https://yliteippaus.fi/

Lohko-,säteily ja letkulämmittimet

F

focceristi

Vieras
Säteilylämmitinhän varmaan yleisin uusiin autoihin asennettava moottorinlämmitin tyyppi. Mutta mikä etu olisi letkulämppärillä? Sisätilat tietenkin lämpiää nopeammin mutta muita etuja? Onko eroa näissä kumpi olisi moottorille "parempi"?
Millaisia hintoja olette maksaneet säteilijä-sisätilanlämmitin ja vastaava letkulämmittimen kanssa? Meneekö hutia jos 550-700€ välillä asennuksineen?
Onko merkitystä tekeekö tuon merkkiliikkeessä vai varaosaliikkeessä esim.
Hinta varmaan erona mutta ei kai tuosta sellaista takuuseen vaikuttavaa "möhlimistä" saa aikaiseksi?
Webastolle ei tarvetta! ;)
Kiitos vinkeistä!
 
focceristi sanoi:
Mutta mikä etu olisi letkulämppärillä? Onko eroa näissä kumpi olisi moottorille "parempi"?
Millaisia hintoja olette maksaneet säteilijä-sisätilanlämmitin ja vastaava letkulämmittimen kanssa? Meneekö hutia jos 550-700€ välillä asennuksineen?
Penariin (F30 / 320i) laitettiin kaupan yhteydessä Defan letkulämmitin sen takia, kun siinä on komposiitti öljypohja, eikä säteilylämmitintä voinut laittaa.
Tuossa Defan läppärissä on myös kiertovesipumppu joka lähtee samalla käyntiin, kun vastukselle tulee sähköä.
Lämmittää varmmaankin tasaisemmin moottoria kuin pelkkä säteilijä.
Hintaa tuolla oli n.650€ merkkiliikkeessä asennettuna. Ei sisältänyt sisähaaraa.
 
Meillä on A3:ssa myös kiertovesipumpullinen letkulämmitin, joka vaikuttaa fiksulta laitteelta. Moottori lämpenee tasaisesti - käsin kosketellen on lämmin. Kalliimpihan tuo on, kuin säteilylämmitin. Meille se hinnoiteltiin osana autokauppaa, ja laskussa se oli hiukan alle 500 eur. Tätä voisin pitää jopa Webaston vaihtoehtona, jos molemmissa päissä työmatkaa olisi pistokepaikka.

Tässä näkyy pumpulla varustettu lämmitin (Defa). Pumppu on vastuksen alla näkyvä musta muovikotelo.

IMG_2315.JPG
 
:rolleyes: tuo vois olla kyllä hyvä! Tuo paistinpannukin tietenkin tyhjää parempi kun nykykoneisiin ei perinteistä lohkolämppäriä enää saa.
 
Markku J sanoi:
Meillä on A3:ssa myös kiertovesipumpullinen letkulämmitin, joka vaikuttaa fiksulta laitteelta. Moottori lämpenee tasaisesti - käsin kosketellen on lämmin. Kalliimpihan tuo on, kuin säteilylämmitin. Meille se hinnoiteltiin osana autokauppaa, ja laskussa se oli hiukan alle 500 eur. Tätä voisin pitää jopa Webaston vaihtoehtona, jos molemmissa päissä työmatkaa olisi pistokepaikka.
Hyvä lämmitin, sisälle Defan sähköpuhallin niin sisätilatkin lämpenee nopeasti ja tehokkaammin kuin Weballa.
 
Meillä on tuon lisänä Defan sisälämppäri, ja hyvin toimii. Mutta omassa käytössäni tuo ei korvaisi Webastoa, kun työpaikalla on vain kylmä parkkipaikka. Siellä Webasto on loistava, ja uskomattoman hienosti kantaa tuon kaukosäätimen toimintamatka ison betonirakennuksen toiselle puolelle parin sadan metrin päähän. Etäisyys ei ole se ongelma, vaan tuo iso toimistotalo siinä välissä. Mutta toimii.
 
focceristi sanoi:
:rolleyes: tuo vois olla kyllä hyvä! Tuo paistinpannukin tietenkin tyhjää parempi kun nykykoneisiin ei perinteistä lohkolämppäriä enää saa.

Kyllä se paistinpannu on tyhjää, ei voi mitään, hiukan sillä kone hornistuu mutta ei se kyllä juuri lämpeä. Suosittelen letkulämmitintä jos sellainen vain on saatavilla.
Ja kyllähän nykyisiinkin vielä lohkolämppärin saa, mutta ei kaikkiin autoihin ;)
 
Omassa Räsässä oli Webasto ja letkulämmitin+Defa sisällä. Letkulämmitin lämmitti moottorin hyvin, pienillä pakkasilla lämpömittarin neula nousi lämmityksen jälkeen, kovillakin pakkasilla lämmintä tuli nopeasti sisälle. Webasto siirrettiin Räsään ed Ocusta koska en halunnut lähes uutta laitetta ilmaiseksi vaihdossa antaa, Weba tuntui turhalta sähkäreiden rinnalla.
 
Meille laitettiin F34 Bemariin Calixin letkulämmitin joka kanssa sisälti kiertovesipumpun.
Sisähaaralla ja sisätilan lämmittimellä kustanti n1000€ asennettuna merkkiliikkeessä.
Kukaan ei "suostunut"myymään tai antamaan takuun alaista pakettia ja asennusta Defaa myyvistä liikkeistä koska prosyyrit ei tuntenut kyseistä malliversiota.?
Varmaan olis defaltakin toimivat palikat löytynyt mutta en jaksanut vääntää sitä sen enempää koska eivät luvanneet takuuta.
No sen kun sai asennetua niin ne kovat pakkaset loppu 8)
 
Markku J sanoi:
Tätä voisin pitää jopa Webaston vaihtoehtona, jos molemmissa päissä työmatkaa olisi pistokepaikka.


Näin juuri, ja pointti on kiertovesipumpussa, se poistaa kokemuksen mukaan letkulämppärin pahimman ongelma, lämmön jakautumisen.

Kts http://www.autostadium.fi/index.php?topic=558.msg12495#msg12495

Siis sigun autossa OWL-2 kiertovesipumpulla varustettu letkulämppäri - (http://www.conrad.com/ce/en/product/841843/OWL-2-Car-Engine-Pre-Heater) + sisälämppäri + Remuc - ohjaa Defan relettä ja systeemi toimii kuin kuuluisa junanvessa kun molemmissa vakkari startti paikoissa - koti/duuni - on töpselit.

 
Paljon on tullut foorumia seurailtua, niin pitäähän se kirjoitellakin jotain. :)

Kokeilin letkulämmittimen (Defa) toimintaa virtamittarin kanssa, mutta mittari ei antanut lukemia. 0,0W näytti koko ajan ja kulutetut kWh:tkin  oli nollissa. Mittari siis ensin asennettiin pistorasiaan ja siitä sitten lämppärin kaapeli autoon.

Autona Ocu 1.8TSI vm 10. Vaimo peruutti viimetalvena auton ulos tallista vaikka lämppärin johto oli paikallaan. Johto meni poikki ja puskuri vähän repeytyi pistokkeen ympäriltä. Pistokkeessa en havainnut mitään ulkoisia vaurioita. Kertokaa tyhmälle, miten tuota vois testata, että meneekö virtaa letkulämppärille asti? Vai onko lämppäri rikkoutuvaa sorttia ja tullut tiensä päähän?
 
Luigi sanoi:
Paljon on tullut foorumia seurailtua, niin pitäähän se kirjoitellakin jotain. :)

Kokeilin letkulämmittimen (Defa) toimintaa virtamittarin kanssa, mutta mittari ei antanut lukemia. 0,0W näytti koko ajan ja kulutetut kWh:tkin  oli nollissa. Mittari siis ensin asennettiin pistorasiaan ja siitä sitten lämppärin kaapeli autoon.

Autona Ocu 1.8TSI vm 10. Vaimo peruutti viimetalvena auton ulos tallista vaikka lämppärin johto oli paikallaan. Johto meni poikki ja puskuri vähän repeytyi pistokkeen ympäriltä. Pistokkeessa en havainnut mitään ulkoisia vaurioita. Kertokaa tyhmälle, miten tuota vois testata, että meneekö virtaa letkulämppärille asti? Vai onko lämppäri rikkoutuvaa sorttia ja tullut tiensä päähän?
Laittamalla ehjän virtakaapelin töpselin seinään => pitäisi hetken päästä kuulua pientä 'suhinaa' konetilasta & letkut alkaa käsikopelolla tunnustellen selvästi lämpenemään. Jos ei ala, niin vastus rikki, tai panssarikaapelissa katkos. Voihan sen panssarikaapelin liitoksenkin irroittaa ja virtamittarilla kokeilla meneekö virtaa vastukselle.. saa ainakin rajattua kumpi rikki.
Letkulämmittimien vastukset on tosiaan rikkoutuvaa sorttia, mutta olisi aika sattumaa, että virtajohdon katkeamisen kanssa samaan aikaan olisi vastus mennyt rikki?
 
^ kiitos neuvosta. pitää yrittää vielä kuulostella ääniä ja tunnustella letkuja. Pitäiskö tuossa olla tuo siirtopumppu vai ei? Mihin kohtaan tuo on asennettu?
 
Lämmityskelien kohtapuoliin alkaessa olisi hyvä tarkistaa, että lämmittimen vastus toimii. Minä ajelin yhtenä talvena ties montako kuukautta toimimattoman lämmittimen kanssa sitä huomaamatta ja kiltisti laitoin auton liekaan joka ilta. Autona oli tuolloin Mersu C230 K Sportscoupe, jossa oli vanhanaikainen lohkolämmitin vesitilassa lohkon kyljessä. Vastus kesti vajaan yhden talven.

Saako säteilylämmittimistä mitattua vastusmittarilla toimintakunnon ? Minkälaista resistanssiarvoa pitäisi ehjän lämmittimen näyttää ? Tuon Mersun tapauksen jälkeen tarkistin lämmittimiä niin, että pyysin jonkun perheenjäsenen kytkemään lämppäriä päälle ja pois ja seurasin talon kWh -mittaria. Säteilylämmitin ei sitä vaan paljoa heilauta, ellei saa muuta kuormaa koestushetkellä liki nollaan.
 
ePa sanoi:
Onkohan BT kaupan johto sopiva Defan tai Calixin kanssa vai onko kolmas vaihtoehto tullut markkinoille?

Kovin on Calixin näköinen tuo. Onhan noita "yhteensopivia" johtoja onneksi jo Defan varovasti taiteltavan pakasteen tilallekin.
 
Markku J sanoi:
Saako säteilylämmittimistä mitattua vastusmittarilla toimintakunnon ? Minkälaista resistanssiarvoa pitäisi ehjän lämmittimen näyttää ? Tuon Mersun tapauksen jälkeen tarkistin lämmittimiä niin, että pyysin jonkun perheenjäsenen kytkemään lämppäriä päälle ja pois ja seurasin talon kWh -mittaria. Säteilylämmitin ei sitä vaan paljoa heilauta, ellei saa muuta kuormaa koestushetkellä liki nollaan.

Tehon kaavan mukaan P=UxU/R, elikkä jos lämmittimen teho on 500W niin vastusarvon pitäisi olla noin 105 ohmia.
 
Tämmöinenkin tarjolla....

UUSI DEFA -YHTEENSOPIVA TT-THERMO 1000W
LETKULÄMMITIN / MOOTTORILÄMMITIN

https://kotisivukone.fi/files/tt-thermo.tarjoaa.fi/tiedostot/pdf-tiedostot/tt-thermo1000kld.pdf
 
Vihdoinkin plug and pray malli!

Onko vinkkejä asennukseen? Pitäsköhän puuhastella Merssuun tuo?
 
Jännä kapistus... Jokohan tolla saisi golfinkin motin ja lootan lämpimiksi?

Ei-DSG-malleissa on minunkin autossa letkulämppäri, mutta tuon tomaatin kanssa pitää pistää paistinpannu.

Ohje näköjään oli laittaa sisälle kennoa kohti menevään letkuun. Siellä on pituutta yleensä ja webastot ja eberit tavataan kytkeä samoin.
 
ConD sanoi:
Jännä kapistus... Jokohan tolla saisi golfinkin motin ja lootan lämpimiksi?

Ei-DSG-malleissa on minunkin autossa letkulämppäri, mutta tuon tomaatin kanssa pitää pistää paistinpannu.

Tätä DSG:n paistipannua selittivät laatikon nestekierrolla jossa on kuulemma jokin venttiili johon kierto tökkää kun auto ei ole käynnissä, tiedä sitten onko tämä todellinen syy mutta noin asiaa huollossa selittivät ???
 
Karvis sanoi:
Tätä DSG:n paistipannua selittivät laatikon nestekierrolla jossa on kuulemma jokin venttiili johon kierto tökkää kun auto ei ole käynnissä, tiedä sitten onko tämä todellinen syy mutta noin asiaa huollossa selittivät ???
Pitääpä käydä läpi letkukuvat kotona, mutta ei se ole yhtä pitkää kiertoa, johon "lukko" tulisi... Ehkä ilman pumppua, mutta muuten. Tuo nesteen "lukottaminen" on varsin yleinen vaiva vakkineissa.

Jotain laatikon ja moottorin lämpötilaerojen takia johtuvaa toiminta tai starttihäröä mietin itse kun tuossa CFFB koneessa letkulämppäri tulisi lähelle laatikkoa, mutta kauas termarista/koneen lämpöanturista.

*edit* Jos tuo neste kokonaan "lukossa" olisi, niin sittenhän se estäisi webastonkin asentamisen moottoria lämmittäväksi. Veikkaan että webbasia ja eepereitä on näissä DSG-lootallisissakin...
 
ConD sanoi:
*edit* Jos tuo neste kokonaan "lukossa" olisi, niin sittenhän se estäisi webastonkin asentamisen moottoria lämmittäväksi. Veikkaan että webbasia ja eepereitä on näissä DSG-lootallisissakin...

Tuosta webaston toiminnasta minäkin heille mainitsin ja kuulemma se toimii koska pumppu kierrättää nestettä, ehkä tuollainen pumpullinen letkulämmitin voisi toimiakin siinä.
 
Kyllä tuossa pumpussa pitäisi jerkku riittää... 8l/min on n. 500l/h, eli 2h aikana kuutio! Saa melko venttiili olla jos tuon muutenvaan estää, kunhan vaan kiertosuunta on oikea.

Webaston pumppu siirtää n. 450l/h

Hmm... ePa, kimppatilaushommia? :)