https://tummennuskalvot.fi/

Jeep Compass 2017 >

P

Peeveli

Vieras
Tämä pikkujeeppi on saanut näköjään jo viime kuussa suomi-hinnat:

https://tekniikanmaailma.fi/autot/jeep-compass-sai-hinnat-myos-suomessa/

Ulkolook aivan ok. Tehdäänkö tämä pikkujeeppi Italiassa vai Jenkeissä? Jeep on kyllä omassa mielikuvassani profiloitunut aina nelivetoon kuten Subaru tai Land/Range Rover, että etuvetomalli tuntuu jopa hitusen "pyhäinhäväistykseltä". Marginaaliseksi varmaan meillä jää tämä Compass, mutta ehkä näitä Helsingin seudulla joitakin tulee näkemään...
 
Vaikka jutussa horistiin jotain multijet asiasta liittyen mihinlie niin eiköhän multiair ja jet viittaa Fiat koneisiin ?....ovat muuten käyttömukavuudeltaan hienoja moottoreita.
 
dingdongpingpong sanoi:
Vaikka jutussa horistiin jotain multijet asiasta liittyen mihinlie niin eiköhän multiair ja jet viittaa Fiat koneisiin ?....ovat muuten käyttömukavuudeltaan hienoja moottoreita.

Juu Fiiatin/Alfan koneethan noissa. Hyvä oli ex-Giulietta 1,4 170hv multi air-kone, kokoisekseen mukava ja ripeä. Taitaa Compassin kasauskin olla Italiassa -vai olikos jopa Itävallassa (steyr puch)?
 
Isäukon rouvalla oli joskus melkein kymmenen vuotta sitten peräkkäin kaksi ensimmäisen sukupolven pre-facelift-Compassia - ensin viininpunainen ja sitten Jeepin vihreä Limited. Oli joskus aikanaan omistanut Cherokeen ja rakastui silloiseen Compassiin heti kun se esiteltiin. Kyllähän nuo Compassit silloin ihan hienoilta ja komean amerikkalaisilta maastureilta tuntuivat (etenkin kun itsellä ei tuohon aikaan vielä oikein hienoista biileistä ajokokemusta ollut), mutta valitettavasti alusta ei ollut muun auton tasolla - eri niveliä ja puslia vaihdeltiin paljon, ja aina uusia kolinoita alkoi ilmestymään alta aikayksikön.
Lopulta Jeep vaihtui huolettomaan Hyundaihin.

Sori OT, mutta sanotaan että sen verran noista on kokemusta että ihan mielenkiinnolla tuosta uutukaisesta on tullut lueskeltua. Eihän tuo nyt rumin ikinä maasturi olisi, FIAT-tekniikka vain arveluttaa.
 
Compass varmaan tehdään euroopassa täkäläisille markkinoille, muuten olisi aika vaikea kilpailla hinnan kanssa jos jouduttaisiin tuomaan edullisemman pään autoja EU-tullimuurin ulkopuolelta. Moottorit ovat euroopassa Fiat-konsernin pikkuturbobensoja ja dieseleitä, USA:ssa sen sijaan on vain yksi moottorivaihtoehto, 180 hv 2.4 litrainen nelonen.

Tämä kyllä kiinnostaa itseäni, nimeomaan tuo Limited varusteltu nelivetoautomaatti bensakoneella. Toki hinta tuntuu kovalta, mutta on varmaan kilpailukykyinen jos verrataan muihin saman kokoisiin ja saman tehoisiin nelivetoautomaatteihin samanlaisella varustelutasolla.

Compasshan on suurin piirtein samankokoinen kuin Nissan Qashqai, ovat mm. millilleen saman pituiset.

Jeepin infotainment systeemi on hyvä, ja siitä löytyy niin Android Auto kuin Apple Carplay tuki.

Suomen hinnasto:

http://docs.jeep.fi/Hinnastot/jeep-hinnastot-22092017/

Euroopan 2018 brosyyri:

http://www.jeep.fi/pdf/Jeep_Compass_Brochure.pdf

Kanadan 2017 brosyyri:

https://www.jeep.ca/en_dir/pdf/2017/brochures/compass.pdf

IIHS small overlap crash test:

https://www.youtube.com/watch?time_continue=2&v=B4NW30Dja2M
 
Ei tämä moneltakaan osin oikein 42 000 euron auton vaatimuksia koeistumisen perusteella vastannut. Toki hintaa on vain 5000 enemmän kuin vastaavassa Renegadessa ja kovamuovia on Compassissa vähemmän.
 
Peeveli sanoi:
Tämä pikkujeeppi on saanut näköjään jo viime kuussa suomi-hinnat:

https://tekniikanmaailma.fi/autot/jeep-compass-sai-hinnat-myos-suomessa/

Ulkolook aivan ok. Tehdäänkö tämä pikkujeeppi Italiassa vai Jenkeissä? Jeep on kyllä omassa mielikuvassani profiloitunut aina nelivetoon kuten Subaru tai Land/Range Rover, että etuvetomalli tuntuu jopa hitusen "pyhäinhäväistykseltä". Marginaaliseksi varmaan meillä jää tämä Compass, mutta ehkä näitä Helsingin seudulla joitakin tulee näkemään...

Euroopan mallit tehdään Fiatin tehtaalla Intiassa. Intian lisäksi Compassia tehdään Kiinassa, Brasiliassa ja Meksikossa.
 
Meillä oli aikoinaan ensimmäisen sukupolven Compass 2,4 koneella manuaalina. Kytkin tässä oli surkea varsinkin vaunua peruutellessa, mutta kone mukava ja tarpeeksi tehokas 170hp. Tähän uuteenkin jos saisi suomessa tämän jenkeissä myytävän 2,4 180hp koneen, niin voisi olla ihan kiva ja huoleton peli.
 
Jeep on julkaissut seka Compassista että Renegadesta PHEV versiot. Bensakone pyörittää etupyöriä ja sähkömoottori takapyöriä. Sähköajomatkaa luvataan n. 50 km.

2019-jeep-compass-plug-in-hybrid.jpg

2019-jeep-compass-plug-in-hybrid-1.jpg


https://insideevs.com/jeep-renegade-compass-plug-in-hybrids-revealed/

These might look like fairly regular versions of the Renegade and Compass, but these two Jeeps actually have an ace up their sleeves. The dynamic off-road duo utilizes a plug-in hybrid powertrain consisting of a turbocharged 1.3-liter gasoline engine working together with an electric motor. The combustion engine drives the front wheels whereas the electric motor powers the rear axle to enable an electrified all-wheel-drive system.
In the case of the smaller Renegade, combined output varies between 190 and 240 horsepower, which is enough for a sprint to 62 mph (100 kph) from a standstill in roughly seven seconds. Jeep says the Compass with its 240-hp maximum power offers similar performance, but the final numbers are pending homologation.