https://yliteippaus.fi/

Volvo-paketin järkevyys

MKI

Uudenkarhea
Liittynyt
26.10.2021
Hieman vastaava kysymys meni XC60 ketjuun, mutta sama tiedustelu myös yleisesti, eli mitä mieltä foorumilaiset ovat Volvo-paketeista (rahoitus, huollot ja takuuhyvityshinta).

Kysyin juuri autoliikkeeltä tarjousta ja uuden XC60 T6:n kohdalla 3 vuoden ajanjaksolla ja 20tkm/vuosi enimmäiskilometreilla maksetaan noin 2.800-2.900 euroa määräaikaishuolloista ja korjauksista sekä sisältäen takuuhyvityshinnan. Saako tässä rahalle vastinetta? Ilmeisesti tässä 2v takuuaika pitenee hieman takuunomaisesti 3 vuoteen että sillä varmaan jotain arvoa, jota hankala määritellä. Ehkä kuitenkin hieman omaan korvaan kuulostaa korkealta tämä pakettikustannus.

Onko joku foorumilainen laskenut auki näiden pakettien järkevyyttä?
 
MKI sanoi:
Hieman vastaava kysymys meni XC60 ketjuun, mutta sama tiedustelu myös yleisesti, eli mitä mieltä foorumilaiset ovat Volvo-paketeista (rahoitus, huollot ja takuuhyvityshinta).

Kysyin juuri autoliikkeeltä tarjousta ja uuden XC60 T6:n kohdalla 3 vuoden ajanjaksolla ja 20tkm/vuosi enimmäiskilometreilla maksetaan noin 2.800-2.900 euroa määräaikaishuolloista ja korjauksista sekä sisältäen takuuhyvityshinnan. Saako tässä rahalle vastinetta? Ilmeisesti tässä 2v takuuaika pitenee hieman takuunomaisesti 3 vuoteen että sillä varmaan jotain arvoa, jota hankala määritellä. Ehkä kuitenkin hieman omaan korvaan kuulostaa korkealta tämä pakettikustannus.

Onko joku foorumilainen laskenut auki näiden pakettien järkevyyttä?

Mikä paketti siis noilla kilometreillä tulee kustantamaan kuukaudessa?
 
Jossain määrin kannattavuuteen vaikuttaa myös asuinpaikkakunta. Jos siellä on vain yksi merkkihuolto, niin huoltohinnat ovat melko tarkaan kiveen hakatut. Jos taas löytyy useampia firmoja, niin hinnatkin elävät. Esimerkiksi pk-seudulla Bilia veloittaa noin 20% enemmän määräaikaishuolloista kuin SportsCarCenter/AutoServia.

Ja näiden sopparien laskennallisiin huoltohintoihin lasketaan aina mukaan mm. 80 euron tuulilasinpyyhkijät ja 100 euron raitisilmasuodattimet. Jos ne vaihtaa itse, laskee hinta noin 80 prosenttia. Kerta vuoteen tehtynä näistä kertyy jo 500 euroa kolmen vuoden ajanjaksolla.

Vaikein kysymyshän on toki se, että kuinka paljon laskee arvoa kolmannen vuoden "takuulle". Jos autoa huollattaa merkkihuolloissa, on virhevastuu & goodwill kuitenkin aika hyvin vielä voimissaan kolmantena vuotena.

Itse en ole vielä tähän päivään mennessä nähnyt huoltosopparia, mikä olisi ollut taskulaskimella laskettuna millään tapaa järkevä. Jos nyt unohdetaan ne sopparit, mitkä saa ilmaiseksi kaupantekijäisenä :)
 
Jos olisin huoltopakettia ottamassa, niin ainakin itse haluaisin täyden varmuuden siitä, että kuka maksaa kolmannen vuoden yllättävät viat. Sopimusehdoissahan lukee näin:

Taso 2 on Huoltopaketin perustaso, joka sisältää ajoneuvon valmistajan tai maahantuojan vahvistamat ajoneuvon ostohetkellä voimassaolevat huolto-ohjelman mukaiset määräaikaishuollot ja normaalista kulumisesta aiheutuvat korjaukset
sekä öljyn lisäykset, polttimoiden vaihdot ja pyyhkimen sulkien vaihdot liikenneturvallisuuden edellyttäessä määräaikaishuoltojen yhteydessä.


Boldasin tuon kiinnostavan kohdan. Mitä tarkoittaa normaali kuluminen? Jos jakohihna katkeaa kolmannen vuoden aikana, niin onko se "normaalia kulumaa"? Mitä jos Haldex-öljyjen sekaan päätyykin yllättäen metallisilppua ja kytkin sanoo sopparin irti. Onko normaalia kulumaa? Mitä jos laturin vapaakytkin hirttää kiinni ja laturi menee vaihtoon. Normaalia kulumaa?

Mun mielestä mikään näistä tilanteista ei ole normaalia kulumaa, vaan yllättävä vikaantuminen. Takuukeikkoja, jos takuu on voimassa. Mutta kattaako Volvo-paketin huoltosoppari? Itse haluaisin näihin kysymyksiin vastaukset ihan sähköpostilla, jos olisin sopparia tekemässä.
 
^
Vähän olet keikka-liimaa periaatteella ottanut tuon tekstin, sopimuksessa lukee "normaalista kulumisesta johtuvat huolto- ja korjaustyöt. Eli esimerkiksi tuolla suljetaan pois kilpailukäyttö(naurattaa Volvon kohdalla).
 
VILLE66 sanoi:
^
Vähän olet keikka-liimaa periaatteella ottanut tuon tekstin, sopimuksessa lukee "normaalista kulumisesta johtuvat huolto- ja korjaustyöt.

Nyt putosin kyllä kärryiltä. Mielestäni lainasin kaiken tämän asian kannalta oleellisen sopimusehdoista.

Eli mitä lainasin väärin?
 
^
Niin sitä meinasin että kattaa kaikki korjaustyöt, eikä normaalista kulumisesta johtuvat korjaukset. Tuo sanamuoto hieman hankalam
 
Eikös Volvo-paketti ole vieläkin Santanderin rahoittama?
Volvon sivulta on poistunut taso1, taso1 ja taso3. Taso yksi on jätetty netin mukaan pois ja taso2 on nimetty volvo-paketiksi jossa on huollot ja korjaukset. Taso3 nimetti volvo-paketti plus.

Mutta Santanderin sivuilla on tasot perus, helppo ja mukava.
XC60 T6 RD, 60tkm/3v (Huom perusvarustelu, ei talvirenkaita)
Perus tasolla vain rahoitus ja taattuhyvityshinta 805e/kk
Helppo tasolla rahoitus ja taattuhyvitys sekä huollot ja korjaukset 819e/kk
Mukava tasolla edellisen lisäksi Rengashotelli + kausivaihdot, sijaisauto huollon ajaksi, sisä- ja ulkopesu määräaikaishuollon yhteydessä 851e/kk

Eli jos hinnat olis tuollaiset niin huollot ja korjaukset 14e/kkx36kk= 504e. Santander siis nostaa taattuahyvitystä noin 1900e jos ostaa pakettiin huollot.

Tuostahan voisi päätellä että jos on päätymässä Santanderin volvo pakettiin niin huollot kannattaa ottaa mukaan.
 
VILLE66 sanoi:
^
Niin sitä meinasin että kattaa kaikki korjaustyöt, eikä normaalista kulumisesta johtuvat korjaukset. Tuo sanamuoto hieman hankalam

Ei sopimusehdoissa kyllä niin lue. Siellä lukee täysin yksiselitteisesti, että kattaa kaikki normaalista kulumisesta johtuvat korjaukset.

Missään ei lue että kaikki korjaukset katetaan.

Ajan siis sitä takaa, että onko yllättävä ja äkillinen vikaanutuminen normaalia kulumaa vai ei.

EDIT: Santanderin sivuilla sanotaan selvästi, että yllättävätkin viat kuuluvat soppariin:

Kun valitset All in One -rahoituksen palvelutasoksi Helpon tai Mukavan, määräaikaishuollot kuuluvat mukaan ja myös yllättävät viat korjataan koko sopimuksen ajan, riippumatta auton tehdastakuun pituudesta.
 
Volvo myyjät kyllä puhuvat että korvaa kaikki korjaukset lukuun ottamatta kolarikorjauksia.
 
Vempula sanoi:
Ei sopimusehdoissa kyllä niin lue. Siellä lukee täysin yksiselitteisesti, että kattaa kaikki normaalista kulumisesta johtuvat korjaukset.

Missään ei lue että kaikki korjaukset katetaan.

Ajan siis sitä takaa, että onko yllättävä ja äkillinen vikaanutuminen normaalia kulumaa vai ei.

EDIT: Santanderin sivuilla sanotaan selvästi, että yllättävätkin viat kuuluvat soppariin:

Kun valitset All in One -rahoituksen palvelutasoksi Helpon tai Mukavan, määräaikaishuollot kuuluvat mukaan ja myös yllättävät viat korjataan koko sopimuksen ajan, riippumatta auton tehdastakuun pituudesta.

No, ihan taatusti lukee ja niin selkeästi että mitään mahdollisuuksia virhe tulkinnoille ei jää.
 
No volvon sivuilla ja myyjien kauppaama Volvo-paketti on sama Santun rahoittama sopimus. Eli yks yhteen sama asia.
 
Just näin.
Itsellä kolmantena vuonna vaihdettiin vaan takaovien lukot, kompressori uudempaan versioon, molemmat ajovalot ja latausyksikkö. Epäilen että olis vähän yskittänyt alkaa vääntämään tuotevastuusta vaikkakin kaikki olisi siihen todennäköisesti mennyt.
 
Järkevyydestä: jos sillä ajatellaan tarkasti vain rahallista kannattavuutta, ei varmaankaan ole "järkevää". Omaa aikaansa käyttämällä huoltojen kilpailuttamiseen, kulutusosien hankintaan, rengasruljanssiin yms. eittämättä säästää rahaa.

Mikäli järkevyyteen otetaan mukaan vaivan vähyyden arvostus (erittäin subjektiivista), voi Volvo Paketti olla "järkevä". Minulle se tällä hetkellä sitä on juuri tämän oman ajan ja vaivan vähentämisen, käytännössä nollaamisen, vuoksi.

Jos vielä spekuloin raha-asioilla, tekemällä "ite" voisin varmaankin ajaa marginaalisesti suuremmalla ts. kalliimmalla autolla. Mutta kun ei ole tarvetta. :)
 
Omaa aikaansa käyttämällä huoltojen kilpailuttamiseen, kulutusosien hankintaan, rengasruljanssiin yms. eittämättä säästää rahaa.
Ei mene kulutusosia noin uusissa vehkeissä. Huoltoja ei tarvi kilpailuttaa ainakaan täällä. Rengashommat on ainut.