https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Almerassa Lambda-arvo poikkeaa sallitusta

K

Kaos

Vieras
Eli Almera ei mennyt katsastuksesta läpi mm. Lambda-arvon takia. Pari kuukautta sitten syttyi moottorivalo palamaan ja kävin tarkistuttamassa huoltamolla mikä vikana. Vikakoodinlukija antoi koodin P0420 eli katalysaattorin tehoaste liian alhainen.
No tämän jälkeen ei moottorivalo ole palanut kuin kerran välähteli pari kertaa kun kylmällä ajelin ylämäkeä, mutta poistui samantien. Ei meinannut kolmosvaihteella päästä mäkeä ylös vaan kakkosella täytyi ajaa. Tämän jälkeen ei ole mitään ongelmia ollut.

Nyt ei mennyt auto katsastuksesta siis läpi. Lambda-arvo poikkeaa sallituista arvoista korotetulla pyörimisnopeudella. Lambda-arvo mitattiin 1,055.

Ajaessa ei huomaa mitään erikoista. Tyhjäkäynnillä kaikki normaalia eikä ota kierroksia.

Onkohan tässä ongelmana Lambda-anturi vai itse katalysaattori? Toisaalta katsastuksessa tuli myös moitteita pakoputkiston vuodosta, voikohan se olla syynä tuohon Lambda-arvoon?? Vai jokin ihan muu?

Auto on siis Nissan Almera 1.5 vm 2000.

Kiitoksia jos joku osaisi auttaa!
 
Imuvuodot
Pakoputkivuodot

Näistä löytyy yleensä kohonnut lambdan korjausarvon syy.
 
Jonkin verran Nissanin pakoputkien kanssa painineena nuo pakovuodot ei todellakaan ole mikään harvinaisuus. Sekoilu voi johtua niistä aivan puhtaasti. Käy läpi putki ihan sieltä koneelta taakse asti.

Tuossa taannoin oli hetken autona -99 Primera 1.6 motilla ja sen putken takaosa oli ihan puhki hapertunut pitkältä matkalta. Melkeen 100% varmasti tuollainen vuoto olisi leimalla putken päästä mitattavaa lambda-arvoa häirinnyt. Nissanien putket... no... ne on tommosta huttupeltiä.

https://photos.app.goo.gl/i3m6bf5go4ZKsZ7A6
 
Kiitos vastauksista!

Vilkaisin pakoputkeen ja siellä tosiaan oli pienen pieni vuoto takana. Onko siis mahdollista, että tuollainen pieni vuoto olisi syy kohonneeseen lambda-arvoon eikä itse anturia saati katalysaattoria tarvitsisi vaihtaa? Vuoto pakoputkessa ei siis tosiaan ole mikään iso.




 
Paljonkos oli O2 arvo? Jäännöshappi kaiketi vääristää vähän pakokaasumittauksen tuloksia kun vuotava pakoputki aiheuttaa ylimääräistä happea pakoputken päästä mitattaessa.
 
Tässä kaikki arvot mitä tuli päästömittauksessa:

Tyhjäkäynnillä
CO% 0,10
CO2 12,70
HC ppm 1
O2 3,25

Kierroksilla
CO% 0,01
CO2 14,10
HC ppm 6
O2 1,12

Lambda 1,055
 
Jes eli meni nippa nappa päästöjen osalta katsastuksesta läpi. Muuta en tehnyt kun paikkasin pakoputken vuodon ja ajelin katsastukseen isoilla kierroksilla.

Jälkitarkastuksessa tehtyjen päästömittauksien arvot olivat:

Tyhjäkäynnillä
Co% 0,10
Co2 13.90
Hc ppm 10
O2 0,50

Kierroksilla
Co% 0,02
Co2 14,50
Hc ppm 6
O2 0,66
Lambda 1,030

Kiitos kaikille jotka vaivautuivat neuvomaan!
 
Muistaakseni O2 arvo sai olla enintään 5% mutta pienempikin vuoto saattaa sotkea tuloksia. Nythän tuossa näkyy O2 arvo selvästi pudonneen pakoputki paikattuna ja Lambda-arvo myös.
Jotain muutakin tosin saattaa olla jos meni niin nipin napin päästöt läpi. Saahan tuolla nyt vuoden ajella noinkin.