autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Toyota BZ4X (EV) (2022 ->)  (Luettu 198082 kertaa)

Poissa CarMan

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1570
  • Volvo XC60 T8 & Volvo C40 Recharge Twin Launch Edi
Vs: Toyota BZ4X (EV) (2022 ->)
« Vastaus #2460 : 05.08.2022 21:56 »
Se että alku vähän kangertelee muutaman kuukauden ei poista sitä et toyotalla on kyllä rahaa ja voimaa tulla markkinoille isosti.
Toivottavasti Toyolle ei käy sähköautojen tekemisessä kuten Nokialle kävi kosketusnäyttöpuhelimissa. Alansa huipulta väärien valintojen kautta häviäjäksi.
Toivoishan sitä että saisivat tehtyä haluttavan tuotteen markkinoille.
Ei voi muuta kuin odotella että saisivat tämän ensimmäisen  mallin liikkeeseen koeajettavaksi.  :D

Poissa Epo

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 282
Vs: Toyota BZ4X (EV) (2022 ->)
« Vastaus #2461 : 05.08.2022 21:58 »
Ei Toyota ole sitoutunut pelkästään sähköautoihin, sähköautot on Toyotalle pelkkää näpertelyä.

"Kaikkien ei pidä ajaa sähköautolla” – Toyota haluaa pitää kiinni vaihtoehdoista https://www.is.fi/autot/art-2000008351507.html

Poissa Epo

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 282
Vs: Toyota BZ4X (EV) (2022 ->)
« Vastaus #2462 : 05.08.2022 22:01 »
Toivottavasti Toyolle ei käy sähköautojen tekemisessä kuten Nokialle kävi kosketusnäyttöpuhelimissa. Alansa huipulta väärien valintojen kautta häviäjäksi.
Toivoishan sitä että saisivat tehtyä haluttavan tuotteen markkinoille.
Ei voi muuta kuin odotella että saisivat tämän ensimmäisen  mallin liikkeeseen koeajettavaksi.  :D

Suunta näyttäisi olevan jo sama. Hybridi autot on Toyotan "lempilapsia".

Poissa Eki79

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 279
Vs: Toyota BZ4X (EV) (2022 ->)
« Vastaus #2463 : 05.08.2022 22:19 »
Ei Toyota ole sitoutunut pelkästään sähköautoihin, sähköautot on Toyotalle pelkkää näpertelyä.

"Kaikkien ei pidä ajaa sähköautolla” – Toyota haluaa pitää kiinni vaihtoehdoista https://www.is.fi/autot/art-2000008351507.html


Löysit sit vuoden vanhan uutisen missä siteerattiin lähes kaksi vuotta vanhaa lausuntoa ettei toyota lähde isosti sähköautoihin. Mut yllätyksenä ovat päivittäneet roadmappia ton jälkeen.

Poissa Hardware

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 835
Vs: Toyota BZ4X (EV) (2022 ->)
« Vastaus #2464 : 05.08.2022 22:47 »
^
Jos vuodella heittää eteenpäin niin Toyota tipahtaa sähköauto markkinoilta.
Sähköautot on jokaisella merkillä jo hyviä ja luotettavia, joten ei luulisi olevan aikaa pelleillä.

No ei sieltä mihinkään vuodessa tipahda. Sähkisten globaali siivu on pari-kolme prosenttia....tms

Poissa auto

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 175
Vs: Toyota BZ4X (EV) (2022 ->)
« Vastaus #2465 : 05.08.2022 23:15 »
Pistää epäuskoiseksi kun lukee täällä joidenkin kommentteja siitä että toyota ei haluaisikaan myydä sähköautoja. Tai että nyt kyseessä oleva recall on jotain taktiikkaa ja nyt odotellaan vuosi. Tai että toyota ei olisi tosissaan korjauksen kanssa. Uskotteko myös salaliittoteorioihin?

Kyseessä on pörssiyritys ja sen tarkoitus on tehdä rahaa omistajille. Erilaiset ihmiset eri puolella maailmaa ostaa erilaisia autoja, jonka takia on vain järkevää tehdä erilaisia autoja erilaisilla voimalinjoilla, jos siihen yrityksellä riittää resurssit. Varsinkin kun toyotan hybridit ovat hyviä, kohtuu hintaisia ja pienentävät päästöjä tavalliseen bensa autoon verrattuna. Sähkökiima (lue: edellytykset sähköautoilulle) ei ole vielä suuressa osassa maailmaa syntynyt ja näiden osalta puhutaan toistaiseksi aika niche markkinasta.

Koska toyota on pörssiyhtiö, ei se voi mitään ihan höpö höpö strategioita ja visioita kertoa sijoittajille. Eli toyotan tavoitteena on siis ihan todella tulla vahvaksi tekijäksi myös sähköautoissa. Se että jollakin insinöörillä on käynyt kämmi renkaiden kiinnityksen suunnittelussa ei muuta tätä. Koko ajan toyota menettää tämän takia rahaa ja mahdollisia uusia asiakkaita. Mainehaitta tästä jäänee kuitenkin pieneksi, koska takaisinveto koski vain pientä määrää autoja. Onhan muillakin valmistajilla ollut recalleja, mutta muistaako niitä juuri muut kuin ne joita se kosketti?

Kannattaa pitää mielikuvitus kurissa.

Poissa monster

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1391
  • Kawasaki Z1000, X3 X-drive
Vs: Toyota BZ4X (EV) (2022 ->)
« Vastaus #2466 : 05.08.2022 23:20 »
Juu - Toyota vastuullisena valmistajana hoitaa homman mukisematta kuntoon. On myös valmistajia jotka viis veisaa virhevastuista ja luistelee irti selkeistä virhevastuun piikkiin menevistä asioista. Varsinkin jenkkivalmistajilla on tälläistä toimintaa nähtävissä euroopassa muuallakin kuin automaailmassa mm. Apple suhtautuu asiakkaan ongelmiin tuotteensa laadun osalta euroopassa todella kusipäisesti. Jenkeissä kaikki hoidetaan tiptop kun siellä ryhmäkanteet pelottaa isojakin valmistajia...
ex:t: F31, B9, B8 TDIq, A3 8V 2.0TDIq, B7 DTM, B7 3.0TDIq, A6 4F, A3 8p, B6 1.8Tq+1.9TDIq, Audi Coupe Quattro 2.8, Skoda Yeti 4X4, Ocu II 4X4 TDI, VW Golf II+IV+V GTI // Subaru Forester XT, Dacia Duster 1.5dci 4wd, Alfa 159 Q4 2.4JTDm, Clio Sport RS III, Peugeot 205 GTI

Poissa Hardware

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 835
Vs: Toyota BZ4X (EV) (2022 ->)
« Vastaus #2467 : 05.08.2022 23:46 »
Pistää epäuskoiseksi kun lukee täällä joidenkin kommentteja siitä että toyota ei haluaisikaan myydä sähköautoja. Tai että nyt kyseessä oleva recall on jotain taktiikkaa ja nyt odotellaan vuosi. Tai että toyota ei olisi tosissaan korjauksen kanssa. Uskotteko myös salaliittoteorioihin?

Kyseessä on pörssiyritys ja sen tarkoitus on tehdä rahaa omistajille. Erilaiset ihmiset eri puolella maailmaa ostaa erilaisia autoja, jonka takia on vain järkevää tehdä erilaisia autoja erilaisilla voimalinjoilla, jos siihen yrityksellä riittää resurssit. Varsinkin kun toyotan hybridit ovat hyviä, kohtuu hintaisia ja pienentävät päästöjä tavalliseen bensa autoon verrattuna. Sähkökiima (lue: edellytykset sähköautoilulle) ei ole vielä suuressa osassa maailmaa syntynyt ja näiden osalta puhutaan toistaiseksi aika niche markkinasta.

Koska toyota on pörssiyhtiö, ei se voi mitään ihan höpö höpö strategioita ja visioita kertoa sijoittajille. Eli toyotan tavoitteena on siis ihan todella tulla vahvaksi tekijäksi myös sähköautoissa. Se että jollakin insinöörillä on käynyt kämmi renkaiden kiinnityksen suunnittelussa ei muuta tätä. Koko ajan toyota menettää tämän takia rahaa ja mahdollisia uusia asiakkaita. Mainehaitta tästä jäänee kuitenkin pieneksi, koska takaisinveto koski vain pientä määrää autoja. Onhan muillakin valmistajilla ollut recalleja, mutta muistaako niitä juuri muut kuin ne joita se kosketti?

Kannattaa pitää mielikuvitus kurissa.

Eipä siinä mielikuvitusta tarvita että Toyotan strategia ei ole vahvoissa kantimissa. Isossa yhtiössä on myös se oppositio jonka mielestä mäntä liikuttaa autoa forever. Toyota lobbaa fossiilisten puolesta aktiivisesti ja toki koska lähes 100% liikevaihdosta tulee öljyn tuottamana.

Poissa skuuppia

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 576
Vs: Toyota BZ4X (EV) (2022 ->)
« Vastaus #2468 : 05.08.2022 23:57 »

Koska toyota on pörssiyhtiö, ei se voi mitään ihan höpö höpö strategioita ja visioita kertoa sijoittajille. Eli toyotan tavoitteena on siis ihan todella tulla vahvaksi tekijäksi myös sähköautoissa. Se että jollakin insinöörillä on käynyt kämmi renkaiden kiinnityksen suunnittelussa ei muuta tätä. Koko ajan toyota menettää tämän takia rahaa ja mahdollisia uusia asiakkaita. Mainehaitta tästä jäänee kuitenkin pieneksi, koska takaisinveto koski vain pientä määrää autoja. Onhan muillakin valmistajilla ollut recalleja, mutta muistaako niitä juuri muut kuin ne joita se kosketti?

Kannattaa pitää mielikuvitus kurissa.

Kannattaa pitää mittakaavat tiedossa. Toyotan 5000 kappaleen tuotannon täyssähköautolla on mitätön vaikutus Toyotan taloudelliseen tulokseen - voisivat maksaa ilman pörssinotkahdusta 5000$ jokaiselle, joka suostuu ottamaan auton. Se on jo näyttänyt testien kautta, että auto on kelvollinen myytäväksi ja sijoittajat ovat tämän huomanneet. Siksi ei ole mitään teknistä tai kaupallista epäilystä siitä, etteikö Toyota kykenisi olemaan markkinalla, jos näin haluaisi.

Näin ollen Toyota voi pitää tilauskirjat auki, hoitaa recallia siten, että muutakin tulee korjattua ja palata sitten rauhassa toimituksiin, kun on parempaa on tarjolla. Koko ajan myydään hybridiä tilauskanavat punaisena ja mitään erityistä tuotannon rampuppia täyssähköihin ei ole näkyvissä. Toki isoja linjoja piirretty kalvoihin vuodelle 2030, mutta vuosien viivästyminen voidaan selittää helposti ja myydä vain lisää hybridiä ulos. Ei tuota ylikompensaatiota jenkeissä ole turhaan tehty - sen tehtävänä on tappaa odotukset lähiajan toimituksesta.
« Viimeksi muokattu: 05.08.2022 23:59 kirjoittanut skuuppia »

Poissa tmr97

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 2569
Vs: Toyota BZ4X (EV) (2022 ->)
« Vastaus #2469 : 06.08.2022 00:08 »
Kannattaa pitää mittakaavat tiedossa. Toyotan 5000 kappaleen tuotannon täyssähköautolla on mitätön vaikutus Toyotan taloudelliseen tulokseen - voisivat maksaa ilman pörssinotkahdusta 5000$ jokaiselle, joka suostuu ottamaan auton. Se on jo näyttänyt testien kautta, että auto on kelvollinen myytäväksi ja sijoittavat ovat tämän huomanneet. Siksi ei ole mitään teknistä tai kaupallista epäilystä siitä, etteikö Toyota kykenisi olemaan markkinalla, jos näin haluaisi.

Näin ollen Toyota voi pitää tilauskirjat auki, hoitaa recallia siten, että muutakin tulee korjattua ja palata sitten rauhassa toimituksiin, kun on parempaa on tarjolla. Koko ajan myydään hybridiä tilauskanavat punaisena ja mitään erityistä tuotannon rampuppia täyssähköihin ei ole näkyvissä. Toki isoja linjoja piirretty kalvoihin vuodelle 2030, mutta vuosien viivästyminen voidaan selittää helposti ja myydä vain lisää hybridiä ulos. Ei tuota ylikompensaatiota jenkeissä ole turhaan tehty - sen tehtävänä on tappaa odotukset lähiajan toimituksesta.

Tavoitelukemat olivat kyllä pelkästään bZ4X:lle 50k autoa jo v2022. Kun linja on nyt ainakin 2kk kiinni, niin ei tuohon päästä. Ensivuodelle sitten lisäksi RZ ja ainakin BZ-sarjan sedan.

Jenkkien tilanne on sikälikin erilainen, että toyotan sähköauton ostajalta on juuri loppumassa $7500 verovähennys. En tiedä onko ostajilla riski menettää tuosta puolet, koska lokakuun alusta vähennys putoaa puoleen.

Suomessa sähköautojen kysyntää kirittää kovasti todella kova bensavero ja lisäksi autovero. Edellisestä johtuen itsekkin olen vaihtanut sähköön. Suomessa on myös oikein hyvä sähköverkko. Mielummin ajan 50k€ sähköautolla samoilla tai alemmilla kuluilla, kuin 30k€ bensa-autolla. Edes joku keino pienentää himoverotuksen taakkaa. Kävin just Puolassa, ei oo sähköautoja vielä juuri yhtään, eikä latauspisteitäkään.

Poissa tet

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 4768
Vs: Toyota BZ4X (EV) (2022 ->)
« Vastaus #2470 : 06.08.2022 12:06 »
Jenkkien tilanne on sikälikin erilainen, että toyotan sähköauton ostajalta on juuri loppumassa $7500 verovähennys. En tiedä onko ostajilla riski menettää tuosta puolet, koska lokakuun alusta vähennys putoaa puoleen.

Eikös siellä ole nyt menossa läpi tämä Inflation Reduction Act, jossa tuo 7500 dollarin vähennys muuttuu täysin rajattomaksi, eli kaikki saavat sen? Ei sitä vielä ole hyväksytty, mutta nämä kaksi toisinajattelijaa demokraattipuolueessa ovat jo kääntäneet kelkkansa, joten eiköhän se läpi mene.

Poissa Jock

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 95
Vs: Toyota BZ4X (EV) (2022 ->)
« Vastaus #2471 : 08.08.2022 16:02 »
Jenkeissä Toyota on tarjoutunut ostamaan autot takaisin. Aika erikoinen veto, jos ratkaisu ongelmaan pitäisi olla lähellä.
https://www.caranddriver.com/news/a40827514/toyota-bz4x-wheel-problem-buyback/

Poissa auto

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 175
Vs: Toyota BZ4X (EV) (2022 ->)
« Vastaus #2472 : 08.08.2022 17:24 »
Jenkeissä Toyota on tarjoutunut ostamaan autot takaisin. Aika erikoinen veto, jos ratkaisu ongelmaan pitäisi olla lähellä.
https://www.caranddriver.com/news/a40827514/toyota-bz4x-wheel-problem-buyback/


Näin on. On muitakin vaihtoehtoja, alla lainaus itseltäni

Mielestäni asia on hoidettu jenkeissä niin hyvin kuin se on voitu. Ne, jotka auton ovat jo saaneet ja sittemmin auto on asetettu ajokieltoon recallin takia, saavat
- ilmaisen vaihtoauton (kuulemma autot ovat olleet Highlander,4Runner,Rav4 tms ”vastaava”
- bensakulut korvataan
- 5000$ korvauksen
- pidennyksen ilmaisiin latauksiin (vuoden 2024 loppuun)
- takuun pidennyksen siltä osalta kun auto ollut pois käytöstä

TAI
- Toyota ostaa auton pois asiakkaalta

Poissa Epo

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 282
Vs: Toyota BZ4X (EV) (2022 ->)
« Vastaus #2473 : 08.08.2022 18:57 »
Jenkeissä Toyota on tarjoutunut ostamaan autot takaisin. Aika erikoinen veto, jos ratkaisu ongelmaan pitäisi olla lähellä.
https://www.caranddriver.com/news/a40827514/toyota-bz4x-wheel-problem-buyback/


Koska Amerikassa asiakas on kuningas, Euroopassa asiakas on lähempänä kynnymattoa.
Tosisissa maissa osataan laittaa valmistaja ruotuun tarpeen vaatiessa.

Poissa Acid

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 35
Vs: Toyota BZ4X (EV) (2022 ->)
« Vastaus #2474 : 08.08.2022 19:58 »
Koska Amerikassa asiakas on kuningas, Euroopassa asiakas on lähempänä kynnymattoa.
Tosisissa maissa osataan laittaa valmistaja ruotuun tarpeen vaatiessa.
Tai sitten se johtuu siitä että amerikassa omistajilta on viety auto "perseen alta", suomessa kukaan ei ole vielä edes saanut autoa.

Poissa Jock

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 95
Vs: Toyota BZ4X (EV) (2022 ->)
« Vastaus #2475 : 08.08.2022 19:59 »
Euroopassa ei kai ole autoja toimitettu asiakkaille eikä asiakkaat ole maksaneet tilauksen yhteydessä edes käsirahaa. Tilanne olisi täälläkin toinen, jos toimitettu auto olisi mennyt käyttökieltoon ja rahat olisi maksettu ja vaihtoauto luovutettu.

Kuulin, että muiden merkkien kohdalla vaihtoautojen hyvityshinnoissa Suomessa on tehdas (mm. MB)  tullut vastaan eli luvattu hinta pätee, vaikka auto myöhästyisi yli puolikin vuotta. Maahantuojahan tässä on syytön osapuoli. Tällä hetkellä Toyotan viiveet ovat kuitenkin vielä aivan toista luokkaa kuin esim. Audilla ja MBllä. Ilmeisesti vaihtoautojen kohdalla hyvityshinta pätee Toyotalla myös.

Poissa auto

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 175
Vs: Toyota BZ4X (EV) (2022 ->)
« Vastaus #2476 : 08.08.2022 20:11 »
Ihan varmasti pysyy sama hinta vaihtoautossa, mikä on neuvoteltu tilausta tehdessä. Siitä saisi aika kovan paskamyrskyn aikaiseksi jos ei pitäisi. Ja sehän taitaa olla yleinen tapa suomalaisessa yksityisasiakkaiden autokaupassa. Veikkaan että tehdas noita kompensoi sitten jollakin laskukaavalla jälleenmyyjille jos on paljon tullut kilsoja enemmän mitä luki tilaussopparissa.

 

Poissa Hardware

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 835
Vs: Toyota BZ4X (EV) (2022 ->)
« Vastaus #2477 : 08.08.2022 23:43 »
Vieläkin ollaan kaiketi kanban-taulun kohdassa "tutkitaan"

https://www.autocar.co.uk/car-news/consumer/toyota-bz4x-deliveries-still-hold-after-wheel-detachment-concerns

"No date has been set for when the roll-out of the firm’s first BEV, which costs from £41,950, will begin, with the spokesman adding that the issue was still being investigated."


Poissa PH+EV

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 588
Vs: Toyota BZ4X (EV) (2022 ->)
« Vastaus #2478 : 09.08.2022 12:15 »
Erikoinen tapaus, kun ei ole täysin selvillä edes ajopatternit, millä ongelma toistuu.

Olisiko sitten syynä jokin heikkolaatuinen teräs pulttien kiinnityspuolella? Tämä selittäisi ongelman vaikean korjattavuuden. Ilmenisikö vain ns. kovassa ajossa, jossa kuumuutta tulee jarrujen kautta tarpeeksi?

Poissa Herr K

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 335
Vs: Toyota BZ4X (EV) (2022 ->)
« Vastaus #2479 : 09.08.2022 12:20 »
Erikoinen tapaus, kun ei ole täysin selvillä edes ajopatternit, millä ongelma toistuu.

Olisiko sitten syynä jokin heikkolaatuinen teräs pulttien kiinnityspuolella? Tämä selittäisi ongelman vaikean korjattavuuden. Ilmenisikö vain ns. kovassa ajossa, jossa kuumuutta tulee jarrujen kautta tarpeeksi?

Tuossa yllä Hardwaren linkkaamassa Autocarin jutussa on mainittu näin:

"A global recall order submitted to Japan's safety regulator in June noted that sudden braking could cause a hub bolt to become loose, increasing the risk of a wheel detaching. The order adds that this risk is raised further by sharp turns. No incidents regarding this have been reported, however."
VW Passat Variant GTE