https://yliteippaus.fi/

Ladattavien määrä vs ilman latausmahdollisuutta

PHEV/EV vs ilman latausta, ks aloitusviesti.


  • Äänestäjiä yhteensä
    63

JiiJii71

Yhdistyksen jäsen
Liittynyt
23.12.2013
Facebookin ”sähköautot - nyt” ryhmässä oli mielenkintoinen arvuuttelutehtävä. Siellä kyseltiin parhaita arvauksia minkä vuoden kuukauden aikana ladattavien (plug-in bensa tai diesel / täyssähköauto) prosentuaalinen määrä ylittää ensirekisteröinneissä ilman latausmahdollisuutta olevien määrän.

Pistetään samanoloinen arvuuttelu tänne käyntiin. Perusteluitakin olisi mukava lukea.

Sanoisin, että PHEV/EV autojen määrä puhkaisee uusien ilman latausmahdollisuutta olevien määrän... 2023. Muutos tulee olemaan nopeaa.
 
12/2022. Niitä hommataan vaikka ei ladattaisikaan, plugareita siis.
 
4/2025, menee vielä useampi vuosi ennen kuin plugareiden hintataso ja mallitarjonta riittää yli puolelle auton ostajista.
 
Kysymys on mun mielestä hiukan hassu. Siis sen johdosta, että yksittäisen kuukauden rekisteröinnit voivat riippua hyvinkin paljon jostain yksittäisestä tilanteesta. Vaikkapa nopealla aikataululla tapahtuva autoveromuutos saattaa aiheuttaa sen, että jonkun tietyn kuukauden aikana ladattavia rekisteröitäisiin aivan sikana suhteessa ei-ladattaviin. Sattumalla on siis valtavasti vaikutusta asiaan.

Jos laskettaisiin koko vuoden rekisteröinnit yhteen, niin veikkaisin:

Ilman hybridejä: 2025
Hybridit mukana: 2022

Mutta jos tosiaan se riittää, että jonkun yksittäisen kuukauden aikana on yli puolet ladattavia, niin:

Ilman hybridejä: 2022
Hybridit mukana: 2021
 
JiiJii71 sanoi:
Sorvasin yhtäkkiä.

Jotta ei kenellekään jää epäselvyyttä heti alkumetreillä, niin selvennä vielä vaikka aloitukseen, että riittääkö se, että jonkun yksittäisen kuukauden PHEV/EV:ejä rekisteröidään enemmän kuin muita, vai pitääkö koko vuoden tilastojen näyttää siltä  :)
 
Vempula sanoi:
Jotta ei kenellekään jää epäselvyyttä heti alkumetreillä, niin selvennä vielä vaikka aloitukseen, että riittääkö se, että jonkun yksittäisen kuukauden PHEV/EV:ejä rekisteröidään enemmän kuin muita, vai pitääkö koko vuoden tilastojen näyttää siltä  :)

Minkä vuoden kuukauden. ;D
 
Sanon, että 2026 tai paljon myöhemmin. Luullaan, että muutos tulee olemaan nopea. Ei tule. Suomalaisilla ei ole varaa. Suomessa on 1.5 miljoonaa palkansaajaa, joiden vuositulot ovat välillä 10-25000 euroa. Sellaisilla tuloilla ei ostella täyssähköä, plugaria, saati hybridiä. Ei yleensäkään uutta autoa, käyttövoimasta viis. En jaksa myöskään uskoa hintatason äkilliseen putoamiseen tavallisen tallaajan ulottuville.

Pilvilinnoja saa rakennella ihan vapaasti, karut faktat puhuvat hitaan muutoksen puolesta. Tämän sivuston kirjoittajien keskitulot ovat jotain ihan muuta, kuin tuo yllämainittu haarukka.

Toki, jos valtiovalta sanoo v. 2023, että maassa ei enää saa myydä muuta kuin sähköautoja tms., niin sittenhän muutos on nopeampi. Oma arvaukseni perustuu sille pohjalle, että valtiovalta ei ala ohjailla kuluttajaa kädestä pitäen tai sanktioiden voimalla.
 
^ jees. Mutta tuo kysymys oli uusista ensirekisteröitävistä ja yksi kuukausi.

Uusia autoja rekataan jokatapauksessa +100000 kpl vuosittain.
 
IC1970 sanoi:
Sanon, että 2026 tai paljon myöhemmin. Luullaan, että muutos tulee olemaan nopea. Ei tule. Suomalaisilla ei ole varaa. Suomessa on 1.5 miljoonaa palkansaajaa, joiden vuositulot ovat välillä 10-25000 euroa. Sellaisilla tuloilla ei ostella täyssähköä, plugaria, saati hybridiä. Ei yleensäkään uutta autoa, käyttövoimasta viis.

Hmm.. Totta sinällään, mutta mites se tähän liittyy?

Toteat itsekin, ettei noilla tuloilla osteta uusia autoja edes polttiksina niin eihän ne ostamatta jäävät autot silloin töpseliautojen osuuteen vaikuta mitenkään.
 
Vastasin 2026 tai myöhemmin.

Vaikka tekniikka kehittyy nopeasti ja uusia malleja tulee niin en usko että esim 2022 tai 2023 volyymimallit olisi vielä ladattavia. Seuraavassa mallisukupolvessa ne tulevat kunnolla suurten massojen tietoisuuteen ja vasta sitä seuraavassa ne saavuttavat enemmistön. Siinä vaiheessa ne ovat myös hinnaltaan siinä luokassa että kauppa käy.

Muutos on nopea mutta ei kuitenkaan tapahdu muutamassa vuodessa. Pitää muistaa että tällä hetkellä myydyimpiin malleihin ei vielä edes saa ladattavia. (Gorilla, QQ, Ocu, Jaris, fiesta/fiikus). Tulossa kyllä ovat kovaa vauhtia niihinkin.

Olen kyllä mielelläni väärässä.
 
Kun puhutaan ensirekisteröinneistä niin veikkaan 2023. Uusien autojen kauppa jatkaa laskuaan. Halvemman pään uusien autojen sijaan kansa ostaa käytettyjä ulkomailta,  eli ne mitä uusina tuodaan on kalliimpia ja vähintään plugareita. Hallitus voi tietysti muuttaa tätä kehitystä nopeastikin.
 
Urlaub sanoi:
Hmm.. Totta sinällään, mutta mites se tähän liittyy?

Toteat itsekin, ettei noilla tuloilla osteta uusia autoja edes polttiksina niin eihän ne ostamatta jäävät autot silloin töpseliautojen osuuteen vaikuta mitenkään.

Lähinnä hain sitä, että jos nykyisenkaltainen hintapolitiikka jatkuu ja polttikset ovat edelleen vaihtoehtona, niin se köyhempi kansanosa ei edelleenkään osta niitä kalliimpia, jos halvemmalla saa käyttökelpoisempia bensavehkeitä.
Joo, esimerkki sinällään ontuva, tunnustan, jos uusien autojen hinnat karkaavat käsistä, niin silloinhan niitä ostavat vain parempituloiset, jolloin sähkis vs. polttis keikahtaa toisinpäin esim. 9/2021, kun uusi verotusmalli on esitelty ja köyhät kaivavat esiin. vanhan Monark-munamankelin.
 
^ Ei tuollainen keikaus verotuksessa välttämättä kaukana ole.

Siis Suomen oma malli, jossa polttiksille lyödään veroa ihan urakalla lisää ja sitä kautta suositaan töpseliautoja.

Muualla tuetaan töpseleitä, mutta Suomeen sopisi hyvin tuollainen raippaa raipan päälle malli.

Luksusautojen luokassa niin on jo tapahtunut eli töpselimallit ovat mallistonsa halvimpia Porsche Panamera, Range Rover jne. Ja vain siksi, että muissa versioissa on uskomaton määrä veroa.
 
IC1970 sanoi:
Sanon, että 2026 tai paljon myöhemmin. Luullaan, että muutos tulee olemaan nopea. Ei tule. Suomalaisilla ei ole varaa. Suomessa on 1.5 miljoonaa palkansaajaa, joiden vuositulot ovat välillä 10-25000 euroa. Sellaisilla tuloilla ei ostella täyssähköä, plugaria, saati hybridiä. Ei yleensäkään uutta autoa, käyttövoimasta viis. En jaksa myöskään uskoa hintatason äkilliseen putoamiseen tavallisen tallaajan ulottuville.

Pilvilinnoja saa rakennella ihan vapaasti, karut faktat puhuvat hitaan muutoksen puolesta. Tämän sivuston kirjoittajien keskitulot ovat jotain ihan muuta, kuin tuo yllämainittu haarukka.

Toki, jos valtiovalta sanoo v. 2023, että maassa ei enää saa myydä muuta kuin sähköautoja tms., niin sittenhän muutos on nopeampi. Oma arvaukseni perustuu sille pohjalle, että valtiovalta ei ala ohjailla kuluttajaa kädestä pitäen tai sanktioiden voimalla.

Suomessa myytävien uusien autojen keskihinta taitaa olla n. 30 000 €.

Jollain tasollahan sen pystyy laskemaan, kannattaako ostaa plugari vai bensa (tai joku muu käyttövoima). Itse laskin, että minun ajoprofiilillani säästäisin käyttökustannuksissa n. 1600 €/vuosi, jos ostaisin plug-inin. Sitä vertaamalla korkeampaan hankintahintaan ja sen tuomiin rahoituskuluihin, jäisin jonkin verran voitolle.
 
Muistan miten autokauppa muuttui syksyllä 2007. Yhtäkkiseltään dieselit valtasivat Suomen markkinat, aika iso muutos kävi silloinkin. Samanlaisia oireita plugareiden/sähkäreiden kanssa nyt ilmassa, tosin isommassa mittakaavassa.
 
Urlaub sanoi:
Plugareita alkaa nyt tulemaan aivan liukuhihnalta.

Kia Ceed tulee justiinsa. https://www.apu.fi/artikkelit/kialta-lisaa-lataushybridimalleja

Mersun A ja B -sarjalaiset plugarit tulevat myyntiin lokakuussa 2019: https://www.apu.fi/artikkelit/mercedekselta-lisaa-lataushybrideja

Jne jne. Tahti tulee olemaan huimaa.

Toyota RAV4, Škoda Superb...

Muoks 2, Ford Kuga...


Muoks, tosi mielenkiintoista tulee olla nähdä, miten myyjät ja maahantuoja hinta-asemoivat uusia plugareita. Verokanta on pienempi ja korkeampia hintoja ei päästä piillottamaan autoverojen taakse.

Škoda Superb plug-in pitäisi olla edullisempi kuin Passat GTE. RAV4 plugarissa huomattavan pienemmät päästöt kuin itselataavissa, mihin hintaluokkaan plugari tuleekaan osumaan?
 
JiiJii71 sanoi:
Toyota RAV4, Škoda Superb...

Muoks 2, Ford Kuga...


Muoks, tosi mielenkiintoista tulee olla nähdä, miten myyjät ja maahantuoja hinta-asemoivat uusia plugareita. Verokanta on pienempi ja korkeampia hintoja ei päästä piillottamaan autoverojen taakse.

Škoda Superb plug-in pitäisi olla edullisempi kuin Passat GTE. RAV4 plugarissa huomattavan pienemmät päästöt kuin itselataavissa, mihin hintaluokkaan plugari tuleekaan osumaan?

Kia Niro plug-in on 6000 - 8000 € kalliimpi kuin vastaava itselataava, verollisena siis
 
arska sanoi:
Kia Niro plug-in on 6000 - 8000 € kalliimpi kuin vastaava itselataava, verollisena siis

Tuollainen 6 tonnin hintaero on jo niin pieni, että sen saa kurottua umpeen jo 50 tkm ajolla, jos vaan ajoprofiili sopii sähköajoon.

Olen myös varma, että plugari Niron jälleenmyyntiarvo on parempi, koska ne tulevat olemaan haluttuja käytettyinäkin.
 
Urlaub sanoi:
Tuollainen 6 tonnin hintaero on jo niin pieni, että sen saa kurottua umpeen jo 50 tkm ajolla, jos vaan ajoprofiili sopii sähköajoon.

Olen myös varma, että plugari Niron jälleenmyyntiarvo on parempi, koska ne tulevat olemaan haluttuja käytettyinäkin.

Jos Niro HEV vie 5 litraa, eli 7,5€/100km ja plugari vaikka 2 litraa (3€) ja sähköä eurolla, niin eroa tulee 3,5€/100km. Vaaditaan noin 140tkm ajoa että 5000€:n hintaero on kuitattu.

Niro ja Ioniq PHEVit ovat liian kalliita, ei kannata. Asiaa korostaa se, ettei niitä voi esilämmittää latausjohdon kautta, eikä ole sähkölämmitystä ajon ajaksikaan. Jos pitää normaalisti lämmitystä päällä, niin pikkumatkat menee bensalla. Ja silloin menee vaikeaksi saavuttaa tuota 2l/100km + eurolla sähköä tilannetta.