https://yliteippaus.fi/

Rallicross

F

focceristi

Vieras
Tämä lajihan oli männävuosina kovasti suosittua ja kotimaan kuskitkin pärjäsivät hienosti maailmallakin. Matti Alamäki tulee ekana mieleen näistä huipuista. Kouvolan tykkimäessä monesti tuli käytyä katsomassa ja parissa muussakin paikassa. Hieno ja nopeatempoinen mukaansatempaava laji. Hienon näköstä kun Alamäki veteli Porssellaan ja muutkin, tottakai. Tuo norski, schanke vai mikä se nimi nyt olikaan, oli aika röyhkee ja aiheutti ongelmia monesti. Nythän alkaa taas laji nostaa päätään ja taitaa olla yks tai kaks kotimaista kuskiakin näissä kansainvälisissä skaboissa mukana. Aiheuttaako innostusta vai oletko peräti ajanutkin tätä lajia?
 
Kyllä rallicrossi on kovasti mielenkiintoista autourheilua. Itse en ole koskaan kokeillut, ellei tätä rokkia lasketa jollain tasolla RC:n junttiserkuksi, kun jossain määrin rallicrossin ja jokkiksen sekametelisoppasäännöillä mennään erityisesti superin puolella.
 
Kesäkuun lopulla Tykkimäellä oleviin Rallicross-kisoihin myydään seisomapaikka- sekä katsomolippuja. Kertokaapas paikalla käyneet jotta kumpaanko kannattaa liput hommata? Katsomo oletettavasti on lähtö-/maalisuoran vieressä ja hiukan korkeammalla mutta mitenkäs noilta seisomapaikoilta näkee? Onko paikkoja mistä näkee koko radan? Aiempaa rallicrosskatsojan kokemusta ei ole kuin Ahvenistolta ja sieltä olikin mainiot näkymät katsella melkein mistä vaan.
 
mol:n esittämiin kysymyksiin kaivattaisiin täälläkin vastauksia. Jos ei mitään ihmeitä tapahdu niin paikan päälle pitäisi sunnuntaina raahautua.
 
Tykkimäessä en tosiaan ole varmaan pariinkymmeneen vuoteen käynyt mutta jos aluetta ei ole muuteltu niin molemmista pääkatsomon osista näkee mainiosti! Itse harvemmin siinä paikalla olinkaan, yleensä metsän reunassa tai muuallakin. Hain paikkaa yleensä mahdollisimman läheltä rataa. Toivottavasti en valehtele jos sanon että radan näkee mainiosti kokonaan paikasta kuin paikasta! Hyvä rata kokonaisuudessaan. Täytyykin netistä katsella josko löytyisi kuvia rata-alueesta.
 
No kävikös kukaan katsomassa rallicrossia ja jos kävi niin kokemuksia!
 
Sunnuntaina oltiin paikalla ja märkää oli ja kylmä. Mentiin heti kun portit aukesi ja radalla oli tapahtumaa aivan kokoajan. Itseasiassa jopa turhankin tiiviisti, ettei oikein ehtinyt varikolla käymään lainkaan. Katsojan kannalta järjestelyissä oli aika runsaasti parantamisen varaa. Ruoanmyyntipisteitä oli aivan liian vähän ja niistäkin ainakin osasta ruoka loppui kesken. Lisäksi opastukset ruokakojuille olivat olemattomat, tyyliin koita arvata onko tämä ruoka- vai vessajono. Aamulla liikenteenohjaus oli kelvollista, mutta kilpailujen jälkeen täysin ala-arvoista. Sanoisin, että paremmilla järjestelyillä tuossa olisi ainesta todella suosituksikin lajiksi ja hyväksi tapahtumaksi, jos vielä kelitkin osuisi paremmin kohdalleen. Eipä tuonne tosin hirveästi enempää katsojia mahdu, jos ei katsomoalueita tehdä lisää.

Tähän muutama kuva, joka tuli napsittua tuolla. Ei oikein jaksanut kuvia ottaa, kun vettä tuli sen verran reippaasti.

Peugeot-Hansen_208_T16_WRX_1-1024.jpg

Team Peugeot-Hansenin 208 T16 WRX, kuljettajana hallitseva rallicrossin Euroopanmestari Timur Timerzyanov.

Peugeot-Hansen_208_T16_WRX_2-1024.jpg

Supercar-luokan autojen jäähdyttimet on sijoitettu takakonttiin ja takaluukut ovat kovin köykäiset ja ilmaa läpäisevät. Kuten muissakin Supercar -luokan autoissa moottori on kaksilitrainen ja ahdettu, teho n. 600 hv ja vääntöä enimmillään 900 Nm, neliveto ja manuaalivaihtesto. Kiihtyvyys 0-100 km/h 1,9 sekuntia.

Peugeot_208_T16_WRX_Villeneuve-1024.jpg

Lökäpöksyt olivat edelleen Villeneuven tavaramerkki ja kalustokin (Peugeot 208 T16 WRX) piti olla kunnossa, mutta tulos ei vanhalla F1-mestarilla ollut kummoinen. Nuoremmat menivät ohi vasemmalta ja oikealta.

VW_ja_Skoda-1024.jpg

Supercar-luokan VW Polo RX ja taustalla Aki Karttusen Skoda Fabia WRC. Aki voitti Supercar-luokassa F1-maailmanmestarin.

Citroen_DS3R_WRX_Solberg-1024.jpg

Rallin maailmanmestari Petter Solberg, ajokkinaan Citroen DS3 Rallycross, ajoi ihan mukavasti ja ilman semifinaalikolaria olisi voinut sijoittua todella korkealle. Pettymys oli käsin kosketeltavissa, kun hän ei päässyt osallistumaan finaalilähtöön vaan siihen nousi Suomen J-P Rajala.

Audi_S1_RX_Tidemand-1024.jpg

Audin tehdastiimin kohtaloksi jäi jäädä katselemaan, kun muut ajoivat finaalit. Audi S1 RX:ssä tuntui olevan vielä runsaasti teknisiä murheita ja auto ei ollut vielä valmis vakavamieliseen kilpailuun.

RC_Lite_Peugeot_208_1-1024.jpg

Pelkkää brändäystä, sillä nämä putkirunkoiset ja lasikuitukoriset RX Lite -luokan kilpurit ovat kaikki yhtenevällä Fordin tekniikalla eli kysessä on yksityyppiluokka. Silti autoja oli olevinaan kahta merkkiä eli Ford Fiestaa ja Peugeot 208:ia.

RC_Lite_Peugeot_208_2-1024.jpg

Peugeot 208 RX Lite Fordin tekniikalla. Fordin 2,4 -litrainen vapaasti hengittävä nelisylinterinen ja 16-venttiminen Duratec-moottori, maksimiteho 320 hv ja vääntö 300 Nm, moottori sijoitettu kuljettajan selän taakse, mutta taka-akselin etupuolelle, neliveto.

Odottelua-1024.jpg

Oman lähdön odottelua vesisateessa. Tässä muistaakseni odotetaan Supercar -luokan semifinaalilähtöjä.

Odottelua_2-1024.jpg

Vähän laajempaa kuvakulmaa edellisestä.

Ensi vuonna uudestaan.
 
Tuon kylmyyden ja märkyyden muistan itsekin vaikka parikymmentä vuotta kun olen viimeksi käynyt tuolla! Monesti tuolloin oli hyviä kisoja. Ei siellä näköjään ole vieläkään saatu kaikkia toimintoja kuntoon ;) Paikkanahan tuo on hyvien yhteyksien päässä. Itse tosin asustelin vain 10km:n päässä. En tarkkaan tiedä mikä tilanne tällä hetkellä tuossa Iitin Kausalan moottorirata hankkeessa mutta käyttöä varmaan riittää molempiin.
 
Paikalla oltiin puoli yhdentoista maissa eli aivan liian myöhään. Väkeä oli niin paljon että ihan aidan viereen ei päästy paitsi näkörajoitteiselle paikalle josta ei nähnyt kuin pätkän rataa. Lähdimme muualta etsimään paikkaa mutta melkoiseksi kurkkimiseksi toisten takaa se meni ja 10-v poika ei nähnyt mitään. Kaiken huipuksi vielä kymmeniä sateenvarjoja aukesi eteen sateen alettua. Jos minulta kysytään niin yleisötapahtumissa pitäisi ehdottomasti kieltää sateenvarjojen käyttö! Eikö sateenvarjoväelle tule mieleenkään että se neliömetrin kokoinen kangas saattaa häiritä takanaolevien näkemistä? Ehkä niitä ei vaan kiinnosta... Kertakäyttösadetakki ei ole kallis ja mielestäni paljon mukavampi käyttääkin kuin sateenvarjo. Lähdimmekin aika-ajojen jälkeen kotiin ja katsoimme finaalit netin kautta sohvalta käsin.

Em. seikkojen johdosta ensi kerralla pitääkin ehdottomasti hommata liput istumakatsomosta, vaikka näytti sielläkin sateenvarjoja olevan. Rata oli ihan mielenkiintoisen oloinen vaikka pidänkin Ahveniston rataa parempana (katsojan kannalta). Miksiköhän muuten rallicrossit aikoinaan loppuivat sieltä?
 
Jaa, enpä osaa vastata tuohon! En ole vuosiin seurannut näitä kotimaan ratakisoja missään lajissa. Nuorempana tietenkin tuli koluttua kaikki tapahtumat.
 
Minä kävin viimeiksi katsomassa rallicrossia silloin kun muuan Matti Alamäki oli pinnalla, eli 80-luvulla.  ???
 
Joo samoin mutta onko siitä tosiaan noin kauan :rolleyes: Porsse sai kyytiä kyllä tuolta! Kovia kisoja tuolloin, tosin Alamäki aika ylivoimanen.
 
Alamäen rallicross menestys EM-sarjassa:
1980 Porsche, GT-luokan EM-pronssia
1981 Porsche, GT-luokan Euroopanmestaruus
1985 Porsche, II-divisioonan Euroopanmestaruus ja EM-joukkuemestaruus
1986 Lancia, II-divisioonan EM-pronssia, Suomenmestaruus
1987 Lancia, II-divisioonan EM-hopeaa, Suomenmestaruus
1988 Peugeot, II-divisioonan Euroopanmestaruus, Suomenmestaruus
1989 Peugeot, II-divisioonan Euroopanmestaruus maksimipistein
1990 Peugeot, II-divisioonan Euroopanmestaruus maksimipistein, Suomenmestaruus

Toinen kova suomalainen oli Seppo Niittymäki, joka kilpaili ensin 80-luvun alkupuolen Porschella ja vaihtoi sitten Peugeotin ohjaksiin napaten mestaruuden Alamäen edeltä vuonna 1987.
 
Tänään julkistetun tiedon mukaan Sebastian Loeb ajaa Rallicrossin MM-sarjassa koko kauden Team Peugeot Hansenin kuljettajana. Ohessa englanninkielinen lehdistötiedote asiasta:

Nine-time World Rally Champion, racing driver, and Dakar adventurer Sebastien Loeb will join Team Peugeot Hansen to contest a full season of the FIA World Rallycross Championship this season, which starts in Portugal on 15 April and ends up in Argentina on 27 November.

Loeb will be Timmy Hansen's team mate in a two-car squad this year, driving the 550-horsepower 208 WRX Supercar: something of a contrast to the 350-horsepower 2008DKR beast that he drove through the pampas of South America in January, leading the Dakar on his first attempt until the halfway point of the epic 10,000-kilometre event.

Having racked up more rally championships and wins than any other driver, this latest move to rallycross confirms the 42-year-old Red Bull athlete's status as the king of off-road driving.

“I'm very excited by this opportunity to participate in the full Rallycross Championship for the first time,” said Loeb. “Over the years I have been fortunate to participate in some truly amazing racing, but rallycross - with the sheer power and the competiveness of the PEUGEOT 208 WRX, plus the intense nature of the competition - will be something very special. The car and the strategy for this type of racing is completely new to me, so I have a lot to learn, but I hope I can be competitive pretty soon.”

While Loeb (#9) will once more be a rookie up compared to his teammate Timmy Hansen, Vice-World Champion (#21)- he has already won the rallycross gold medal at the 2012 X-Games in California and also took part in his home round at Loheac, France, in 2013.

“Last season we proved that we had the potential to perform in the series with Timmy Hansen and Davy Jeanney,” said team principal Kenneth Hansen. “By adding Sebastien Loeb to the equation, we will be even stronger. Rallycross is one of the hardest disciplines to dominate, with no room for mistakes. Loeb has incredible capacity to adapt and I have no doubt that he will be a strong challenger.”

Timmy Hansen and Sebastien Loeb will form a formidable line-up, with the aim of bringing home both the team and driver titles this year. Timmy Hansen commented: “I've looked up to Sebastien Loeb throughout my entire life: I even met him once to get his autograph. So to work with him now is like a dream come true for me. I have a lot to learn still, so to get advice from him will be amazing. And I'm sure he'll also have a lot of specific things to learn from me in rallycross. That's how I hope we can bring the team forward together: pushing new limits and helping each other grow.”

Before the start of the season, Sebastien and Timmy were put to the test in Hansen's home country, over a challenging ice track on a frozen lake in Are, Sweden.
 
www.ruutu.fi

edit: Jaa, enpäs tiedäkään. Aiempina vuosina ainakin näkyi mutta nyt ei ole mainintaa kuin rallista ja nascarista. Harmin paikka mikäli ovat lopettaneet tuon näyttämisen. Etenkin nyt kun Loebkin tuli kuvioihin mukaan.
 
Herätelläänpä vanhaa topikkia.

Rallicrossin MM-cupin seuraava osakilpailu on Höljesissä Ruotsissa, lähellä Norjan rajaa. Kesälomalla oli ajatus käydä Norjassa joten päätin ottaa lähteä katsomaan tätä kilpailua. Majoitukset alueella on aivan loppu, mutta löysin vielä kohtuuhintaisen huoneen Norjan puolelta noin 60km päästä Höljesistä. Tarkoitus on olla mestoilla 29.6. - 1.7. ja jatkaa siitä Norjan vuonoille viikoksi.

Viikonloppulippujen hinnat noin 60 eurosta 250 euroon (VIP-paketti).

http://www.holjesrx.com/blank-rl57l
 
Hienoa, näyttävä ja katsoja ystävällinen laji.
Harmittavasti Suomi on vaan jäänyt sivuraiteelle niin osakilpailun järjestäjänä kuin terävimmän kärjen kuljettajien osalta.


 
Tämä on hieno laji. Katsojaystävällinen ja kuljettajakin kun on vaan pelkkä vetomies kun ei ole karturirasitetta. Kunnioitettavan kovin vetävät👌