https://tummennuskalvot.fi/

Jeepin tulevat mallit

BarrelNut

Klassikkoainesta
Liittynyt
22.9.2015
Jeep on nykyisen FCA-konsernin rahasampo, myynti nousee globaalisti ja rahaa tulee taloon sisään mukavasti. Maailmanlaajuisesti SUV/CUV-tyyppiset ajoneuvot ovat kasvattaneet myyntiosuuksiaan, ja tämä tietysti hyödyttää erityisesti Jeeppiä jolla ei myynnissä muun tyyppisiä autoja olekaan. Ja jotta myyntiä saadaan lisää on mallistoa tarkoitus myös laajentaa nykyisestä.

Nykyinen mallistohan on seuraavanlainen: Renegade, Compass, Patriot, Cherokee, Grand Cherokee sekä Wrangler.

Lähitulevaisuudessa näistä poistuu myynnistä Patriot (jonka tuotanto on jo lopetettu), Wranglerista tulee uusi malli (myös pickupina) sekä Cherokee saa faceliftin. Sen lisäksi tulee uusina malleina myyntiin Wagoneer, Grand Wagoneer sekä USA:n ulkopuolisille markkinoille tarkoitettu uusi Cherokeehen pohjautuva kolmipenkkirivinen crossover.

Cherokeen nykyistä perinteisemmän ulkonäön omaava facelift malli camottuna:

cherokee-spy-bw-1_1050.jpg


Cherokeehen pohjautuva tyyppimerkinnältään K8 oleva 3-penkkirivinen CUV enemmän camottuna. Tämän ei ole tarkoitus tulla myyntiin USA:ssa vaan muualla maailmassa. Tähän perustuva Chrysler/Dodge malli tulee korvaamaan myös nykyisen Dodge Journeyn.

jeepyuntu-us3-1.jpg


Wrangler (JL) malliin on moottoriksi tulossa Pentastar-kutosen lisäksi myös turboahdettu nelonen sekä vuotaneen käyttöoppaan mukaan myös 48v kevythybridijärjestelmä (alemmassa kuvassa motor generator unit jäähdystysneste).

2018-jeep-wrangler-jl-rubicon-jlwranglerforums-6-jpg.2219

0Dx1JXY.jpg


Näiden lisäksi on malliston isompaan päähän tulossa Wagoneer/Grand Wagoneer, mutta noista ei vielä ole mitään kuvia saatu napattua. Ei itseasiassa ole selvää että ovatko nuo vain yksi malli eri pituisena vai kaksi erillistä mallia. Jokatapauksessa Grand Wagoneerin odotetaan olevan iso erillisrunkoinen SUV joka olisi tarkoitettu mm. Cadillac Escaladen ja Lincoln Navigatorin kilpailijaksi.

fca-roadmap.jpg

 
Täysin uuden Wranglerin varsinainen esittely tapahtuu vasta ensi kuussa Los Angelesin autonäyttelyssä, mutta Jeep on ennakkoon julkaissut kolme kuvaa uutuudesta.

Kuvissa on pitkän akselivälin "Sahara"-varustelutason malli sekä lyhytakselivälinen "Rubicon"-varustelutason malli. Jälkimmäisestä on irroitettu katto, ovet seka toisessa kuvassa on tuulilasi kaadettu.


2018-jeep-wrangler.jpg

2018-jeep-wrangler.jpg

2018-jeep-wrangler.jpg

 
Kesän nurkka-ajoihin olisi hieno tuollainen MacGyver -malli, mustanruskeana tietty 8)
 
Pitkän akselivälin "Sahara" näyttää omaa silmään komealta. Siinä olisi kalareissu / mökkitie uskottavuutta :)
Todennäköisesti co2:set vaan on sellaiset, että verotkin liian isot.
 
nokivasara sanoi:
Todennäköisesti co2:set vaan on sellaiset, että verotkin liian isot.

Saattaa olla joo.

Toisaalta noihin on tulossa yhdeksi voimanlähteeksi 2 litrainen bensaturbokone, ja ilmeisesti myös 48v kevythybridijärjestelmä on optiona. En tiedä paljonko tuollainen kevythybridijärjestelmä laskee noita testisyklin laskennallisia päästöjä, mutta eiköhän niillä jokin vaikutus ole? Muistaakseni olen nähnyt Buickin eAssist kevythybridijärjestelmän laskevan kulutusta USA:n syklissä ~15%.
 
Miellyttää silmää! Melkoista rymyämistä videolla. Siihen ei enää omalla autolla uskaltaisi. Siis vaikka ois tuollainen Wrangler. Makea peli. Rubicon kesäautoksi..
Nooh, ei tarvi kuin haaveilla vain.
 
Uuden Wranglerin voimalinjaoptiot ovat siis seuraavat:

  • 3.6l V6 (285 hv) + 8-vaihteinen automaatti tai 6-vaihteinen manuaali
  • 2.0l Turbo I4 (268 hv) + 48V kevythybridi + 8-vaihteinen automaatti
  • 3.0l Diesel V6 (240 hv) + 8-vaihteinen automaatti (vuodeksi 2019)
  • PHEV (vuodeksi 2020)

Sahara varustelutaso saa myös uuden jakolaatikon jossa on myös jatkuva nelivetomoodi (4Auto). Tuo PHEV on varmaan verotuksellisesti kiinnostavin näistä moottorioptioista täällä Suomessa.

http://www.motortrend.com/cars/jeep/wrangler/2018/2018-jeep-wrangler-first-look-review/

 
Hienoja mainoksia. Enemmän tykkäsin tuosta ensimmäisestä, yksinkertainen ja tehokas mainos.

Nykyisen autoni ostin pitkälti Superbowl mainoksen perusteella joten ehkä tämäkin?
 
Kiinan (ja ROtW) markkinoille tarkoitetun Jeep Grand Commanderin ekat sisäkuvat on julkaistu. Tämä K8 tyyppikoodilla tunnettu 3 rivinen crossover siis ei ole Jeepinä tulossa USA:ssa myyntiin koska se ei tule olemaan riittävän maastokykyinen Jeepiksi. Mutta ilmeisesti siihen pohjautuva Dodge/Chrysler tulee korvaamaan Dodge Journeyn.

Täytyy sanoa että pidän tuosta kojelaudan tyylistä, mukavan upscale ja tyylikäs.

Mikäli tästä on tulossa huhuttu PHEV versio niin se voisi olla verotuksellisesti myös Suomessa järkevä.

Jeep-Grand-Commander-4.jpg

Jeep-Grand-Commander-6.jpg

Jeep-Grand-Commander-1.jpg

Jeep-Grand-Commander-2.jpg
 
Saa nähdä että mihin autoverot syksyllä täällä Suomessa asettuvat tuon Wranglerin osalta.
 
Jeep oli Euroopan ykkönen myynnin kasvussa vuoden 2018 alkupuoliskolla. Myynnin kasvu oli +68% ja vuoden alkupuoliskolla myytiin 90.297 uutta Jeeppiä. Myynnin vetureina toimivat Compass ja Renegade. FCA pomo Mike Manley uskoi Euroopan myynnin kehittyvän suotuisasti uuden Wranglerin ja Cherokeen kanssa. Wrangler ja Cherokee nostivat Jeepin jenkeissä kuudenneksi eniten myydyksi merkiksi viimeisissä tilastoissa. Euroopassa Jeepin vahvoja alueita ovat Italia, Espanja ja Ranska. Jeepin jälkeen myynnin kasvussa tulivat Seat ja Dacia.
 
Tilastojahan voi tulkita niin kuin haluaa. ACEA:n tilastoissa Jeepin kasvu EU+EFTA -alueella on tammi-kesäkuussa 36 428 kpl, nousten 90 287 kappaleeseen. Mihinkähän osaan "Eurooppaa" ne loput 10 myytiin, vaikka oikeastihan tuo on rekisteröintitilasto. Samaan aikaan Volkswagen kasvoi 80 985 kpl, Peugeot 43 704 kpl, Seat 40 471 kpl ja Dacia 39 723 kpl, Jeepin kasvu oli siis todellisuudessa vasta viidenneksi suurinta.

Jeepin kasvu ei ihan riitä kuitenkaan kompensoimaan FCA:n muiden merkkien sukellusta ja koko konserni jää 2,1 %:n eli 12 596 auton kappalemääräiseen laskuun EU+EFTA-maissa.

 
Niin puhuttiin myynnin kasvusta prosentuaalisesti verrattuna viime vuoteen. Jeephän kohta myy saman verran Euroopassa kun esim. Jaguar/Land Rover koko mallistollaan. Eli kysymys ei ole marginaalimerkistä. FCA:n jenkkimerkit Jeep ja RAM myyvät erittäin hyvin, Dodge uusi Charger johtaa USA:n Large -segmentin myyntiä ja Chrysler on ainoa joka on vähän hukkateillä. Euroopan mallisto on niin kuin kaikki tiedämme retuperällä. Alfan Giulian myynti ei ole ollut odotettua, Stelvio myy kohtuullisesti ja Fiatilta löytynee ainoa valopilkku eli Tipo. 500 alkaa olla jo vanha malli.