https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Maxus

Jaran

Sisäänajettu
Liittynyt
29.5.2017
Täältä kun löytyy jo osioita automerkeille joita ei vielä ole Suomessa saatavilla, niin perustetaan nyt uusi ketju merkille, joka on jo jonkun hetken ollut Suomessakin saatavilla.

https://maxus.fi/

Eli Maxus on myynnissä Norjalaisen maahantuojan kautta ja jälleenmyyjiäkin Suomesta löytyy jo jokunen.
https://maxus.fi/jalleenmyyjat/

Malleja on alkuvaiheessa kolme:
7 -paikkainen tila-auto Euniq 5 ja kaksi erikokoista pakettiautoa: e-Deliver 3 & e-Deliver 9.
https://maxus.fi/mallit/

Myös Autolähteen sivuilta löytyy jotain infoa:
https://autolahde.fi/maxus/

Myöhemmin tulossa on katumaasturimainen Euniq 6 ja T90 lava-auto. T90 saattaa hyvinkin olla ensimmäinen Suomeen ehtivä sähköinen pickup.

Tässä Pirkanmaalla olen jo jokusen Euniq 5:n bongannut liikenteestä.

TM:n koeajossa 13/2021 mainittiin mm seuraavaa:
Lyhyellä ajolla positiivisia havaintoja nousee esiin enemmän kuin moitteita. Alusta vaikuttaa kolmen hengen kuormalla täysin kelvolle. Ohjauksesta ei jää suurempaa mielikuvaa, mikä on aina moitteita parempi.

TM:n sivuilta merkin historia:
SAIC Motor, auki kirjoitettuna Shanghai Automotive Industry Corporation, on yksi Kiinan neljästä suuresta autokonsernista. Sen juuret ulottuvat kauas Maon aikaan asti.

Vuonna 1984 SAIC teki sopimuksen Volkswagenin kanssa Passatin sisarversio Santanan valmistuksesta. Auto meni hyvin kaupaksi, ja SAIC lähti voimakkaaseen kasvuun. Vuonna 1998 alkoi yhteistyö General Motorsin kanssa. SAIC myös onnistui muutaman mutkan kautta ostamaan brittiläisen MG Roverin jäänteet, joten yhtiön merkkivalikoimaan kuuluvat nyt merkit MG ja ”Roewe” (oikein kirjoitettu Rover kun meni lopulta Jaguar Land Roverin hallintaan).

SAIC Motorin nimihistoria on varsinainen kaninkolo. Nyt ajettava Maxus-nimi päätyi yhtiön valikoimaan, kun SAIC Motor osti Maxus-pakettiautoa myyneen LDV-yhtiön jäänteet. Tämänkin taustalla on brittiperintöä, sillä LDV on lyhennys nimestä Leyland DAF Vans, eli kyseessä oli englantilaishollantilainen hyötyajoneuvoliitto.

Pölyttyneen historian takaa löytyvä Maxus on moderni kiinalainen autonvalmistaja. Pääpaino on hyötyajoneuvoissa, joista ensimmäisen V80-pakettiauton yhtiö esitteli vuonna 2014. Sen jälkeen se on esitellyt lava-autoja, tila-autoja ja katumaasturin.
 
Eihän se pahan näköinen ole eikä hintakaan paha. Suurin puute on etälämmityksen puute. Iso akkuinen jos tulee vielä alta 40k€, niin onhan siinä kilpailija.
 
Ainakin e-Deliver 3 saa naurunpyrskähdyksen aikaan, auto maksaa 40 tonnia ja siitä puuttuu lämpötilan säätö. Kyllä!
Se on on/off kuten ilmastointikin. Muutakin sanottavaa löytyy mm ohjauksesta ja jousituksesta.
e-Deliver 9 75 tonnin hintoinen saa jo paremmat lausunnot Moottorilehdessä.
 
kahe sanoi:
Eihän se pahan näköinen ole eikä hintakaan paha. Suurin puute on etälämmityksen puute. Iso akkuinen jos tulee vielä alta 40k€, niin onhan siinä kilpailija.
Yksivaihelataus [emoji2357] ja varsin pieni range. Johan tuo lyhytrangeinen maksaa 50k€, joten jos tuosta isoakkuinen tulisi niin hinta tuskin laskee [emoji53]
 
[quote author=Jaran  :eek: :rolleyes:link=topic=9376.msg920440#msg920440 date=1637350178]
Arvelinkin, ettei tästä suuren suurta keskustelua synny  :D ;D

Ensimmäiset Maxus -taksit otettiin käyttöön. IS:n jutussa myös jokunen linkki vanhempiin artikkeleihin.

https://www.is.fi/autot/art-2000008416669.html
[/quote]

Täälläkin jossain sanottiin, että onhan kinukkitakseja ennenkin ollut jo, kuten Volvo S90
 
Markku J sanoi:
- SUV kilpailemaan esim. VAGin ID 4, Audi e-tron ja Enyaqin kanssa.

Kuten hintakin Hinta 49 375 €

Sen verran konservatiivisiä ollaan - ainakin itse - niin en ensimmäisten joukossa ole tilauskirjaa täyttämässä.
 
^
Jotenkin tuntuu että helppo olla samaa mieltä.
Toki niinkin perus amerikkalainen tuotemerkki kun CAT
valmistaa koneitaan Kiinassa...
 
Jaran sanoi:
Myöhemmin tulossa on katumaasturimainen Euniq 6
Markku J sanoi:
Mitä mieltä olette Maxuksen uudesta aluevaltauksesta - SUV kilpailemaan esim. VAGin ID 4, Audi e-tron ja Enyaqin kanssa. Ei tuo ihan pahalta näytä....

https://maxus.fi/mallit/euniq-6/
Yksi artikkeli lisää tuosta etuvetoisesta SUV:sta.
https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/tt/b3ed2769-f444-48cb-abbf-5ab0c081ae12?ref=ampparit:d958

Nuo kun olisi vaikka ~5k€ edullisempia, niin kilpailua olisi hiukan vähemmän.
 
Kiire ei auta kyllä Maxuksen kanssa matkatessa olla, jos latauskäyrä on pikkuakkuisessakin vitosessa tällainen.

 

Liitteet

  • Maxus.jpg
    Maxus.jpg
    139,6 KB · Katsottu: 175
Tuttavalle tänään ensimmäistä kertaa euniq 5 liikenteessä. Samalla pääsin hieman itsekin tutustumaan autoon. Tavaratila on järjettömän suuri ei tila lopu kesken ei sitten millään. Sisätilat myös hyvät vaikkakin auto oli kapeampi kuin odotin. Sisämateriaalit eivät laadulla loista. Muovit kovaa ämpärimuovia ja istuinten nahkat eivät vakuuttaneet. Aika ristiriitainen jäi fiilis.
Ehdottomasti se huonoin puoli oli range.
28 km ajon jälkeen auto näytti 168 km rangea -4 asteen lämpötilassa joten alle 200 km jää. Vieressä ollut ioniq 5 näytti täydellä akulla 360 km.
 
Aloitetaanpa oma ketju näillekin kun tuntuvat olevan jo aika yleisiä. Euniq 5 on siis tila-auto. Saatavilla 6- ja 7-paikkaisena. Euniq 6 on sitten suurehko katumaasturi, mutta sitä ei valitettavasti saa kuin 5-paikkaisena. Noissa tulee käytännössä kaikki vakiona.

Tähän voisi omistajat kertoa käytännön kokemuksia. Tuollainen Euniq 5 7-paikkainen olisi kyllä perheautona paremmin kuin sopiva.
 
Vähän kuin Teslassa tuo Euniq kutosen mittaristo ja sitten kuin Polestarissa tuo ilmanlaadun mittausjärjestelmä.

 
Leo sanoi:
Vähän kuin Teslassa tuo Euniq kutosen mittaristo ja sitten kuin Polestarissa tuo ilmanlaadun mittausjärjestelmä.

Olisi joskus mielenkiintoista nähdä mihin nuo ilmanlaatujärjestelmät pystyy, Jaguareissa taisi olla jo ennen I-Pacea tuo ionisointi ja PM2,5-suodatus sekä laaduntarkkailu, mutta eipä niitä täälä Suomessa liiemmin taida päästä testailemaan. No keväämmällä ehkä allergikot voisivat huomata.  ???

Vähän offtopikkina. Aiheeseen niin eipä ole erityisen halpa taikka niukakulutuksinen Maxuksen avolava.
 
Kovalla rintamalla kiinalaiset tulossa sähköautomarkkinoille. Jos ajatellaan polttomoottoriversioita joiden myynti vanhalla mantereella oli todella onnetonta, niin nyt on ihan eri meininki.
 
Nyt reilu pari viikkoa (2000 kilometriä) ajeltu 7-paikkaisella Euniq vitosella. On kyllä mukavaa hommaa tää sähköautoilu. Aiempi Galaxy 2016 vaihtui tähän. Ainoa mitä jää kaipaamaan on matrix ledit ja sähköllä kääntyvät takapenkit sekä Sonyn stereot. Autoilukulut tippui kuussa 300 eurolla 8)
 
monster sanoi:
Eli pa-kulut tippui 300eur :)
Ne tippui reilu 500 jos laskee sähkön ja dieselin kustannukset. Mutta tietysti diesel vero lähti ja lainan lyhennys on vain pari sataa isompi. Ja 300 tkm ajettu auto vs uusi takuulla niin mielenrauha on suuri  ;)