Pyörähdin tänään veholassa ajatuksena koeajaa käytetty vanha malli mutta siellähän olikin tämä uusi esillä. Kuulemma tullut tällä viikolla, samoin kuin myyjät olleet koulutuksessa. Koeajamaan pääsisi ensi viikolla (joku diesel). Myyjä jatkoi että hinnasto tulee marraskuun alussa, mutta se bensa-automaatti tulee Suomeen vasta ensi kesäksi.
Demoauto oli tämä lanseeraus- (pahvin?) värinen. Sisällä kojelaudassa ja ovissa tehostevärinä oli tumman vihreä. Pehmeitä muoveja ei tästä autosta kannata etsiskellä, em. vihreä muovi oli sentään pinnoitettu kumimaalilla. Sinällään sisällä ajatukset utilitaarisesta tavara-autosta ovat etäällä. Paljaita peltipintoja ei näy vaan tunnelma on ihan henkilöautomainen. Ajoasento oli yllättävän hyvä, ratti ei ole kuten linja-autossa vaan riittävän henkilöautomaisen pystyssä ja niin lähellä että siihen yltää mainiosti kapteenintuoli-malliselta kyynärnojalta. Infotainmenttia en päässyt räpeltämään kun näytöllä oli tuttu eco-mode. Samoin vakionopeussäätimen viiksi on malliltaan edelleen sama kuin omassa 16 vuotta vanhemmassa Sitikassani
Youtube-videoissa auto näyttää korkealta kuin oikea pakettiauto. Konehuoneessakin on moottorin päällä tyhjää korkeutta 20cm. Kohdevaloissa luonnossa katseltuna olemus ei ollutkaan niin massiivinen, vaikka korkeutta on kattokaiteineen luokkaa 180+cm. Sisällä korkeus oli kuitenkin hukattu korkealla oleviin istuimiin ja panoraamalasin yhteydessä katossa olevaan surffilautamaiseen hyllyyn. Ihan jees niille jotka noista piirteistä tykkäävät, mutta omien kuljetustarpeiden kohdalla pitäisi mittanauhan kanssa varmistaa korkeuden riittävyys. Takakontin pituus näytti tässä lyhyessä mallissa silmämitalla lyhyemmältä kuin 5008:ssa.
Mitä Berlingon ja sisarusten ulkonäön paremmuusjärjestykseen tulee, niin olen minäkin tässä kuukausien mittaan jo kasvanut pitämään tästä Sitikan versiosta eniten. Keula on tälläiseksi kumma-autoksi juuri sopivan erilainen verrattuna Pösön ja Opelin tavanomaisuuteen. Sen sijaan mustiksi maalatuista A-pilareista en tykkää missään autossa, enkä varsinkaan tässä jossa tuuli- ja sivulasit eivät ole edes samalla korkeudella toisin kuin esim. jossain Minissä.