autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Mercedes-Benz GLC-sarja  (Luettu 249575 kertaa)

Poissa lnaukkar

Vs: Mercedes-Benz GLC-sarja
« Vastaus #1440 : 08.04.2022 07:40 »
Kalliit saastelaitteet lienevät merkittävä tekijä. Ehkä myös se että diesel lähtökohtaisesti sopii hieman huonommin hyvin lyhytaikaiseen käyttöön, mitä tulisi jos moottori käynnistyisi vaikka yksittäistä kiihdytystä varten, kun autoa käytetään oikein (eli ladataan).

Just tämä, bensakone on halvempi, kevyempi ja kestää pätkäajoa paremmin. Ja niitä voi myydä maailmanlaajuisesti, diesel-auto on pienen alueen tuote.

Poissa sakot

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 346
Vs: Mercedes-Benz GLC-sarja
« Vastaus #1441 : 08.04.2022 09:53 »
Just tämä, bensakone on halvempi, kevyempi ja kestää pätkäajoa paremmin. Ja niitä voi myydä maailmanlaajuisesti, diesel-auto on pienen alueen tuote.

Halpuudesta ja keveydestä en tiedä, mutta pätkäajoväitteesi on mutua. DPF puhdistus tietysti tulee aina silloin tällöin, mutta plugarissa varsin harvoin. Ja taitaa olla filttereitä bensakoneissakin.

Poissa MersuM

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 73
Vs: Mercedes-Benz GLC-sarja
« Vastaus #1442 : 09.04.2022 11:38 »
Just tämä, bensakone on halvempi, kevyempi ja kestää pätkäajoa paremmin. Ja niitä voi myydä maailmanlaajuisesti, diesel-auto on pienen alueen tuote.

Ei kestäny mulla.

Katti kärähti kun ei tule tarpeeksi polttomoottoriajoa.

Nyt on lambdaa ja kattia vaihdeltu. Takuuseen meni ihan ilman mitään mutinoita remonit, että eipä siinä mitään.

Nyt on sitten tehtaan suositus, että kerran viikossa moottori täysin kuumaksi eli n.50km yhtäjaksoista polttisajoa.

Kiva yllätys näillä bensan hinnoilla  ::)

Niin ja auto siis kaksi vuotta vanha ja ajettu n.40K. Tuosta on 2/3 ajeltu sähköllä.

- Glc 300 e 4Matic A Business EQ Power amg -20

Poissa sakot

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 346
Vs: Mercedes-Benz GLC-sarja
« Vastaus #1443 : 09.04.2022 12:01 »

Nyt on sitten tehtaan suositus, että kerran viikossa moottori täysin kuumaksi eli n.50km yhtäjaksoista polttisajoa.


Koskee varmaankin vain tilanteita, jossa kone käy lyhyitä aikoja päivittäin/useita kertoja viikossa? Kääntäen: ei taida kuitenkaan koskea tilannetta, jossa kone ei käynnisty esim kahteen viikkoon ollenkaan

Poissa MersuM

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 73
Vs: Mercedes-Benz GLC-sarja
« Vastaus #1444 : 09.04.2022 12:15 »
Koskee varmaankin vain tilanteita, jossa kone käy lyhyitä aikoja päivittäin/useita kertoja viikossa? Kääntäen: ei taida kuitenkaan koskea tilannetta, jossa kone ei käynnisty esim kahteen viikkoon ollenkaan

Juurikin näin.

Tämä on jo toinen hybridi Glc minulla ja ekassa ei ollut ikinä mitään tälläisiä oireita vaikka ajosuorite on sama.

Tosin siinä ykköskoppasessahan on niin surkea se ajoakku, että bensa-ajoa tuli varmaan luontaisesti tarpeeksi.
- Glc 300 e 4Matic A Business EQ Power amg -20

Poissa skiri

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 281
Vs: Mercedes-Benz GLC-sarja
« Vastaus #1445 : 09.04.2022 12:21 »
Ja kun miettiin, että seuraavan sukupolven GLC-malliin on tulossa se yli 20kWh akku, jolla ajelee jo 100+ km pelkässä sähköllä, niin siinä tulee entistä vähemmän polttomoottoriajelulla.

Ehkä tuo MersuM:llä annettu tehtaan suositus pätee juuri tilanteisiin missä ajoakku ei aivan riitä, että aina tulee vain sellaisia hyvin lyhyitä polttomoottorilla ajettuja pätkiä siihen sähköajon päälle. Tuossa vaiheessa ymmärtää tuon tehtaan antaman suosituksen, että sitten jos polttomoottori käynnistyy, niin välissä sillä olisi hyvä ajaa pidempiäkin pätkiä :)

Poissa lnaukkar

Vs: Mercedes-Benz GLC-sarja
« Vastaus #1446 : 09.04.2022 12:29 »
Ehkä tuo MersuM:llä annettu tehtaan suositus pätee juuri tilanteisiin missä ajoakku ei aivan riitä, että aina tulee vain sellaisia hyvin lyhyitä polttomoottorilla ajettuja pätkiä siihen sähköajon päälle. Tuossa vaiheessa ymmärtää tuon tehtaan antaman suosituksen, että sitten jos polttomoottori käynnistyy, niin välissä sillä olisi hyvä ajaa pidempiäkin pätkiä :)

Perinteinen polttomoottoritekniikka tarvitsee myös lämpöä ja voitelua pysyäkseen kunnossa. Se että sitä ei käytä ollenkaan, niin se on myös hallaa pitkässä juoksussa. Lopulta on kaikki paikat täynnä kondensaatiovettä... Polttomoottori pysyy parhaassa kunnossa kun sitä käytetään ja se pääsee lämpimäksi.

Poissa jti

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1262
Vs: Mercedes-Benz GLC-sarja
« Vastaus #1447 : 09.04.2022 12:44 »
Perinteinen polttomoottoritekniikka tarvitsee myös lämpöä ja voitelua pysyäkseen kunnossa. Se että sitä ei käytä ollenkaan, niin se on myös hallaa pitkässä juoksussa. Lopulta on kaikki paikat täynnä kondensaatiovettä... Polttomoottori pysyy parhaassa kunnossa kun sitä käytetään ja se pääsee lämpimäksi.
Mites veneiden/moottoripyörien/moottorikelkkojen moottorit jotka ovat puoli vuotta käyttämättä, niidenhän pitäisi ruostua het puhki ja olla karstoituneita jne? Ja on niissäkin osassa ihan kovia virityksiä vaikka osa iäinikuisista 2t- ja dieselkoneista on tosi wanhoja louskuja jotka käy vaikka millä jäteliemellä. Eikä noihin tosiaan mitään säilytysöljyjä laiteta kuin uudempiin mistä pidetään parempaa huolta.
BMX X5 45e

Poissa JuhaSS

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 960
  • BMW i4 M50
Vs: Mercedes-Benz GLC-sarja
« Vastaus #1448 : 09.04.2022 13:28 »
Ja myös ruohonleikkurit, 10-20vuotta talvet kylmässä, ja aina vaan kukkuu samoilla öljyillä :)

No nykyään on minulla ruoho akkukone ja visusti lämpimässä talvet.

Poissa Uti

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1677
Vs: Mercedes-Benz GLC-sarja
« Vastaus #1449 : 09.04.2022 13:41 »
Ei kestäny mulla.

Katti kärähti kun ei tule tarpeeksi polttomoottoriajoa.

Nyt on lambdaa ja kattia vaihdeltu. Takuuseen meni ihan ilman mitään mutinoita remonit, että eipä siinä mitään.

Nyt on sitten tehtaan suositus, että kerran viikossa moottori täysin kuumaksi eli n.50km yhtäjaksoista polttisajoa.

Kiva yllätys näillä bensan hinnoilla  ::)

Niin ja auto siis kaksi vuotta vanha ja ajettu n.40K. Tuosta on 2/3 ajeltu sähköllä.
Saksassa on raportoitu ainakin BMW:n plugin autoissa moottoreiden sisäkomponenttien ruostumisia n. 50000-70000 km:n mittarilukemilla. Ruostetta on ollut venttiilikoneistossa mm. Tässä ehkä syitä Mercedes-Benzin uusiin ohjeisiin em. autojen käytössä.

Poissa icemii

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 415
Vs: Mercedes-Benz GLC-sarja
« Vastaus #1450 : 09.04.2022 15:47 »
Hiukan ihmettelen aina mikä siinä on niin paha jos hybridissä moottori käynnistyy. Eikö jotkut näiden omistajat halua sitten hyödyntää koko auton suunniteltua teho ja vääntöreseviä vaan ajavat pelkällä sähköllä. Silloin joku e vito täyttäisi tehtävän paljon paremmin samassa hintaluokassa. Autoilun ei pitäisi olla pelkkää säästöjen hakemista kun varsinkin tässä hintaluokassa arvo laskee muutenkin satoja euroja / kk

Poissa batman14

Vs: Mercedes-Benz GLC-sarja
« Vastaus #1451 : 09.04.2022 16:34 »
Hiukan ihmettelen aina mikä siinä on niin paha jos hybridissä moottori käynnistyy. Eikö jotkut näiden omistajat halua sitten hyödyntää koko auton suunniteltua teho ja vääntöreseviä vaan ajavat pelkällä sähköllä. Silloin joku e vito täyttäisi tehtävän paljon paremmin samassa hintaluokassa. Autoilun ei pitäisi olla pelkkää säästöjen hakemista kun varsinkin tässä hintaluokassa arvo laskee muutenkin satoja euroja / kk

Täällä foorumilla ainakin tuntuu että suurella osalla autoilu on nimenomaan säästöjen hakemista nykyään. Muut asiat ovat jääneet taustalle keskusteluissa.

Insomnia

  • Vieras
Vs: Mercedes-Benz GLC-sarja
« Vastaus #1452 : 09.04.2022 16:36 »
Täällä foorumilla ainakin tuntuu että suurella osalla autoilu on nimenomaan säästöjen hakemista nykyään. Muut asiat ovat jääneet taustalle keskusteluissa.
Ja enimmäkseen kuviteltujen säästöjen.

Poissa KaukoPartio

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 14
  • GLC 300e Coupe
Vs: Mercedes-Benz GLC-sarja
« Vastaus #1453 : 27.04.2022 10:27 »
Hiukan ihmettelen aina mikä siinä on niin paha jos hybridissä moottori käynnistyy. Eikö jotkut näiden omistajat halua sitten hyödyntää koko auton suunniteltua teho ja vääntöreseviä vaan ajavat pelkällä sähköllä. Silloin joku e vito täyttäisi tehtävän paljon paremmin samassa hintaluokassa. Autoilun ei pitäisi olla pelkkää säästöjen hakemista kun varsinkin tässä hintaluokassa arvo laskee muutenkin satoja euroja / kk

Itse ostin GLC 300e nimen omaan sen vuoksi, että ilman jumalattomia veroja saa +300hp tehoja ja mahtavan väännön.
En ole mitenkään optimoinut sähköllä ajamista ja kaupan päälle silti saanut 3.2 l/100km kulutuksen + prkleen kalliin sähkön nykyään.
Erittäin tyytyväinen noihin alkuperäisiin hankintasyihin.

Poissa vaaraM

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 57
  • MB GLC 300e
Vs: Mercedes-Benz GLC-sarja
« Vastaus #1454 : 27.04.2022 11:56 »
Itse ostin GLC 300e nimen omaan sen vuoksi, että ilman jumalattomia veroja saa +300hp tehoja ja mahtavan väännön.
En ole mitenkään optimoinut sähköllä ajamista ja kaupan päälle silti saanut 3.2 l/100km kulutuksen + prkleen kalliin sähkön nykyään.
Erittäin tyytyväinen noihin alkuperäisiin hankintasyihin.

Aika pitkälle sama idea oli itselläni + varusteet mitättömällä verolla. Teho ja vääntö toki häviää massaan; ero on aika pieni, kun maantienopeudesta 300e ja RS Octavia lähtee peräkkäin ohitukseen. Joku roti sentään lopputulemassa :)

Omassa 3 tkm:sta hieman reilut puolet sähköä ja bensiiniä 4.8 l/100 km. Minun sähkösopimuksella tulee seinästä varmaan vielä kalliimpaa sähköä... Talven käytännössä 20-25 km toimintasäde on säälittävä, mutta nyt alkaa pikku hiljaa jo tuntumaan paremmalta. Esiteltävän GLC:n luultavasti melkein tuplakoko akku kiinnostaisi, mutta massan kasvattaminen muu auton mittojen venyttäminen on ehdoton ei.

En ole kokeillut, mutta onko kukaan keksinyt mitään järkevää katsottavaa/säädettävää MBUXin piilotetusta Engineer/Dealer modesta?

Poissa care

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 186
Vs: Mercedes-Benz GLC-sarja
« Vastaus #1455 : 02.08.2022 23:06 »
Vieläkin auto yllättää, vaikka onkin yli kaksi vuotias. Korostetun tasaisesti 80 km/h ajamalla n. 21 C kesäkeleillä sähkökantaman ennusteeksi tuli 43 km, kun yleensä olen saanut 24-26 km. Vastapainoksi etäisyysavustin sitten päätti luopua leikistä eikä herännyt enää kuin yön yli nukuttuaan n. 5 km ajon jälkeen. Ei kuitenkaan jäänyt pysyvästi epäkuntoon.

Ihan kelpo auto tämä on ollut. Alkaa vain uudella X254-mallilla hinnat olemaan sen verran korkealla ja se vielä ulkoisesti muistuttaa liikaa edeltäjäänsä että ainakaan mallissa tuskin pysytään.

Poissa sakot

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 346
Vs: Mercedes-Benz GLC-sarja
« Vastaus #1456 : 03.08.2022 19:58 »
En ole kokeillut, mutta onko kukaan keksinyt mitään järkevää katsottavaa/säädettävää MBUXin piilotetusta Engineer/Dealer modesta?

Miten tuon moodin saa päälle?

Poissa MersuM

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 73
Vs: Mercedes-Benz GLC-sarja
« Vastaus #1457 : 05.08.2022 14:37 »
Vieläkin auto yllättää, vaikka onkin yli kaksi vuotias. Korostetun tasaisesti 80 km/h ajamalla n. 21 C kesäkeleillä sähkökantaman ennusteeksi tuli 43 km, kun yleensä olen saanut 24-26 km. Vastapainoksi etäisyysavustin sitten päätti luopua leikistä eikä herännyt enää kuin yön yli nukuttuaan n. 5 km ajon jälkeen. Ei kuitenkaan jäänyt pysyvästi epäkuntoon.

Ihan kelpo auto tämä on ollut. Alkaa vain uudella X254-mallilla hinnat olemaan sen verran korkealla ja se vielä ulkoisesti muistuttaa liikaa edeltäjäänsä että ainakaan mallissa tuskin pysytään.

Kaksi vuotta vanha auto ? Aika huonot on lukemat ollu sitten.

Mulla on nyt kaksivuotias 300e jolla ajeltu sellaset 50K ja näin kesällä antaa arvioksi latauksen jälkeen jokakerta 46-47 km ja tuo on aika oikea lukema myös ajossa toteutuneena.

Mulla on 45km/sivu työmatka ja kummassakin päässä ladataan niin kesäkeleilllä menee kevyesti sähköllä kumpaakin suuntaan ihan normisti senkummemmin säästelemättä.

Talvella tottakai onkin sitten erijuttu, mutta alle kolmenkympin lukemia ei kyllä ole ollut kuin joskus aivan hirmupakkasilla.
« Viimeksi muokattu: 05.08.2022 14:41 kirjoittanut MersuM »
- Glc 300 e 4Matic A Business EQ Power amg -20

Poissa Stinkfist

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 17
  • 2016 MB GLC 350 e
Vs: Mercedes-Benz GLC-sarja
« Vastaus #1458 : 05.08.2022 14:53 »
Omassa vanhemmassa mallissa (350 e) pitää ajella akku välillä kunnolla tyhjäksi, niin saattaa päästä parhaimmilaan 29 km:n lupaukseen. Jos koko ajan ajaa pientä kauppareissua ja aina lataa kotona, niin lukema lähtee laskemaan, talvella jopa alle 20 km lupasi joskus.

Poissa vaaraM

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 57
  • MB GLC 300e
Vs: Mercedes-Benz GLC-sarja
« Vastaus #1459 : 05.08.2022 20:34 »
Miten tuon moodin saa päälle?
Ulkomuistista: Kotinäkymä kosketusnäytölle ja siitä Asetukset. Valitse pikakäyttö(?, jok.tap. yläreunassa vasemman puolimmaisin) ja touchpadssa/ratin hipaisukytkimellä viisi tai kuusi kertaa pyyhkäisy oikealta vasempaan. Sisältöjä en ole kokeillut.

GLC koodaus
nämä onnistuivat:
- takavalot palamaan huomiovalojen kanssa (kun valokytkin valoisana aikana ”auto” -asennossa).
- takapenkin turvavyövaroitus pois mittaristosta.
- suuntamerkin painalluksella viisi vilkutusta kolmen sijaan.
- takalasinpyyhkijästä automaattipyyhkäisy pois.
- ajotilavalinta muistaa edellisen ajotilan (neljän tunnin ajan, on kuulemma maksimiaika).

Tämä olisi vaatinut enemmän aikaa ja jäi tekemättä: 360-kamera näyttöön myös suuremmilla nopeuksilla.

Aika laihaksi jäi lopputulos, kun luulin, että paljon muutakin pääsisi säätämään. Esim. näitä osin hartaasti odottamiani juttuja ei saa muutettua:
- vakionopeussäätö noudattaisi vain liikennemerkeistä (ei navin kartasta) tunnistamaansa nopeusrajoitusta.
- kun vakkarilla ajessa auto tunnistaa alhaisemman nopeusrajoituksen, hidastaminen uuteen rajoitukseen tapahtuisi rauhallisemmin.
- vakkarissa yhdellä painalluksella +2 km/h nopeutta lisää (vähentäessä nykyinen -1 km/h).
- vakkarilla nopeampi liikkeellelähtö pysähdyksistä, kun edellä ajava auto on lähtenyt liikkeelle.
- tihkukytkin epäherkemmäksi.
- kun auto on käynnissä, vaihde P-asennossa ja kuljettajan oven avaa, mittaristosta pois varoitus ”Auto ajovalmis…” sekä ohjauspyörä siirtyisi pysäköintiasentoon.
- ilmanvaihdon ykkösasento puhaltaa ilmaa turhan kovaa.

Muutenkin jäi hapan maku firmasta. Hinta ei vastannut nettisivulta päättelemääni ja osa ajasta meni muiden asiakkaiden asioiden selvittelyyn. Takavalot eivät sittenkään palaneet huomiovalojen kanssa, vaan jouduin ajamaan takaisin. Uudella yrityksellä tuulilasiin teipattu päivänvaloa simuloiva akkuvalaisin irtosi, kierähti lasinpyyhkimiin ja konepellille; mahdollinen vaurioiden selvittäminen ei kiinnostanut yhtään. Kotona tarkemmin tutkiessani huomasin, että pieni jälki jäi sittenkin konepellin reunaan. Asiakaspalvelua kuvaa lopun huumoriksi tarkoitettu tokaisu ”vie vittuun se hybridi täältä”.