https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Subaru XV

Arcca

Legenda
Liittynyt
13.9.2014
Aloitetaanpa XV:lle oma threadi.

Tuommoinen XV kotiutui tänään perheeseen ja tässä muutamia ensitunnelmia. Malli on 2.0 CVT Sport. Auto on mallivuotta 2014 runkonumeron perusteella, vaikkakin siis nyt 2015 rek. Toista se on VAGien kanssa, joissa yleensä menee toisin päin kun loppuvuodesta tekee kauppoja.

Sport varustetaso ei ole sporttinen vaan sisältää tusinan verran kaikennäköistä mukavuusheebeliä kovaan hintaan (3500,-), esimerkkinä BT, Xenon, peruutuskamera, kaiuttimia lisää, sadetunnistin, ilmastointiin kaksialue, monitoiminäyttö ja muuta pienempää. Itse en olisi ottanut, mutta vaimon auto.
2l litran moottori ja tomaatti sen sijaan järkevähkön hintaiset 2 tonnia kumpikin, niistä vielä saanee jotain takaisinkin joskus.

Kun XV tuli markkinoille 2012, monessa lehdessä koeajossa moitittiin jousitusta kovaksi. En tiedä onko tapahtunut jotain parannusta, ehkä jossain olen sellaista lukenut, mutta jousitus nyky XVssä ei ole mielestäni kova vaan jämäkkä eikä mitään epämukavuutta ole havaittavissa ainakaan noilla 215/65-17 talvirinkuloilla. Melutaso Yetin luokkaa.
Samoin XVstä puuttuu ylimääräinen pompahtelu joka häiritsi hieman Foresterissa, ja oli yksi syy miksen painostanut emäntää enempää Foresterin suuntaan.

Nyt täytyy hieman nolona todeta ettei taidettu koeajon yhteydessä katsoa takaluukkuun ollenkaan, heh.
On meinaan pieni, pienempi kuin Yetissä.
Vastapainoksi takapenkin tilat ja jalkatilat on siten saatu suureksi, sinne mahtuu isojakin kyytiläisiä.

Lisävarusteena otettu irrotettava vetokoukku (XV:hen ei saa kiinteää) näkyy olevan Westfalian, mikä oli hieman yllätys, koska se on tismalleen samanlainen kuin passat CC:ni tehdaskoukku. Hyvä niin, koska hyvä koukku.

Kotimatkan matkakulutus tippui alle 7 litran, mutta lyhyt kauppareissu taajamassa vajaat 9 litraa. Odotetunlaisia arvoja.

Semmoiset ensitunnelmat, positiiviset niinkuin pitääkin uudella autolla.
 
Onnittelut uushankinnasta! Milenkiintoiseen peliin olet päätynyt - varmaan kuulemme perusteluitakin jossain vaiheessa. Perustiedothan tuossa jo tulivatkin.
 
Quality sanoi:
Onnittelut uushankinnasta! Milenkiintoiseen peliin olet päätynyt - varmaan kuulemme perusteluitakin jossain vaiheessa. Perustiedothan tuossa jo tulivatkin.
Kiitos.
Perusteluihin ei tarvinne kauheasti palata kun miettii paljonko erilaisia korkealta istuttavia neliveto-automaatteja alemmassa keskiluokassa on tarjolla.
Pitäisin tämän Subaru threadinä ja totean vain, että Subaru XV tuntuu laadukkaalta autolta joihinkin vastaaviin verrattuna (esim vs Suzuki XCross), isommat penkit (vs Mokka) ja vaihtelunhalu (vs Yeti).
 
Välipäivinä on täälläpäin tarjolla talvirenkaat ja lämmitin lisukkeiksi Subaru-ostoon. Kävin itsekin koeajamassa Foresteria XV:n sijaan. Kilometrin verran meni ennen kuin tajusin, että manuaali 1-vaihde on päällä. Ihmettelinkin kovia kierroksia. No pitänee joskus yrittää XV:n rattiin ja ottaa sitten uudelleen tuntumaa.
Mokka on myös koeajettu ja XCross tosin vain koeistuttu.
 
Onnittelut Arcca! Todella poikkeava valinta. Ei tule jokapäivä vastaan, ainakaan täällä pohjoisessa.
Ulkonäkö miellyttää ja lyhyehkön koeajon perusteella en yllättynyt. Alusta tosiaan on jämäkkä, ja ymmärrän kyllä jos joku kokee sen epämiellyttävänä. Korkeus tuo mukanaan jäykkyyden, ettei autosta tulee keinuvaa lullaa. Toki tuohon on selkeästi vielä haettu urheilullisuutta. Oisin tuollaisen ottanut hyvinkin mieluusti myös meille toiseksi autoksi. Vain budjetti pidättelee. Ja toki se pieni & ahdasaukkoinen kontti on toinen joka estää hankkimasta.
Voimalinja on sama kuin Foresterissa ja ainakin minun makuun erittäin toimiva. Auto liikkuukin kivasti kunhan kierrokset ei pelota käskijää.

Kuvaa autotalliin!!
 
tuRboman sanoi:
Todella poikkeava valinta. Ei tule jokapäivä vastaan, ainakaan täällä pohjoisessa.

Tattista. XV on hyvin harvinainen täällä etelässäkin. 
Veikkaan syyksi ensinnäkin Subaru merkkinä on jo eksoottinen, tuota pientä takaloosteria, isompi Fore ei ole kuin muutaman tonnin kalliimpi jos otetaan samalla koneella, ja se ettei XV:llä ole testimenestystä esittää.

 
kt sanoi:
Välipäivinä on täälläpäin tarjolla talvirenkaat ja lämmitin lisukkeiksi Subaru-ostoon. Kävin itsekin koeajamassa Foresteria XV:n sijaan. Kilometrin verran meni ennen kuin tajusin, että manuaali 1-vaihde on päällä. Ihmettelinkin kovia kierroksia. No pitänee joskus yrittää XV:n rattiin ja ottaa sitten uudelleen tuntumaa.
Mokka on myös koeajettu ja XCross tosin vain koeistuttu.

Ei muuta kuin kokeilemaan. Talvirenkaat ja lämmitin on hyvä etu kun niissä renkaissa on ne TPMS:kin. Itse maksettiin noista kipeästi kun tuli tilattua kosla 3kk sitten.
Jos tuota Xcrossia kokeilee ajamallakin, kannattaa sitten kiinnittää erityistä huomiota ohjaukseen.
 
Kävimpä itsekin suki-sukin ajamassa, kyllähän oli meluisa ja hontelo kyyti. ja "suorituskyky" huoh... 1,6l bensavapari ei oikein vie.  mutta tommonen xv saattas olla harkinnassa, pitää käyvvä ajelemassa...
 
Käytön myötä alkaa kaikennäköistä pientä huomata:

+ Nastarengasmelu on oikeastaan paljon pienempi mitä pelkäsin (Conti IceContact 4x4). Onneksi kummatkin rengassarjat tuli vielä hyvin tuoreilla paistoksilla.
+ Takaluukun kansi on miellyttävän kevyt käyttää verrattuna Yetin vastaavaan rohjakkeeseen. (Tosin tavarankuljetus kyky on tavan c-segmentin hatchbackin luokkaa, ei pysty puolipakuksi kuten yeti)
+ Paljon lämpimämpi kuin -10 1.2TSI Yeti. Näkyy kyllä nurkkapyörityskulutuksessakin  :rolleyes:
+ Vakionopeussäädin ratissa ja nopeasti omaksuttavissa
+ CVT:n tasainen veto  :-*

- Sport varustelun rattiläpyskät on viiksien ja kuljettajan välissä, jolloin on hieman vaikea katsoa mitä asetuksia viiksissä on päällä. Niissähän on valo ja pyyhinasetuksia, mitä pitäisi nähdä. Emäntä jo kysyi saiskohan ne läpyskät pois, ei ole tarvetta manuaalivaihdoille...
- Taustapeili on liian alhaalla, ja siten estää näkyvyyttä oikealle eteen.
- lattia korkealla, eli ajoasento henkilöautomainen vaikka istutaan korkealla. Onneksi penkki on hyvä ja ratin säädöt mittavat niin kohtuullinen ajoasento kyllä löytyy.



 
Huomasinpa juuri, että XV:n ensiasennus "kesärenkaissa" Yokohama Geolander G95:ssa on M+S merkintä, eli noillahan saisi ajaa ympärivuoden jos olisi tarpeeksi hullu.
Renkaan muoto ja kuviointikin on nimittäin aika kesärengasmainen, ehkä himpun karkeampi.

Pikkasen on päässyt jo nelivedon makuun.  Etuvetoiseen verrattuna suurin ero on että tuo lähtee kuin hauki rannasta vaikka olis kuinka liukasta tai loskassa kahlausta. XV:ssä (ja Foresterissa koeajon perusteella) ilmiötä vielä korostaa CVT:n taipumusta äkkinäisyyteen lähdöissä ainakin tuon 2-litraisen kanssa.
Tavallaan iso etu kun tulee risteysajoon tiettyä turvantunnetta kun ei tarvitse miettiä ehtiikö kelin takia rakoon.

Seuraavaksi pitäisi päättää, teettäisikö tuohon finikorin äänieristys/alustasuoja käsittelyn. Rostregistretin arvosana XV:lle on 3/5, ei ihan toivoton sentään.


 
XV on kyllä kiinnostava laite, oikeastaan juuri sitä mitä meikäläinen kaipaisi, mutta hinta on liian kova. Senpä vuoksi siirryin CVT-vaihteisesta Honda Jazzista Dacia Dusteriin sen sijaan, että olisin ostanut Subaru XV:n. Päätin sietää manuaalivaihteista autoa toistaiseksi. Mutta tosiaan mökkiharrastuksen ja vanhaksi tulemisen myötä arvostan korkeaa maavaraa ja ajoasentoa, sekä helppoa kulkua autoon.

Oikeastaan lähdin kirjoittamaan vihjatakseni halvoista ruostesuojauksista, Grouponin kautta saa nyt noita halvalla, jos vaan asustelee täällä etelässä. Työkaveri kävi suojauttamassa Outlanderinsa tuolla ensimmäisen linkin paikassa, eikä ollut kuulemma mitään valittamista, äänetkin vaimenivat kuulemma sopivasti, vaikka tuossa ei mitään erityistä äänieristyskäsittelyä olekaan.

http://www.groupon.fi/deals/dealbank_fi_fi/fast-steam-tuusula-1-6/54988256

http://www.groupon.fi/deals/vantaa/fiar-motors-oy-4/56645387

Itse päätin jättää toistaiseksi dussen suojaamatta, koska arvosana rostregistretistä 4/5 ja itsekin pohjan alla mönkineenä se näyttää hyvin massatulta  8)
 
Joskus muistan lukeneeni ruostesuojauksen poistaneen valmistajan koritakuun, oli tukittu suoja-aineella ilmareikiä koteloista ja auto ruostui? Ehkä jokin vähemmän ammattilainen ollut kyseessä. Nykypäivänä äänieristys on tärkein syy ko toimeenpiteelle, kori ja moottorit kyllä kestää, auto rapistuu muualta ensin.
 
Ainakaan Mitsu Outlanderissa äänieristyskäsittely ja alustan suojaaminen eivät pienentäneet juurikaan melutasoa. Eli sen vuoksi ja lisähintaa josain massakerroksesta pohjaan ei kannata maksaa.
 
Vastikään kaveri suojautti 2011 Honda Accord farkun. Ei kyllä tullut ääneen mitään eroa. Renkaat vaikuttaa paljon enemmän ja toimiva alusta.
 
Koivari sanoi:
Oikeastaan lähdin kirjoittamaan vihjatakseni halvoista ruostesuojauksista, Grouponin kautta saa nyt noita halvalla, jos vaan asustelee täällä etelässä. Työkaveri kävi suojauttamassa Outlanderinsa tuolla ensimmäisen linkin paikassa, eikä ollut kuulemma mitään valittamista, äänetkin vaimenivat kuulemma sopivasti, vaikka tuossa ei mitään erityistä äänieristyskäsittelyä olekaan.

http://www.groupon.fi/deals/dealbank_fi_fi/fast-steam-tuusula-1-6/54988256

http://www.groupon.fi/deals/vantaa/fiar-motors-oy-4/56645387

Kiitos vinkistä, onpa todella alhaiset hinnat.

Suorastaan herää epäilys voiko noin halvalla saada oikeasti hyvin tehtyä jälkeä, mutta se on sitten toisen topicin aihe.

tuRboman sanoi:
Geolander G95 satsilla ajaa muuten kesäkelissä liki 100tkm. Kestää kestää...
Vaimon ajosuoritteella ne sitten alla vielä vuonna 2040. ;D
 
Arcca sanoi:
Vaimon ajosuoritteella ne sitten alla vielä vuonna 2040. ;D

Kaksi sarjaa olen ajanut loppuun ja molemmat ihan samanlaisia. Ominaisuudet paranee kun pintaa lähtee??!! Tai siis muuttuu hiljaisemmaksi ja sulavammaksi meno. Uutena ne on niin hiton kovat ja kulmikkaat, että uraiseksi kuluneella tiellä tahtovat hakea uraa. Lopussa ne menee paljon paremmin.
 
jni sanoi:
Ainakaan Mitsu Outlanderissa äänieristyskäsittely ja alustan suojaaminen eivät pienentäneet juurikaan melutasoa.

tuRboman sanoi:
Vastikään kaveri suojautti 2011 Honda Accord farkun. Ei kyllä tullut ääneen mitään eroa.

TM:hän testasi ruostesuojauksen vaikutusta sisämeluun pari vuotta sitten ja ei saanut mittauksissa mitään eroja aikaan. Siis desibeleissä ei ollut mitään eroa. Äänen sävyssä taisi olla joku juuri ja juuri huomattava ero.
 
Arcca sanoi:
Seuraavaksi pitäisi päättää, teettäisikö tuohon finikorin äänieristys/alustasuoja käsittelyn. Rostregistretin arvosana XV:lle on 3/5, ei ihan toivoton sentään.

No tulihan sitten tuo äänieristys/alustasuoja laitettua, vaikkei siinä varsinaisesti järkeä olekaan. Onhan se kiva kun ei tarvitse alustan lahoamista ajatella, ja ympäristö ja joku kiittää mielessään sitten 15 vuoden päästä, ties vaikka olisin itse tai joku sukulaisista.  Ja onhan sitten edes yritetty ääntä pienentää. 

Renkaan vaihto tuli tehtyä sitten Subaruun ekan kerran. Eroa vaggilaisiin on ainakin seuraavat asiat:
  • Subaruissa on 19mm mutteri vs Vag 17mm pultti. (Ikävä yllätys, ei ollut sopivaa holkkia momenttiavaimeen, joutu menemään käsimomentilla). Kiertyivät tosi kevyesti.
  • Subarun tunkki on saksitunkki ja tuo sama näkyy olevan leimattu myös outbackille, joten luulisi kestävän XV:n hyvin. Helpompi kuin vagilaisen asettaa paikoilleen. XV:n alustan korkeus toki helpottaa myös.
  • Tunkissa on hahlo nostopäässä ja varsinainen nostovoima kohdistuu kynnyskotelon pohjaan kantin molemille puolille eikä kantin reunaan. Tiedoksi niille jotka hallitunkilla nostelee.
  • Siellähän se TPMS valo nyt sitten palaa  :(. Antaiskohan palaa koko kesän niin sitten taas olisi valmiina talvirenkaille idt kunnossa. V-tu mikä systeemi.

4 kk kohta takana ja tykätään kyllä tuosta XV:stä. Melkeinpä turhankin järeä auto vaimon kauppakassiksi. Vikoja tietenkin nolla japsityyliin.
 
Sehän kuulostaa hyvältä! XV kyllä näyttää erittäin hyvältä liikenteessä. Joku tässä lähialueilla on ilmeisesti hankkinut XV:n kun sellainen hopean värinen on alkanut pyörähdellä tasaiseen tahtiin vastaan aina silloin tällöin.

Arcca sanoi:
  • Tunkissa on hahlo nostopäässä ja varsinainen nostovoima kohdistuu kynnyskotelon pohjaan kantin molemille puolille eikä kantin reunaan. Tiedoksi niille jotka hallitunkilla nostelee.

Bilteman Jack Pad väliin hallitunkin kanssa, se jakaa voiman sopivasti ettei se kantti kärsi.
Tai sahaa jääkiekosta "välipalan".
 
Koemielessä pakattiin 4 henkinen perheemme kamoineen XV:hen Juhannusreissulle mökille. Matkaa 140 km/siivu.

Positiivinen yllätys, että mahduimme siihen just eikä melkeen. Kamoja ei voinut kyllä heittää luukkuun, vaan pakata se järkevästi niin kaikki sopi kun otti isoimman laukun takapenkkiläisten väliin.

Matka-ajokulutuksista ajotietokeesta tuolla "täys" kuormalla, rauhallinen ajotyyli:
- tasapuolisesti 120 - 100 - 80 rajoituksia matkalla niin kulutus asettuu jonnekin 6-7 litran väliin.
- kokeilin myös 90 km/h tasanopeusspedeilyä. Sillä kulutuksen saa jopa alle 6 litran kun ajaa pitempään.
Eli ihan kohtuulukemia isolohkokoneelle, nelivedolle ja automaatille.

Melutasosta on todettava, että hiekkatiet ja alle 80km/h: hyvin miellyttävä, 80 - 100 menettelee, 120 motarinopeus melua hieman liikaa omaan makuun. Ei kuitenkaan mitenkään poikkeuksellisesti, ja hyväksyttävä suoritus jopa perheen ykkösautoksi, jos tämän tyyppisen auton erikoiseduille on tarvetta.

Mökkiteitä tuolla on todella kiva päästellä, pelkkää juhlaa.

 
Arcca sanoi:
Koemielessä pakattiin 4 henkinen perheemme kamoineen XV:hen Juhannusreissulle mökille. Matkaa 140 km/siivu.

Positiivinen yllätys, että mahduimme siihen just eikä melkeen. Kamoja ei voinut kyllä heittää luukkuun, vaan pakata se järkevästi niin kaikki sopi kun otti isoimman laukun takapenkkiläisten väliin.
Eikös tässä ala olla auton koko optimoitu sitten aika hyvin. Mukavuustilaa saa toki ostaa, jos on tarvetta. Jussin mäkkireissu perheen kesken on äkkiä mieleen tulevista asioista semmoinen yksi tärkeimmistä autoa mitoittavista tekijöistä. Tietyt työ- ja harrastekiviot sitten lisäksi...

Nelikko alle ja vähän ruutia koneeseen niin johan tuommoisella ajelisi varmaan itsekin.

Hyvää raporttia silti. Oletko seurannut kulutusta pidemmällä aikavälillä?
 
ConD sanoi:
Oletko seurannut kulutusta pidemmällä aikavälillä?

En ole valitettavasti tarkasti ole tullut mitanneeksi.
Semmoinen nyrkkituntuma on että nurkkapyörityksessä tuo vie ainakin litran enemmän kuin ex- etuveto Yeti 1.2TSI. Ja mitä kovempi vauhti, sitä lähemmäs pääsee Yetin lukemia, jopa allekin, koska Yeti on muotoa jääkaappi kun tuo taas enemmän korotettu Impreza.
 
Vanhemmillani on samanlainen XV 2.0 CVT MY14 joka kulkee muhkeammista muodoistaan huolimatta selvästi vähemmällä polttoaineella kuin oma Legacy 2.0R AT MY06. Oma auto on ollut itsellä uudesta asti ja sillä alle 8 litran kulutukseen pääsy on ehkä teoriassa mahdollista, mutta käytännössä edellyttää lähes pelkkää maantieajoa optimiolosuhteissa.

XV kulkee ajotietokoneiden näyttämiä lukemia vertaillessa noin litraa pienemmällä kulutuksella. Kaupunkiajo, lyhyet matkat (kylmä auto) ja moottoritienopeudet on myrkkyä ainakin omalle autolle joten lienevät sitä myös XV:lle.
 
Arcca sanoi:
Kun XV tuli markkinoille 2012, monessa lehdessä koeajossa moitittiin jousitusta kovaksi. En tiedä onko tapahtunut jotain parannusta, ehkä jossain olen sellaista lukenut, mutta jousitus nyky XVssä ei ole mielestäni kova ...

Osui silmään lehtiartikkeli todisteeksi aiemmille epäilykselleni, että 2 litraisen XV:n alustaa on todellakin parannettu mukavammaksi jo 2014 malliin ja kautta linjan XV:n äänieristystä parannettu näköjään.
http://www.autoexpress.co.uk/subaru/85675/subaru-xv-updated-2014

Tuli mieleen vähän kaivella asiaa kun ajoin taas XV:llä pidempään ja se tuntui mukavalta enkä voi todellakaan sanoa alustaa pintakovaksi, tukeva se kyllä on.

Tuli sitten asennutettua eturoiskeläpätkin tuohon, koska kyljet likaantui ja ainahan kiviä enemmän alustaan lentää ilman läppiä. Kesärenkaiden TPMS kuittaus ja noiden läppien hinta+asennus 150e marmorilla könttänä.
Maksajan mielestä kohtuullista, joten kai se sitten on.

Liian lyhyet ne läpät on toimiakseen kunnolla (ajateltu kai, että maastokelpoisuus säilyy), mutta kaikki apu on plussaa.