https://tummennuskalvot.fi/

Yleistä Mazdasta

Vaikuttaa yhä varmemmalta että seuravaa Mazda 6 on takavetoinen ja rivikutosella:

https://www.caranddriver.com/news/a32109038/mazda-6-rwd-confirmed-2022/

https://www.motortrend.com/news/2022-mazda-6-sedan-rwd-inline-six-details/

-skyactiv-x suora kutoskone
-takaveto
-48V kevythybridi
-myös plug-in versio
-8v automaatti
-mahdollisesti edullisempi kuin saksalaiset kilpailijat

Hienolta kuulostaa, ehkä vähän liiankin hyvältä ollakseen totta Suomessa. Riskinä että Mazda 6 myynti loppuu euroopassa ja suunnataan jenkkimarkkinoille.
 
Juuha sanoi:
Vaikuttaa yhä varmemmalta että seuravaa Mazda 6 on takavetoinen ja rivikutosella:

Aika yllättävää, kun kuutoskone alkaa USA:ssakin olla katoavaa kansanperinnettä tuossa luokassa. Esimerkiksi Accordia saa nykyään 1.5- ja 2.0-litraisena.

Jotakin tietoahan oli aiemmin, että Mazda ja Lexus olisivat yhteistyössä tuon kuutosen merkeissä, mutta silloin oli oletus moottorin käytöstä kuutosen yläpuolelle sijoittuvassa mallissa.
 
JiiJii71 sanoi:
Takaveto, plugari ~15kWh akulla, 3-vaihelataus, 6-kone... take my money!

Juuri plugarit tuota 3-vaihelatausta huutavat, ei ne isoakkuiset sähkärit, joissa on sitten mahdollisuus oikeaan pikalataukseen (Outlander poikkeuksena pikaladattavana plugarina).
 
nemos sanoi:
Jotakin tietoahan oli aiemmin, että Mazda ja Lexus olisivat yhteistyössä tuon kuutosen merkeissä, mutta silloin oli oletus moottorin käytöstä kuutosen yläpuolelle sijoittuvassa mallissa.

Lexus IS Mazda 6 sisarmalliksi ja Lexus RC:n rinnalle voisi tulla vaikka huhuiltu RX-9. Rivikutonen voisi hyvin korvata näissä nykyisen Toyotan vapari V6-koneen. Siinä olisi valmistajilla tilaisuus tehdä yhteistyötä ja säästää.
 
Kevythybridit ei toistaiseksi ole millään merkillä olleet kovin hyviä. Onko niistä ollu oikein mitään hyötyä, ihan autolehdissä asiaa ihmetelty. Miksi ei hybridiä Mazda tee? esim. Accord löytyy ja Hondan mallistoon melkein joka malliin löytyy. Tosin ei Euroopasta.
 
Ehkä odotukset olleet autolehdillä vähän liian korkealla jos odottaa jonkun olemattoman 48V sähkömoottorin vievän monta litraa kulutuksesta. Omasta mielestä sekin hyvä suoritus jos tietyissä oloissa, esim kaupunkiajossa, saa puoli litraa pois keskikulutuksesta edullisella ja kevyellä kevythybridijärjestelmällä.

Eiköhän Toyota-yhteistyö tuo Mazdaankin kehittyneet täyshybridijärjestelmät. Henkilökohtaisesti en mitään hybridiä kaipaa huonojen latausmahdollisuuksien takia, mutta verotuksen kannalta plugari olisi kiva lisä. Saisi paperille jonkun "2 litran" kulutuksen ja verot sen mukaan.
 
Paukku sanoi:
Kevythybridit ei toistaiseksi ole millään merkillä olleet kovin hyviä. Onko niistä ollu oikein mitään hyötyä, ihan autolehdissä asiaa ihmetelty.

Ainoa hyöty kai se, että saattavat tuoda helpotusta start&stopin kulmikkuuteen. Näin ainakin kehuttu esim. Fordin kevythybridin kohdalla.
 
Surullinen tapaus Tuulilasin käytettyjen syynissä.

7-vuotias CX-5 ja pohja kauttaltaan ruosteessa. Hintaa kuitenkin 12 400 euroa!


Eipä silti, teknisesti kunnossa. Sarjassahan on useampi VAG osoittautunut aivan täydeksi pommiksi tekniikaltaan.
 
^Eikä tuo ruoste ole pelkästään Mazdan ongelma.

Jos tutkii saman ikäisten Land Cruiserien pohjia niin punaisen ruskeita ne tuppaa olemaan laitaluvultaan. Paksua rautaa ja niissä pintaruostetta on aina se "hyvä selitys"...
 
Se mikä tuossa videossa kiinnitti huomiota ruosteen lisäksi oli (tyypillinen japanialainen) maalipinnan ohuus.
 
Ettei mene pelkäksi dissamiseksi niin otetaan toinen CX-5, joka on poikkeuksellisen (Mazdaksiko?) ruosteeton pohjastaan.

 
Urlaub sanoi:
Surullinen tapaus Tuulilasin käytettyjen syynissä.

7-vuotias CX-5 ja pohja kauttaltaan ruosteessa.

Mitähän ihmeellistä tuossa muka on? Tälläkin foorumilla on jo moneen otteeseen todettu, että monissa nykyautoissa on tehtaalta lähtiessään täysin riittämätön ruostesuojaus Suomalaisiin olosuhteisiin ja siksi jälkeenpäin tehty lisäsuojaus on tarpeen.

Siis, suojaamaton auto ruostuu ehkä nopeastikin ja suojattu ei ihan niin nopeasti. Siinäpä se!
 
Näissähän oli/on sellainen erikoisuus, jotta Suomi ainoa pohjoismaa missä ei maahantuojan toimesta ole ruostesuojattu, joten ainakin ruotsintuonnit todennäköisesti siistimpiä alustaltaan.

Omani ruostesuojattiin oston jälkeen, oli toki 3-vuotias ja lisäksi yhden talven seissyt myyntihallissa, joten ei ollut vielä hälyyttävässä kunnossa.
 
jaris sanoi:
Omani ruostesuojattiin oston jälkeen, oli toki 3-vuotias ja lisäksi yhden talven seissyt myyntihallissa, joten ei ollut vielä hälyyttävässä kunnossa.

Myös meikäläisen uutena ostettu auto ajettiin suoraan luovutuksesta laajimpaan ruostesuojaukseen mitä tarjolla oli.

Niinpä ainakaan vielä ei ko. autossa näy minkäänlaisia merkkejä ruosteesta.
 
Jari_S sanoi:
Mitähän ihmeellistä tuossa muka on? Tälläkin foorumilla on jo moneen otteeseen todettu, että monissa nykyautoissa on tehtaalta lähtiessään täysin riittämätön ruostesuojaus Suomalaisiin olosuhteisiin ja siksi jälkeenpäin tehty lisäsuojaus on tarpeen.

Siis, suojaamaton auto ruostuu ehkä nopeastikin ja suojattu ei ihan niin nopeasti. Siinäpä se!

Kannattaa katsella ne Tuularin videot läpi. Aika moni niistä on tuon Mazdan ikäisenä liki ruosteettomassa kunnossa.

Videon Mazda on siis ikäisekseen harvinaisen ruosteinen yksilö.
 
Urlaub sanoi:
Kannattaa katsella ne Tuularin videot läpi. Aika moni niistä on tuon Mazdan ikäisenä liki ruosteettomassa kunnossa.

Videon Mazda on siis ikäisekseen harvinaisen ruosteinen yksilö.

Etelä-Suomessa maanteiden suolaus on autoille myrkkyä. Pohjois-Suomessa ilmeisesti vähemmän suolataan maanteitä? Niinpä Etelä-Suomessa ajetut autot saattavat olla huomattavasti ruosteisempia, kuin pohjolan oloissa olevat.
 
Erkka sanoi:
Etelä-Suomessa maanteiden suolaus on autoille myrkkyä. Pohjois-Suomessa ilmeisesti vähemmän suolataan maanteitä? Niinpä Etelä-Suomessa ajetut autot saattavat olla huomattavasti ruosteisempia, kuin pohjolan oloissa olevat.

Aivan varmasti noin, mutta Mazda on niistä eteläsuomalaisistakin poikkeuksellisen ruosteinen. Siitä tuossa videossa on kyse.
 
Urlaub sanoi:
Kannattaa katsella ne Tuularin videot läpi. Aika moni niistä on tuon Mazdan ikäisenä liki ruosteettomassa kunnossa.

Miksi minä "Tuularin" videoita katselisin, ei asia minua sen kummemmin kiinnosta!

Aivan varmasti on tehtaalta lähtiessä paremmin ruostesuojattuja autoja kuin Mazda ja sellaisen haluava ostaa sellaisen. Joku joka haluaa nimenomaan Mazdan, vie kenties autonsa erilliseen ruostesuojaukseen.

Valintakysymys tämäkin.
 
Hulluinta tuossa on että niistä oikeasti maksetaan tuollaisia hintoja käytettynä vaikkei uutena suojattu. Jos käytettyjen ostajat katsoisi vähän enemmän mitä ostaa, kannustaisi uusien ostajia suojauttamaan uutena.

Sama koskee myös muita japanilaisia ja eurooppalaisista ainakin Fordia jotka todettu ihan yhtä huonoiksi tehdassuojaukseltaan kuin Mazda jos katsoo Vi Bilägare 2010-luvun testejä. Siinä mielessä Mazda ei eroa mitenkään näistä, mistään näistä ei kannata käytettynä paljon maksaa ellei uutena suojattu. Vaikka Mazdalla ruostemaine yksittäisten mallien takia, testien mukaan nykypäivänä samaa tasoa kuin muut japsit ja Ford.

Se hyvä puoli ruosteessa on että siltä voi suojautua, toisin kuin tekniikan vioilta. Mazda kun on yksi vähävikaisimmista merkeistä niin on aina harmittavaa kun jätetään uutena kori suojaamatta.
 
Jari S lähestyy hieman oudosti asiaa. Eikös foorumin tarkoitus ole päivitellä ja taivastella autoja. CX5 sijaan Mazda 3 pellit oli paperin ohuet, kun kävin testailee. Ruostuva japanilainenhan tuo on ja kalliit varaosat. Muuten ihan kiva kärry, jos siihen saisi kelvolliset istuimet. Ruosteenesto ei auton arvoa nosta, mutta kukin tavallaan. Ei nuo Huulilasin autotkaan puhkiruostu pitkään aikaan, monelle tarjolla loistavat ajokit melko halvalla. Tuulilasin  jututkin asiallisia.
 
Urlaub sanoi:
Luulin sinun olevan kiinnostunut Mazdan ja muiden ruosteista kun niistä tässä keskustelit.

Erehdyit. Minua ei toisten omistamat ruosteiset autot kiinnosta pätkääkään, ihan auton merkistä riippumatta.

Oman autoni osalta olen tehnyt toimenpiteitä auton ruostumisen ehkäisemiseksi, mutta jos joku toinen ei vastaavia toimenpiteitä halua tehdä, se on pelkästään hänen oma asiansa.

Välinpitämättömyyden tulokset näkee sitten vaikka niistä ”Tuularin” videoista.
 
JPL sanoi:
Jari S lähestyy hieman oudosti asiaa. Eikös foorumin tarkoitus ole päivitellä ja taivastella autoja. CX5 sijaan Mazda 3 pellit oli paperin ohuet, kun kävin testailee. Ruostuva japanilainenhan tuo on ja kalliit varaosat.

Minulle on kyllä syntynyt mielikuva, että tämän foorumin tarkoituksena on tarjota alusta jaaritteluun toinen toistaan tyhjänpäiväisemmistä asioista.

Miksi ihmeessä minulle mielipiteitäsi Mazda:sta tilität? Älä osta Mazdaa, jos se ei sinua miellytä. Minulle on totaalisen yhdentekevää, minkälaisella autolla sinä ajat.