https://yliteippaus.fi/

Sähköiset hallintalaitteet liikenteessä

Kaapo

Grand Legend
Liittynyt
17.12.2016
Zaasa sanoi:
Omissa autossani sähköinen kässäri on toiminut etupyöristä, vaikea on kuvitella sen toimivan satasen vauhdista jos joku sormellaan nappasi sen päälle.
Mä olen kokeillut Audissa ja Volvossa näitä n 100 vauhdista kun ketään ei perässä  ja ei se muuta tee kuin tekee ikäänkuin hätäjarrutuksen, mutta tuntuu kyllä, että kaikki pyörät jarruttaa.
Todella tehokas ja kun napin päästää irti, niin matka jatkuu kuten ennen tätä, eli aktivoituna vain kun nappia vetää/painaa.

******************

Ketju on eriytetty toisesta, aiemmin aloitetusta aiheesta, joten aloitus tuntuu tapahtuvan keskustelun "keskeltä". - Quality -
 
dosetti sanoi:
Tiedän todella monta ihmistä (lähes kaikki naispuolisia), jotka aivan hyvin saattaisivat vetää tuota käsijarrun nappia laittaessaan istuinlämmittimen päälle, säätäessään sähköpenkkiä, painaakseen valon päälle, avatakseen/sulkeakseen ikkunan jne..  :eek:

Myönnän itsekin, että nykyään pitää auton "käyttöliittymään" keskittyä paljon enemmän, kuin kultaisella 90-luvulla. Silloinhan auto käynnistettiin selkäytimestä tulevilla toiminnoilla intuitiivisesti avainta kääntämällä, penkinlämmitin naksautettiin keinukytkimestä päälle, lämmityspuhallinta veivattiin isommalle isosta kääntönupista ja käsijarru vapautettiin kahvasta. Nykyään nuo kaikki tapahtuu mitättömän pienillä painikkeilla, joita pitää oikein katseella etsiä kabiinista ja jotka eivät anna ollenkaan yhtä intuitiivista mekaanista palautetta alitajuntaan. Kauhulla odotan tulevaisuutta, jolloin radion volumea ja kabiinin lämpötilaa ei voi enää säätää muualta kuin kosketusnäytön valikoissa suffailemalla.

Edellisen automaativaihteisen auton uskalsin jättää N-asennossa käsijarru päällä postilaatikon viereen ylämäkeen sanomalehteä noutaessani. Sähköistä käsijarrua ohjaavaan keinoälyyn en luota samalla tavalla, joten täytyy se vaihdekeppikin työntää ihan sinne P-asentoon asti, ennen kuin uskallan autosta poistua. Jos tuon tekee oikeaoppisesti, niin aikaa kuluu paljon enemmän. (Autoahan ei saisi jättää makaamaan P-asentoa vasten, vaan pysähdyttäessä vaihde N-asentoon, käsijarru päälle ja jalkajarru ylös. Vasta nyt kun auto makaa käsijarrua vasten, on turvallista siirtää vaihdekeppi P-asentoon)
 
Ascon sanoi:
Yhden kerran jarrutin ihan pysähdyksiin asti pitämällä käsijarrunappia ylhänä, niin auton pysähdyttyä kuului vielä se normaali surahdus, kun se kiristi jarrut kunnolla kiinni.

Tokihan se seisontajarru aktivoidaan pysähtymisen jälkeen (kun kerran nappia edelleen vedetään) vaikka pysähtyminen tapahtuisi käyttöjarrulla.

Kerrothan sitten kuinka talvikokeilussa kävi.
 
Ascon sanoi:
Jos tuon tekee oikeaoppisesti, niin aikaa kuluu paljon enemmän. (Autoahan ei saisi jättää makaamaan P-asentoa vasten, vaan pysähdyttäessä vaihde N-asentoon, käsijarru päälle ja jalkajarru ylös. Vasta nyt kun auto makaa käsijarrua vasten, on turvallista siirtää vaihdekeppi P-asentoon)

Mä en ole tätä ikinä ymmärtänyt, vaikka vuosikymmenien aikana moni on foorumeilla kertonut näin toimivansa. Mä vaan pysäytän auton jarrulla, siirrän kepukan P:lle, vedän käsijarrun päälle ja vapautan jarrupolkimen. En voi käsittää miten auto tässä tilanteessa voisi jäädä vaihdelaatikon "varaan" roikkumaan, vaikka olisikin mäessä.

Ei renkaat kuitenkaan liikahda milliäkään jarrupolkimen nostamisen jälkeen, jos käsijarru on oikeasti vedetty päälle. Toki jos perinteistä kässäriä vetää hellästi pikkurillillä, niin sitten renkaat saattavat hiukan pyörähtääkin.
 
Mä pysäytän auton jarrupolkimella, sammutan sen ja automagiikka hoitaa loput eli vaihteisto menee P:lle ja kässäri kiinni. En mäkään keksi mitä saavuttaisin, jos ensin käsin kytkisin vapaalle, käsin kytkisin käsijarrun ja vasta sitten sammuttaisin.
 
Vempula sanoi:
Ei renkaat kuitenkaan liikahda milliäkään jarrupolkimen nostamisen jälkeen, jos käsijarru on oikeasti vedetty päälle.

Käsijarru vaikuttaa takapyöriin, parkkilukko useimmiten etupyöriin. Jos on oikein tosi jyrkkä mäki, niin jarrun nostamisen jälkeen, kaiken painon siirtyessä vain takapyörien varaan, voi jousitus "niiata" juuri ja juuri sen verran, että parkkilukollakin on joku pieni jännitys.

Onko sillä mitään käytännön merkitystä, se on ihan eri asia...
 
Ascon sanoi:
Kauhulla odotan tulevaisuutta, jolloin radion volumea ja kabiinin lämpötilaa ei voi enää säätää muualta kuin kosketusnäytön valikoissa suffailemalla.

Hondassahan on volume kosketus"painikkein", toki ratissahan on sitten ihan fyysinen painike sille. Kabiinin lämpötilaa saa säätää ihan rullasta mutta jos manuaalisesti sen voimakkuutta haluaa säätää niin sekin on kosketusnäytöstä.
b6c729cecff84be92616cd903245d43d.jpg


Käsittääkseni kuitenkin Honda palaa takaisin fyysiseen volumerullaan ilmeiseti juuri paremman käytettävyyden vuoksi.
 
Mika_M sanoi:
Käsijarru vaikuttaa takapyöriin, parkkilukko useimmiten etupyöriin. Jos on oikein tosi jyrkkä mäki, niin jarrun nostamisen jälkeen, kaiken painon siirtyessä vain takapyörien varaan, voi jousitus "niiata" juuri ja juuri sen verran, että parkkilukollakin on joku pieni jännitys.

Onko sillä mitään käytännön merkitystä, se on ihan eri asia...

Juuri näin. Ei tarvi olla edes jyrkkä mäki, kun huomaan nostaessani jalan jarrulta, että auto liikahtaa vielä jousituksen varassa muutaman sentin, ennen kuin "laskeutuu" käsijarrun ja/tai vaihteen varaan. Ja se muutama senttihän riittää siihen, että auto lepää "P-vaihteen" varassa. Täällä on on ihan kuvakin tuosta "hampaasta" joka tartuu vaihteistoon kiinni:

https://en.wikipedia.org/wiki/Parking_pawl

Käytännön merkitystä olen huomannut useissa autoissa:

90-luvun Nissanit (Sunny ja Primera) -> mäestä lähtiessä sai käyttää vähän enemmän voimaa kiskoessaan keppiä pois P-asennosta, jos edellinen kuski oli jättänyt auton lepäämään vaihdetta vasten. Ihan yhden käden voimat riitti kyllä, mutta tuskin se ainakaan pidensi sen lootan käyttöikää, kun sitä joutui väkivalloin käyttämään. Sama ilmiö useammassa Nissanissa, niin lienee ihan "ominaisuus" eikä vika. Liekö nykyautoissa sähkörobotti tuossakin välissä, niin ei ole enää samanlaista tuntumaa.

Corsa 2007 oli sellainen takuuvika, ettei meinannut tasamaalla kahden käden voimillakaan irrota keppi pois P-asennosta. Ovi auki, vasen jalka ulos ja autoa heijaten edestakaisin se sitten jossain sopivassa kohdin heijausliikettä irtosi pois P-asennosta ihan kevyellä ranneliikkeellä.

Noiden kokemusten kautta, pysäköin automaattivaihteiseni nykyään mielummin oikein, kuin väärin.
 
Buimurissa on yksi lysti vaikka olisi pystysuoraan seinälle pysäköity, kahdella sormella (peukalolla nappia painaen ja etusormella vipua siirtäen) aukeaa vaihteisto ilman ääniä tai nykäisyjä vaikka makaisi vaihdetta vasten....
 
Ascon sanoi:
Käytännön merkitystä olen huomannut useissa autoissa:

90-luvun Nissanit (Sunny ja Primera) -

Corsa 2007 oli sellainen takuuvika, ettei meinannut tasamaalla kahden käden voimillakaan irrota keppi pois P-asennosta.

Ja siis tarkoitatko sitä, että nämä vaihdekepin jumittamiset ilmenivät, kun olit ensin vetänyt käsijarrun kunnolla ylös ja vasta sitten nostanut jarrupolkimen? Vai jumittiko vanhoissa autoissasi keppi siinä tilaneessa, että olit pysäköinyt vain P:n varaan?

Mä en ole ikinä havainnut missään meidän automaateissa pienintäkään jumittamisen merkkiä, kunhan käsijarru on vedetty mäessä kunnolla päälle, ennen jarrupolkimen nostoa.
 
^ Niin tässähän on ainakin viisi eri toimintatapaa.

1. Vaihde P-asentoon, ei käsijarrua ollenkaan.
  -> Auto lepää ainoastaan vaihdelootan varassa.

2. Vaihde P-asentoon, jalkajarru ylös ja vasta ulos lähtiessään kiskaisee käsijarrun päälle.
  -> Auto lepää ainoastaan vaihdelootan varassa.

3. Vaihde P-asentoon, käsijarru päälle ja vasta sitten jalkajarru ylös.
-> Auto lepää jomman kumman varassa tuurista riippuen.

4. Käsijarru päälle, vaihde P-asentoon ja vasta sitten jalkajarru ylös.
-> Auto lepää jomman kumman varassa tuurista riippuen.

5. Vaihde N-asentoon, käsijarru päälle, jalkajarru ylös. Niiausliikkeen jälkeen vaihde P-asentoon.
-> Auto lepää ainoastaan käsijarrun varassa.
 
Tuli vielä mieleen Mersu Vito vm. -98.  Painavan auton kun jätti mäkeen P-asennon varaan lepäämään, niin sai siinäkin käyttää normaalia enemmän voimaa rempoakseen sen lyhyen joystickin pois P-asennosta.
 
Järkyttäiskö meitä seuraavaksi vaikka käsijarru peruutusvaihdetta vasten....tai peruutusvaihde käsijarrua vasten ?
 
Tai voimakas liikkeellelähtökaasutus P:tä vasten, käsi ylös...
 
Tuossa patongissa vaihteensiirtofallokselta lähtee vain sähköjohdot, niin ei kyllä mitään tunne. Käyttöohjeen mukaisesti vaihde laitetaan P:lle ennen moottorin sammuttamista ja automatiikka hoitaa käsijarrun. Vanhemmassa se automatiikka on tosin kytketty minulla pois käytöstä, uudemmassa ei saa kytkettyä, vielä. Eiköhän tähänkin tule muutos.
 
Marko_K sanoi:
Taisi tulla muutama tuonne ketjuun kuulunutkin viesti mukana?

Joo. Olisi oikeasti pitänyt siirtää viesti kerrallaan. Ei tahdo vanhankaan kärsivällisyys riittää. Tai voihan tämän ketjun koettaa jakaa uudelleen siten, että jaettaviin tulevat aiempaan ketjuun kuuluvat viestit. Sitten vaan yhdistetään nuo kaksi.

E: Siirsin vielä kaksi viestiä. Monessa aiemmin kirjoitetussa viestissä käsitellään kumpaakin aihetta.