- 2.11.2021 klo 14:54 / Maxus
Täältä kun löytyy jo osioita automerkeille joita ei vielä ole Suomessa saatavilla, niin perustetaan nyt uusi ketju merkille, joka on jo jonkun hetken ollut Suomessakin saatavilla.
https://maxus.fi/
Eli Maxus on myynnissä Norjalaisen maahantuojan kautta ja jälleenmyyjiäkin Suomesta löytyy jo jokunen.
https://maxus.fi/jalleenmyyjat/
Malleja on alkuvaiheessa kolme:
7 -paikkainen tila-auto Euniq 5 ja kaksi erikokoista pakettiautoa: e-Deliver 3 & e-Deliver 9.
https://maxus.fi/mallit/
Myös Autolähteen sivuilta löytyy jotain infoa:
https://autolahde.fi/maxus/
Myöhemmin tulossa on katumaasturimainen Euniq 6 ja T90 lava-auto. T90 saattaa hyvinkin olla ensimmäinen Suomeen ehtivä sähköinen pickup.
Tässä Pirkanmaalla olen jo jokusen Euniq 5:n bongannut liikenteestä.
TM:n koeajossa 13/2021 mainittiin mm seuraavaa:
https://maxus.fi/
Eli Maxus on myynnissä Norjalaisen maahantuojan kautta ja jälleenmyyjiäkin Suomesta löytyy jo jokunen.
https://maxus.fi/jalleenmyyjat/
Malleja on alkuvaiheessa kolme:
7 -paikkainen tila-auto Euniq 5 ja kaksi erikokoista pakettiautoa: e-Deliver 3 & e-Deliver 9.
https://maxus.fi/mallit/
Myös Autolähteen sivuilta löytyy jotain infoa:
https://autolahde.fi/maxus/
Myöhemmin tulossa on katumaasturimainen Euniq 6 ja T90 lava-auto. T90 saattaa hyvinkin olla ensimmäinen Suomeen ehtivä sähköinen pickup.
Tässä Pirkanmaalla olen jo jokusen Euniq 5:n bongannut liikenteestä.
TM:n koeajossa 13/2021 mainittiin mm seuraavaa:
Lyhyellä ajolla positiivisia havaintoja nousee esiin enemmän kuin moitteita. Alusta vaikuttaa kolmen hengen kuormalla täysin kelvolle. Ohjauksesta ei jää suurempaa mielikuvaa, mikä on aina moitteita parempi.
TM:n sivuilta merkin historia:
SAIC Motor, auki kirjoitettuna Shanghai Automotive Industry Corporation, on yksi Kiinan neljästä suuresta autokonsernista. Sen juuret ulottuvat kauas Maon aikaan asti.
Vuonna 1984 SAIC teki sopimuksen Volkswagenin kanssa Passatin sisarversio Santanan valmistuksesta. Auto meni hyvin kaupaksi, ja SAIC lähti voimakkaaseen kasvuun. Vuonna 1998 alkoi yhteistyö General Motorsin kanssa. SAIC myös onnistui muutaman mutkan kautta ostamaan brittiläisen MG Roverin jäänteet, joten yhtiön merkkivalikoimaan kuuluvat nyt merkit MG ja ”Roewe” (oikein kirjoitettu Rover kun meni lopulta Jaguar Land Roverin hallintaan).
SAIC Motorin nimihistoria on varsinainen kaninkolo. Nyt ajettava Maxus-nimi päätyi yhtiön valikoimaan, kun SAIC Motor osti Maxus-pakettiautoa myyneen LDV-yhtiön jäänteet. Tämänkin taustalla on brittiperintöä, sillä LDV on lyhennys nimestä Leyland DAF Vans, eli kyseessä oli englantilaishollantilainen hyötyajoneuvoliitto.
Pölyttyneen historian takaa löytyvä Maxus on moderni kiinalainen autonvalmistaja. Pääpaino on hyötyajoneuvoissa, joista ensimmäisen V80-pakettiauton yhtiö esitteli vuonna 2014. Sen jälkeen se on esitellyt lava-autoja, tila-autoja ja katumaasturin.