https://yliteippaus.fi/

Lexus UX 300e

Uti

Klassikkoainesta
Liittynyt
18.1.2017
Lexuksen ensimmäinen täyssähköauto tarjoaa brändiin kovakoodatun ajonautinnon ja mukavuuden uudella tavalla
Pitkäaikainen kokemus hybrideistä takaa Lexukselle tyypillisen äärettömän luotettavuuden
UX-mallin tunnistettava ulkodesign ja monikäyttöisyys säilyvät ennallaan
Lexus esittelee ensimmäisen täyssähköautonsa, UX 300e:n Guangzhoun autonäyttelyssä Kiinassa. Näyttely on avoinna 22.11. - 1.12.2019.

Lexus on ollut premium-luokan sähköistettyjen ajoneuvojen edelläkävijä esiteltyään ensimmäisen premium-hybridimallinsa, RX 400h:n vuonna 2005 yhdistäen autoihinsa sekä korkean suorituskyvyn että ympäristöystävällisyyden. Vuoden 2019 Tokion autonäyttelyssä Lexus esitteli maailmanlaajuisen sähköistymisstrategiansa (Lexus Electrified), mikä tähtää perustavanlaatuiseen loikkaukseen niin autojen suorituskyvyssä, käsiteltävyydessä ja ajonautinnossa. Erityisesti tulevaisuuden strategia tulee hyödyntämään pitkäaikaista kokemusta hybrideistä, mikä on auttanut jalostamaan voimalinjan, ohjauksen, jousituksen ja jarrujen toiminnan erittäin korkealle tasolle.

Tämän kokemuksen turvin Lexus voi lähteä toteuttamaan täyssähköautoa aivan eri tasolta kuin kilpailijat. Ensimmäinen tuotantomalli joka toteuttaa Lexuksen sähköistymisstrategiaa on täyssähköinen Lexus UX 300e. Sen jo alun alkaen erinomaiset ajo-ominaisuudet ja erottuvan ulkodesignin omaavan kokonaisuuden kruunaa äänetön ja päästötön sähkökäyttö reilusti yli 300 km* matkalle (WLTP).

Lexus UX 300e -mallin ennakkomyynti käynnistyy Suomessa syksyllä 2020 ja ensimmäiset asiakastoimitukset tapahtuvat kevättalvella 2021.

UX 300e, tärkeimmät ominaisuudet

Lexus on aina panostanut erinomaiseen ajettavuuteen, eikä ensimmäinen täyssähköauto tee tästä mitään poikkeusta. Kun pohjalla oli UX:n nautinnollinen ajokokemus, oli siihen suunnittelijoiden helppo lisätä sähkökäytön mukanaan tuomat edut. Samanaikaisesti UX 300e -mallin äänieristys on juuri niin huippuluokkaa, kuin Lexuksen DNA edellyttää.

Kuljettajan valittavissa on eri ajotiloja, jotka tasapainottavat kiihtyvyyden ja hidastuvuuden aina tilanteeseen sopiviksi. Kuljettaja voi tuntea sähköisen voimalinjan tehon ja välittömän väännön painaessaan kaasupoljinta, käyttää voimansiirron valintasiivekkeitä moottorijarrutusefektin luomiseksi mutta ottaen samalla energiaa talteen neljällä eri regenaraatiotasolla - nauttien kuitenkin koko ajan luonnollisesta ajotuntumasta.

Lexus UX 300e tarjoaa erinomaisen dynaamisen suorituskyvyn, kiitos matatan painopisteen. Se on saavutettu asentamalla sähkömoottori ja akusto mahdollisimman alas, huolehtimalla optimaalisesta painojakaumasta ja inertiavoimien hallinnasta. GA-C -alustarakenteen huippuluokan ominaisuuksia on vielä parannettu uusilla rakenneratkaisuilla sekä iskunvaimentimien vaimennusvoimien hienosäädöillä, jotta ne vastaavat mahdollisimman hyvin sähköisen voimalinjan tarpeisiin.

Täyssähköauton luonnollinen hiljaisuus pääsee UX 300e:n myötä aivan uusiin ulottuvuuksiin. Äänieristys pitää huolen voimalinjan olemattomien äänien lisäksi mm. tuulimelusta antaen kuljettajan ja matkustajan nauttia täydellisestä seesteisyydestä matkustamossa. Mikäli kuljettaja niin haluaa, pystyy ASC-järjestelmä (Active Sound Control) luomaan luonnollisia taustaääniä vastaamaan ajo-olosuhteita.

Legendaarinen Lexuksen luotettavuus pitkästä hybridikokemuksesta

UX 300e:n kehitystyössä on hyödynnetty Lexuksen valtavaa edelläkävijän kokemusta hybriditeknologiasta, mikä on tuonut valmistajalle täydellisen ymmärryksen sähköistetyn voimalinjan toiminnasta. Näin on ollut helppo tuoda myös täyssähköiseen ajoneuvoon se sama laadun ja mukavuuden taso, mitä Lexukselta on aina voinut odottaa. Myös korkeajännitejärjestelmän ja ennen kaikkea akun luotettavuus ovat huippuluokkaa. Sähkömoottorin, invertterin, voimansiirron ja korkeajänniteakun hyötysuhde ovat huippuluokkaa, kiitos vuosikausien kehitystyön hybridien parissa. Koko järjestelmän tehokkuutta hiomalla on UX 300e:n toimintamatka reilusti yli 300 km* (WLTP).

UX 300e tarjoaa viimeisintä teknologiaa myös infotainmentin osalta. LexusLink-sovelluksen avulla voidaan älypuhelimella tarkistaa latauksen tila ja käytettävissä oleva toimintamatka. Sovellus mahdollistaa myös latauksen ajastintoiminnon esim. täyden latausasteen saavuttamiseksi juuri ennen seuraavaa liikkellelähtöä. Myös esilämmitys ja -viilennys ovat mahdollisia.

Sähkömoottori on sijoitettu eteen ja se tuottaa 150 kW:n maksimitehon* ja 300 Nm:n maksimiväännön*. Korkeajänniteakun kapasiteetti on 54,3 kWh. Latausteho on normaalimoodissa 6,6 kW (vaihtovirtalataus) ja pikalatauksessa 50 kW (tasavirralla).
Uti
 
Peukku T/L:lle täyssähköautosta!

=================

Nyt kun jää on murrettu sekä plugarin että sähkiksen suhteen, odotellaan uutisia Lexus NX-plugarista.  ;)
 
Toyota ja Lexus alkavat näköjään lykätä sähkäreitä markkinoille. Eurooppalaisten kannalta huono juttu on vaan se, että C-HR:n ja Priuksen myynti alkaa ilmeisesti ensimmäisenä Kiinassa ja UX 300e esitellään myös Kiinassa eli senkin myynti aloitetaan varmaan siellä. Eurooppa saa ilmeisesti odottaa vuoroaan.
 
Komea auto tämä UX, nyt vasta sähköversion myötä kattelin paremmin autoa. Tästä se lähtee, hinta varmaan ux300e suolainen. Sitten kun Toyota sylkäsee Corolla/Avensis luokan sähkiksen markkinoille niin taitaa joutua kaupoille..
 
pantero sanoi:
Peukku T/L:lle täyssähköautosta!

=================

Nyt kun jää on murrettu sekä plugarin että sähkiksen suhteen, odotellaan uutisia Lexus NX-plugarista.  ;)

Itsellä on jo valmiiksi ostohousut silitetty,  kun tämä tapahtuu.
 
Tuolla Uti:n aloitusviestissä sekä Paha71:n lisä”klik”:ssä on kaikki tähän mennessä julkistetut tiedot ja myös kuvia uudesta UX 300e:stä. Lexuksen eu-sivuilla olevassa tiedotteessa on myös muutama leikkauskuva:

https://newsroom.lexus.eu/world-premiere-of-lexus-first-ev-the-ux-300e/

Kuvien mukaan latausluukku on molemmilla puolin autoa. Liittyykö se ratin paikkaan (oikealla tai vasemmalla), vai onko se näin vakiona, jää nähtäväksi. Olisi kyllä hyvä ominaisuus ja helpottaisi huomattavasti piuhasulkeisia.

Lämpöpumpusta ei ole mainintaa tekstissä ja leikkauskuvistakin sitä on vaikea hahmottaa. Uudessa RAV Primessa se on, samoinkuin on ollut jo vuosia Priusissa, joten luulisi sen löytyvän myös UX 300e:stä.

=====================

Toyotan korporaattisivuilla on futuristinen visio Lexuksen sähköistymisestä (https://global.toyota/en/newsroom/lexus/30279058.html):

Oheisen lainauksen mukaan seuraavaksi on tulossa ensimmäinen Lexus PHEV, joka ajoittuu seuraavan vuosikymmenen alkuun (siis toivottavasti jo 2020 kevääseen ;)):

”To advance this goal, Lexus plans to unveil its first BEV in November 2019―broadening our response to the needs of various regions around the world, including the development of HEVs, PHEVs, BEVs, and FCEVs. Moving forward after that, Lexus plans to expand its electrified vehicle lineup―we will launch our first Lexus PHEV and a new dedicated BEV platform early in the coming decade. By 2025, Lexus will have available electrified versions of all Lexus vehicle models, and we are aiming for the sales of electrified vehicle models to outpace those of conventional internal combustion engine vehicle models.”
 

Liitteet

  • Lexus UX 300 e.jpg
    Lexus UX 300 e.jpg
    80,8 KB · Katsottu: 365
  • lexusuxevtech06-509851.jpg
    lexusuxevtech06-509851.jpg
    36,6 KB · Katsottu: 249
  • lexusuxevtech05-617369.jpg
    lexusuxevtech05-617369.jpg
    48,6 KB · Katsottu: 237
  • lexusuxevtech01-882899.jpg
    lexusuxevtech01-882899.jpg
    28,3 KB · Katsottu: 238
Taas yksi pelleauto missä saa 10m kaapelin kanssa tenuta. Miksi ihmeessä ne latausluukut on takana?
Volkkari taitaa olla ainoa missä latauspistoke on järjellisessä paikassa.

Töissä saa katsella hupaisia suorituksia porukka peruuttelee vastakarvaan viistoparkkeihin Mersuja että saisi narun ylettymään ilman jatkojohtoa. Eikä se lähteminen nokka edelle viistoparkista sen helpompaa ole.
 
Taky sanoi:
Tuolle kun tekisivät jotain ja ulkonäön lisäksi voisi kiinnostaa - ehkä.

Ei vissiin tiedossa onko 1x32A vai 2x16A? Voisi tuon kanssa elää nipin napin, mutta ei taida olla oma seuraava auto.
 
Tietäjä sanoi:
Taas yksi pelleauto missä saa 10m kaapelin kanssa tenuta. Miksi ihmeessä ne latausluukut on takana?
Volkkari taitaa olla ainoa missä latauspistoke on järjellisessä paikassa.

Töissä saa katsella hupaisia suorituksia porukka peruuttelee vastakarvaan viistoparkkeihin Mersuja että saisi narun ylettymään ilman jatkojohtoa. Eikä se lähteminen nokka edelle viistoparkista sen helpompaa ole.

Olen ihan samaa ihmetellyt. Leafissa ja Konassa on töpseli edessä, missä sen kuuluukin olla.
 
Taky sanoi:
Miksi 2*16A , ei suoraan 3*16A...

Niinpä, mutta ilmoitettu teho viittaa jompaan kumpaan mainitsemistani. Akun koko huomioiden ne tilanteet, joissa 11kW riittää ja 7kW ei, ovat aika harvassa...toki jälkimmäisellä saa halvemalla sähköä aikaveloituksella, mutta oma käyttö olisi pitkälti kotilataus öisin ja pidemmillä matkoilla pikalatausta.
 
Meillä työpaikan autohallissa kaikki paikat ovat 45 asteen kulmassa olevia vinopaikkoja, molemmin puolin ajoväylää. Latausasemalla varustettuja paikkoja on muutamia kymmeniä, eikä niihin pysty käytännössä ajamaan kuin nokka edellä ajokäytävän kapeudesta johtuen. Sama tilanne näyttää olevan aika monen kauppakeskuksen hallissakin latauspaikkojen osalta.
 
Tällä hetkellä paras latausluukku systeemi on Porsche Taycanissa: Etulokasuojassa molemmin puolin.
 
JuhaSS sanoi:
Tällä hetkellä paras latausluukku systeemi on Porsche Taycanissa: Etulokasuojassa molemmin puolin.

Myös Audi e-troniin saa lisävarusteena luukun toiseenkin etulokasuojaan.
 
JiiJii71 sanoi:
Parkkiin peruutetulla autolla on turvallisempi lähteä liikenteeseen. Lisäksi on parkkipaikkoja, joihin on ”pakko” peruuttaa.

Jaa viistoparkista? Siinään auto ei vekslaamatta käänny ainoaan sallittuun ajosuuntaan. Monasti joutuvat tekemään neljäkin edestakaista vekslausta.  En ymmärrä miten se on hellpoa ja vaivatonta mutta huvinsa kullakin.
 
Tietäjä sanoi:
Jaa viistoparkista? Siinään auto ei vekslaamatta käänny ainoaan sallittuun ajosuuntaan. Monasti joutuvat tekemään neljäkin edestakaista vekslausta.  En ymmärrä miten se on hellpoa ja vaivatonta mutta huvinsa kullakin.

En muista, milloin olen viimeksi ajanut vinoparkkiin. Ei kun muistankin, viime viikolla Flamingossa. Mutta sitä ennen latasin auton peruuttamalla 90 asteen parkissa. Lisää kuvia latauksista tuolla ”kuvia töpseliautojen latauspisteitä” topiikissa, joku tilastonikkari voisi kaivaa sieltä kuinka paljon latauspaikoista on suorassa ja kuinka monta vinossa...

Väittäisin yli 97% pysäköinneistäni olevan muita kuin vinoparkkeja. Tuohon nähden mieluiten pidän latausportin paikkana takalokasuojaa ja tarpeen tullen 7 m type-2 piuhaa varalla, jos en siis osaisi jostain syystä peruuttaa parkkiin. Noh - tällä hetkellä autoni on autokatoksessa keula edeltä sinne ajettuna kun sen on ajanut sinne tuo fiksumpi meidän perheen aikuisista. Hänenkään pirtaan ei sovi tuo parkkiin peruuttaminen.
 
^eli jos sinä et törmää viistoparkkeihin niin ei sitten kukaan muukaan. Näppärä maailmankatsomus  8)

No meillä töissä ei ole muuta kuin viistoparkkeja, mukaan lukien latauspaikat joita on kaikki tolppapaikat eli satakunta kipaletta. Käytävätä on kapeita koska viistoparkkihan ei tarvitse leveää käytävää.