https://tummennuskalvot.fi/

Sono Motors Sion

JarnoF

Vakiokalustoa
Liittynyt
29.12.2014
Tämmöistä ilmeisesti alkavat sitten valmistamaan Uudessakaupungissa. Herättääkö mitään tuntemuksia? Joko vetämässä ostohousuja jalkaan?

- Hinta saksassa 28,500€ (ilm. paikallisine veroineen)
- "Capacity of 54 kWh, which enables you to drive up to 305 km on a single charge"
- "248 solar cells can add... up to 245 km per week"

https://sonomotors.com/

sono-motors-sion-hero-alps-sunshine-landscape.2200x0.jpg
 
Jos noita tötteröitä saa Suomessa valmistettuina noin kolmenkympin hintaan kuluttajille niin luulisi menevän kuin leipää.
 
Herätti kyllä mielenkiintoa. Tilavahko auto pienehköllä akulla kiinnostaisi ja siitä iso plussa, että kootaan Ukissa. Vähän kyllä epäilen että tuntuisi liian karulta eli esim. Megane kiinnostaa luultavasti enemmän, jos saisivat hieman höylättyä sen hintaa pois eikä Renaultin toiminta Venäjällä antaisi syytä boikottiin.
 
Ihan fiksun oloinen vekotin. LFP-akku (oisko ensimmäinen eurooppalainen LFP?) ja +3000 sykliä käyttöikä eli lähelle miljoona kilometriä. Ei kovin raju pikalataus (75kW) mutta tämä taisi ollakin suunnattu hiukan eri käyttöön kuin maantieohjukseksi? Oliko tässä jotain sukulaisuutta i3:lle?
 
Pari kymmentä kilsaa päivässä pystyisi lataamaan auringossa.
Montakohan tuntia se pitäisi siinä olla. Eli riittääkö työpäivä lataamaan miten pitkän matka.
 
Kennedy sanoi:
Pari kymmentä kilsaa päivässä pystyisi lataamaan auringossa.
Montakohan tuntia se pitäisi siinä olla. Eli riittääkö työpäivä lataamaan miten pitkän matka.

Näppärää esim lentokenttäparkissa (ei halli), jos kelit on suotuisat.
 
Kori näyttää kuvissa Audi A2:sen korin kopiolta. Kuka uskaltaa näitä "whitelabel" sähkiksiä ostaa? Ei mitään takuuta auton laadusta ja miten pitkään autovalmistaja pysyy pystyssä. Tohon päälle vielä uutta tekniikkaa joka ei 100-varmasti ole mitään problem free. Missä huoltoverkosto jnejne?
 
monster sanoi:
Kori näyttää kuvissa Audi A2:sen korin kopiolta. Kuka uskaltaa näitä "whitelabel" sähkiksiä ostaa? Ei mitään takuuta auton laadusta ja miten pitkään autovalmistaja pysyy pystyssä. Tohon päälle vielä uutta tekniikkaa joka ei 100-varmasti ole mitään problem free. Missä huoltoverkosto jnejne?

Materiaali olikin alumiini eli sen puolesta enemmän A2 kuin i3. Ideahan tässä oli että huoltoverkostoa ei välttämättä tule, vaan huollot onnistuisivat monimerkkikorjaamoilla. En pidä tuota pahana kun en juuri marmorilla asioi muutenkaan. Sinänsähän tätä on suunniteltu pitkään verrattuna monien vakiintuneiden merkkien hätäpökäleisiin, mutta vaatisihan tämän hankkiminen silti tiettyä rohkeutta.
 
Kojelaudassa oleva icelandic moss (Islannin sammal / jäkälä ?) on varsin erikoinen ratkaisu.

 

Liitteet

  • Näyttökuva 2022-4-6 kello 15.16.11.png
    Näyttökuva 2022-4-6 kello 15.16.11.png
    52,9 KB · Katsottu: 204
Huurteenpoisto sammaleen avulla - voiko laittaa kissanhiekkaa samaa laariin jossa sammaleet?
 
Markku J sanoi:
Kojelaudassa oleva icelandic moss (Islannin sammal / jäkälä ?) on varsin erikoinen ratkaisu.

Väittävät toimivan ilmanpuhdistimena. Onkohan tuo käyttäjän itse vaihdettavissa oleva varaosa? Pitääkö tilata valmistajalta, vai riittääkö, että käy keräämässä uudet sammaleet lähimetsästä? ;D
 
JarnoF sanoi:
Pitääkö tilata valmistajalta, vai riittääkö, että käy keräämässä uudet sammaleet lähimetsästä? ;D

Siis eihän tässä nyt mitään luonnonsammalta voi käyttää. Hyvänen aika sentään! Sammaleen uusiutuminen kestää noin 30 vuotta, eli sehän on ihan verrattavissa nahkaverhoilun käyttämiseen.

Onhan tuon nyt pakko olla jotain uretaanisammalta! Muuten ei olisi trendikäs uusi auto.
 
JarnoF sanoi:
Tämmöistä ilmeisesti alkavat sitten valmistamaan Uudessakaupungissa. Herättääkö mitään tuntemuksia?

Think City ja Fisker Karma nousi mieleen. Mitä niitä näitä UKIn ikiklassikoita olikaan.
 
JarnoF sanoi:
Herättääkö mitään tuntemuksia? Joko vetämässä ostohousuja jalkaan?
- "Capacity of 54 kWh, which enables you to drive up to 305 km on a single charge"

Onneton akku, talvella max 200km rangea - eikä paneeleista ole mitään käytännöllistä hyötyä.
 
Taky sanoi:
Onneton akku, talvella max 200km rangea - eikä paneeleista ole mitään käytännöllistä hyötyä.

Hintaan nähden akku on hyvän kokoinen.

Olisi kiva tietää auton ilmanvastuskerroin. Auton perä on pysty, ei ole kallistusta oikeastaan ollenkaan. Se on hyvä tilankäytön kannalta, mutta ei ilmanvastuksen. Auto on myös korkea, 166cm, esim ID.3 on 156cm korkea ja Golf vain 147cm.

Edellisestä voisi päätellä, että ilmanvastus on melkoisen suuri, todennäköisesti syö toimintamatkaa esim 100km/h ajossa jo huomattavan paljon vs vaikka ID.3.

Monille pakettiauton muotoilu ei tuo kovin suurta lisäarvoa, vs enemmän farmari auton mallinen. Takayläkulmasta pala pois ja 10cm korkeutta pois toisi oletettavasti merkittävästi pienemmän ilmanvastuksen.
 
Taky sanoi:
Onneton akku, talvella max 200km rangea - eikä paneeleista ole mitään käytännöllistä hyötyä.

Äläs nyt, kyllähän noista paneeleista tulee vuodessa 5000 tkm. Se on ihan mukava lisä, ja ei joku eläkeläispariskunta edes paljoa tuota enempää aja.

Rumahan tuo on, mutta ilmeisen käytännöllinen ja suhteellisen halpa auto sähköautoksi. Siinä eroaa Fiskeristä. Suhteellisen nopea lataus taisi myös olla.

On tuolla jotain mahiksia ilmeisen saksalaisine juurineen. Ei ehkä Suomessa mutta alempana Euroopassa.
 
Lisää vain tämmöisiä innovatiivisia liikkumisratkaisuja tähän maailman tilanteeseen. Oikein hyvä.

Kyllä minä huolehdin että vanhaakin kalustoa jätetään jälkipolville hämmästeltäväksi.
 
Aurinkosähköauton valmistajalta rahat loppu — autot piti valmistaa Uudessakaupungissa!

Sono Motors kertoi tänään, että yrityksen rahat on loppu, eikä aurinkosähköauto Sionin tulevaisuus näytä hyvältä.

Tiedotteen mukaan yritys ei saanut kerättyä tarvittavan rahoituksen auton saattamiseksi tuotantoon.


 
Harmi, jos tuo Sono Motors menee nurin ja Sion jää rakentamatta. Uudenkaupungin autotehtaalla olisi varmasti ollut tarvetta lisätuotannolle, kun Mersun GLC:n valmistus loppui ja Lightyearin valmistus on aika pienimuotoista. Toki tuo Sion-malli nyt ei mikään kovin kummallinen spekseiltään ollut ja ulkomuotokin oli vähän niin ja näin, joten ei tainnut saada tarpeeksi kiinnostusta aikaan. Ainoa erikoisempi ominaisuus oli aurinkokennojen käyttö akkujen lataukseen. Taitaa vaan olla niin, että sähköiset urheiluautot, joissa on reilut tuhat heppaa ja kiihtyvyys 2,x sekkaa nollasta sataan kerää paljon enemmän pöhinää ja niille on helpompi saada rahoitusta.

No, katsotaan jos saavat vielä jostakin lisää rahaa...
 
Uusikaupunki voi olla ihmeissään sen autotehtaansa kanssa. Mercedes lienee jo avannut uuden megatehtaansa Egyptissä (jonka tuotanto tulee EU maihin), Stellantis on laajentamassa Intian tehtaitaan, jotta Intiasta riittäisi autoja muuallekkin kuin Aasiaan. Stellantis teki juuri päätöksen ison softakeskuksen perustamisesta Intiaan. Stellantiksella on myös tehtaita Marokossa ja Algeriassa. JLR siirtää koko tuotantoaan pikkuhiljaa Briteistä Slovakiaan.BMW siirsi Minin tuotannon Rpmania, Bulgaria -akselille... Autoteollisuuden alihankkijat ovat jo siirtyneet halvan työvoiman maihin. Kiinan suhteen monella autotehtaalla on tapahtunut muutos eli toimintaa ja jatkoa Kiinassa harkitaan pitkään. Venäjän tapaus oli riittävä herätys, kuinka kaikki voidaan hävittää yhdessä päivässä.
Uuteenkaupunkiin pitäisi saada autotehtaita, jotka tekevät koko ajan kasvavaan ja hyvä katteiseen luxury/supercars -osioon autoja. Tosin niilläkään ei kaikilla mene hyvin. McLaren myy kassan täyttämiseksi omia historic kilpa-autojaan, Lotuksen pelasti kiinalainen Geely, Aston Martin lienee matkalla kohti konkurssia olisiko se jo kahdeksas konkurssi firman historiassa, Koenigsegg on ollut pitkän aikaa hiljaa. Tosin Bentley, Rolls-Royce, Bugatti, Ferrari, Porsche, Lamborghini, Pagani..tekevät kovaa tulosta. Ehkä se luxury -luokan sähköauton valmistus olisi se tuote Uudellekaupungille, joten toivottavasti nyt saatu LIghtyear One tekeminen saa muitakin mukaan. Lightyearin talous lienee kunnossa, koska takaa löytyy mm. miljardööri Richard Bransonin Virgin Group... Jenkkläiset Rivian ja Lucid Air etsivät tehdaspaikkaa sähköautoille Euroopassa ja on puhuttu myös GM:n tekevän samaa. Yhteistä näille kolmelle on ollut sähköautojen sarjatuotanto valmistuksen erittäin takkuinen alku kotimaassaan. Siinä voisi olla saumaa Uudellekaupungille, mutta se myös tarkottaisi että työnlaadun olisi noustava kokonaan uuteen luokkaan. Lightyearissa on siis näytön paikka.