https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Tuulilasin ulkopinnan puhdistus

mushinico

Vakiokalustoa
Liittynyt
12.9.2016
Millä kannattaa kokeilla puhdistaa (ns kunnolla) tuulilasi ulkopuoli? Kun tuntuu että pyyhkijät jättää sellaista levitettyä jälkeä (tavallaan vesitahraa). Nyt myös kuskin puolen pyyhkijä hieman pompottaa.

Mersun tihkuautomaatin tunnistin ilmeisesti siinä taustapeilin yläpuolisessa yksikössä? Tuntuu että se tihkukin on aivan yliherkkä, eli vetää liian tiuhaan vaikka ei juuri sada. Jos vaikka sekin johtuisi osittain lääpitystä lasista. Ajattelin josko ensin putsaa lasin ja sitten vasta ehkä käyttäisi kalibroinnissa tmv. Pyyhkijät toki voisi uusia myös,mutta en tiedä onko ne vielä uusimistarpeessa.
 
mushinico sanoi:
Tuntuu että se tihkukin on aivan yliherkkä, eli vetää liian tiuhaan vaikka ei juuri sada.

Eikö tihkufrekvenssiä pysty säätämään? Volvossa se tapahtuu manuaalista säätöä hyödyntäen.
 
Itse olen Autoglymin syväpuhdistavalla Glass Polishilla pyyhkinyt ja sen jälken vielä isopropanolilla viimeiset jäämät Autoglymista pois. Lasit kiiltää kyllä hienommin tuon käsittelyn jälkeen eikä mitään tahraa jää pyyhkijöistä omassa ainakaan.

Tätä samaa käsittelyä suositellaan tehtäväksi esim. ennen tuulilasin pinnoitusta. Pinnoite taas jäättää sitä "vesitahraa" pyyhkimisen jälkeen, ainakin Soft99 Glaco pinnoite.
 
Pitää hommata ja kokeilla tolla glymillä.
Tihkussa on kaksi automaattiasentoa,toinen on tiheämpi ja toinen perus. Se peruskin on liian innokas. Mutta jotenkin luulen että liika innokkuus voi johtua lasipinnasta tai sitten tihku on vituilleen kalibroitunut tai bitti poikittain tmv.

Mitä isopropanolia suositatte ja miten sitä käytetään. En ole ennen käyttänyt, pitääkö varoa jotakin?
 
mushinico sanoi:
Mitä isopropanolia suositatte ja miten sitä käytetään. En ole ennen käyttänyt, pitääkö varoa jotakin?

https://www.autodude.fi/tuote/pohjustusaine_padboys_ipa/

Tuota olen käyttänyt ennen vahausta, ennen pinnoitusta jne. Sopii maalipinnalle ja lasille, saa viimeiset pesuaine ja vahajäämät pois ja haihtuu pyyhkimisen jälkeen. Kannattaa Glass Polishinkin jälkeen tuolla pyyhkiä ettei siitä jää jäämiä.

Lisäyksenä vielä että maalipintaa kannattaa toki varoa ellei halua vahoja pois.
 
Ne pyyhkijänsulatkin vois yrittää putsata - raakaa lasolia paperiin/rättiin ja sillä vetää sulat muutamaan kertaan.
 
Joku raja sulkienkin putsaamisessa. Vanha ohje - "pyyhi niin pitkään kun irtoaa mustaa" - vie mukanaan sulkaan laitetun pomppimista vähentävän grafiittipinnoitteen.
 
Kyllä se auttaa kun vaihtaa pyyhkijän sulat. Vaihdan ainakin 2 kertaa vuodessa ne.Sit pyyhkii hyvin.
 
Harza sanoi:
Kyllä se auttaa kun vaihtaa pyyhkijän sulat. Vaihdan ainakin 2 kertaa vuodessa ne.Sit pyyhkii hyvin.
Kyllä.
Mulla Volvossa huolenpitosopimus ja sulat vaihtuu 30 tkm välein (reilu 1/2 vuotta)
Loppuvaiheessa ennen huoltoa alkoi jäädä pesuaineen haihtumisen jälkeen harmaa likakalvo pintaan, vaikka sulat sinänsä näytti olevan ok, eikä mitään raitoja jättänyt.
Viimeviikon huollossa tuli uudet sulat ja ongelma on poissa.
 
Tuo AutoGlymin Glass Polish on kyllä ehdoton tuohon puhdistukseen. Sanotaan AG:n tuotteista mitä vaan muuten.
 
Aikamoista, 300tkm ja toiset sulat vasta menossa....toki saahan ne loppuun ajettua kun hiertää kuivaa ruutua.
 
mushinico sanoi:
Millä kannattaa kokeilla puhdistaa (ns kunnolla) tuulilasi ulkopuoli? Kun tuntuu että pyyhkijät jättää sellaista levitettyä jälkeä (tavallaan vesitahraa). Nyt myös kuskin puolen pyyhkijä hieman pompottaa.

Mersun tihkuautomaatin tunnistin ilmeisesti siinä taustapeilin yläpuolisessa yksikössä? Tuntuu että se tihkukin on aivan yliherkkä, eli vetää liian tiuhaan vaikka ei juuri sada. Jos vaikka sekin johtuisi osittain lääpitystä lasista. Ajattelin josko ensin putsaa lasin ja sitten vasta ehkä käyttäisi kalibroinnissa tmv. Pyyhkijät toki voisi uusia myös,mutta en tiedä onko ne vielä uusimistarpeessa.
Mitä lasinpesuainetta oot käyttäny? Onko lasia pinnoitettu?

Kaks kysymystä jotka on aika olennaisia tässä... jos vastaukset on "Korrek pro tfc" tai että "on tuotteella X" niin sieltä voi löytyä aika läheltä syypää pomppimiselle. Nimim. kokemusta on...

Mulla on ollut nimittäin pomppimisen kanssa pirusti ongelmia taannoisen lasinhionta / uusimisespisodin jälkeen ja syyn oon näihin pinnotteisiin jäljestänyt. Nyt syksyllä asia helpotti kun autoa ruostesuojailin ja lasille meni uusien sulkien ohella hieman tuota ruosteenestovahaa, joka selvästi liukasti lasia pyyhkimiä ajatellen. Pinnoite alla ei lähde mihinkään vaikka mitä myrkkyjä IPA:sta aina tuonne väkevimpiin hiilivetyliukkareihin ja hinkkauksiin oon käyttänyt - se lähtee vain kulumalla. Eli vaikka sain lasin hiton puhtaaksi, niin pyyhkijä vaan märkänä on niin pirun tahmea lasille pinnoitteen takia. Vesi siinä kyllä sitten helmeilee, mikä voi tuota sadetunnistintakin sitten häiritä...

Mutta tuo vahamainen kama uusien pyyhkimien ohella on saanut asian siedettäväksi.

 
makelja sanoi:
Sanotaan AG:n tuotteista mitä vaan muuten.

Anteeksi ot, mutta onhan AG:llä monta aivan mahtavaa tuotetta, mm. Leather Care Balm sekä Convertible Soft Top Clean & Protect ovat ihan TOP tuotteita. Nopeasti mainittuna.

 
ConD sanoi:
Mitä lasinpesuainetta oot käyttäny? Onko lasia pinnoitettu?

Kaks kysymystä jotka on aika olennaisia tässä... jos vastaukset on "Korrek pro tfc" tai että "on tuotteella X" niin sieltä voi löytyä aika läheltä syypää pomppimiselle. Nimim. kokemusta on...

Mulla on ollut nimittäin pomppimisen kanssa pirusti ongelmia taannoisen lasinhionta / uusimisespisodin jälkeen ja syyn oon näihin pinnotteisiin jäljestänyt. Nyt syksyllä asia helpotti kun autoa ruostesuojailin ja lasille meni uusien sulkien ohella hieman tuota ruosteenestovahaa, joka selvästi liukasti lasia pyyhkimiä ajatellen. Pinnoite alla ei lähde mihinkään vaikka mitä myrkkyjä IPA:sta aina tuonne väkevimpiin hiilivetyliukkareihin ja hinkkauksiin oon käyttänyt - se lähtee vain kulumalla. Eli vaikka sain lasin hiton puhtaaksi, niin pyyhkijä vaan märkänä on niin pirun tahmea lasille pinnoitteen takia. Vesi siinä kyllä sitten helmeilee, mikä voi tuota sadetunnistintakin sitten häiritä...

Mutta tuo vahamainen kama uusien pyyhkimien ohella on saanut asian siedettäväksi.

Oletko kokeillut keraamisen liesitason puhdistusainetta tuulilasiin?
 
icemii sanoi:
Oletko kokeillut keraamisen liesitason puhdistusainetta tuulilasiin?
Mitäs sillä pitäs olla vaikutusta? Ko. kamaa kyllä kotona on, muttei ole pieneen mieleenkään juolahtanut sitä nimenomaisesti tuulilasiin käyttää.
 
Vetäsin glymin tuotetta. Puhtaaksi kyllä tuli, ei vesijälkiä jne, mutta silti hieman meinaa pompottaa. Pitää hommata uudet sulat. Mites, onko Boschin Bosch AeroTwin (A204S) kokemuksia, maksaisi 35€ motonetissa. Kysyin Veholta originaaleja ja pyytävät 75€ sulista :D

Niin jatihkuautomatiikka on edelleen mielestäni yli-innokas. Paska verrattuna mitä Volvossa oli.
 
dingdongpingpong sanoi:
Aikamoista, 300tkm ja toiset sulat vasta menossa....toki saahan ne loppuun ajettua kun hiertää kuivaa ruutua.

Appiukkokin aikoinaan pahastui kun ostin heidän autoonsa aikoinaan uudet pyyhkijänsulat. Kun ei ne vanhat olleet vasta kuin 7v vanhat. Ihmetteli vaihdon jälkeen että onpas kirkas näkymä.
 
Itellä ollut ongelmana tuulilasin sisäpuolen puhdistus, ei ulkopuolen. Aina jää raitaa ja harmaata kalvoa vaikka huolellinen yritän olla.

Mitä olette sisäpuolella käyttänyt puhdistukseen?
 
Zaasa sanoi:
Itellä ollut ongelmana tuulilasin sisäpuolen puhdistus, ei ulkopuolen. Aina jää raitaa ja harmaata kalvoa vaikka huolellinen yritän olla.

Mitä olette sisäpuolella käyttänyt puhdistukseen?

Ipaa käytän ainoastaan ja hyvin toimii.