https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Volvo XC90 (2022-)

Urlaub

Grand Legend
Liittynyt
6.1.2014
Volvo Personbilarin johtaja Håkan Samuelsson kertoo XC90 täysin uuden III-sukupolven tulevan johtaja ensi vuonna. Kyse on täysin sähköisestä mallista ja auton turvavarustuksen luvataan olevan ennennäkemätön.

Taatusti mielenkiintoinen auto ja jos hyppy on yhtä suuri kuin I ja II -mallien välillä. Autoverotuksemme voi tehdä III kopasta nykyistä halvemman  halpa se ei tule olemaan
 
Ensimmäisiä patenttikuvia oli päässyt julkisuuteen ja niistä renderöity miltä lopputulos voisi näyttää. Volvo lähtenyt tässä ehkä viisaastikin varovaisesti muuttamaan onnistunutta muotoilua. Alkaa olemaan Range Rover elkeet kun sukupolvet muistuttavat toisiaan. Perä olisi voinut olla erilainen, mutta joka tapauksessa tämä on varmasti hieno auto ja aiheuttaa kuumetta.
 
Onpa hieno vanhan Volvoilijan silmiin, pitää vaihtaa XC90T8 tälläisen, onko arviota, koska tilattavissa?
 
Jos uumoiltu että julkaisu Q4/2022 mutta aukaistaako tilauskirjat meillä miten pian julkaisun jälkeen niin siitä en ole kuullut mitään...

Hyvin paljon nykyisen xc90 muotoja mutta ei missään nimessä ole huono ole.
 
CarMan sanoi:
Jos uumoiltu että julkaisu Q4/2022 mutta aukaistaako tilauskirjat meillä miten pian julkaisun jälkeen niin siitä en ole kuullut mitään...

Hyvin paljon nykyisen xc90 muotoja mutta ei missään nimessä ole huono ole.

Itse olisin kaivannut siihen vähän virtaviivaisempaa ”lookia” ja jotain ”farmariautomaisempaa” .. eli Volvon V-tyyliä. Johtunee varmaan siitä, että vuodesta 1995 lähtien minulla on ollut vain Volvon farmareita. Toisaalta 2-3 viikon kuluttua tulee XC40 sähkäri, joten katsotaan miltä tämä korimalli tuntuu ja mitä on sitten tarjolla kun se 3-4 vuoden kuluttua menee vaihtoon 🙂
 
^eikö Volvolta sitten olekkaan tulossa matalampaa mallia ?
V90 sähkömalli olis kyllä hyvä tyyliin Polestar 3
toi on liian möhkö omaan makuun. onkohan jossain sisäkuvia jo ?


Ajovalo.net sivulta kopsattuna julkaisuajankohtia:

Volvo XC20 24

Volvo XC90 "Embla" IV/22

Volvo XC90c 22, coupe-maasturi

Volvo XC100 23

Polestar 3 III/22, crossover

Polestar 4 23, iso SUV

Polestar 5 23, Porsche Taycanin kilpailija

https://www.ajovalo.net/ensiesittelyt.htm
 
Ketjun nimeä pitäisi muuttaa, koska auton nimeksi tulee EX90 ja kyseessä on täyssähköauto. Virallinen julkistus on 9.11. Kyseessä on kuitenkin jo julkaistun Polestar 3:n sisarmalli, joten todennäköisesti kaikki speksit ovat vähän alle P3:n vastaavien arvojen. Eli esim. range, teho varmaan hipsun vaisumpia, ja hinta hieman matalampi. Onhan Polestar konsernin ykkösbrändi. P3 maksaa alkaen 92700€, joten EX90:n hinta alkanee 8:lla. Se ei kuulosta lainkaan pahalta, sillä vaikkapa juuri julkaistu Lexus RX, joka on sentään vain pistokehybridi, on samaa luokkaa. Polestar 3:n perusmallin teho on 360 kW, 0-100 km/h menee 5,0 sekunnissa ja akku on 111 kWh. EX90 voisi olla esim.  330 kW, 5,5 sek ja 105 kWh tai jotain vastaavaa. Kun asiaa enemmän miettii, eipä oikein löydy premium-luokan isoa SUVia/crossoveria, joka pärjäisi kilpailussa. BMW iX50 maksaa 110000€ sen lisäksi, että ei ole kovin nätti. Tähän tulee vieläpä LIDAR-teknologia. Polestar 3:ssa sitä ei pysty tilaamaan ennen kuin ensi kesänä, joten jos Volvon kanssa on samoin, tilauksen kanssa kannattaa odottaa siihen asti.
 
deore sanoi:
Ketjun nimeä pitäisi muuttaa, koska auton nimeksi tulee EX90 ja kyseessä on täyssähköauto. Virallinen julkistus on 9.11. Kyseessä on kuitenkin jo julkaistun Polestar 3:n sisarmalli, joten todennäköisesti kaikki speksit ovat vähän alle P3:n vastaavien arvojen. Eli esim. range, teho varmaan hipsun vaisumpia, ja hinta hieman matalampi. Onhan Polestar konsernin ykkösbrändi. P3 maksaa alkaen 92700€, joten EX90:n hinta alkanee 8:lla. Se ei kuulosta lainkaan pahalta, sillä vaikkapa juuri julkaistu Lexus RX, joka on sentään vain pistokehybridi, on samaa luokkaa. Polestar 3:n perusmallin teho on 360 kW, 0-100 km/h menee 5,0 sekunnissa ja akku on 111 kWh. EX90 voisi olla esim.  330 kW, 5,5 sek ja 105 kWh tai jotain vastaavaa. Kun asiaa enemmän miettii, eipä oikein löydy premium-luokan isoa SUVia/crossoveria, joka pärjäisi kilpailussa. BMW iX50 maksaa 110000€ sen lisäksi, että ei ole kovin nätti. Tähän tulee vieläpä LIDAR-teknologia. Polestar 3:ssa sitä ei pysty tilaamaan ennen kuin ensi kesänä, joten jos Volvon kanssa on samoin, tilauksen kanssa kannattaa odottaa siihen asti.

Ei löydy suvia, joka pärjää kilpailussa? Ehkä kannattaa odottaa ensin, että volvo on julkaistu ja myynnissä. Esim mainittu BMW iX taitaa kaikkien speksien osalta lyödä EX90:n, ja ainakin omaan silmään näyttää paljon paremmalta kuin edellä hahmoteltu volvo. Ehkä tärkein ominaisuus sähköautossa on kuitenkin voimalinja, ja voimalinja on suurin huoli Volvon kilpailukykyisyyteen, ja myös tuossa mainittu BMW loistaa.
 
Mikäs siinä voimalinjassa huolettaa? Yli 110 kWh akku tulossa kuitenkin nopealla pikalatauksella ja perus kahden moottorin neliveto niin kuin kaikilla muillakin.
 
sakot sanoi:
Ei löydy suvia, joka pärjää kilpailussa? Ehkä kannattaa odottaa ensin, että volvo on julkaistu ja myynnissä. Esim mainittu BMW iX taitaa kaikkien speksien osalta lyödä EX90:n, ja ainakin omaan silmään näyttää paljon paremmalta kuin edellä hahmoteltu volvo. Ehkä tärkein ominaisuus sähköautossa on kuitenkin voimalinja, ja voimalinja on suurin huoli Volvon kilpailukykyisyyteen, ja myös tuossa mainittu BMW loistaa.

Mun mielestä ei löydy.  :D Makuasioista ei liikoja kannata kiistellä, mutta mielestäni olen konsensuksen puolella, mitä tulee BMW:n ulkonäköön. Toinen asia on BMW:n imago - mä en kovin mielelläni BMW:tä hankkisi vaikka se olisi hyväkin, koska kallis BMW herättää ihmisissä negatiivisia tunteita siinä missä kallista Volvoa pidetään järkevänä perheautona. Toki samaa mieltä, että odotetaan nyt julkaisu ensin, mutta esikuvat mitä on tulleet lupaa hyvää. EX90 näyttää siltä että siinä tulee olemaan kaikki autonomiseen ajoon tarvittavat valmiudet. iX:ssä ei niitä ole. Voimalinjan uskon olevan hyvin lähelle sama kuin Polestar 3:ssa, ei häpeä Bemaria yhtään. Julkaistu kuva kojelaudasta on käytännössä kuin P3 mutta eri logolla ratissa. Eiköhän näistä tule hyvin samanlaiset autot.
 
Tonttu66 sanoi:
Eiköhän oma ketju EX90:lle

Sitten tämä ketju taitaa jäädä turhaksi, koska mitään uutta XC90:ä ei ole tulossa, eikö niin? Sen tuotanto feidataan jossain vaiheessa ja EX90 on täyssähköinen seuraajamalli sille.
 
Jossain nettijutussa uumoiltiin että XC90 malli reilummin faceliftattuna jäisi tuotantoon plugin mallina Kiinan ja Amerikan markkinoita varten ja tämä uus täyssähköinen EX90 tulisi rinnalle maailman laajuisesti.
Tuleeko tuosta EX90 emblan tyylinen vai sitten piirroskuvien mukainen tuotos. Joka tapauksessa tekniikka samaa kuin P3 ssa ja veikkaan EX90 mallin hinnat tulee olemaan 100te kantturoissa.
Julkistuksen jälkeen koulutuksessa olleet myyjät saavat myös hinnat tietoonsa joten niistä kuultaneen pian.

Saas nähdä millaiset näistä sitten tulee.
 
deore sanoi:
Sitten tämä ketju taitaa jäädä turhaksi, koska mitään uutta XC90:ä ei ole tulossa, eikö niin? Sen tuotanto feidataan jossain vaiheessa ja EX90 on täyssähköinen seuraajamalli sille.

Nimetään tämä ketju uudestaan.
 
deore sanoi:
Mun mielestä ei löydy.  :D Makuasioista ei liikoja kannata kiistellä, mutta mielestäni olen konsensuksen puolella, mitä tulee BMW:n ulkonäköön. Toinen asia on BMW:n imago - mä en kovin mielelläni BMW:tä hankkisi vaikka se olisi hyväkin, koska kallis BMW herättää ihmisissä negatiivisia tunteita siinä missä kallista Volvoa pidetään järkevänä perheautona. Toki samaa mieltä, että odotetaan nyt julkaisu ensin, mutta esikuvat mitä on tulleet lupaa hyvää. EX90 näyttää siltä että siinä tulee olemaan kaikki autonomiseen ajoon tarvittavat valmiudet. iX:ssä ei niitä ole. Voimalinjan uskon olevan hyvin lähelle sama kuin Polestar 3:ssa, ei häpeä Bemaria yhtään. Julkaistu kuva kojelaudasta on käytännössä kuin P3 mutta eri logolla ratissa. Eiköhän näistä tule hyvin samanlaiset autot.

Volvon imago alkaa olla vanhojen mallien vuoksi aika pappaimago ja sitä onkin hyvä yrittää nuorentaa. Teslahuutelijoiden konsensus pitää ix50 mallia rumana, mutta vähemmistöä taitaa olla. Autohan näyttää paremmalta joka päivä kun sitä liikenteessä näkee. Voimalinjan osalta volvo/pole on paljon jäljessä bmw:tä näkyvin ero kulutuksessa volvon vahingoksi. Joko volvo on saanut omat moottorit valmiiksi vai vieläkö käyttää hyllymoottoreita?
 
Ainakin xc40/P2 sähkön kulutukset ovat bmw:tä jäljessä.
Mutta minkä verran esim bwm ix50 ja Polestar 3 moottorien sekä akuston ominaisuudet eroavat toisistaan? P3 todellisuuteen päästään käsiksi vasta ens vuoden lopulla tuotantoautojen muodossa...
Sama mahtaa olla Ex90 tuotannon aloitus eli siihen asti teoreettista vääntöä tämä keskustelu.

Ja Volvon pappatyylin autoille näyttää olevan kysyntää vielä tehtaiden kapasiteetin verran ;)
 
Speksien perusteella ainakin akusto näyttää samanlaiselta Polestar 3 ja BMW iX 50 kesken. Molemmissa noin 110 kW akku ja 400 voltin arkkitehtuuri.
 
Tonttu66 sanoi:
Speksien perusteella ainakin akusto näyttää samanlaiselta Polestar 3 ja BMW iX 50 kesken. Molemmissa noin 110 kW akku ja 400 voltin arkkitehtuuri.

Akusto on kyllä kiitettävän kokoinen, mutta kulutustiedot jää nähtäväksi. Kulutukseen ei välttämättä ole parannusta tiedossa, jos volvo ei ole saanut omia moottoreitaan valmiiksi.
 
Kun vertaa teoreettisia arvoja niin P3 ilmoitetaan olevan 107kw käytössä ja range 610km eli 17,5kwh/100km vs ix50 105kw käytössä ja range 630km eli 16,6kwh/100km. Eli tuossa mielessä bmw on pihimpi... Mutta mielestäni kyseessä ei ole valtava ero.
Mitä lie sitten todellisuudessa...
 
CarMan sanoi:
Kun vertaa teoreettisia arvoja niin P3 ilmoitetaan olevan 107kw käytössä ja range 610km eli 17,5kwh/100km vs ix50 105kw käytössä ja range 630km eli 16,6kwh/100km. Eli tuossa mielessä bmw on pihimpi... Mutta mielestäni kyseessä ei ole valtava ero.
Mitä lie sitten todellisuudessa...

XC40 Twin Motor ilmoitettu WLTP yhdistetty on 20,6 kWh/100 km, eli tuo vaikuttaisi kyllä hyvältä.
 
3ske sanoi:
XC40 Twin Motor ilmoitettu WLTP yhdistetty on 20,6 kWh/100 km, eli tuo vaikuttaisi kyllä hyvältä.

XC40 P8 on polttomoottoriauton koriin tehty sähköauto kun taas Polestarit ja EX90 on alusta alkaen suunniteltu sähköautoksi, niin toki kulutus on pienempi.
 
Tonttu66 sanoi:
XC40 P8 on polttomoottoriauton koriin tehty sähköauto kun taas Polestarit ja EX90 on alusta alkaen suunniteltu sähköautoksi, niin toki kulutus on pienempi.
Oisimpa sitä mieltä että muut tekniset asiat ratkaiseen enemmän kuin se että malli on polttomoottoriauto alunperin.
Tilaratkaisuihin se kyllä vaikuttaa.
 
Tonttu66 sanoi:
XC40 P8 on polttomoottoriauton koriin tehty sähköauto kun taas Polestarit ja EX90 on alusta alkaen suunniteltu sähköautoksi, niin toki kulutus on pienempi.

No eipä se kori paljon kulutukseen pitäisi vaikuttaa kun puhutaan massiivisista katumaastureista. Tuossahan on käytännössä lähes sama ero kuin XC40 ja Model 3 välillä. Model 3 wltp on noin 16 kWh/100 km.

Kyllä siellä on selvästi saatu moottoritekniikkaa eteenpäin. Tuo EX90 on todella paljon isompi auto ja WLTP lukuja saatu silti laskettua merkittävästi. Ei selity kyllä millään alustan ja korin muutoksilla mielestäni.