https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Sähköautojen kotilataus

Vesil

Sisäänajettu
Liittynyt
22.10.2016
Tästä aiheesta löytyy jo keskustelua sähköauto yleistä ketjussa ja yksittäisiä kommentteja eri automallejen keskusteluissa. Omaa ketjua en vain löytänyt, joten päätin aloittaa sellaisen, koska plugin hybridit tuntuvat herättävän nyt kovasti keskustelua ja tuonne 140 sivuiseen Volle keskusteluun wallbox kommentit katoavat hetkessä.

Toivoisin tähän keskusteluun erityisesti kertomuksia ratkaisuista, joita sähköautoilijat ovat tehneet/tekemässä perusteluineen ja vinkkejä hyvistä laitteista sekä tarjouksista.

Itselläni on autokatoksessa sekä 16A 230 pistorasia että 400V voimavirtaa tarjolla. Silti ajattelin, että niiden rinnalle olisi fiksua laittaa wallbox kiinteällä johdolla, jotta ei tarvitsisi kaivaa johtoa laturimöykkyineen joka kerta tavaratilasta.

Suomessa Plug-it lienee markkinajohtaja näiden laitteiden kaupassa, koska moni automyyjä on myös tarjonnut heidän palveluitaan autojen ostajille. Heidän verkkokaupassaan on tarjontaa jo vähän liiankin kanssa. Mikähän olisi minun tarpeeseen sopiva? Mielenkiintoa herätti GE Wattstation tarjous 890€, joka vaikuttaa ihan kilpailukykyiseltä. IP44 riittävyys autokatokseen jäi tosin mietityttämään. Samaan hintaan on näkynyt eBayssa Saksassa BMWn ja Mersun omia wallboxeja, jotka ovat kieltämättä tyylikkään näköisiä, mutta pitävät varmaan samaa teknikkaa sisällään.

EBaysta löysin myös tämän IP67 suojatun vähän edullisemman ratkaisun:

http://www.ebay.de/itm/Wallbox-Walli-LIGHT-11-kW-3-ph-Typ-2-5m-Lange-or-Zoe-Tesla-BMW-i3-/121575405961

Keksiikö joku Wallista muita heikkouksia kuin ankean kuoren?


 
Minä kun en tunne plug-in hybridien tai täyssähköautojen lataustekniikkaa lainkaan, niin kyselen mikä tällaisen latausaseman perimmäinen tarkoitus on ? Miksi latauksen vaatimaa tekniikkaa ei sisäänrakenneta autoon, jolloin sen voisi vain yksinkertaisesti kytkeä tarjolla olevaan 230 V tai 400 V -pistorasiaan ?
 
Meinaa lähteä heti off topic, mutta menköön. Esimerkiksi BMW i3:ssa on sisäänrakennettu laturi, joten on se mahdollista. Miksi kaikissa ei ole, ei harmainta hajua. Ehkä autoissa pitäisi olla useampi laturi erilasia virtoja silmälläpitäen.
 
Markku J sanoi:
Minä kun en tunne plug-in hybridien tai täyssähköautojen lataustekniikkaa lainkaan, niin kyselen mikä tällaisen latausaseman perimmäinen tarkoitus on ? Miksi latauksen vaatimaa tekniikkaa ei sisäänrakenneta autoon, jolloin sen voisi vain yksinkertaisesti kytkeä tarjolla olevaan 230 V tai 400 V -pistorasiaan ?

Käytettävyys ja latausteho. Voihan kaiketi jokaisen ladattavan automallin ladata tavallisesta pistorasiasta, mutta paksu ja painava johto, joka joka kerran pitää irroittaa  on ikävä vs latausaseman kiinteä johto. Lisäksi tavallisen pistorasian max 16A (3,6kW) on pienempi, kun yksivaiheisenakin latausasemasta voi saada jopa 32A (7,2kW). Ladattavalle hybridille 3,6kW on hyvä teho, mutta isoakkuiselle sähköautolle jo kovin vähän.
 
tmr97 sanoi:
Käytettävyys ja latausteho. Voihan kaiketi jokaisen ladattavan automallin ladata tavallisesta pistorasiasta, mutta paksu ja painava johto, joka joka kerran pitää irroittaa  on ikävä vs latausaseman kiinteä johto. Lisäksi tavallisen pistorasian max 16A (3,6kW) on pienempi, kun yksivaiheisenakin latausasemasta voi saada jopa 32A (7,2kW). Ladattavalle hybridille 3,6kW on hyvä teho, mutta isoakkuiselle sähköautolle jo kovin vähän.

Miksi se johto pitäisi joka kerta irroittaa vaikka itse lataustekniikka olisikin rakennettu autoon? En minä ainakaan näe mitään syytä siihen ??? Nykysysteemi se vasta pöljä onkin kun johdon lisäksi mukana pitää raahata jotain johtoon rakennettua murikkaa joka jätetään sitten kadulle kuravelliin pyörimään kun lähdetään asioille.

Tuollainen 1-vaihenen 7,2kW asema taidetaan kuitenkin loppupeleissä kytkeä 3x16A syöttöön, joten ei siinä ole mitään eroa siihen että autoon rakennettua laturia syötettäisiin normaalilla 3x16A voimavirtajohdolla.
 
Kiinteällä johdolla (ja type 2 plugilla) varustettu latausasema on alkanut kiinnostaa siksi, että voisi tuon auton mukana tulleen latausjohdon pitää pysyvästi takakontissa työpaikalla tapahtuvaa latausta varten. Olisi hieman vaivattomampaa tuo johtojen kanssa puljaaminen. Tällaisen pienillä akuilla varustetun pistokehybridin kanssa muuten pärjää kyllä tuolla irtojohdollakin mainiosti.

Onko latausasemista kokeneemmilla käyttäjillä suositusta ? Meillä ei ainakaan helposti ole 3-vaihevirtaa saatavilla, vaan autopaikalla on oman 16A -sulakkeensa takana oleva suora kaapeli + pistorasia tällä hetkellä.
Toisella irtojohdollakin pärjäisi, mutta sen joutuisi jättämään ajon ajaksi autokatokseen varkaille alttiiksi.
 
Kirjoitinkin jo tuonne autotalliin tulevan Volvo threadin alle mutta laitetaan tänne kans.

Eli itse ostin tuolta Plugit.fistä pääsiäistarjouksesta Schneiderin EvLink 3,7kW wallboxin kiinteällä type2 latausjohdolla sekä siihen lisäksi tilasin e-drive verkkokaupasta Saksasta tuollaisen seinäkiinnikkeen mihin type2 johdonpään saa kätevästi laitettua kiinni kun auto ei ole latauksessa.

Schneiderin latausasema vaikuttaa todella laadukkaalta kaikinpuolin. Toinen vaihtoehto oli tosiaan tuo ABL/Sursumin valmistama latausasema mitä ebaysta saa n. 600 €:lla. Näiden eroista jo kirjoittelinkin tuonne :
https://www.autostadium.fi/index.php?topic=4547.msg382588#msg382588

Oli koeajossa tuo XC90 T8 maanantaina ja pääsin kokeilemaan käytännössä latausaseman toimivuutta ja eipä kyllä tämän lyhyenkin käyttökokemuksen jälkeen ole epäilystäkään siitä etteikö tällainen olisi aivan must. Helpottaa elämää aivan älyttömästi.

Ja minulla siis myös 1 vaihe 16A sulakkeen takana tuo wallbox.
 
Yksi vaihtoehto on tuo Teslan lisävarustetiskillä myytävä latausasema, jossa on kiinteä Type 2 -johto. Siinä ainakin riittää potku tulevaisuuteen (22 kW asti). Ominaisuudet on on-off. En kyllä ymmärrä miksi latausasemiin tehdään monimutkaisuutta, autohan sen määrää milloin ladataan.

Asemien pitkäikäisyys keston ja standardien puolesta arveluttaa mua kovasti. Pitäiskö tuota asemaa hankkia sillä taktiikalla että se on sijoitus kymmeneksi vuodeksi vai meneekö se rikki tai vaihtoon parissa vuodessa.

Markku J sanoi:
Meillä ei ainakaan helposti ole 3-vaihevirtaa saatavilla, vaan autopaikalla on oman 16A -sulakkeensa takana oleva suora kaapeli + pistorasia tällä hetkellä.

Onneksi käytännössä kaikki asemat voidaan kytkeä myös yhteen vaiheeseen ja rajoittaa 16A-virralle, riippumatta siitä mihin asema parhaimmillaan pystyy.
 
Minäkin päädyin 1-vaihe latausaseman hankkimiseen tulevaa plug-in hybridiä varten. 3-vaihe ratkaisu tarvitaan toki täyssähköauton kanssa, mutta uskon että latausteknologia ehtii ottaa monta kehitysaskelta ennen kuin tässä taloudessa on sähköauto. 1-vaihe laturilla ja 16A saadaan 3,7kw latausteho, eikä moni plug-in hybridi edes tue nopeampaa latausta.

Minä totesin, että voin maksaa jonkin verran latausaseman tuomasta käyttömukavuudesta ja turvallisuudesta. Yli tonnia en tuohon olisi halunnut laittaa, mutta onneksi hinnat ovat tulleet mukavasti alaspäin.  :)

Kannattaa katsella ja odotella Plugitin tarjouksia ja selailla eBayta. Teslan varaosatiskillä on myös edullinen ratkaisu tarjolla.

 
BMW -myyjä suosittelee www.plugit.fi -tarjontaa, ja sieltä tuo edullisin ABL Sursum eMH1 -latauslaite lähtisi 890 eurolla. Sähköasentajan hommaisin erikseen, kun heidän arviohintansa asennettuna oli 1500 eur. Meillä tuon asennus autokatoksessa olevan 16A -johdon päähän olisi puolen tunnin homma.

 
Itse tilasin tulevaa V90 T8:a ajatellen nyt PlugItista Schneiderin 3-vaihelaitteen kiinteällä johdolla. Itse ajattelin tämän taas niin päin, että todennäköisesti suurempaa lataustehoa tarvitseva (täyssähkö)auto tulee lähivuosina talouteen esim. vaimon käyttöautoksi kun ajomatkat hänellä on yleensä sellaiset, että pystyisi sähkölläkin ajelemaan. Näin ollen ajattelin sijoittaa suoraan 3-vaihelaitteeseen vaikka Volvohan ei sitä tue. Asennus meillä melko helposti ilmeisesti suoritettavissa ja tuttu sähköfirmakin tarjosi huomattavasti halvempaa asennusta kuin PlugIt (699€).
 
890 €:n ABL:n sijaan laittaisin edullisemman Teslan latausaseman. Sillä voisi vielä lisätä naapurikateuttakin, "kun tuolla on bemarin ja volvon lisäksi teslakin".
 
Teslan laturi on näköjään edullinen, mutta onkohan sen liitosjohto laturista irrotettavaa tyyppiä ? Varmuuden vuoksi haluaisin sellaisen, josta liitäntäjohtoa ei voi helposti varastaa.
 
Markku J sanoi:
latauslaite lähtisi 890 eurolla. Sähköasentajan hommaisin erikseen, kun heidän arviohintansa asennettuna oli 1500 eur. Meillä tuon asennus autokatoksessa olevan 16A -johdon päähän olisi puolen tunnin homma.

Siis asennus 610,-.... Meilläpäin sähkärin veloitus on about 50€/h...
 
Riippuen kuinka kaukaa pitää vetää sähköt ja mitä muuta tuon kanssa pitää asentaa, tuohon menee aikaa 1/2 h - 2 h,eli aika kova on tuntiveloitus asennukselle.
 
Penguin sanoi:
Riippuen kuinka kaukaa pitää vetää sähköt ja mitä muuta tuon kanssa pitää asentaa, tuohon menee aikaa 1/2 h - 2 h,eli aika kova on tuntiveloitus asennukselle.
Ei tuossa ihmeitä ole. Nykyään kuulemma kelpaa vain kiinteän hintainen tarjous, joten tehdään sitten sellaisia eli matkat tunti mennen tullen, kilsat, pari tuntia työlle ja pikkaisen pelivaraa sähkökaapin etsintään sekä esiin kaivamiseen romukasan takaa/ alta jne. Meille kädettömille sitten tuntityönä ja tarvikkeet päälle jolloin hinta on sitten sen mukaan...
 
En minäkään tuota veloitusta pahana pidä. Kuten jf jo kirjoittikin niin ei pidä tuijottaa pelkkää tuntihintaa. Siihen tulee vielä matkakorvaukset ja tarvikkeet päälle. Sähköfirmoilta suoraan tarjoukset hakien voi jotain säästääkin mutta veikkaan että kympeistä puhutaan.
Jos tuntiveloituksena tuota alkaa teettämään niin ei tarvii kovinkaan isoa kuprua tulla asennuksen kanssa kun alkaa tunteja kertymään.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Mulla on autotallissa nyt tavallisia 16A sulakkeella olevia suko-pistorasioita. Suko-pistorasiasta sähköauto ottaa max 8A virran, vaikka olisi 16A sulake. Siten latausteho taitaa olla jotain 1,9 kW. Selvitin sähkösuunnittelijalta mitä tuohon talliin voisi asentaa ja hänen ehdotus oli lisätä sinne 3x16A voimavirtapistorasia, jolla latausteho on 11 kW. Tuollaisen laitoin sitten tilaukseen ja asennus ensi viikolla. Asentajan hinta-arvio oli reilu tunti työtä (a 64 e) ja joitakin kymppejä osista (taisi olla voimapistorasia ja din-kiskoon 3 vikavirtasuojaa). Tarkoitus on jättää autotalliin pysyvästi type 2 johto, jotta sitä ei tarvi ottaa autosta pois joka kerta. Itse en näe latausasemasta lisäarvoa verrattuna tuohon voimavirtapistokkeeseen.

Vaihtoehto tuolle 3*16A voimavirralle olisi ollut 1*16A voimavirtapistoke (jos autotallin syöttökaapeli ei olisi riittänyt), jolla latausteho olisi ollut n 3.7 kW.
 
Hakusessa olisi hieman tehokkaampi "tilapäinen" lataus systeemi tuon ABL EVSE543 lisäksi.

Ebayssä halvempi kuin pelkkä kaapeli ja kuitenkin kotelo IP67; joo on karun näköinen, mutta kannattaako ulkonäöstä maksaa montaa sataa? On tuossa kuitenkin jotain latauksen ohjaustekniikkaakin?

Tai sitten vain kaapeli sähkökeskuksesta. Näyttää kyllä siistimmältä kuin toi edellinen boxi.

Pitää vielä katsella löytyykö muita.

Onko kokemuksia vastaavista?
 
^
Aivan, arvokkaita ovat, johdot.
Eihän toi nyt ihan perus johto ole, mutta hintava on. Ja tuntuu kaikki olevan. Tässäkin kotimaasta "pelkkä" johto
 
Tuli laitettua toi bemarin 22 kW wallbox seinälle viime viikolla. Tyylikäs paketti. Kytkettiin 11 kW -moodiin eli 3 vaiheisena 16A. Laatikolle tuli hintaa 960 euroa bemarin tiskiltä. Kirjoitan jotain tarkempaa autotallin puolelle kun sähkärin lasku saapuu.

nO8Oa28.jpg