https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Yleistä keskustelua Daciasta

Kettu

Yhdistyksen jäsen
Liittynyt
23.12.2013
Tästä laatumerkistä ei kukaan ole vielä kirjoittanut yhtään mitään.
Siksipä ajattelin kysäistä, että onko kellään yhtään mitään kokemusta kyseisestä merkistä?
Halpa se on, mutta missä se näkyy? Näkyykö missään? Onko kaikki pinnan alla ihan sutta?
Onko kukaan käynyt edes istumassa moisessa, tai käynyt koeajolla?
 
No kuten jo avauksestasi näkee, kannattaa ne keskustelut käydä jossain muualla!
 
Ei ole omaa kokemusta, mutta kaverilla on pikku pickup - onko Logan, Lodgy vai mikä. Ihan tyytyväinen on ollut.

Itsekin kävin juuri päivitettyä Dusteria istumassa- ei herättänyt halua edes koeajolle vaikka myyjä yritti houkutella.
Varmasti hintaisekseen hyvä ostos, mutta ei mulle....ainakaan vielä....
Luulen että elää vielä kypsymisvaihetta aivan kuin korealaiset autot tullessaan.
Mulla ei ainakaan ole mitään syytä epäillä vikaherkemmäksi kuin muut merkit- se että turhat varusteet puuttuu saattaa päinvastoin tuoda varmuutta lisää.

Omat kokemukset "emo"rellusta kyllä puoltaisi tutustumista tarkemminkin.
 
On kokemusta, muttei ihan tuoretta. Kävin aikanaan ajamassa Logan MCV:n.

Hinnat ovat halpoja totta tosiaan, ja sillä houkutellaan ostajia ihan tosissaan. Jos tahtoo vain paikasta A paikkaan B kulkemiseen sopivan välineen, saa tilaa ja ominaisuuksia suhteessa kohtuurahalla. Tähän ei liene hirveänä lisättävää...

Jos alkaa vaatimaan mukavuusominaisuuksia, tahtoo "laatua" tai "laatuvaikutelmaa", niin sitten on väärä merkki mitä katselee. Tämän tietää myös myyjät, ja minulle heppu kauppasi tuota Logania sillä menttaliteetilla, että pitää katsoa mitä sillä rahalla SAA, eikä sitä mitä EI SAA tai mitä puuttuu. Tuo on varsin totta. Uusi auto reilusti alta 20ke, jopa reippaalla 10ke on aika kova sana.

Tuolloin 2010 kun kävin auton tyyppäämässä alla oli 2001 vuosimallinen, mutta vuonna 2000 kokoon kyhätty Golf, eli juuri 10v synttäreiden partaalla oleva pirssi. Hyppäys pränikkään autoon heitti kuitenkin fiilikset 20v taaksepäin ominaisuuksien osalta. Ei siis jatkoon minun kohdallani. Mallit on kuitenkin uudistuneet ja toivottavasti nykyaikaistuneet kovastikin.
 
Kettu sanoi:
Onko kaikki pinnan alla ihan sutta?

Konepellin alla hurisee ainakin sama dieseli kuin sigun autossakin.... Ja sillä menty kolmessa kuukaudessa ongelmitta ja taloudellisesti, 5 l/100km keskikulutus. Lämpiää dieseliksi yllättävän nopeasti ilman moottorin lämppäriäkin.
 
Duunikaveri vaihto Altea Xl economotiven, uuteen Dacia nelikko diisseliin pari viikkoa sitten. Matka-ajossa eka tankillinen oli mennyt 5,2L ihan hyvä lukema nelikolle. Katotaan nyt mihin se asettuu tässä Espoossa pyöriessä. Kai se tyytyväinen on ollut.
 
Kovasti on Dusteri kuumotellut, mutta en ole ainakaan vielä saanut aikaiseksi. Jokin siinä viehättää, työkalumainen ulkonäkö ja kunnon maavara nyt ainakin. Oikeastaan eniten jarruttaa karun oloinen ohjaamo, nelinopeuksinen ilmastoinnin puhallin, automaatin puute ja se, että avainkin on tuo vanhanmallinen taskuja puhkova puukko. Tiedän, että varsinkin tuo viimeisin on pieni juttu, mutta silti. Ja tosiaan tuo 1.2Tce on ollut kiikarissa. Tarttis varmaan mennä kokeilemaan.
 
Liekö pitää paikkansa, mutta tuttava kertoi , että nuo on hyvin tiukasti hinnoiteltu, eikä alennuksia tipu edes suorassa kaupassa ja vaihdokit arvostetaan melkoisen alas.
 
Ajelin Islannissa viikonlopun vuokra-Dusterilla ja tykkäsin.

Hintaansa nähden täysin kelvollinen peli ja voisin hyvin kuvitella hankkivani sellaisen. Paljon enemmän olisi pitänyt perustella, jos laittaisi 10 tonnia enemmän rahaa kiinni samalla tekniikalla varustettuun nelivetoiseen Qashaqaihin. Ainakin I-kopan Qashqain sukulaisuus konsernisisar Daciaan oli täysin selvä. Moottori ja voimalinjakin oli sama.
 
Tuossa lähettyvillä yksi krooninen autonavaihtaja vaihtoi vastikään 09 diesel Foresterin ´12 Dusteriin 4x4 dieseliin.

Hieman oli ilme teennäisen iloinen kun kävin kyselemässä ohimennen juoksulenkillä kysäsemässä. Myönsi Dusterin olleen kuitenkin pidemmän päälle hieman pettymys. Forester oli kuulemma hyvä matka-auto, jota Duster taas ei ole.
Toisaalta kuulemma Dusterin vaihteisto on välitetty paremmin ja soveltuu paremmin kärryn kanssa pyörimiseen. Kuulemma ihan lämmin auto viime talvena (? ).
Kulutus sekalaisessa ajossa pyörinyt seitsemän litran pinnassa.
 
Tosiaan jostakin olen lueskellut että noissa on ykkönen todella lyhyt. Itse olen juurikin kärryn kanssa vekslaillessa harmitellut vaggilaisten pitkiä ykkösiä ja pakkeja. Tai ainakin näissä "maastureissa" saisivat olla lyhyemmät.
 
antti sanoi:
harmitellut vaggilaisten pitkiä ykkösiä ja pakkeja. Tai ainakin näissä "maastureissa" saisivat olla lyhyemmät.

Anteeksi ot, mutta mielestäni ainakin Tiguanissa ykkönen on todella lyhyt.
 
Eikös todellisessa maasturissa sitten ole vielä alennusvaihde?
Mutta eivät taida näissä nykyisissä katumaastureissa juuri moista olla?
Scout, Allroad, Tiguan, Tuareg, mitä näitä on, onko niissä yhdessäkään alennusvaihdetta?

Aikanaan maastoautoille oli verovähennys, mutta se edellytti voiman ulosottoa.
Eipä taida sitäkään enää olla. Mahtaako vinssiä saada tilaamallakaan?
No toki on sitten todelliset maastoautot, kuten Landcruiser, mutta niistä saa sitten maksaa ihan eri summia.
Ja Dacia kun on, tuota, sanotaanko halvempaa sarjaa...
 
Eipä alennusvaihdetta ole näissä..

Ainakin Yetiin kaipaisin itse lyhyempää vaihdetta ja sama oli edellisen Ocu Scoutin kanssa.
 
Vaimon työkaverilla oli koeajossa Duster. Olivat jonkin lyhyen duunimatkan sillä ajaneet ja vaimo tyrmäsi täysin. Kolho, askeettinen, meluisa... mies sanoisi työkalumainen.

Omaa kokemusta ei ole, joten em. maininnalle annan piut paut. Omaa silmää Dusterin ulkonäkö miellyttää, maski hieman slaavilainen mutta linjat okei. Tekniikka lienee pomminvarmaa ja sen suhteen en pelkäisi mitään.

Itsellä ei ole tarvetta pienelle eikä suurelle nelivedolle ja muukaan mallisto ei kiehdo, niin eipä ole tarvettakaan mennä myyjien aikaa kuluttamaan. Tietty, jos joku viikonloppunäyttely sattuisi, voisihan tuon käydä ajamassa vain uteliaisuudesta.

Duunikäyttöön sen sijaan se pikkupaku Dokker Van voisi olla ihan soiva peli. Itse asiassa aika paljon noita näkeekin kiinteistöhuoltoyhtiöilä ja muussa vastaavassa ajossa.
 
@Kettu: VW Touaregissä on alennusvaihteet sekä keskitasauspyörästön lukko. Omassani oli tehdaslisävarusteena myös takatasauspyörästönlukko.
 
Dacian yhtenä isona ongelmana on valmis nettohinnoittelu ts. näitä myyvillä autokaupoilla ei ole mahdollisuutta hinnoitella vaihtoautoja mielenkiintoisesti.
 
Mike Holder sanoi:
@Kettu: VW Touaregissä on alennusvaihteet sekä keskitasauspyörästön lukko. Omassani oli tehdaslisävarusteena myös takatasauspyörästönlukko.
Anteeksi suistio.
Niin, Touareg taitaakin olla kalliimmasta päästä.
Onko peräti osin samaa tekniikkaa Cayennen kanssa?
Onko sitten Cayennessa alennusvaihteet?
Ei sillä että tarvitsisin. Uteliaisuuttani...
 
Käsittääkseni ainakin niissä vanhemmissa Cayenneissä joka jakoi Touaregin kanssa tekniikan (suureksi osaksi) oli myös alennusvaihteisto.
 
JiiJii71 sanoi:
Dacian yhtenä isona ongelmana on valmis nettohinnoittelu ts. näitä myyvillä autokaupoilla ei ole mahdollisuutta hinnoitella vaihtoautoja mielenkiintoisesti.

Hyvä niin. Jos ov-hinnassa on reilusti ilmaa, niin siitä ilmastakin maksetaan autoveroa..

Kauppiaat kyllä tuntevat välirahaveijon ja hänen puheenvuoronsa esson baarissa: "Kallishan tämä oli, mutku hyvittivät vanhasta niiiiiiin hyvin!"
 
JiiJii71 sanoi:
Dacian yhtenä isona ongelmana on valmis nettohinnoittelu ts. näitä myyvillä autokaupoilla ei ole mahdollisuutta hinnoitella vaihtoautoja mielenkiintoisesti.

Dacian ongelmana on myös se, että auton hinta on sinänsä alhainen, mutta varustelemalla se "normaalisti", hinta onkin jo (ainakin melkein) kilpailijoiden tasolla. Pari tarjousta olen käynyt pyytämässä ja 18123€ maksava etuveto Duster onkin varusteltuna reilut 23000 euroa.

Olen silti tuosta kovasti kiinnostunut ja koeajon perusteella kallistumassa nelivetodieselin puoleen. Tykkäsin kovasti, vaikka se joiltain osin onkin aika karu peli. Elokuussa kuulemma tulee nelivetoja maahan oikein isompi erä, odottelen tässä jos vaikka tulisi joku kampanja, talvipaketti kaupan päälle tms.
 
Jaa muistan aikanaan, kun isän veli kävi hakemassa uuden Kadetin kaupasta.
Oli talvikampaja. Se oli pullollinen lasinpesunestettä.
Taisi olla aikaa, jolloin edes talvirenkaat eivät olleet pakollisia.

Mutta taitaa 23t. silti olla halvimpia autoja, mitä täältä saa.
Uutena siis. Vai onko nuo kopperot, Äyrikset, Jarvikset ja muut Mikroaaltouunit halvempia?

 
No esim. Mitsun ASX on etuvetoisena "keskimmäisellä" varustetasolla 22300€ ja siihen saa Deltasta talvikamppeet (renkaat, lämppärin, kumimatot jne.) 7 eurolla.