- 18.9.2019 klo 22:09 / Overlanding - autoretkeily ja varustelu
Tällaista topiccia olen mielessä pyöritelly ja tuolta RAV4 jutuista Whalerus sen mainitsi, niin nyt viimein saan aikaiseksi alkaa kirjoittaa. Jos aihealue ei osu, niin siirretään kohdalleen.
Mikäli olen asian suunnilleen sinnepäin käsittänyt, on tämä Overlanding sellaista tavallaan hyvin omavaraista autoretkeilyä jossa autoa on varusteltu sen mukaan kuin tuntee tarvitsevansa omilla reissuilla. Ja korostan, että kyseessä on eri juttu kuin Off-road harrastaminen. Overlander voi olla vaikka etuvetoinen tai minkälainen sen omistaja haluaa / sattuu omaamaan. Itse siitä voi tuunailla sitten mieleisensä. Ja tässä harrastuksessa itse matka voi olla päätarkoitus, ei välttämättä se perille pääseminen. Uusien, itselle tuntemattomien paikkojen tutkiskelua milloin missäkin. Kumminkin näissä se auton rakentelu on siis kohtuu iso osa koko touhua. Muutenhan helppo ratkaisu ois ostaa joku Land Rover, Land Cruiser jne ja ajella menemään. Siinä on oma hohtonsa, kun rakentaa sen Overlanderin jostain hieman eksoottisemmasta
Tyypillinen netistä löytyvä Overlander on jotain tällaista:
Toiset rakentaa niitä käyttöön ja toiset taas vain ulkonäön vuoksi. Tähän topicciin sopii helposti molemmat ;D
Yleensä näihin autoihin liittyy jotain seuraavia juttuja: korotettua alustaa, maastorenkaat, alustansuojauksia, lisättyä valaistusta, rakennettuja säilytyslokeroita, nukkumatilat autossa, kattoteltta, levitettävä markiisikangas, kattokori tarvikkeille, kunnon vararengas, tunkit, kompressorit, vinssit jne you name it.
Mulle tämä aihe on mieleinen, koska oma autoilu liittyy ulkoharrastuksiin ja autotkin on vahvasti valikoitu osin tämän mukaan. Retkeilyä, kalastusta, marjastusta, vaellusta ja muuten vain luonnossa liikkumista.
Pikkuhiljaa on autoja koettanut varustella sen mukaan mille tuntuis tarvetta olevan. Ja kokoajan ajatuksena, että koetetaan säilyttää nämä autot suunnilleen silti ihan normaaleina perheautoina ominaisuuksiltaan.
Itse näen tärkeinä juttuina nimenomaan maavaran, renkaat ja alustan suojauksen. Ne kun on hyvällä mallilla suurinpiirtein, niin uskaltaa hieman vapaammin ajella syrjätiellä heinittyneitä metsäautoteitä jne. Ja vararengas & paikkasatsit mukana.
Mutta, jätetään nyt vielä juttua hihaan. Youtube on hyvä vinkki ja inspiraationlähde. Sieltä löytyy rakennelmaa, retkeilijää ja harrastajaa joka lähtöön.
Laitetaan linkki erääseen rakentelijaan:
Rakentaa upeita kulkineita vanhemmista Land Cruisereista. Pitkän linjan harrastaja.
Mikäli olen asian suunnilleen sinnepäin käsittänyt, on tämä Overlanding sellaista tavallaan hyvin omavaraista autoretkeilyä jossa autoa on varusteltu sen mukaan kuin tuntee tarvitsevansa omilla reissuilla. Ja korostan, että kyseessä on eri juttu kuin Off-road harrastaminen. Overlander voi olla vaikka etuvetoinen tai minkälainen sen omistaja haluaa / sattuu omaamaan. Itse siitä voi tuunailla sitten mieleisensä. Ja tässä harrastuksessa itse matka voi olla päätarkoitus, ei välttämättä se perille pääseminen. Uusien, itselle tuntemattomien paikkojen tutkiskelua milloin missäkin. Kumminkin näissä se auton rakentelu on siis kohtuu iso osa koko touhua. Muutenhan helppo ratkaisu ois ostaa joku Land Rover, Land Cruiser jne ja ajella menemään. Siinä on oma hohtonsa, kun rakentaa sen Overlanderin jostain hieman eksoottisemmasta
Tyypillinen netistä löytyvä Overlander on jotain tällaista:
Toiset rakentaa niitä käyttöön ja toiset taas vain ulkonäön vuoksi. Tähän topicciin sopii helposti molemmat ;D
Yleensä näihin autoihin liittyy jotain seuraavia juttuja: korotettua alustaa, maastorenkaat, alustansuojauksia, lisättyä valaistusta, rakennettuja säilytyslokeroita, nukkumatilat autossa, kattoteltta, levitettävä markiisikangas, kattokori tarvikkeille, kunnon vararengas, tunkit, kompressorit, vinssit jne you name it.
Mulle tämä aihe on mieleinen, koska oma autoilu liittyy ulkoharrastuksiin ja autotkin on vahvasti valikoitu osin tämän mukaan. Retkeilyä, kalastusta, marjastusta, vaellusta ja muuten vain luonnossa liikkumista.
Pikkuhiljaa on autoja koettanut varustella sen mukaan mille tuntuis tarvetta olevan. Ja kokoajan ajatuksena, että koetetaan säilyttää nämä autot suunnilleen silti ihan normaaleina perheautoina ominaisuuksiltaan.
Itse näen tärkeinä juttuina nimenomaan maavaran, renkaat ja alustan suojauksen. Ne kun on hyvällä mallilla suurinpiirtein, niin uskaltaa hieman vapaammin ajella syrjätiellä heinittyneitä metsäautoteitä jne. Ja vararengas & paikkasatsit mukana.
Mutta, jätetään nyt vielä juttua hihaan. Youtube on hyvä vinkki ja inspiraationlähde. Sieltä löytyy rakennelmaa, retkeilijää ja harrastajaa joka lähtöön.
Laitetaan linkki erääseen rakentelijaan:
Rakentaa upeita kulkineita vanhemmista Land Cruisereista. Pitkän linjan harrastaja.