https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Honda Jazz Hybrid

Paukku

Vakiokalustoa
Liittynyt
28.12.2018
Näköjään nyt koeajettavissa. Lieneeköhän hybriditekniikka sama, mitä CR-V:ssä? Nimi tekniikalla kuitenkin eri.
 
Näkyy periaate olevan sama. Sarjahybridi, pienemmässä koossa toki. Ei vaihdelaatikkoa, vain markkinointinimi e-CVT.

Jazz nimellä e:HEV
CR-V nimellä i-MMD


 
Omistuksessani oleva Suomessa marginaali merkin marginaali malli täytti vuoden.
Samana päivänä tuli 5000 km täyteen. Ei eläkeläisellä kilometrejä kerry, mutta auto pitää olla vaikka pienempikin.

Ilman pääomakustannuksia vuoden käyttökustannukset olivat  25 snt/km. Polttoainekulutus 4,7 l/100 km (ecxel).

Mitään vikoja ei vuoden aikana ilmaantunut. Ei edes nitinöitä ja natinoita jos ei huomioida ajoittain vierestä kuuluvaa. Vrt. esim. aiempi Golf VII, joka ensimmäisenä vuotenaan kävi neljä ylimääräistä kertaa pajalla.

Omituisia ominaisuuksia tai puutteita ovat yliaktiivinen kaistavahti ja etumatkustajan istuimen puuttuva korkeussäätö. Muuten OK. Olen tyytyväinen.

Kuva kävisi myös aiheeseen Ajoneuvobongaukset koska toista en ole livenä nähnyt.

 

Liitteet

  • Jazz Hybrid 2021.jpg
    Jazz Hybrid 2021.jpg
    96,1 KB · Katsottu: 259
Piti oikein kirjautua tälle foorumille, kun ei taida tästä maasta löytää kohtalotovereita.
Itse sain reilu viikko sitten Jazzin. Allekirjoitan tuon kaistavahtiasian ja se pitää aina poistaa päältä kynnistyksen jälkeen jos haluaa. Keskikulutus on nyt 4,8 ja sisältää paljon myös lyhyttä ajoa.
Toistaiseksi olen kyllä tyytyväinen vaikka onkin vähän kalliimpi ja harvinainen.
Myös vakuutus on halvempi kuin edellisessä vag:ssa.
On tullut lueskeltua UK foorumia Jazzista. Samanlaisia vanhoja ukkoja tuntuvat olevan suurimmaksi osaksi....
 
^
Tervetuloa harvalukuisten joukkoon!
Kaistavahtia ei aina muista/viitsi ottaa pois päältä liikkeelle lähdettäessä.
Clubjazzia seuraan aktiivisesti.
Vanha gubbe se olen minäkin.
 
Kokeilin eilen ekaa kertaa laittaa n. kilometrin ajettuani puhaltimen off. Auto vaihtoi EV-tilaan heti ja kun laitoin puhaltimen takaisin, niin polttis käynnistyi. Samoin moottorin hiukan lämmettyä on pyydetyllä sisälämmöllä samanlainen vaikutus. Jatkossa kun sisäpuhallin on lämmittänyt sisätilat etukäteen, niin tällä voisi kikkailla työmatkalla n.12 km.
Ei varmaan vain jaksa, menee turhan vakavaksi...
Pidemmällä matkalla moottorin lämmettyä tuolla on vain pieni vaikutus.
 
Edelleen mietintää kelien kylmetessä. Käyttääkö ratin ja bärseen lämmittimiä enemmän kuin puhallinta. Täytyy testailla miten moottori reagoi näihin. Persgrilli tuntuu tehokkaalta ja ratti lämpenee koko kehältään, sivuilta ehkä voimakkaammin.

Kannattaisikohan kysellä jotain suojaa jäähdyttimen eteen ja onko sellaista saatavilla?

 
Wasted sanoi:
Edelleen mietintää kelien kylmetessä. Käyttääkö ratin ja bärseen lämmittimiä enemmän kuin puhallinta. Täytyy testailla miten moottori reagoi näihin. Persgrilli tuntuu tehokkaalta ja ratti lämpenee koko kehältään, sivuilta ehkä voimakkaammin.
Tuossa kannattaa vain huomioida Jazzin pieni 12V:n akku. Aikanaan lyhytajossa itsellä hyytyi näin syksyllä yks kaks se akku ja hankin tilalle isomman ilman muovikoteloa ympärillä, niin mahtui.
 
Tuota pienitehoista 12V akkua kompensoi osaltaan se että moottori käynnistyy suurtehoakun voimalla.
Tästä huolimatta asennutin autoon Defan akkulaturin.
 
Ei se auta, kun 12V akku on kaput, niin ei tapahdu enää mitään ja se kuolee laakista näissä. Sama kävisi Mitsussakin, mutta siihen hankin etukenossa uuden akun. Mulla oli 2010 Jazz Hybrid, mutta tuskin tuo on paljoa muuttunut. Siihen vaihdoin ainakin akun itse.
 
Itse en varmaan uskaltaisi vaihtaa akkua itse. No täytyy kysellä merkkiliikkeestä mitä mahdollisuuksia on. Itselläni ei ole koskaan akku kyykännyt alle 7 vuotta vanhana. Ennen noi oli myös helppo vaihtaa itse.
 
45Ah akkuja on ollut bensiinimoottoreissa Hondissa, mikä lienee tässä uudessa hybridissä? 3-5 vuotta ovat kestäneet bensiinimoottoreissa suurinpiirtein. Uusi auto, että lieneekö niin kiirus vaihtaa, takuut ja kaikki...
 
Juuri näin! Sanoin epäselvästi, tarkoitin jos onkkelmia tulee, niin sitten kyselemään. En aio kaivaa verta nenästäni ja ajaa lyhyitä matkoja sähkölämmittimet aina täysillä.
 
Tänään kävin ostamassa nestemäistä jäänpoistajaa. Taustapeilin takana tai edessä olevat kamerat jäävät huuruun sisäpuhaltimesta huolimatta. On tuo mötikkä peilin takana sen verran runsas.
 
Alkaa olemaan 1000 km takana. Keskikulutus pudonnut 4,6 litraan. Muita havaintoja.
- hiljainen pieneksi autoksi, mutta tien laatu vaikuttaa toki rengasmeluun
- äänimaailma on myös sävyltään miellyttävä
- persegrillissä tehoa hyvin, ratinlämmitin ei niin tehokas
- kaikki hälyttimet ja piipittimet ovat sävyltään vähemmän ärsyttäviä
- tukevan tuntuinen myös mutkateillä
- poikittaissaumat vähän tärskäyttävät ja kori hiukan elää
- mukavat istuimet, pelkääjältä puuttuu korkeussäätö

Huomenna menee uudet contin kitkat alle ja saa nähdä miten vaikuttaa ajoon sekä kulutukseen.
 
Tiloista video mm, vaikka työ äijä muuten ei mikään ilonaihe olekaan. Eikä vaihdelaatikkoa ole, vaikka CVT:stä sujuvasti puhuukin.



Ärtsy peli!

 
Wasted sanoi:
Alkaa olemaan 1000 km takana. Keskikulutus pudonnut 4,6 litraan. Muita havaintoja.
- hiljainen pieneksi autoksi, mutta tien laatu vaikuttaa toki rengasmeluun
- äänimaailma on myös sävyltään miellyttävä
- persegrillissä tehoa hyvin, ratinlämmitin ei niin tehokas
- kaikki hälyttimet ja piipittimet ovat sävyltään vähemmän ärsyttäviä
- tukevan tuntuinen myös mutkateillä
- poikittaissaumat vähän tärskäyttävät ja kori hiukan elää
- mukavat istuimet, pelkääjältä puuttuu korkeussäätö

Huomenna menee uudet contin kitkat alle ja saa nähdä miten vaikuttaa ajoon sekä kulutukseen.
Kiitos kokemusten jakamisesta kun näistä ei ole täällä liikaa jaettukaaan kokemuksia. Mitenkäs muuten kun tässä on tuo e-CVT -vaihteisto niin mietin vain että miksi tuohon on pitänyt nuo keinotekoiset pykälät kehittää? Saako ne muuten jostain kytkettyä myös pois? Olisi mielenkiintoista kuulla myös tarkemmin tämän auton huolto-ohjelmasta ja huoltojen hinnoista. Jos vain viitsit niin perustaisitko tallia tälle autolle niin voidaan tarkemmin seurailla tämän autosi liikkeitä sieltäkin käsin yhdestä paikasta?
 
Minun ajoprofiililla huoltoväli on yksi vuosi.
Ensimmäinen n. 5000 km kohdalla tehty huolto merkkiliikkeessä maksoi 146,19€.
Öljynvaihto ei sisälly ensimmäiseen huoltoon näillä kilometreillä.

En ole huomannut ajossa mitään keinotekoisia pykäliä.
Täytyy oikein ajatuksella seurata.

Niin kuin aiemmin todettiin vaihdelaatikkoa ei ole. e-CVT on markkinointi nimi.

 
Noita keinotekoisia 'pykäliä" on olemassa, muuta en niitä juuri omassa ajossani kuule, täyskiihdytyksessä kuuluvat. Tuossa videossakin kuuluu varsinkin isommalla nopeudella.

Hondan nettisivuilta, vähän ehkä hymyilyttää tuovaihtamisen tunteesta nauttiminen...
"Jazz tarjoaa tasaisen ajon milloin tahansa ja missä tahansa. Jopa vaihtamisen ääni on lisätty taitavasti, jotta voit nauttia vaihtamisen tunteesta."
 
Siis ajossahan ei minkäänlaisia nykäyksiä ole, mutta moottorin äänen muutos pitää olla, koska se muuten koetaan epämiellyttäväksi, vrt Toyotan hybridi. Näinhän meitä on valistettu ja asiasta aina mainitaan, ja jopa automaattilaatikko koetaan sen vuoksi paremmaksi, jota itse en ymmärrä. Siinä on ihan oikeat nykäykset ja arpomiset nurkka-ajossa. Tässähän ääntä, siis kierroslukua säädetään keinotekoisesti, kun sähkömoottorilla mennään ja moottori pyörittää generaattoria, pääsääntöisesti.
 
Näin on! Mutta täytyy kyllä myöntää, että itselleni on ollut vaikeaa tottua kun kierrokset ei korreloi vauhdin ja kiihtyvyyden kanssa. Toki on ensimmäinen tällainen auto alla.
Olen kyllä päivä päivältä enemmän tyytyväinen autoon.
 

Tuolla on kansantajuisesti ja helposti tuosta voimalinjasta. Korkeilla nopeuksilla tuo vasemmalla oleva bensamoottori menee akselilla suoraan kytkimen kautta siihen sähkömoottoriin, joka pyörittää etupyöriä.
 
Eilen asennettiin Honda Jazz Hybridiini Webasto Thermo Top Evo 5kW Telestart T100 HTM ohjauksella.