Uusikaupunki voi olla ihmeissään sen autotehtaansa kanssa. Mercedes lienee jo avannut uuden megatehtaansa Egyptissä (jonka tuotanto tulee EU maihin), Stellantis on laajentamassa Intian tehtaitaan, jotta Intiasta riittäisi autoja muuallekkin kuin Aasiaan. Stellantis teki juuri päätöksen ison softakeskuksen perustamisesta Intiaan. Stellantiksella on myös tehtaita Marokossa ja Algeriassa. JLR siirtää koko tuotantoaan pikkuhiljaa Briteistä Slovakiaan.BMW siirsi Minin tuotannon Rpmania, Bulgaria -akselille... Autoteollisuuden alihankkijat ovat jo siirtyneet halvan työvoiman maihin. Kiinan suhteen monella autotehtaalla on tapahtunut muutos eli toimintaa ja jatkoa Kiinassa harkitaan pitkään. Venäjän tapaus oli riittävä herätys, kuinka kaikki voidaan hävittää yhdessä päivässä.
Uuteenkaupunkiin pitäisi saada autotehtaita, jotka tekevät koko ajan kasvavaan ja hyvä katteiseen luxury/supercars -osioon autoja. Tosin niilläkään ei kaikilla mene hyvin. McLaren myy kassan täyttämiseksi omia historic kilpa-autojaan, Lotuksen pelasti kiinalainen Geely, Aston Martin lienee matkalla kohti konkurssia olisiko se jo kahdeksas konkurssi firman historiassa, Koenigsegg on ollut pitkän aikaa hiljaa. Tosin Bentley, Rolls-Royce, Bugatti, Ferrari, Porsche, Lamborghini, Pagani..tekevät kovaa tulosta. Ehkä se luxury -luokan sähköauton valmistus olisi se tuote Uudellekaupungille, joten toivottavasti nyt saatu LIghtyear One tekeminen saa muitakin mukaan. Lightyearin talous lienee kunnossa, koska takaa löytyy mm. miljardööri Richard Bransonin Virgin Group... Jenkkläiset Rivian ja Lucid Air etsivät tehdaspaikkaa sähköautoille Euroopassa ja on puhuttu myös GM:n tekevän samaa. Yhteistä näille kolmelle on ollut sähköautojen sarjatuotanto valmistuksen erittäin takkuinen alku kotimaassaan. Siinä voisi olla saumaa Uudellekaupungille, mutta se myös tarkottaisi että työnlaadun olisi noustava kokonaan uuteen luokkaan. Lightyearissa on siis näytön paikka.