https://tummennuskalvot.fi/

Autojen ja automaiden "perisyntejä" vaiko sittenkin "ominaisuuksia"?

yason

Vakiokalustoa
Liittynyt
20.3.2017
Luin Tuulilasista Toyotan koeajoartikkelista, että "japanilaisten autojen perisynti, eli automaatti-ilmastoinnin puhalluksen suuntaus vain jaloille pätee myös tähän autoon". Hetken kummastelin, mutta toden totta, Subarunihan yrittää myös viimeiseen asti puhaltaa jaloille ja joudun usein viileää ilmaa saadakseni joko laskemaan lämpötilaa reippaasti tai pakottamaan puhalluksen kasvoille.

Enpäs vaan tiennyt, että tämä on jokin japanilaisten "juttu": olin vaan ajatellut, että Subbessa vaan on vähän huonohko automaatti-ilmastointi, kun Citroëneissani taas ei käytännössä tarvitse koskea koko ilmastointiin kesäkauden aikana. Mikähän siihen on syynä? Japsit eivät tykkää kovin raa'asta puhalluksesta?


Useimpien jenkkiautojen kanssa taas saa sietää loputonta plimputusta aina, kun aukoo ovia, laittaa virrat päälle käynnistämättä moottoria, valot on päällä tai poissa tai oikeastaan ihan mitä vaan...

Mitäs muita tämmöisiä selvästi merkki- tai valmistusmaakohtaisia "perisyntejä" tai "ominaisuuksia" mahtaa olla, joista eivät kaikki välttämättä tiedä?
 
Minäkin olen tuon loputtoman piippauksen ja pimputuksen yhdistänyt jenkkiautoihin. Mutta lyhyen tuttavuuden perusteella Kia taitaa olla suunniteltu jenkkimarkkinoille. Jumalaton määrä erilaista ääntä aina kun autoon menee ja sen käynnistää ja sama sammuttaessa ja autosta poistuessa. Puolistakaan en tiedä yhtään mitä ne yrittävät viestiä.
 
Corsassakin on semmoinen jenkkityylinen poing-poing-poing-poing varoitusääni, kun avaa kuskin oven ja avain on virtalukossa.
 
Japanilaisissa köyhät infontainment-systeemit. Vanhaa kunnon vihreää kelloa ei enää löytyne, sitä 12- tunnin näytöllä olevaa.

Italialaisissa oli ennen apinan ajoasento, polkimet lähellä ja ratti kaukana.

Ruotsalaisissa ennen laiskat ja isokulutuksiset moottorit.

Ranskalaisissa oli heikoimmat kytkimet kaikenmaalaisista autoista.
 
Pakko kyllä toi japsien ilmastointi auto asento kyseenalaistaa. Ei mulla ole yksikään japsi auto puhaltanut jaloille auto asennossa. Eukko aina kääntää manuaalisesti kun se haluaa tulevan jaloille. Nyt ei toki ole japsia taloudessa et olisi voinut tarkistaa.

Itse aiheeseen Englantilaiset (myös siellä kootut muun merkkiset) ovat laadultaan surkeita.
 
Mika_M sanoi:
Minäkin olen tuon loputtoman piippauksen ja pimputuksen yhdistänyt jenkkiautoihin. Mutta lyhyen tuttavuuden perusteella Kia taitaa olla suunniteltu jenkkimarkkinoille. Jumalaton määrä erilaista ääntä aina kun autoon menee ja sen käynnistää ja sama sammuttaessa ja autosta poistuessa. Puolistakaan en tiedä yhtään mitä ne yrittävät viestiä.

Hyundaissa myös riittää pimputuksia joka lähtöön, tässä uudessa Tucsonissa vieläpä enemmän kuin edellisessä.  Ne käynnistys ja sammutus melodiat saa sentään pois.
-90 luvulla oli se kaikkien aikojen rumin 626 Mazda, siinä oli kans kaikenmaailman äänitehosteita joka asiaan omansa.
 
Jones sanoi:
Pakko kyllä toi japsien ilmastointi auto asento kyseenalaistaa. Ei mulla ole yksikään japsi auto puhaltanut jaloille auto asennossa. Eukko aina kääntää manuaalisesti kun se haluaa tulevan jaloille. Nyt ei toki ole japsia taloudessa et olisi voinut tarkistaa.
Sama. Ainoa ongelma autoilmastoinneissa ollut Alfassa ja Rellussa kun huursivat tuulilasille helteillä rinkulat suulakkeiden kohdalle, tommosten etelän autojen luulisi olevan vahvoilla tuossa mutta ei. Manuaali-ilmastointeja on ollutkin huonoja monessa merkissä.
 
Jones sanoi:
Pakko kyllä toi japsien ilmastointi auto asento kyseenalaistaa. Ei mulla ole yksikään japsi auto puhaltanut jaloille auto asennossa.

Meillä on ollut 2001 ja 2016 Civicit. Molempien autoklimat tekivät sitä, että hönkivät kylmällä säällä varsin ponnekkaasti kuumaa ilmaa jaloille. Ja pitkään. Eli vaikka matkustamossa oli jo riittävän lämmin, niin kuuman ilman hönkiminen kunnon föönillä jatkui jaloille.

Muuten autoklimat toimivat aivan normaalisti. Jossain -5 asteen tienoilla alkoi epämiellyttävän kuuma puhallus jaloille. Ja paheni mitä kylmemmäksi ulkoilma meni. Missään muussa automerkissä en ole tällaiseen ilmiöön törmännyt. Tosin muista japanilaisista ei ole omistajatason kokemusta.
 
Jones sanoi:
Itse aiheeseen Englantilaiset (myös siellä kootut muun merkkiset) ovat laadultaan surkeita.

En itse voi ainakaan moittia Englannissa koottua Auris farkkua yhtään esim. Japanissa koottuun RAV4:seen verrattuna.
 
Japanilaiset valmistajat eivät ole reagointinopeudeltaan parhaasta päästä, autot ovat monasti vanhahtavia ja vanhanaikaisia. (lähinnä infotainmet ym ominaisuudet)
 
Japanilaiset ei käytä asiakkaita betatestaajina.

Tuosta Infotaimentista niin ei minusta Mazda ole mitenkään perässä.
 
Vielä tuosta lämpimän ilman puhalluksesta alas kylmällä ilmalla. Eikös se ole vain fiksua puhaltaa lämmintä ilmaa alas jaloille ja osittain myös laseille huurun välttämiseksi/poistamiseksi kun se nousee sieltä lopulta kuitenkin ylös? Vai mitä tässä oli se ongelma?
 
Riossa ei liiemmin pimputuksia kuulu, vaikka tämäkin malli on ollut Amerikassakin myynnissä. Lähinnä ulkolämpötilan pudotessa +4C:n kuuluu pimputuksia ja jos vetää käsijarrua päälle auton liikkuessa kuuluu piippauksia.
 
Japanilaiset on kyllä vahvoja tossa pimputtelussa ja varottelussa, Toyota on tällä hetkellä kovin pimputtaja.

Toinen japanilaisissa on se alkovarotus joka täytyy kuitata ymmärretyksi jotta navia pääsee joka käynnistyksen jälkeen käyttämään.

Kolmas myös japanilaisten (tulipa vähä yksipuoleista nyt) perisynti on se että yleensä radiota ei saa päälle ellei virrat jossain määrin päällä. Eurooppalaisissa huomattavasti yleisempää että radion saa päälle koska vaan.

 
Foxit sanoi:
Vielä tuosta lämpimän ilman puhalluksesta alas kylmällä ilmalla. Eikös se ole vain fiksua puhaltaa lämmintä ilmaa alas jaloille ja osittain myös laseille huurun välttämiseksi/poistamiseksi kun se nousee sieltä lopulta kuitenkin ylös? Vai mitä tässä oli se ongelma?

No se, että ainakin nuo meidän Hondat puski kuumaa ilmaa jalkoihin ihan huolella ja kovaa. Koko ajan tauotta, jos oli yli viisi astetta pakkasta. Tokihan kaikki autoklimat puskee lämmintä ilmaa alasuuttimista, kun on tarvetta lämmittää, mutta mikään muu ei ole tehnyt sitä kuten meidän Hondat.

2016 Hondallakin pari kertaa kokeilin ihan kiukulla odottaa, jos kuuman ilman tolkuton puskeminen jossain vaiheessa loppuisi, mutta puoli tuntia kun jalkoja oli käristetty, luovutin. Hondalla piti pakkasilla pitää ilmastointia manuaalisesti siinä asennossa, mikä puskee ilmaa tuulilasille ja alas. Ja tässä moodissa automaatti hoiti puhallustehon hallinnan ihan hyvin.
 
Foxit sanoi:
Vielä tuosta lämpimän ilman puhalluksesta alas kylmällä ilmalla. Eikös se ole vain fiksua puhaltaa lämmintä ilmaa alas jaloille ja osittain myös laseille huurun välttämiseksi/poistamiseksi kun se nousee sieltä lopulta kuitenkin ylös? Vai mitä tässä oli se ongelma?

Vähänkin pitemmällä matkalla kuumottaa liikaa talvikengissä olevia jalkoja. Nykyaikana cruiset hieman helpottavat tilannetta, mutta kuitenkin.

Eipä silti, yleensä pidän automaatti-ilmastoinnit manuaalilla merkistä riippumatta. Ainakin meillä käyttötilanteet vaihtelevat niin kovasti, ettei automaatti osaa niitä säätää.
 
En itse voi ainakaan moittia Englannissa koottua Auris farkkua yhtään esim. Japanissa koottuun RAV4:seen verrattuna.
Keskustein kerran brittiautoteollisuutta pitkää seuranneiden kanssa ja ihmettelin miksi Toyota pystyy tekemään briteissä laadukkaita autoja kun taas viereinen Jaguar tekee sutta ja sekundaa. vastaus oli hyvin yksmielinen brittiläinen keskijohto -porras. Ei sen tarkemmin avattu, mutta esim. Toyota noudattaa Briteissä samaa Toyota työtapaa kuin Japanissa. Toyotalla oli tiedossa brittien asenne, kun tehdasta perustettiin. Niinpä koulutus Toyotan kulttuuriin olo alussa tiukkaa. Nytkin uudet työntekijät (ihan sama vaikka ajaisivat trukkia varastohallissa) käyvät läpi 3kk koulutuksen Toyotan kulttuuriin ja vasta sen jälkeen työsuhde joko vakinaistetaan tai ei. Myös päälliköiden asema ja toimenkuva on totaalisen eri kuin esim. meillä. Tehtaalla on esim. useampi HR-päällikkö (mitä meidän firmoissa ei näy kuin YT-neuvoteluissa). Toyotalla HR-päällikön pitää viettää 70% ajastaan henkilöstön parissa. Toyotan nykyisenkin johdon mukaan parhaat tuotantoa tehostavat ja säästävät ideat tulevat työntekijöiltä ja HR:n yksi tehtävä on kirjata ne ylös ja viedä ne eteenpäin.
 
Vielä edelliseen muistan, kun Ford osti Jaguarin 1990 ja tarinan mukaan Fordin omistajat jenkeistä tulivat katsomaan mitä on ostettu. Amerikkalaiset ihmettelivät miksi työntekijät näyttävät poistuvan iltapäivällä kello yhden aikoihin. Heille vastattiin ylpeästi, että kun päivän tuotantotavoite on ryhmältä saavutettu, he voivat lähteä kotiin.
Tai kun BMW osti 1994 silloisen Rover Groupin.. Rover -konserniin silloin kuulunut Land-Rover oli juuri saanut SUV-maasturinsa eli Freelanderin ulos ja britit päättivät yllättää positiivisesti uudet saksalaiset omistajat, jotka olivat tulossa katsomaan ostostaan. Britit olivat päättäneet tehdä yhteensä 700 Freelanderia viimeisen päälle eli laatuun kiinnitettiin erikoishuomio. BMW:n johto oli ehkä saanut vihiä ja toi mukaan BMW:n omat laaduntarkastajat. Lopputulos... kaikki 700 autoa palautettiin takaisin tehtaaseen. BMW omisti Roverin 6 vuotta ja totesi kai tehtävän mahdottomaksi. BMW:n myi kaikki muut Fordille paitsi Minin, jonka se piti itsellään.
 
BMW:lle riitti kuusi vuotta Range Roverin ”kopioimiseen”. Maastoauto oli mitä he halusivat Land Roverilta ja kun tuotteiden laatu oli mitä oli, niin sen hyvän, jota sitäkin oli, kopioimisesta ei kauaa mennyt.
 
Tuli mieleen juttu Mobilisti lehdessä joskus takavuosina. Nissan valmisti lisensillä Austinia joskus -50 luvulla. Briteistä oli lähtenyt joku porukka katsomaan vähän naureskellen miten ne Japanilaiset osaa autoja valmistaa, lähettivät kirjeen britteihin jossa totesivat nämä on valmistettu paremmin kuin omat Austinit.