https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Täyssähköautojen auton näyttämän kulutuksen seurantaa

Hesusnis

Yhdistyksen jäsen
Liittynyt
11.3.2018
Laitetaas uusi aihe pystyyn, kun täyssähköautojakin foorumilla jo on ihan mukavasti.

Tässä kulutuksen vertailussa ei ole paljon järkeä rahallisesti, kun toistaiseksi on aika halpaa ajella kotilatauksilla, toki mitä pienempi kulutus, niin rangeen ja matkan etenemiseen vaikuttaa jo mukavasti.

Tässä tänään paluumatka Tampereelta kotiin kaakkoon. Laskeskelin hinnaksi vähän alle 3€ tuon matkan hinnaksi, toki marraskuussa tulee hintaan 32snt lisää, kun sähkösopimus vaihtuu. Tällä hetkellä 3.99€ kWh + siirto.

Kulutus on kyllä erittäin maltillinen tällä Kiinan karjalakki Teslalla.  :)

 

Liitteet

  • 2D9B1F6E-CC2B-4BE6-B834-E8DB49EEC21B.jpeg
    2D9B1F6E-CC2B-4BE6-B834-E8DB49EEC21B.jpeg
    61,8 KB · Katsottu: 352
Paljonko nää autojen ilmoittamat kulutuslukemat valehtelee, todelliseen ladattuun energiaan nähden. Fossiilikrematoriot kun on yleensä 0.2l-1l optimistisia, miten sähkärit, varmasti niissäkin noin päin lukemat.
 
Turku-Uusikaupunki-Turku, rajoitusten mukaan 30 -100 km/h
 

Liitteet

  • Tku-Uki_55.png
    Tku-Uki_55.png
    142,7 KB · Katsottu: 332
Fiyoko sanoi:
Paljonko nää autojen ilmoittamat kulutuslukemat valehtelee, todelliseen ladattuun energiaan nähden. Fossiilikrematoriot kun on yleensä 0.2l-1l optimistisia, miten sähkärit, varmasti niissäkin noin päin lukemat.

Varmasti joku prosentuaalinen ero on, mutta ehkä järkevin vertailla auton näyttämiä, ne on kuitenkin sähkäreissä luultavasti tarkempia kuin polttiksissa ja euroissa ero on aika pieni.
 
Fiyoko sanoi:
Paljonko nää autojen ilmoittamat kulutuslukemat valehtelee, todelliseen ladattuun energiaan nähden. Fossiilikrematoriot kun on yleensä 0.2l-1l optimistisia, miten sähkärit, varmasti niissäkin noin päin lukemat.

Kyllä kai kulutuslukemat ovat aika tarkkoja, mutta niihin ei sisälly latauksen aikana hukkaan mennyt energia. Eli latauksessa tulee aina pikkuisen häviötä ja latausvirtaa saatetaan käyttää myös esimerkiksi akun lämmittämiseen, mutta sähkölaskussa ja kWh-hinnoitetuilla latureilla maksetaan niistäkin. Nämä eivät tietenkään riipu ajamisesta, vaan latauksen olosuhteista, joten eivät kulutusmittauksissa näy kuin korkeintaan lämmityspuoli, jos latausaika sisältyy mittaukseen. Yleensä kai kulutusta seurataan lähinnä siltä kannalta, että mikä on auton käytännön range, jolloin noilla ei ole merkitystä, koska täysi akku on täysi akku riippumatta siitä kuinka paljon energiaa sen latauksen aikana on mennyt hukkaan. Mutta jos tarkkaan laskee sähköautoilun kustannuksia, lataushäviöt pitäisi ottaa erikseen huomioon.
 
Hesusnis sanoi:
Varmasti joku prosentuaalinen ero on, mutta ehkä järkevin vertailla auton näyttämiä, ne on kuitenkin sähkäreissä luultavasti tarkempia kuin polttiksissa ja euroissa ero on aika pieni.

Ladattu energia on kuitenkin ainoa jonka voi luotettavasti mitata.
 
Fiyoko sanoi:
Paljonko nää autojen ilmoittamat kulutuslukemat valehtelee, todelliseen ladattuun energiaan nähden.

Vaikkei Optima täyssähkö olekaan niin n. 15 % saa lisätä lukemiin, lataushäviö on nykyajan ”mittarivirhe”.
 
Voisko joku mode lisätä otsikkoon (auton näyttämä), ennenkuin tämä karkaa taas väittelyksi. Jokainen mielessään lisätköön päälle haluamansa määrän prosentteja lataushäviön, vampire drainin, ym. toimintojen kattamiseksi. Tarkoitus ei ole kilpailla, kuka pääsee vähemmällä, vaan lähinnä saada käsitystä erimallisten autojen sähkönkulutuksesta todellisessa liikenteessä. Uskon että siitä on apua myös monelle polttomoottorikuskille, jotka harkitsevat sähkäriä tulevaisuudessa.
 
ihaa sanoi:
Vaikkei Optima täyssähkö olekaan niin n. 15 % saa lisätä lukemiin, lataushäviö on nykyajan ”mittarivirhe”.

Häviöt ovat suhteellisesti suurempia pienemmillä lataustehoilla. Toisaalta ne halvimmat lataukset kotona ovat yleensä matalilla tehoilla, joten kyllä jotain kerrointa kannattaa käyttää jos kotisähköllä ladatuille kilometreille auton kulutusmittarilla laskee hintaa.
 
Hesusnis sanoi:
Laitetaas uusi aihe pystyyn, kun täyssähköautojakin foorumilla jo on ihan mukavasti.

Tässä tänään paluumatka Tampereelta kotiin kaakkoon. Laskeskelin hinnaksi vähän alle 3€ tuon matkan hinnaksi, toki marraskuussa tulee hintaan 32snt lisää, kun sähkösopimus vaihtuu. Tällä hetkellä 3.99€ kWh + siirto.

Mielenkiintoinen aihe ja varmasti riittää kirjoitettavaa.

Mutta kotilatauksen hinnasta puhuttaessa aika vähän iloa sähköenergian hinnoista puhumisella, jos jätetään siirron hinta pois. Monessa tapauksessa siirto maksaa enemmän kuin sähköenergia.

Siirtoa ei voi kilpailuttaa, mutta sen hinta vaihtelee suuresti eri puolilla maata.
 
Urlaub sanoi:
Mielenkiintoinen aihe ja varmasti riittää kirjoitettavaa.

Mutta kotilatauksen hinnasta puhuttaessa aika vähän iloa sähköenergian hinnoista puhumisella, jos jätetään siirron hinta pois. Monessa tapauksessa siirto maksaa enemmän kuin sähköenergia.

Siirtoa ei voi kilpailuttaa, mutta sen hinta vaihtelee suuresti eri puolilla maata.

Tämä on totta. Toivon kuitenkin, että tähän ketjuun tulisi edes noita kulutuslukemia, niin saataisiin tosielämän dataa. Tottakai suuresti vaikuttaa keli, ajonopeudet, kabiinin lämpötila yms.

Sähkön hintahan on kovassa nousussa, itselläni kävi tuuri, kun sain sopparin vielä edukkaasti.
 
kljs sanoi:
Häviöt ovat suhteellisesti suurempia pienemmillä lataustehoilla.

Tuo on totta, 8A kun olen kokeillut niin lataushäviö ollut 20 - 25 % luokkaa, mutta 16A:lla ladattaessa lataushäviö jäänyt alle 10 %:n, siitä otin tuon keskiarvon 15 %.

Kun kotonahan sitä yleensä autoja eniten lataillaan.
 
Ja jos olen ymmärtänyt oikein niin kaikki autot ei näytä ajotietokoneessa kokonaiskulutusta lämmityksineen vaan pelkästään auton liikuttamiseen kuluneen energian. Eli paikallaan ollessa ajotietokoneen näytössä kwh/100km ei muuttuisi vaikka auto olisi virrat päällä? Outoa jos auto ei kokonaiskulutusta näyttäisi???
Laittakaahan kommentteja pitääkö tuo paikkaansa...
 
CarMan sanoi:
Ja jos olen ymmärtänyt oikein niin kaikki autot ei näytä ajotietokoneessa kokonaiskulutusta lämmityksineen vaan pelkästään auton liikuttamiseen kuluneen energian. Eli paikallaan ollessa ajotietokoneen näytössä kwh/100km ei muuttuisi vaikka auto olisi virrat päällä? Outoa jos auto ei kokonaiskulutusta näyttäisi???
Laittakaahan kommentteja pitääkö tuo paikkaansa...

Ainakin mitä Tesla Björnin videoita olen katsellut, niin kyllä ainakin kabiinin lämmitys ajon aikana on auton näyttämässä kulutuksessa mukana. Teslassa myös se, jos auto lämmittää akkuja ajon aikana.
 
CarMan sanoi:
Ja jos olen ymmärtänyt oikein niin kaikki autot ei näytä ajotietokoneessa kokonaiskulutusta lämmityksineen vaan pelkästään auton liikuttamiseen kuluneen energian. Eli paikallaan ollessa ajotietokoneen näytössä kwh/100km ei muuttuisi vaikka auto olisi virrat päällä? Outoa jos auto ei kokonaiskulutusta näyttäisi???
Laittakaahan kommentteja pitääkö tuo paikkaansa...

Varmaan tuostakin on monenlaista mallia. Oma Renault Zoe ZE50 näyttää mittarissa hetkellisen kulutuksen (tai regenroinnin) kilowatteina, mutta siinä ei lämmitys tai muut ole mukana, vaan paikallaan ollessa mittari näyttää nollaa vaikka ilppi puhaltaisi mitä. Sen sijaan jos on valinnut keskikulutksen näkymään mittaristossa, siinä on lämmityskin laskettu mukaan. Näytölle saatavassa erillisessä kulutusraportissa ilmalämpöpumpun kulutus on jopa erikseen mainittu. Tuo on tietenkin helppo testata katsomalla mitä keskikulutuslukemalle käy, jos on hetken aikaa paikallaan lämmitys tai ilmastointi päällä.
 
Keskinopeus olisi hyvä olla, muuten nuo vertailut ovat aika hyödyttömiä…
 
Hesusnis sanoi:
Sähkön hintahan on kovassa nousussa, itselläni kävi tuuri, kun sain sopparin vielä edukkaasti.

Onneksi sähkö on edelleen niin halpaa, että prosenteissa kova nousu ei juuri autoilun kuluissa tunnu.

Sitäpaitsi hintapiikin ennustetaan taittuvan nopeasti.
 
Liitteessä myVolkswagenista ottamani kulutustiedot e-Upille. Hyvään VW-tapaan samaan kuvaan ei saa matkoja tai nopeuksia. Sisältää käsittääkseni sekä regeneroinnin tuoton, että lämmituksen kulutuksen.

Edit: kuva vaihdettu, koska screenshottia ei tullut päälle avautuneestaikkunasta, vaan sen taustasta.
 

Liitteet

  • Screenshot 2021-09-27 at 07-09-00 myVolkswagen Volkswagen Suomi.png
    Screenshot 2021-09-27 at 07-09-00 myVolkswagen Volkswagen Suomi.png
    18,8 KB · Katsottu: 208
alkumetrit ID.3:llä elo-syyskuussa (long-term sivu infotainmentissä)
1858 km, 14.7 kWh/100km, 37 km/h, aika 49h16m.

 
K@lle sanoi:
Keskinopeus olisi hyvä olla, muuten nuo vertailut ovat aika hyödyttömiä…

Vertailut on yhtä hyödyllisiä kuin polttomoottoriauton ajotietokoneen lukemien vertailu. Tänne laitetaan vain poikkeukselliset ennätyslukemat kun on ajettu kovassa myötätuulessa rekan perässä
 
Ehkä nämä kertovat enemmän. Tässä stadiumiumin yleisimmät autot. Suluissa autojen kappalemäärät joista tuo lukema siis laskettu.

Hyundai IONIQ (160) 14,1 kWh/100km

Nissan Leaf (117) 15,6 kWh/100km

Hyundai Kona (145) 16,0 kWh/100km

Kia Niro (81)    16,8 kWh/100km

Skoda Enyaq (29) 18,4 kWh/100km

Volkswagen ID.3 (75) 18,7 kWh/100km

Tesla Motors Model 3 (246) 18,8 kWh/100km

Volkswagen ID.4 (13) 20,0 kWh/100km

https://www.spritmonitor.de/en/evaluation/most_economic_electric_vehicles.html


Noiden alle jos pääsette pitkällä aikavälillä Suomessa niin voi katsoa peiliin ja olla tyytyväinen. 😚
 
ihaa sanoi:
Kia Niro (81)    16,8 kWh/100km

Noiden alle jos pääsette pitkällä aikavälillä Suomessa niin voi katsoa peiliin ja olla tyytyväinen. 😚

No ei mitenkään.  ;D

Pitkäaikainen seuranta pyörähtää ympäri kymppitonnissa, mutta sen mitä katsoin sitä jossain 9500km kohdalla niin keskikulutus oli 17,8 kWh/100 km. Ja tämä siis huhtikuulta elokuuhun, eli lämpöisenä ajanjaksona. Talvi kun tulee niin lukemat eivät ainakaan pienene.

Ei silti, olen kyllä ihan tyytyväinen autoon tuosta huolimatta.
 
ihaa sanoi:
Ehkä nämä kertovat enemmän. Tässä stadiumiumin yleisimmät autot. Suluissa autojen kappalemäärät joista tuo lukema siis laskettu.

Nissan Leaf (117) 15,6 kWh/100km

Hyundai Kona (145) 16,0 kWh/100km

Noiden alle jos pääsette pitkällä aikavälillä Suomessa niin voi katsoa peiliin ja olla tyytyväinen. 😚

Hyvin lähelle tuon omat sähkikseni kuluttavat kun en ole kulutusmittarieta nollannut koskaan. Lefassa 61 tkm ja Konassa 24 tkm mittarissa.

Varmasti iso osansa sillä, että matka-ajosta suurin osa tapahtuu muualla kuin moottoritiellä. Aika paljon ajan Tampere-Lahti väliä ja siinä ei keskinopeus juuri yli 80 km/h nouse. Paljon liikennettä ja vähän järkeviä ohituspaikkoja, ja vaikka sitten ohittaisikin niin seuraava rekan perälauta näkyy jo horisontissa.

Kulutus näyttäisi varmaan isommalta jos ajaisi paljon moottoritietä ja käyttäisi korkeampi nopeuksia.

Lataushäviöitä en ole mittaillut kun ei ole sellaisia vehkeitä, eikä oikein jaksa innostua muutoinkaan niin pienistä summista.

Mahdollinen latauslaitteen kWh-mittarikaan kun ei mittaa kaikkea, koska häviötä tapahtuu myös pääsulakkeiden ja latauspisteen välillä.
 
ihaa sanoi:
Noiden alle jos pääsette pitkällä aikavälillä Suomessa niin voi katsoa peiliin ja olla tyytyväinen. 😚

Kun pääsisi edes noihin.... +10-20% olla rajoilla.
 
Urlaub sanoi:
Mutta kotilatauksen hinnasta puhuttaessa aika vähän iloa sähköenergian hinnoista puhumisella, jos jätetään siirron hinta pois. Monessa tapauksessa siirto maksaa enemmän kuin sähköenergia.
Sähköverokin (n. 2,8 snt/kWh) näistä tuppaa porukalta joskus unohtumaan ja siirron hinnaksi kerrotaan vain se laskulla näkyvä siirto-rivi.