https://tummennuskalvot.fi/

Kia EV9

Ioniq 7 mallista oli myös tietoa jossain kun eilen luin. Siinä mainittiin 3,2 metrin akseliväli. Tulee kyllä mielenkiintoiset SUV:t korealaisilta. Toivottavasti on 7 paikkaisia tai ainakin 6 paikkaisia. Kolme rivisistä istuimista tuossa ainakin mainitaan.

Polestar 3 taitaa valitettavasti olla vain 5-paikkainen, joten XC90 SPA2 alustalla on sitten näille vaihtoehto.
 
Leo sanoi:
Ioniq 7 mallista oli myös tietoa jossain kun eilen luin. Siinä mainittiin 3,2 metrin akseliväli. Tulee kyllä mielenkiintoiset SUV:t korealaisilta. Toivottavasti on 7 paikkaisia tai ainakin 6 paikkaisia. Kolme rivisistä istuimista tuossa ainakin mainitaan.

Kyllä, todellakin ovat lupaavia. Ioniq seiskakin on suhteellisen kulmikas, vaikka siinä kattolinja voimakkaammin laskeekin.

Molemmat kuitenkin kategoriaa jossa on tällä hetkellä äärettömän vähän tarjontaa. 7-paikkaisena taitaa olla saatavilla tällä hetkellä Tesla Model X (ei tilattavissa tai ainakaan ei vissiin mitään tietoa toimituksesta?), MB EQB (varsin pieni erityisesti tavaratilansa osalta) ja Maxus Euniq 5 (varsin suuria puutteita ominaisuuksissa).
 
Taky sanoi:
Siinähän sitä on soviteltavaa Verkkokaupan P-hallin parkkiruutuun pilareiden väliin...

Tätähän se on, jokainen joutuu miettimään mitä painottaa. Jos ei koskaan tarvitsee kuljettaa juuri mitään, voi ajaa pienellä autolla. Jos ei koskaan tarvitse sovitella autoa Verkkokaupan P-hallin pilarien väliin, voi ajaa isolla autolla. Kaikkea ei voi saada.
 
Taky sanoi:
Siinähän sitä on soviteltavaa Verkkokaupan P-hallin parkkiruutuun pilareiden väliin...

Mielummin mä tilaisin Verkkokaupan tavarat lähimpään pakettiautomaattiin.

Ja ajelisin isolla autolla tyytyväisenä sinne mihin huvittaa, tietäen, että muillakin on autossa mielyttävät oltavat ja takaluukkuunkin mahtuu jotain muuta kuin salikassi.
 
Noniin huomenna tämä sitten julkaistaan. Saapa nähdä mikä hintaluokka tulee olemaan. Itse veikkaan noin 85t paikkeilla täysillä varusteilla. Jäisi EX90 eroa vielä 20t.
 
Esiteltiin kuvien osalta, mutta voimalinjan tekniset tiedot jäi vielä odottelemaan. Ainakin penkkikonffis mielenkiintoinen, 2/2/2 ja keskipenkit pyörii 180 astetta ympäri. Tosin taitaa toki normaali keskipenkki olla tarjolla.
Kia-EV9-2024-1024-01.jpg
Kia-EV9-2024-1024-02.jpg
Kia-EV9-2024-1024-07.jpg
Kia-EV9-2024-1024-0f.jpg
Kia-EV9-2024-1024-12.jpg
 
Jos ollenkaan tulee järkihintaan nelivetoa kohtuullisella akkukapasiteetilla, niin samantien hukkaan Enyaq 80x ja tämä tulee tilalle.
Enyaq ei pärjää tiloissa saati latausnopeudessa (toki täysin eri segmentin autot) - en tiedä mitään päivityksistä Kian suhteen, mutta toistaiseksi konsernivehkeiden OTA-päivitykset ainakin multa on jääny saamatta....

Ja vaikka toi tää onkin jollain juustohöylällä vuoltu, niin jostain syystä muotokieli puhuttelee
 
Näissä oikeissa sähköautoissa on parasta se, että niiden muotoilu on jotain ihan muuta, kuin mihin on totuttu. Johan niitä saippualaatikoita ylenmääräisellä irvistyksellä on nähty ihan riittävästi. Ei tuota Kiiattiakaan voi kauniiksi kehua, mutta hieno se on.
 
Esiteltiin kuvien osalta, mutta voimalinjan tekniset tiedot jäi vielä odottelemaan. Ainakin penkkikonffis mielenkiintoinen, 2/2/2 ja keskipenkit pyörii 180 astetta ympäri. Tosin taitaa toki normaali keskipenkki olla tarjolla.
Kia-EV9-2024-1024-01.jpg
Kia-EV9-2024-1024-02.jpg
Kia-EV9-2024-1024-07.jpg
Kia-EV9-2024-1024-0f.jpg
Kia-EV9-2024-1024-12.jpg
Karmean näköinen keula niinkuin useimmissä Kioissa nykyään, perä ihan ok. Aika legopalikoista kootun näköinen kaikkinensa. Katto- ja sivulinjat wau.
 
En tiiä. Jotenkin näyttää paljon paremmalta omaan silmään ku esim oman skeidan keula. Toisaalta näähän on makuasioita. Aiemmin ei oo yksikään Kia herättäny mitään tunteita suuntaan tai toiseen -> tai no, myönnän etten oo oikeen EV6 persien kanssa päässy mihinkään zen-tilaan.
Kokonaisuutena päällepäin toi EV9 ihan ok omaan makuun.
Mielenkiintosta nähdä jääkö sitten voimalinja / hinta sille tasolle, että viitsisi ajatuksia enempää uhrata...
Herättää kuitenkin omalla kohdalla mielenkiintoa.
 
Ai sieltä on tulossa tälle pikkuveli, eli Kia EV5. Näinköhän siitä tulisi musta hevonen meikäläisen seuraavaksi liisariksi.
 
Voi olla jopa seuraava auto X5 jälkeen.
Tämä se minua jaksaa vieläkin hämmästyttää… BMW joka mielletään premium merkiksi, vaihtuu korealaiseen merkkiin jota halveksittiin vielä 15 vuotta sitten ja ei silloin voitu edes ajatella että Kia olisi vaihtoehto BMW:lle.

Tämä kaikkihan johtuu nykyisin vain sähköisyydestä, nykyään auto kuin auto hyväksytään kunhan se on sähköllä toimiva. En pahalla laisinkaan korealaista kohtaan tätä näin mainitse mutta kertoo hyvällä tavalla sitä että ns. premium-valmistajat ovat ihmeissään autoilijoiden ajatuksista ja valinnoista.

Enää se merkki ei ole se minkä myötä autoilijat valinnan tekevät.
 
Mielestäni kyseiset merkit ovat menneet viimeisen 15 vuoden aikana eri suuntiin. Kia kehittynyt valtavasti ja tekee aivan eri autoja kuin 15 vuotta sitten. BMW ottanut takapakkia muotoilun (majavahampaat) ja sähköisten voimalinjojen osalta. Heillä oli kuitenkin jo ajat sitten I3, joka oli omalla tavallaan edistyksellinen auto. BMW X5 on tosin poikkeus mielestäni se on hyvännäköinen auto ja pärjää kaikille kilpailijoilleen speksien osalta myös.
 
Tämä se minua jaksaa vieläkin hämmästyttää… BMW joka mielletään premium merkiksi, vaihtuu korealaiseen merkkiin jota halveksittiin vielä 15 vuotta sitten ja ei silloin voitu edes ajatella että Kia olisi vaihtoehto BMW:lle.
Olen aika avoin eri merkeille, kokonaisuus ratkaisee. Välillä on ollut "premiumia" ja välillä vähemmän. Hyundai/Kia on kyllä ottanut ison loikan, sanotaanko vaikka kymmenessä vuodessa. Erot vaikkapa 60 000 EUR maksavan kansanmerkin ja 80 000 EUR maksavan "premiumin" välillä eivät aina ole suuren suuria.

Mielestäni esim. Santa Fe on laatuvaikutelmaltaan kiva auto, vaikka toki PHEV -tekniikka on vähän jälkeenjäänyttä.
 
Tämä kaikkihan johtuu nykyisin vain sähköisyydestä, nykyään auto kuin auto hyväksytään kunhan se on sähköllä toimiva. En pahalla laisinkaan korealaista kohtaan tätä näin mainitse mutta kertoo hyvällä tavalla sitä että ns. premium-valmistajat ovat ihmeissään autoilijoiden ajatuksista ja valinnoista.
Kyllä minusta jo -12 mallin Sorento oli ihan toimiva auto. Tai ainakin se siltä tuntui kun reilusti yli 200 tkm sillä ajoin. Eikä siinä sähköisyyttä ollut.
 
Kyllä minusta jo -12 mallin Sorento oli ihan toimiva auto. Tai ainakin se siltä tuntui kun reilusti yli 200 tkm sillä ajoin. Eikä siinä sähköisyyttä ollut.
En väittänytkään ettei Kia olisi sitä jo ollut ennen sähköistymistä. Mainitsin että nykyään premiumautojen kuljettajatkin valitsevat autoksi korealaisen, varsinkin silloin kun se on sähköauto.
 
Se korealainen ei aiheuta samanlaista ihottumaa ainakaan vielä, mitä ajatusmaailmassa esim. japanilaisen tai ranskalaisen omistaminen voisi aiheuttaa premium miehessä ;)

Näitä sähköautoja kovasti kalvaa vielä mauttomuus ulkonäköseikoissa, mutta onneksi se nyt on jokaisen oma näkemys asioista. Tyylikkäät sähköautot ovat omasta mielestäni hyvin vähissä, ei se kuitenkaan tarkoita sitä että se estäisi sellaista ostamasta. Varsinkin nämä alimmassa hintapäässä olevat perheautot ovat pääosin aivan hirveitä, siis minun mielestäni.