https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

BMW 2-sarja Active Tourer (U06) 2022-

Liittynyt
11.5.2017
Avaan aivan uuden keskustelun tälle julkaisulle. Täysin uudistettu Active Tourer eli juuri se malli, jonka ostajat ovat perinteisesti olleet bemarille kaikista eniten aivan uusia asiakkaita.

Julkaisu on myös siitä mielenkiintoinen, että samalle alustalle tulee ensi vuonna täyssähkö X1, X2 sekä myöhemmin Mini. En ylläty jos kabiini muistuttaa suurelta osin tulevia malleja tai no ainakin X1+X2 sisustaa.

https://www.bmwblog.com/2021/10/05/2022-bmw-2-series-active-tourer/

2022_bmw_2_Series_active_tourer_230e_xDrive_07.jpg

2022_bmw_2_Series_active_tourer_interior_01.jpg


2022_bmw_2_Series_active_tourer_interior_02.jpg



2022_bmw_2_Series_active_tourer_highlights_00.jpg


2022_bmw_2_Series_active_tourer_highlights_01.jpg


2022_bmw_2_Series_active_tourer_highlights_02.jpg
 
Huomiona muuten Plug in hybridin statsit "first ever BMW 5th gen edrive tech":

230e xdrive
Sähkömoottori: 176 hp
bensakone 150 hp
yhteensä 326 hp

225e xdrive
sähkömoottori 109 hp
bensakone 134 hp
yhteensä 245 hp

Molemmissa 16.3 kWh akku (n. 80 km range)
 
Esittelyfilmiä ulkona jo.

Yllättävästi HUD on edelleen erillisellä levyllä, ei ole vieläkään tässä mallissa hud tuulilasissa. Tarkoittaa tietysti, että i4/iX tutut uuden idriven augmented reality -toiminnallisuudet varmasti sitten puuttuu tämän mallin hudista.

https://youtu.be/8ZqcAQQ1rZY?t=721
 
Ensifiilikset on kyllä tän mallin osalta vähän omituiset. Olen aidosti yllättynyt että tämä sai uuden sukupolven. Olisi voinut kuvitella että X1 palvelee täysin samat ostajat kuin tämä pieni tila-auto. Tarvitaanko 1-sarjan ja X1:n väliin vielä välimallin tila-auto? Onko siinä oikeasti järkeä? Näköjään ..

Automaattori sanoi:
Hyvältä kuulostaa voimalinjan tehoparannukset 👍🏼

336 hevosta tuollaiseen "koppiin" nelivetona on kyllä varsin yllättävä ratkaisu. Ja tosiaan tuo 176 ponia sähkömoottorista kuulostaa siltä että ajamisen iloa voi löytää myös sähköllä. Saa jo työntöä mutkasta ulos.

Saas nähdä paljonko sähkökaakkeja löytyy kohta 7-sarjan plugarista.

 
Toivottavasti ovat siirtäneet/kaventaneet A-pilarin. Aiheutti ainakin itselle F43/F45 kopassa kohtuullisen ison katveen näkökenttään ja pari kertaa oli mälli lähellä, kun ei meinannut havaita oikealta tulevia kanssa-autoilijoita. Vasemmalle haitta ei ollut niin iso, mutta vähän joutui kurkottelemaan sinne päinkin kurkistellessa.
 
Kyllähän tuo kertaheitolla tekee väistyvästä mallista vanhanaikaisen. Nuo majavan hampaat on kyllä aika isot, mutta eiköhän nekin luonnossa ole kohtuullisen näköiset.

Parannusta kyllä jokaisella osa-alueella nykyiseen verrattuna!
 
lnaukkar sanoi:
Ensifiilikset on kyllä tän mallin osalta vähän omituiset. Olen aidosti yllättynyt että tämä sai uuden sukupolven. Olisi voinut kuvitella että X1 palvelee täysin samat ostajat kuin tämä pieni tila-auto. Tarvitaanko 1-sarjan ja X1:n väliin vielä välimallin tila-auto? Onko siinä oikeasti järkeä? Näköjään ..

Kai tuota tehdään yhtä kauan kun Mersu tekee B-sarjaa..
 
hessut sanoi:
Kai tuota tehdään yhtä kauan kun Mersu tekee B-sarjaa..

Varmaan joo.

Eikä toi nyt mitään nappikauppaa ole, jos tuolla aiemmin linkkaamallani videolla muistakseni mainittiin, että edellinen sukupolvi myi yhteensä 400 000 kappaletta ja isompi 7-paikkainen Gran Tourer vielä 200 000. Nyt uuteen sukupolveen sitten toi Gran Tourer tippui mallistosta. Aika verran näitä myydään, enemmän kuin uskalsin arvella.

Suomessa näitä edellisen sukupolven Active Tourereita näkee liikenteessä tosi paljon, varmaan myös koska 225xe malli oli bemarin ensimmäisiä plugareita. Mutta kai siinä sitten muutakin viehätystä mallille löytyy. Ja X1 taitaa olla vähän kalliimpi vaikka muuten sopii samanlaiseen käyttöön.
 
Active Tourerin plug-in hybridit löytyy vihdoin bemarin konfiguraattorista. Käsittääkseni valmistus alkaa nyt heinäkuussa ja tiskin alta näitä on myyty jo jonkin aikaa.

Sehän on siis 14.2 kWh nettokapasiteetilla aka n. 80 km kantamalla, takana sähkömoottori ja edessä polttomoottori

Suomen hinnat:
220xe 43k eur
230xe 46k eur

M sport + kaikki varusteet niin ton jälkimmäisen saa speksattua 61k eur.

 
Tuli tilattua tällainen tötterö seuraavaksi liisariksi. Saa nähdä koska saapuu. 230xe M-sport https://webfrontend.evecp.bmw.cloud/200f2bd  Ainoa hinnallinen lisävaruste taisi olla lämmitettävä ratti. Lisäksi merkit pois ja munuaiset mustana ilman lisähintaa. Kaipa tuolla jokusen vuoden ajaa. Pääseepähän johtoleikkejä harjoittelemaan. Onko bemarilla jokin sivusto, mistä voi seurata auton valmistusta?
 
lnaukkar sanoi:
Active Tourerin plug-in hybridit löytyy vihdoin bemarin konfiguraattorista. Käsittääkseni valmistus alkaa nyt heinäkuussa ja tiskin alta näitä on myyty jo jonkin aikaa.

Sehän on siis 14.2 kWh nettokapasiteetilla aka n. 80 km kantamalla, takana sähkömoottori ja edessä polttomoottori

Suomen hinnat:
220xe 43k eur
230xe 46k eur

M sport + kaikki varusteet niin ton jälkimmäisen saa speksattua 61k eur.
Hyvä, hetki siinä taas menikin että Suomihinnat saatiin aikaiseksi. Taitaa muuten olla 225xe tuo pienempi tehoinen malli. Tässä on ainakin Saksassa viety "Function on Demand" ajattelu taas askeleen pidemmälle, autoon voi tilata valmiuden mm. istuin- ja ratinlämmittimille ja sitten BMW Shopista käydä aktivoimassa kyseiset varusteet rahaa vastaan jälkikäteen.  :eek: Mikään kaunistus tämä uusikaan malli ei valitettavasti ole, mutta tämäntyyppisessä autossa varmasti käytännöllisyys on tärkeämpää.
 
Lähes viikko ajelua takana. Karvan yli 600km nyt ajettu pk-seudulla ja sen ympäristössä. 230xe M-Sport. Pikaiset arviot plussina ja miinuksina.

+ kulkee iloisesti, myös tyhjällä akulla. Vähintään tarpeeksi paukkua arkiajoihin.
+ ajettavuus arkiajoon oikein hyvä, sportiksi en kutsuisi vaikka kovaa tällä pystyy tarvittaessa tykittämään. Kuitenkin korkeahko ja painavahko auto. Perusajoon helppo ja vakaa menijä.
++ hiljaisuus kitkoilla, tämä oli todella positiivinen yllätys.
+ Plugari ominaisuudet, ripeä lataus ja suht pitkä toimintamatka sähköllä. Minulla menee täydellä akulla noin 75km, jollain ehkä pidemmälle.
+- sisusta ihan ok. Sporttipenkit minulle ok. Ristiseläntuen säätö puuttuu.  ??? Kosketusnäytöt näyttävät. Mutta onhan toi lähes kaiken vieminen näyttöjen taakse ergonomiaa alentava asia, jopa turvallisuus riski. Se pyöreä idrive (vai mikä lie) on parempi. Muuten tilat ok.
- oudot varustepuutokset, näistä voi syyttää ehkä itseään mutta ainakin tämän mallin kanssa kannattaa olla tarkkana. Peilit ei tummene automaattisesti, ei käänny sähköllä autoa vasten. Penkeissä ei ristiselän tuen säätöä. Katolle ei saa telineitä ilman kiskoja... no tämä lienee sitä premiumia.
-- ruma koppi.  ;D Toki ilman merkkejä vähän sleeper. Tuskin moni arvaa miten koppi bemmi liikahtaa 8)

Oikein hyvältä käyttöautolta vaikuttaa. Ajoon hommattu, katsotaan kulutuksia sun muita jahka saa ekat tonnit mittariin.
 

Liitteet

  • 20221116_095010.jpg
    20221116_095010.jpg
    55,5 KB · Katsottu: 156
  • 20221110_133755.jpg
    20221110_133755.jpg
    108,5 KB · Katsottu: 203
Kiitos raportista. Mielenkiinnolla seuraan tätä, varsinkin voimalinja kiinnostaa kun on noita lisätehoja ja rangea tullut lisää.
 
Onnea uudelle menopelille. Toivottavasti bmw on saanut myös laadun sille tasolle, jossa se voisi kuvitella olevansa. Minulla oli 3v 2016 225xe liisarina ja laskelmien mukaan auto kävi 8x korjaamolla sisältäen huollot. 3x matka katkesi tien poskeen.

Ajettavuus, tehot ja neliveto olivat tosi kivoja featureja, mutta tuo matkan keskeytyminen teki autosta anteeksiantamattoman huonon ja seuraava autoni ei ollut enää BMW. Mene luotto sekä merkkiin, että huoltokiskojen osaamiseen.

Tosiaan toivotaan että uudemmat on parempia.
 
Flinkki sanoi:
Lähes viikko ajelua takana. Karvan yli 600km nyt ajettu pk-seudulla ja sen ympäristössä. 230xe M-Sport. Pikaiset arviot plussina ja miinuksina.

+ kulkee iloisesti, myös tyhjällä akulla. Vähintään tarpeeksi paukkua arkiajoihin.
+ ajettavuus arkiajoon oikein hyvä, sportiksi en kutsuisi vaikka kovaa tällä pystyy tarvittaessa tykittämään. Kuitenkin korkeahko ja painavahko auto. Perusajoon helppo ja vakaa menijä.
++ hiljaisuus kitkoilla, tämä oli todella positiivinen yllätys.
+ Plugari ominaisuudet, ripeä lataus ja suht pitkä toimintamatka sähköllä. Minulla menee täydellä akulla noin 75km, jollain ehkä pidemmälle.
+- sisusta ihan ok. Sporttipenkit minulle ok. Ristiseläntuen säätö puuttuu.  ??? Kosketusnäytöt näyttävät. Mutta onhan toi lähes kaiken vieminen näyttöjen taakse ergonomiaa alentava asia, jopa turvallisuus riski. Se pyöreä idrive (vai mikä lie) on parempi. Muuten tilat ok.
- oudot varustepuutokset, näistä voi syyttää ehkä itseään mutta ainakin tämän mallin kanssa kannattaa olla tarkkana. Peilit ei tummene automaattisesti, ei käänny sähköllä autoa vasten. Penkeissä ei ristiselän tuen säätöä. Katolle ei saa telineitä ilman kiskoja... no tämä lienee sitä premiumia.
-- ruma koppi.  ;D Toki ilman merkkejä vähän sleeper. Tuskin moni arvaa miten koppi bemmi liikahtaa 8)

Oikein hyvältä käyttöautolta vaikuttaa. Ajoon hommattu, katsotaan kulutuksia sun muita jahka saa ekat tonnit mittariin.
Onnittelut! :) Joo toi kattokiskojen puute on kyllä ihme juttu ja menee varmaan monelta, joka ei ole tuota huomannut ostovimmassaan yllätys. Meille tulee koukkuun suksiteline juurikin tuosta syystä. ;D Omaan luxuryyn tuli ristiseläntuki ja hieronta, saa nähdä minkälainen on ja peilipaketin mukana pitäisi tummua ja kääntyä. Lupaa hyvä toi mainitsemasi range. Lauantaina auton nouto, kun renkaita sai odottaa.
 
S-class sanoi:
Onnea uudelle menopelille. Toivottavasti bmw on saanut myös laadun sille tasolle, jossa se voisi kuvitella olevansa. Minulla oli 3v 2016 225xe liisarina ja laskelmien mukaan auto kävi 8x korjaamolla sisältäen huollot. 3x matka katkesi tien poskeen.

Ajettavuus, tehot ja neliveto olivat tosi kivoja featureja, mutta tuo matkan keskeytyminen teki autosta anteeksiantamattoman huonon ja seuraava autoni ei ollut enää BMW. Mene luotto sekä merkkiin, että huoltokiskojen osaamiseen.

Tosiaan toivotaan että uudemmat on parempia.
Joo, en ottaisi bemua ilman bmw turvaa missään nimessä, tässä nykyisessä 225xe:ssä meni kansi koneesta, ihan samoin kuin ministäkin. Sun muuta pienempää ja vitosesta hajosi adaptive drive. Tähänkin uuteen 225xe:hen tulee 5v/200tkm bmw turva.
 
Pieni väliraportti. Nyt mittarissa noin 1600km, varsin rauhallisesti tullut nyt kilsoja parin viikon aikana. Taustaa sen verran että tämä on vapaalla autoedulla ja minulla ei ole kotilataus mahdollisuutta. Latailen aina julkisilla latausasemilla, kun sellainen on sopivasti saatavilla ja se löytyy minulle annetusta apista. On muuten törkeän hintaisia latauksia, jos tarjotut hinnat rullaa laskutukseen saakka (yleisin 0,62€/kwh). Jo tässä vaiheessa on kolme kertaa tullut toimimattomia latausasemia vastaan, toivottavasti osuus pienenee jatkossa.

Kulutus noussut, 5.3l/ 100km. Sähköä ladattu noin 181kwh Bemarin apin mukaan. Hybridiksi nopea lataus plussaa, kannattaa laittaa asiakaskäyntien ajaksi laturiin. Lämpötilan pyöriessa nollan tuntumassa tippuu sähkörange huomattavasti, vaikka yrittää aina alkuun +90km tarjota. Itse ajan paljon siten että säästän akkuun virtaa, vain näin saan esilämmityksen käyttööni. Lisäksi motari & ripeä maantieajo syö akkua siihen tahtiin että lienee parempi jättää virtaa kaupunkeihin. Luonnollisesti voimavarjoa myös kokeiltu näin alkuhuumassa. Katsotaan mihin kulutus nousee (tai pysyy) kun kilsoja siellä 5000 paremmalla puolella. Bensatankki saisi olla vähän isompi.

Plussat ja miinukset edelleen samat. Kosketusnäyttöön olen jo vähän tottunut ja penkit sopivat minulle. Arkiajoon mielestäni todella hyvä paketti. Autoa kokeilleet yllättyneet positiivisesti. Hangon keikalla tuli todettua että eipä viitsi muiden perässä ajella, mukavampaa heittää ohi ja jatkaa omaa tahtia. Todella hyvän ohituskiihtyvyyden on baijerin pojat tähän taikoneet.
 
Miten se kolmipyttyinen on toiminut?
Liekö minulle osoitettu.

Reilut 8000km rullattu mittariin ja meno maistunut hyvin. Kulutus noussut 6.3l/100km tasolle. Pidän omaan ajoprofiiliin (ei kotilatausta, lataus vain julkisilla kun aikatauluihin sopii) todella kohtuullisena, menohalut huomioiden. Lisäksi etukäteislämmittelyt vie sähköä jonkin verran.

Muutamia herjoja tullut välillä mittaristoon hetkellisesti, ei ole vaikuttanut ajoon. Jos tätä pohtiin niin ehdottomasti koeajolle. Pidän hyvänä käyttöautona, kunhan tilat riittävät. Isketään tarkempaa raporttia kun 10tkm rullattu mittariin.

Liitteenä Rukan paluumatkan kulutus. Sekä random otos kodin nurkilla normaalista parkkeerauksesta, kyllä tuossakin aura käy. 😅 Ei tule sitten tämä malli normi harjapesussa puhtaaksi, laiskoille pesijöille suosittelen jotain muuta väriä.
 

Liitteet

  • 20230109_214922.jpg
    20230109_214922.jpg
    110,3 KB · Katsottu: 166
  • 20221212_234945.jpg
    20221212_234945.jpg
    177,4 KB · Katsottu: 143
Juuri sinulle.

Kiitos kerronnasta.
Luen jatkostakin.

Pohdintaa on.
 
Bmw 230xe M-sport.
Auto ajoon 10.11.2023. Renkaina Continentalin kitkat (205/60 17)
8.2.2022 mittarissa 10 052,5km omia ajoja. Jokunen kilsa oli pohjilla ennen luovutusta.
Tekee noin ajoa 111,7km/ päivä. Ei kotilatausta, mahdollisuuksien mukaan ladattu asiointilatureilla & työpaikalla. Keskikulutus ollu auton mukaan 6,3l/100km bensaa ja sähköä 5,1kWh/100km. Auto toimii kulkumulkun kulkepelinä, liikkuminen pääasiassa pk-seutu-Hanko välillä. Tähän kymppitonnin väliin osui tasan yksi pidempi Rukan reissu.

Sisätilat:
Kuskilla on kaikki hyvin, M-sport penkki on itselleni hyvä, oikeastaan loistava. Laatutaso omien mittareiden mukaan korkea. Kosketusnäytön takana lähes kaikki säädöt. Olen siihen tottunut ja näyttö toimii hyvin. Silti pitäisin nappuloista enemmän. Vaikka auto näyttää tila-autolta on auto etupenkkien takana ahtaahko. Jokainen voinee tilat arvioida vaikka merkkiliikkeessä. Kolmessa osassa kaatuva takaselkänoja on hyvä asia, samoin latausjohdot mahtuu mukavasti välipohjan alle lokeroon. Neljän aikuisen voimin heitettiin keikka Rukalla, ilman boksia, ahdasta oli mutta selvittiin. Muistakaa tilatessa hommata kattokaiteet niin saa Bemarin telineet katolle. Vielä ei Thulelta saanut sovitteita tähän. Yksi ärsyttävä piirre on ikkunoiden huurtuminen, varsinkin kostealla kelillä ikkunat huurtuvat välillä turhan helposti. Ilmastoinnin toimintaa ei oikein voi ohjata esimerkiksi jaloille + tuulilasille vaan mennään jollain "dynaaminen tai tasapainoinen" sekä "heikko-kohtalainen-voimakas" säädöillä (tai sitten en osaa). Täysi puhallus ikkunoille nappulaa kehiin niin näkee.

Voimalinja:
150hv bensa eteen + 176hv sähkö taakse. Toimii hyvin ja taloudellisesti. Auto tavallaan kannustaa lataamaan kun tuntuu toimivan hyvin. Ruma ääni bensamoottorista mutta sellaisia kolmisylinteriset on. Liikkuu arkiajoihin vähintään riittävästi, ohitukset helppoja, liittymistä kerkeää helposti mihin väliin vain jne. Kulutus mielestäni hyvin kohtuullista. Joskus oikein yrittämällä voi auton saada nykyäisemään, mutta tämä onnistuu kaikilla automaattiautoilla. Kaikkiaan todella miellyttävä voimalinja. Range sähköllä ihan ok tasolla. Hattuvakiolla pakkasella 50% ilmoitetusta ja näin 0-keleillä ehkä 75%. Missä ja miten ajaa on merkittävin seikka tässä kohdin. Bensa + sähkö range on mielestäni ihan hyvä.

Ajettavuus:
Tämä yllättänyt positiivisesti. Auto on varsin painava (omapaino +1900kg) mikä auttaa maantiellä ja huonolla kelillä ajamisessa. Samoin "avustava" neliveto vakauttaa. Toisaalta auto on kompaktin kokoinen, joten kaupunki ajo on mielestäni helppoa ja ketterää. Pk-seudun rospuutto kelissä kuoppien yli rymistellessä huomaa alustan tietyn jäykkyydeen, mukavempiakin autoja on. Toisaalta maantiellä alusta toimii hienosti, johtuisiko jäykkyys siitä että korkean painon takia on alustaa pitänyt jäykistää vähän turhan paljon. Pitkän matkan taittaminen on tällä oikein mukavaa, menee suoraan, ajoasento loistava ja melutasokin maltillinen. Neliveto hyvinkin hyödyllinen myös etelässä, täällä kun tulee lunta niin sitten rämmitään siinä hetken aikaa ihan tosissaan. Mutkaisella pätkällä autolla voi ajaa pirun kovaa halutessaan, liikahtaa sporttisesti, massa vaan vie fiilistä ja vauhtia alkaa leikkiessä olla kadulle hiukan liikaa. Oikein pöperö kelillä kannattaa ajaa ilman luistonestoa niin saa kaasulla käännettyä paremmin, muutoin luistonesto leikkaa luisut pois.

Yksi tottumista vaativa piirre tässä hybridissä on. Jonossa ajettaessa ja hiljentäessä esimerkiksi liikenneympyrään Bemari hiljentää itsekseen edessä olevan takana akkua ladaten. Tässä ei ole siis adaptiivista cruisea mutta tekee sen näin myös perusmallissa. Alkuun oli hiukan outoa mutta tottumisen jälkeen oikein kätevää ja helppoa. Koeajolla saattaa aiheuttaa ihmetystä. Jarrutuntuma on hiukan tunnoton, mutta näin ollut kaikissa hybrideissä ja sähköautoissa mitä olen ajanut.

Viat:
- Kerran herjasi jotain adaptiivisista valoista (tässä ei ole)
- Etupäästä kuuluu toisinaan jotain kolinaa, pitänee varata huoltoa kun kerkeän. Voi olla että rakennustyömaa kodin vieressä on osasyyllinen, aivan järkyttävää perunapeltoa ollut viimeiset kuusi kuukautta.

Muuta:
- Auto ei tule Shellin harjapesussa täysin puhtaaksi. Lisäksi ovenvälit kerää massiivisesti kuraa
- Sivupeilit kuraantuvat nopeasti täysin ja hetken päästä niistä ei näe mitään, pitää säännöllisesti pestä omatoimisesti
- Ei valopesimiä -> ei näkyvyyttä näin kurakeleillä. Valot muuten ihan ok.
- Ei lämmitettävää tuulilasi -> pyyhkijät tahtoo toisinaan jäätyä (vanha Ford kuski ei moiseen ole tottunut)
- Lämmitettävä ratti on huippu juttu :cool:
- Erikseen kierrettävä bensakorkki tuntuu Fordin jälkeen typerältä.

Kaikenkaikkiaan omaan käyttöön todella hyvä käyttöpeli. Tuli tilattua kokeilematta ja nyt osui maaliin. Mikäli ego kestää kakkoskategoriaan kuulumisen niin tämä on oikeasti hyvä käyttöauto. Tilaa tarvitsevalle saman voimalinjan saa X1:seen ja tyylitietoiset odottavat Miniä.