https://tummennuskalvot.fi/

Overlanding - autoretkeily ja varustelu

tuRboman

Yhdistyksen jäsen
Liittynyt
22.12.2013
Tällaista topiccia olen mielessä pyöritelly ja tuolta RAV4 jutuista Whalerus sen mainitsi, niin nyt viimein saan aikaiseksi alkaa kirjoittaa. Jos aihealue ei osu, niin siirretään kohdalleen.

Mikäli olen asian suunnilleen sinnepäin käsittänyt, on tämä Overlanding sellaista tavallaan hyvin omavaraista autoretkeilyä jossa autoa on varusteltu sen mukaan kuin tuntee tarvitsevansa omilla reissuilla. Ja korostan, että kyseessä on eri juttu kuin Off-road harrastaminen. Overlander voi olla vaikka etuvetoinen tai minkälainen sen omistaja haluaa / sattuu omaamaan. Itse siitä voi tuunailla sitten mieleisensä. Ja tässä harrastuksessa itse matka voi olla päätarkoitus, ei välttämättä se perille pääseminen. Uusien, itselle tuntemattomien paikkojen tutkiskelua milloin missäkin. Kumminkin näissä se auton rakentelu on siis kohtuu iso osa koko touhua. Muutenhan helppo ratkaisu ois ostaa joku Land Rover, Land Cruiser jne ja ajella menemään. Siinä on oma hohtonsa, kun rakentaa sen Overlanderin jostain hieman eksoottisemmasta  :D

Tyypillinen netistä löytyvä Overlander on jotain tällaista:
maxresdefault.jpg


Toiset rakentaa niitä käyttöön ja toiset taas vain ulkonäön vuoksi. Tähän topicciin sopii helposti molemmat  ;D
Yleensä näihin autoihin liittyy jotain seuraavia juttuja: korotettua alustaa, maastorenkaat, alustansuojauksia, lisättyä valaistusta, rakennettuja säilytyslokeroita, nukkumatilat autossa, kattoteltta, levitettävä markiisikangas, kattokori tarvikkeille, kunnon vararengas, tunkit, kompressorit, vinssit jne you name it.

Mulle tämä aihe on mieleinen, koska oma autoilu liittyy ulkoharrastuksiin ja autotkin on vahvasti valikoitu osin tämän mukaan. Retkeilyä, kalastusta, marjastusta, vaellusta ja muuten vain luonnossa liikkumista.
Pikkuhiljaa on autoja koettanut varustella sen mukaan mille tuntuis tarvetta olevan. Ja kokoajan ajatuksena, että koetetaan säilyttää nämä autot suunnilleen silti ihan normaaleina perheautoina ominaisuuksiltaan.

Itse näen tärkeinä juttuina nimenomaan maavaran, renkaat ja alustan suojauksen. Ne kun on hyvällä mallilla suurinpiirtein, niin uskaltaa hieman vapaammin ajella syrjätiellä heinittyneitä metsäautoteitä jne. Ja vararengas & paikkasatsit mukana.

Mutta, jätetään nyt vielä juttua hihaan. Youtube on hyvä vinkki ja inspiraationlähde. Sieltä löytyy rakennelmaa, retkeilijää ja harrastajaa joka lähtöön.

Laitetaan linkki erääseen rakentelijaan:

Rakentaa upeita kulkineita vanhemmista Land Cruisereista. Pitkän linjan harrastaja.
 
Overlanding tai siihen viittaavat jutut on minullakin lämpimästi mielessä. Youtubesta tulee katseltua Aussijuttuja jossa "overlanding" on sen offihomman lisäksi vahvasti läsnä. "Swägeissä" ja "Rooftopeissa" majailut tai sitten "Camping trailerin" hinailut on sieltä tuttua puuhaa.

Ehkäpä tästä syystä omaakin autoa on välillä tuohon suuntaan miettinyt. Pikku liftiä, jotain varustetta... mutta silleen en vielä ole lähtenyt autoa rakentamaan eteenpäin.

Se mikä itsellä ihan ensimmäisenä tulee mieleen tuossa overlandingissa on yöpyminen kohteessa / autossa. Näin syyskeleiltä aina pitkälle kevääseen pitää kuitenkin tareta ihan kunnolla niin käytännössähän se olisi makuupussi kuitenkin missä olla. Kuvan mukaiset rooftopit toki saattaisivat olla kivoja mutta onhan ne ihan hel-ka-tin kalliita kapineita.

Se mitä olen hieman tsiigaillut auton perään on ns. ilmapatja, jonka levittämällä saisi auton konttiin ja käännettyjen takapenkkien päälle aika lokoisat oltavat:

https://www.e-ville.com/fi/3034-muut-autotuotteet/28367-ilmapatja-auton-tavaratilaan.html

Tuon lisäksi toki tarvisi sitten vähän eväsjuttuja ym. mutta keittelyhommathan ei paljoa vastausta rakentaa pikku pakkiin jossa sitten keittelee veden ym.

Summa summarum... itse lähestyn Suomessa Overlandingia lähinnä erittäin simppelin auto / erähenkisen matkailun näkökulmasta. Välttämättä ei tarvitsisi olla retkeilyautoakaan ja pääsee lammen- tai joenrantaan parkkiin vähän syrjempäänkin. Mutta valmistautumista se minullakin vaatisi. :)
 
Keväällä tuli ihmeteltyä noita iKamperin vermeitä GoExpo-messuilla.
https://www.ikamper.com/

Vaikuttivat kyllä ihan mielenkiintoisilta. Tokihan tuolla rahalla saisi isoa telttaa ja muutakin varustetta mutta vastapainoina nopea käyttöönotto ja voisi nukkua periaatteessa sielläkin mihin telttaa ei saa. Toisaalta taas teltan voi pystyttää sellaisiin paikkohin mihin autolla ei pääse.
 
Kale sanoi:
Keväällä tuli ihmeteltyä noita iKamperin vermeitä GoExpo-messuilla.
https://www.ikamper.com/

Vaikuttivat kyllä ihan mielenkiintoisilta. Tokihan tuolla rahalla saisi isoa telttaa ja muutakin varustetta mutta vastapainoina nopea käyttöönotto ja voisi nukkua periaatteessa sielläkin mihin telttaa ei saa. Toisaalta taas teltan voi pystyttää sellaisiin paikkohin mihin autolla ei pääse.

Teltassa on myös muita hyviä puolia.
-menee pieneen tilaan.
-teltan absidissa on hyvä tehdä ruokaa ja juoda vaikka rommiteetä. Teltan absidissa ei kastu sateella evästäessä. Evästäminen kivaa ja sääsket ei haittaa.

Ilmapatja, kunnon makuupussit, niin ympärivuotiseen tarkoitetussa teltassa pärjää koville pakkaskeleille asti. Täällä ympärivuotisessa käytössä.
 
Tuossa iKapmerissa on vaan yks "pieni" vika näihin meikäläisiin hommiin:


Mutta jos tuo ei ole este niin mikäjottei...

Itse näkisin, että enempi näitä hommia harrastavana olisi teltan kaveriksi jonkinlainen auton kylkeen tuleva tarppikin aika hyvä hankinta. Näitä näkee jopa pienimmissä "kotilo"-asuntovaunuissa ja retkuiluautoissa, niin miksipä ei sitten tuolla maastoutuessakin ja leiriytyessä.
 
ConD sanoi:
Tuossa iKapmerissa on vaan yks "pieni" vika näihin meikäläisiin hommiin: $3,899.00

Niin kalliitahan ne on. Olisiko messuilla puhuneet 2000€ ja 3000€ eurohinnoista eri malleille.
 
Tuossa toista kesää ursan kesätapahtumassa käyneenä ja telttaillen trhtynä tuli juteltua erään crv omistajan kanssa. Oli rakentanut auton sisään vanerista kahden hengen nukkumatilat pikalukoilla irtoavina.

Penkit nurin, joku 20cm korotusta tavaroille ja tasaiseen levyyn nukkumavehkeet. Pressu tarppina estämässä auringon porotusta, taittopyörä mukana ja tarvittavat retkikamat omilla paikoillaan.

Meillä oli perinteisempi auto ja teltta vaan varustuksena.
Keittimenä pyöräkäyttöön ostettu jetboil minimo.
Makuualudtoja 2x haltin 500 pump ja paras alusta ikinä, thermarest all season..
https://www.prisma.fi/fi/prisma/reg-thermarest-makuualusta
Nopea täyttää ja tyhjätä, lämmin, mukava selälle. Miinusta vain hinnasta.
 

Liitteet

  • IMG_20190725_164640.jpg
    IMG_20190725_164640.jpg
    78,5 KB · Katsottu: 588
Jos henkilöautossa nukkuu niin mistä sinne saadaan tuoretta ilmaa? Toki kesällä voi jättää ikkunoita raolleen mutta ei tietenkään aina.
 
Kale sanoi:
Jos henkilöautossa nukkuu niin mistä sinne saadaan tuoretta ilmaa? Toki kesällä voi jättää ikkunoita raolleen mutta ei tietenkään aina.

Kesällä ikkuna auki, ja hyttysverkko esim magneeteilla ikkunan ulkopuolelle reunoilta kiinni. Kylmässä hieman vähemmän auki. Ei tosin ole tullut montaa kertaa nukutta autossa. Saabeissa joka kerta. 9000:ssa kabiinissa penkillä, penkit "suorina" ja 900:ssa takakontissa selkänojat kaadettuina. Siinä olikin tilaa ruhtinaallisesti.
 
Mukavaa kun tähän topicciin irtosi juttua. Ei ole hirveästi aikaa kirjoittaa, mutta jotain.
Mulla on avopohjainen vaelluslaavu yöpymisiin ja pieni teltta sekä tarppi. Vastikään tulikin ostettua uus tarppikangas, DD 3x3 .
Keittimenä Trangia, ja ihan nesteillä vaan. Sekä tietysti notskit & teräspannut. Niillä pärjää pitkälle.
 
Tällainen on tuo vaelluskota. Päältä avoin ja siihen saa hupun päälle. Sisällä voi trangiaa käyttää, ja saa tuohon jopa kaminankin. Kokonaispaino n 3kg. Autoillessahan tuolla ei ole hirveästi merkitystä, mutta kantaessa kyllä. Pohjattomuus tekee omat haasteet alustalle ja makuualustoille. Mutta kyllä tuossa nukkuu kun on riittävän väsynyt [emoji16]
Yksinkertainen ja nopeasti kuivuva. Ne on etuja.
Kuvassa takapihalla kaluston puhdistusta ja tarkistusta varten koottuna.
3d98d5fa861ae5e32f0127d4bf50a146.jpg
 
Tuollaisella Jimnyllä olisi mukava lähteä seikkailemaan:
 
Jimnyssä vissiin vähän suurempi sallittu kattokuorma? Kyllä ne GoExpo messuillakin väitti, että koko perhe voi teltassa nukkua. Yritin vähän esitellä meitä, että kokonaispaino taitaa olla lähempänä kolmea sataa mutta niin vain esittelijä väitti että on ok. Saako tuollaisen perusgolffiin laitettua vai pitääkö olla maasturi tms erikoisauto?

Nuo iKamperin mallit eivät kyllä enää näytä yhtään samoilta kuin messuilla...



 
Kale sanoi:
Jimnyssä vissiin vähän suurempi sallittu kattokuorma? Kyllä ne GoExpo messuillakin väitti, että koko perhe voi teltassa nukkua. Yritin vähän esitellä meitä, että kokonaispaino taitaa olla lähempänä kolmea sataa mutta niin vain esittelijä väitti että on ok.

Auton spekseissä sallittu kattokuorma tarkoittaa ajaessa sallittua. Minkä tahansa nykyauton katto kestää auton katolleen kellahtamisen joten 300kg osalta ei tarvitse olla huolissaan, kunhan paino jakautuu tasaisesti ja kiinnityspisteet kestävät.
 
Juuri näin [emoji16][emoji106]
Tätä tuolla alustusviestissä koetin ilmaista, että 'kalusto vapaa'.
Mun isäukko ja äitimuori reissaa ympäri lappia etuvetoisella '04 Mitsubishillä. Nukkuvat teltoissa, majoissa, autossa jne. Ja todella vaikeakulkuisiin paikkoihin. Ei se vaadin Land Cruiseria, kun hieman suunnittelee reittiä.
 
Uusimmassa Caravanlehdessä rahamiehen ratkaisu.
Arctic Trucksin Wildtrack X ja Easy Campers 6ECO H+2,0/2,1.
Pääsee varmaan huonompaankin paikkaan ja voi jättää 'kämpän' omille jaloilleen kun haluaa käydä kauempana. Mutta ei ole halpaa kyllä.
a10009da412760dad9f9e1010fa3f314.jpg
 
Kappas, olihan täällä ketju jo aiheesta.

Overlanding termin olen kuullut mutten ole sen määritelmää aiemmin pohtinut. Liekö aivan väärässä ketjussa ajatuksinine mutta pienet sivutiet kiehtovat, etenkin jos tien päästä löytyy joku mukava luontokohde. Nyt alla etuvetoinen pienellä maavaralla mutta vuodenvaihteen jälkeen alla pitäisi olla maavaraa enemmän (auto vaihtuu), niin pääsen taas tämän harrastuksen kimppuun. Eli offroad ei kiinnosta mutta muuten parhaimmat päivänsä nähneet tiet kylläkin.

Sopivia kohteita olen katsellut tablettiin asennetulla Karttapaikka sovelluksella, jossa karttapohjana Maanmittauslaitoksen maastokartta.
 
tuRboman sanoi:
Uusimmassa Caravanlehdessä rahamiehen ratkaisu.
Arctic Trucksin Wildtrack X ja Easy Campers 6ECO H+2,0/2,1.
Pääsee varmaan huonompaankin paikkaan ja voi jättää 'kämpän' omille jaloilleen kun haluaa käydä kauempana. Mutta ei ole halpaa kyllä.
a10009da412760dad9f9e1010fa3f314.jpg

Aiheeseen liittyen vuoden takaista whatsapp-keskustelua kaverini kanssa...oli sitä mieltä että tollanne pitäis hankkia...enpä oikeen lämmennyt.

 
Iso kiitos tuRbomanille topicin starttaamisesta.
Mahtava huomata, että täällä paljon innokkaita kanssaeläjiä aiheen tiimoilta. Hienosti alku postaukseen oli aihe kiteytetty aika tarkalleen, kuinka itse sen koen.

Nuorempana kloppina tuli kesäisin useita viikkoja vietettyä farmariautossa asustellessa ja Suomea kierrellen. Silloin kulkupelinä toimi 2001 vuoden Volvo V70, joka oli tälläiselle 160cm oikein tilavahko sisältä. Varustuksena oli yhden hengen ilmapatja, Indelin kompressori jääkaappi ja invertteri läppärille ja kamerakaluston lataukselle. Tällä kokoonpanolla + vaihtovaatteilla pärjäsi loistavasti viikon reissut, eikä edes tihkaissut. Seuraava menopeli olikin 2005 BMW E61, joka ei ihan niin tilava enää ollutkaan. Sitten mentiin Ford Fiestaan, missä turvakaaret ja ilmasäiliö peräkontissa...

Volvo ajoista onkin kulunut noin kymmenen vuotta ja nälkä kasvaa syödessä. Nyt onkin aika alkaa rakentelemaan hiljalleen ensi kuussa saapuvasta RAV4 täysiveristä Overlanderia. Projektin etenemistä ja reissukokemuksia tullaan päivittelemään sitten ahkerasti tännekkin, kunhan ensin saataisiin auto Suomeen ja ajoon.

Itse olen ollut hirveä offi fani pienestä pitäen ja aina joskus moista päässytkin vähän kokeilemaan. Toki offailussa itseä ei innosta tuo kaluston tahattoman tahallinen rikkominen ja ainainen korjaaminen. Siksi ehkä overlanding on itselle se mieluisampi vaihtoehto. Salainen haave olisi ollutkin hankkia uusi 4runner, mutta ne on euroopassa todella kiven alla. Myöskään tuo bensa V6 ei houkuta yhtään ja varmaan varaosien saatavuuden kanssa olisi tullut varmaan joitain ongelmia. Onneksi tämä uusi Rav4 näytti omaan silmään hieman 4runnerin tyyliseltä ja muutenkin todella komea peli. Ei ollut vaikea tehdä valintaa tämän osalta.

Minulle tässä overlanding touhussa suurena esikuvana toimii muistaakseni Kaliforniassa vaikuttava Fotornr nimimerkkiä kantava Instagram käyttäjä. Aivan hiton huikeita reissukuvia täysiverisellä 4runner overlanderilla. Toki kyseinen kaveri vaihtoi juuri 4runnerin pois ja tilalle tuli Dodge Ram ja vaimo sai uuden Rav4:n. :D

Tästä linkki kaverin profiiliin: https://www.instagram.com/fotornr/ ja yksi kuvakin piti ryöstää Instagramista.

Kiitos vielä topicin aloittajalle ja annetaas tässä vaiheessa tilaa muillekkin. :)
 

Liitteet

  • Screenshot 2019-09-24 at 0.00.12.png
    Screenshot 2019-09-24 at 0.00.12.png
    52,9 KB · Katsottu: 191
Ongelma tuossa kai on, ettei maastossa saa ajaa ilman maanomistajan lupaa. Eipä suomalainen kaseikko mitenkään ajokelpoista kyllä muutoinkaan ole.

Idässä ja pohjoisessa on tietysti mittava mettähallituksen yksityistieverkko, jossa saa ajeltua kauaksikin sivistyksestä, mutta ei sielläkään mitään maastoajoa saa tai voi ajaa. Jotain talvitien tai kelkkareitin pohjia voisi tietysti omin lupinensa ajaa, mutta sekin päättyy ensimmäiseen suo-ojaan, josta on tultava takaisin.

Sillä vaan sanon, ettei sen auton mikään maasturi tarvitse olla.

Toisaalta ymmärrän kyllä fiiliksen. Itse valitsisin varmaan Land Cruiserin, joka maksaa pakuna "vain" 50 tonnia. Eikö se ole samoissa hinnoissa näiden Ravien kanssa? On sentään aivan eri luokan auto.
 
Leo sanoi:
[emoji1787] No joo, ois kait tuollainen pähee. Mutta jotenkin minusta menee jo koomiselle puolelle näin suomalaisilla silmillä katsellen!

@Urlaub nimenomaan oli aloituskirjoituksessa tehdä selvä ero off-road hommiin. Niissä tarvitaan maanomistajan lupa. Eikä sotketa sitä hommaa tähän topicciin. Ajellaan vain sallittuja syrjäteitä pitkin itselle tuntemattomille paikoille [emoji16] Offihommilla muutenkin meilläpäin niin huono kaiku, että haluaa pysyä irti niistä!

Back to topic: olen mietiskellyt tarppikankaalle sopivaa kiinnitystankoa katolle laitettavaksi. Sehän periaatteessa riittäis suora putki joka on riittävän pitkä kankaan reunaa varten. Mun tarppi on 3m leveä, joten siinä mitta. Kahdesta150cm sisäkkain menevästä pätkästä sen sais tehtyä [emoji848]
Reikä ja lukkosokka estämään putken holahtamisen ulos vahingossa. Eteenpäin osoittava pääty tukkoon hitsaamalla. Eli avattaisiin vetämällä taaksepäin. Ois ainakin todella nopea vetäistä suoja paikoilleen kun parkkeeraa. Tosin aika harvoi tulee oltua sellaisessa paikassa, että 'leiri' on ihan auton vieressä. Mutta on sellaisiakin. Ja johan tuo ihan vaikka kesän uimarantareissulla ois kiva kun näppärä aurinkosuoja nopeasti käytössä.

Kattotelineelle putkirunkoinen kori ois makea. Mutta sen ois kyllä hyvä olla customitekele. Sais sellaiset mitat kuin itse haluaa ja klkee tarvitsevansa. Esim pyörätelineelle pitäs mulle olla paikka tarvittaessa. Tai kajakkitelineet. Tai molemmat. Siten, että kori voi silti olla paikoillaan. Tällaisia ajatuksia olen pyöritellyt. Ensimmäisenä tähän pitäs olla putkentaivutin. Kun ei haluais teräväkulmaista askarrella [emoji848] Taivutin on periaatteessa aika yksinkertainen tehdä kun osat löytyy.
DIY koriin vois suunnitella työvaloille sopivat paikat kiinnityspisteineen ja johdotuskin ( ehkä ) helpompi toteuttaa.
 
Itse olen suuri automatkailun ystävä. Useita reissuja omalla harrasteautolla on pikitiellä tullut heitettyä ja myös tämä ns. overlandaaminenkin kiinnostaa paljon. Yhden tällaisen reissun olen tehnyt ja seuraavaa pitäisi alkaa suunnittelemaan.

Tuosta autosta sen verran, että esim. urheiluautoilla hiekkatiellä ajaminen on aika rasittavaa. Itse joudun ajamaan ko autotyypillä hiekkatiellä eikä se ole hauskaa pätkän vertaa. Silloin kun teen reissuja urheiluautolla niin tiukasti tulee hiekkateitä välteltyä. Tämä siis viittauksena edellisen sivun porsse-kuvaan. Tällaiset reissut toki onnistuu kyllä ihan perusfarkulla, kuten itsekkin olen tehnyt, mutta rehellisesti sanottuna silloin se auto vähän rajoittaa. Sen lisäksi että osa paikoista jää näkemättä niin myöskään itse matkanteko ei ole huonoilla teillä yhtä mukavaa kuin rouheampaan ajoon tarkoitetuilla autoilla.

Oma jeeppi on jo tehtaalta lähtiessään varusteltu pohjapanssareilla, riittävähköllä maavaralla, alennusvaihteilla yms joten omaa autoani ei onneksi tarvitse paljoa rakennella. Yksi täysi harrasteauto riittää minulle :D Moottorinohjausta on muokattu, lähinnä haettu parempaa polttoainetaloudellisuutta. Tämä on ihan käytännöllinenkin modi mutta palvelee myös overlandingia kun range kasvaa (ja matkustaminen halpenee). Ainoa mikä pitää miettiä on rengastus. Nykyinen setti kun kuluu loppuu niin sitten tarvitsee vähän miettiä että mitä tilalle. Sellainen hyvä kompromissi pikitie- ja huonojenteiden ominaisuuksia. En ole yhtään katsonut löytyykö edes sellaisia, mutta toisaalta aihe ei vielä ole ajankohtainen.

Retkeilyvarusteita minulla vähän löytyy, tuo telttahomma pitää vielä ratkaista. Minun auton etupenkki ei kippaa eteenpäin, kuten monissa muissa uudemmissa jeepeissä yms autoissa tekee. Eli tuota nukkumista vähän tarttee miettiä. Reissu olisi tarkoitus tehdä kaverin kanssa.

Mistähän muualta olisi hyvä hakea inspiraatiota/reittejä matkaan kuin tuolta kansalaisten karttapaikasta?