntoon se tuli vasta noin 17000 km kohdalla.

Palvelun ystävällisyys OK kaikissa tapauksissa.

Minusta VW on parantanut huollon osalta 2010 luvulla siitä mitä se oli 2000 luvulla. Erityisesti normihuollot on menneet poikkeuksetta ns putkeen.
 
Puhelimella ei toisiaan pääse läpi, mutta omalla kohdalla sähköposti ja käynti toimi hyvin kun liike on lähellä.

Takuuseen meni Polossa aikoinaan kaikki muu paitsi valojen huurtuminen kun tehtaan määrittelmä kosteudenmäärä ei ylittynyt kun sitä oli vain alareunassa ja ei osunut valokuvioon.

Muuten meni kyllä todella paljon vikoja takuuseen, ikinä ei ollut ongelmaa tämän kanssa ja 18kk aikana huoltopäiviä taisi olla joku 60vkr, joten sanoisin kokemusta olevan.

Vaihdettuja osia oli todella paljon, mutta tehdas maksoi aina kaiken kiltisti. Sijaisautotkin parani siitä karvalakki upista audiin sitä mukaa kun huoltopäiviä tuli lisää.

Mutta sillä on paljon merkitystä onko auto ostettu samasta liikkeestä missä huolletaan, ns omat asiakkaat pidetään tyytyväisenä helpommin. Meillä on useita autoja ostettu samalta myyjältä ja aina takuu tai virhevastuu  toiminut vaikka autoilla enemmän tai vähemmän ikää.
Joten Airportista ei ole kuin hyviä kokemuksia.
Herttoniemi on sitten paikka mitä taas välttelisin viimeiseen.
 
Minulla on nykyinen Passat ja edellinen Golf hommattu Airportin VW Centeristä. Airportin palveluun olen ollut tyytyväinen. Golfista korjattiin jumitellut tankinkorkin suojaluukku ja Passatista ensimmäisessä huollossa vaihdettiin takaluukun verhous takuuseen, kun oli kuprulla ikkunan yläpuolelta, ilmeisesti rikkinäisen kiinikkeen takia. Huoltoon olen yleensä käynyt paikan päällä varaamassa ajan.

Herttoniemestä on yhden huoltokäynnin verran kokemusta ja en sinne aio uudelleen mennä. Golfin kosketusnäyttö sekoili kylminä aamuina. Jumittui kokonaan ja sitten teki omia valintoja itsekseen. Tätä vikaa ei Herttoniemi saanut korjattua, vaan totesi laitteen toimivan normaalisti, vaikka vika oli päällä heti auton käynnistyksen jälkeen, kun auto oli nollakelissä pihalla. Tämä vika korjaantui sitten sillä, että joku murtautui autoon yhtenä yönä ja vei koko kosketusnäytön mennessään.

Passatin kävin Herttoniemessä koeajamassa ja kävin sitten Airportilla tutulle myyjälle viemässä valmiiksi konfigoruidun kokoonpanon ja sanoin, että tilaa minulle tämmöinen. :)
 
Kiitoksia todella paljon näistä viesteistä, omat oletukseni saivat vahvistuksen. Itsellä oli tuossa yksi takuuasia ennen vuoden vaihdetta hoidettavana ja erehdyin menemään juuri Herttoniemen huoltotiskille. Täysin päivänselvä asia, mutta huoltoneuvoja käyttäytyi todella törkeästi. Alkoi kaikenlainen selittely ja suoranainen valehtelu. Hoidin sitten asian suoraan auton myyjän kanssa ja vasta tämän jälkeen asia saatiin kuntoon. Aikaisemmin luvattu autonpesun jättivät kuitenkin tekemättä.

Normaalit määräaikaishuollot tehty ajallaan Airportissa, niissä ei valittamista. Toisella kertaa oli epäilystä jäähdytysnestevuodosta, siinäkin joutui hieman vääntämään, mutta asia hoitui kerralla.

Tietää jatkossa välttää tuota Herttoniemen pistettä, melko käsittämätöntä toimintaa. Espoostakaan en ole kuullut kovin hyvää, mutta siellä ei tule asioituakaan.
 
Itsellä Airportin VW huollosta jonkin verran kokemuksia, eikä mitään ihmeellistä valituksen aihetta. Perus huollot menivät ilman yllätyksiä ja pari isompaa vikaa myös hoidettiin ihan mallikkaasti.

Autosta itsestään en niin vakuuttunut tosin ollut, kun 100 tkm ajetussa noin 4 vuotiaassa autossa ylimääräisten remonttien kustannukset olivat parissa kuukaudessa 5,5 k€. Valmistajan ja myyjän hyvitykset remonteista menivät riitelemättä ja itselle jäi noista remonteista "vain" vähän yli puolet maksettavaksi.
 
Hertsikasta ja Airportista kokemuksia. Ja positiivisia.
Kerran Hertsikassa GTI:n kanssa oli hässäkkää, auto oli kuljetustilassa huollon jälkeen... No, puhelu ja myyntipäällikkö haki kotoa auton samana päivänä tuoden samalla sijaisen pihalle.
Sattuneesta syystä toivon tämän linjan jatkuvan...
 
Itsellä oli joitakin vuosia sitten uutena ostettu Audi Q5 ja ajovaloihin kertyi ihan selvää kosteutta. Talvella umpiot olivat umpijäässä. Kävin näyttämässä läheisessä Audi Centerissä ja reklamoin normaalisti. Vein asian korjaamopäällikölle asti ja sain vastaukseksi, että ovat kiristäneet takuuehtojaan koskien huurtuvia ajovaloja eivätkä tule viallisia ajovaloumpioitani korjaamaan. Heidän mielestään kyseessä oli "normaali" ilmiö. Tämä siis yli 60 000 euroa maksaneessa autossa.

Asia eteni kuluttajaneuvojan kautta sitten kuluttajariitalautakuntaan ja heidän yhteydenoton jälkeen suostuivat vaihtamaan umpiot uusiin. En tule enää ikinä asioimaan kyseisen jälleenmyyjän tai huoltoliikkeen kanssa.
 
Ei valittamista, AudiCenterEspoo hoiti aina hienosti auton huollot eikä huollot maksaneet edes pärnästä enempää, muistaakseni jakohihnan vaihto oli jopa helvempi kuin pärnäsellä, takuukorjauksia ei tarvinnut ikinä tehdä vaikka autoilla ajettiin.
 
^Siinäpä eräs syy, miksi espoolaiset ovat onnellisia ja heitä hymyilyttää piilosokkelista huolimatta.  ;)
 
Vaari sanoi:
^Siinäpä eräs syy, miksi espoolaiset ovat onnellisia ja heitä hymyilyttää piilosokkelista huolimatta.  ;)

Mitens sitten Vaari selittää tämän vantaalaisen kohtelun ?
A/monta autoa ostanut.
B/asiakas on äärimmäisen korrekti myös reklamaatioissa.
C/sattumaa, koska asiakastapahtumia vaan muutamia kymmeniä.

;D 8)
 
^Jo hyvin nuoresta lähtien - maalaispoikana - tuli tyyninä kesäiltoina huudeltua pihalla ja totesin, että niinhän tuo metsä vastaili kuin sinne huutelin.  ;)
 
Ai se olikin asiakkaan syy että huollossa ollut auto vietiin 200 kilometrin "koeajolle" ja naarmutus kaupan päälle? Tuskin nyt sentään.

Hyvä että tuli julki.
 
2019 oli ensimmäinen vuosi 2008 jälkeen kun en huollattanut autoa lainkaan VW/Audi Centerissä, enkä myöskään vaihtanut autoa sielä  :D en huollattanut, koska toinen valtuutettu oli reilusti edullisempi ja jono lyhyempi. Kaksi takuukorjausta viime talvelta sentään kirjautin.

Palvelu on ollut 95% hyvää tai asiallista ja ystävällistä. Isompiakin remontteja mennyt ilman nurinoita nopeasti ja takuun ulkopuolellakin. Toisaalta jostain jäi paskakin maku joskus, en muista minkä auton voimansiirto ulisi moottorijarrutuksessa ja äänen lähteeksi vakuuteltiin kirkkain silmin turbon "jarrutusta".

2020 vien siis taas huoltoon ainakin yhden VWn, huomenna tehdään ehkä autokaupat kyseisessä puulaakissa taas.

OT: Merkkiin katsomatta ihmetyttää nämä 50/50 vastaantulot joissakin isoissa remonteissa. Jonkin osan kuluttajahinnaksi annetaan vaikkapa 5000€ asennettuna, josta asiakas maksaa 2500€. 5000€ remontin omakustannus osien osalta voi olla valmistajalle vaikka 500€ ja maahantuojalle/jälleenmyyjälle työn omakustannus vaikka 1000€. Molemmat siis tekevät laihempaa tulosta kuin tavallisesti mutta ainut todellinen maksaja voi tapauskohtaisesti olla pelkkä asiakas...
 
Tuohon juuri noissa Centereissä pyrkivät että asiakas maksaisi kiltisti kaiken. Nuo "vastaantulot" ovat ihan täyttä vedätystä, huoltoneuvojia on ohjeistettu esiintymään jonkin sortin "pelastajina", vaikka kyse olisi TSI tai DSG-tyyppivirheistä.

"Maahantuojan "vastaantulo" on vain epätoivoinen yritys nyhtää asiakkaalta edes jotain rahaa viasta, jonka korjaus pitäisi olla itsestään selvästi jonkinlaisen tuotevastuun piirissä, vaikka oltaisiinkin jo takuuajan ulkopuolella."

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000001822312.html
 
Selvä ohjeistus:

"Älkää koskaan kertoko autotehtaan korvausvastuusta eli "goodwillistä" eteenpäin. Asiakkaan silmissä te (jälleenmyyjäliikkeet) olette sankareita, jotka tukevat asiakasta, kun ongelmia tulee vastaan".

https://www.is.fi/autot/art-2000001105149.html
 
Ja topicin avaukseen tuosta Q7n pitkästä koeajosta: pidempi koeajo on varmistettu etukäteen ja ilmeisesti vika on saatu korjattua. Turhaa ulinaa asiakkaalta. Toki jollekin pitkä koeajo voi tarkoittaa poistumista Kehä III:n ulkopuolelle. Vai onko koeajo edes suuntautunut kenekään mökille vaan joku tehnyt viikonloppuna useamman 40km lenkin ja lataillut akkua? Tätä tietoa ei kaiketi illut saatavilla.

Ilmeisesti naarmutkin luvattu korjata veloituksetta mutta ei ole kelvannut - huolto hyvityksenä tarjottu. Ja tämä kaikki iltapuluun? Yksityiskohtia / keskustelujen äänenpainoja tuntematta asiakkaan käytös tuntuu ylimieliseltä
 
Maantiekiitäjä sanoi:
Ai se olikin asiakkaan syy että huollossa ollut auto vietiin 200 kilometrin "koeajolle" ja naarmutus kaupan päälle? Tuskin nyt sentään.

Hyvä että tuli julki.
Lupaan hävetä parhaani mukaan uskaliaita puheitani aamuun saakka. Hyvää yötä kaikille.
 
Arcca sanoi:
Onko ketju avattu että voi narista Centereistä?

Oli miten oli, Airportin VW Centeristä omaa kokemusta kun Passattia hoidin vähän yli 100tkm verran heillä uudesta asti.

Pari isompaa takuu korjausta tuli, toinen meni ihan ongelmitta. Toinen, kun jaksoin sinnikkäästi ponnistella vian osoittamisessa, sen jälkeen tuli kyllä kuntoon. Huollosta jopa soitettiin parin päivän jälkeen, että tehosiko korjaus. Mutta vähän liikaa jouduin aluksi ponnistelemaan, että vian olemassaolo myönnettiin. Ehkä eniten harmittaa että vika oli autossa ihan uudesta asti, ja kuntoon se tuli vasta noin 17000 km kohdalla.

Palvelun ystävällisyys OK kaikissa tapauksissa.

Minusta VW on parantanut huollon osalta 2010 luvulla siitä mitä se oli 2000 luvulla. Erityisesti normihuollot on menneet poikkeuksetta ns putkeen.

No et sitten voi kertoa millaisesta viasta oli kyse...
 
jni sanoi:
No et sitten voi kertoa millaisesta viasta oli kyse...

En pitänyt oleellisena; kyse oli aika yleisestä ohjauksen ajoittaisesta "jäätymis" viasta suoraan ajettaessa, eli ratin kääntö vaatii hieman voimaa aluksi ja sitten kevenee samantien. Rasittava ajettava.
A3 -12->, Golf VII, Passat B8 kärsinyt tästä ainakin netin perusteella. Minulla korjaantui ohjausvaihteen vaihdolla, jonka jälkeen ohjaus olikin sitten aivan erinomainen.

Edit. Ja mallikkaasti ensimmäisellä reklamaatiolla korjattu vika oli kylmän koneen kitinä. Se oli jakohihnan kiristäjä ja samaan syyssyyn vaihtoivat itse hihnankin.
 
Arcca sanoi:
En pitänyt oleellisena; kyse oli aika yleisestä ohjauksen ajoittaisesta "jäätymis" viasta suoraan ajettaessa, eli ratin kääntö vaatii hieman voimaa aluksi ja sitten kevenee samantien. Rasittava ajettava.
A3 -12->, Golf VII, Passat B8 kärsinyt tästä ainakin netin perusteella. Minulla korjaantui ohjausvaihteen vaihdolla, jonka jälkeen ohjaus olikin sitten aivan erinomainen.

Edit. Ja mallikkaasti ensimmäisellä reklamaatiolla korjattu vika oli kylmän koneen kitinä. Se oli jakohihnan kiristäjä ja samaan syyssyyn vaihtoivat itse hihnankin.

Niin joo, mutteriohjaus. Mullakin Golfissa > uusi ohjausvaihde kitisemättä, vuosia sitten.