https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Akkulaturit

Markku J

Hallitusjäsen
Liittynyt
18.12.2013
Meidän Poloon asennettiin Defan akkulaturi (MultiCharger 1203, se pieni 3A:n laturi) Webaston kaveriksi, kun autolla tullaan jatkossa ajamaan vain lyhyttä matkaa äitini käytössä. Taloyhtiössä on autopistokkeissa käytössä jonkinlainen sähkönsyöttöä pätkivä järjestelmä. Tuollainen pätkittäinen syöttö ei varmaan ole hyväksi laturille, eikä akullekaan. Saapa nähdä, miten se toimii.

Hyvää tuossa Defan pikkulaturissa on se, että datasheetin mukaan se siirtyy ylläpitolatauksesta täydelle teholle akkujännitteen pudotessa alle 13 voltin. Tämän perusteella oletan sen syöttävän tuon 3A virtaa, kun Webasto lähtee päälle. Webasto kuluttaa esitteen mukaan 35 W, johon tuo Defa juuri riittää. Tämän päälle tulee auton lämmitysjärjestelmän puhaltimen ottama teho.
 
Golfiini on vielä asentamatta(laiskuus)Räsätä poistettu Defa 1204 4A laturi.Lähipäivinä tarkoitus mennä sukulaisen talliin puuhastelemaan asennusta.
Hyvin 4A laturi piti akun kunnossa Webasta huolimatta.En tiennyt Defaa vielä pienempänäkin löytyvän,3A.
 
Zaasa, minun virheeni. Meidän laturi onkin tuo 1204, siis 4 A:n malli. Katselin vaan Defan sivulta kuvaa, ja tuo "vielä pienempi" näytti samalta. Tarkistin nyt laskusta, ja tuote on DA450020, joka Defan sivulla viittaa 1204 -malliin. Tehoa löytyy siis 57 W, joka jättää jo 22 W auton puhaltimelle Webaston käydessä.
 
Viimein sain asennettua Defan 1204 4A ylläpito laturin Golfiini.Tulkoon talvi  :)  (mahtaisiko kuulua autosähkö puolelle akkulaturi keskustelu)
 
Olin ennen aktiivisesti Webastoa käyttävä pätkäajelija. Nyt on työmatka niin lyhyt, että autolla ei ole tarpeen ajella ellei huvita eikä Webastollakaan entiseen malliin käyttötunteja. Akku on kuitenkin aina pysynyt tikissään, kun lataan sen n. kerran viikossa täyteen työpaikalla työpäivän aikana. Sitä tarkoitusta varten on ollut CTEK-laturi, halvin 3,6A virtaa antava malli. Kiinteäasenteisia latureita joskus harkitsin, mutta en lopulta löytänyt sellaiselle hintansa edestä tarvetta, koska loppujen lopuksi yksi työpäivän mittainen latauskerta viikossa on ollut riittävä ja laturin paikoilleen laittaminen on minuutin homma. Eri asia olisi, jos töissä tai kotona ei olisi mahdollista ladata ajastimista tms. johtuen haluamaansa aikaa. Töissä ei ole mitään ajastimia autotallissa ja kotonakin saa lämmitystolpan sisältä käsin napista päälle haluamakseen ajaksi, niin voi tarvittaessa latailla akun kunnolla täyteen silloin kun huvittaa.
 
CTEK-laturia olen itsekin näyttänyt silloin tällöin talouden autoille.

Vanha XS 3600 on ollut käytössä jo toista kymmentä vuotta ja pyhitin sen nyt syksyllä kesäauton ylläpitolaturiksi. Käyttöautoille hankin uuden MXS 5.0:n ja samalla laitoin kumpaankin autoon latausjohdolle pikaliittimen. Vaimon autoon vieläpä "liikennevalomallisen" eli pystyy siitä katsomaan että pitäisikö akkua ladata (katsooko hän, no ei tietenkään). Helpottaa hieman kun molemmissa on muuten latausnavat yhden tai kahden irrotettavan/avattavan luukun alla.
 
10A Defa, pitkät piuhat ja asennusähräykset päälle :p Ellei sitten tosiaan puutu kaikki seinäpistokkeista lähtien...
 
ConD sanoi:
10A Defa, pitkät piuhat ja asennusähräykset päälle :p Ellei sitten tosiaan puutu kaikki seinäpistokkeista lähtien...

No mulla maksoi Yetiin 10A Defa 200€ asennettuna merkkiliikkeessä joten kyllä tuossa on lapinlisää ja roimasti mukana, toki mulla oli sähkölämmitin jo valmiiksi joten asennus oli varsin simppeli.
 
Karvis sanoi:
No mulla maksoi Yetiin 10A Defa 200€ asennettuna merkkiliikkeessä joten kyllä tuossa on lapinlisää ja roimasti mukana, toki mulla oli sähkölämmitin jo valmiiksi joten asennus oli varsin simppeli.

Vaikka ei olisi mitään lämmitystä esiasennettuna, niin silti on ryöstöhinta 100e arvoisen laitteen asennuksesta.
 
Ironic32 sanoi:
Vaikka ei olisi mitään lämmitystä esiasennettuna, niin silti on ryöstöhinta 100e arvoisen laitteen asennuksesta.

Kyllä, 400€ on ryöstöhinta. Minulle kun laittoivat silloin laturin eberin asennuksen yhteydessä, niin itse laturi oli Pörhön hinnoilla muistaakseni 180€ ja siihen asennus 20€. Nyt tarvikeliikkeen hintan näkyy olevan 195€. Sen 4A laturin saa 150€ täydellisenä pakettina seinäjohtoineen päivineen, joten kyllä tuossakin on hyvä hinta työlle räknätty :rolleyes:
 
Laturi on se tehokkaampi versio ja nyt pitää pyytää anteeksi!!! Kun en tiedä kuuluuko huoltohintaan myös Amundsenin tarkistus, navi on sekoillut jo pitkään. Sorry, vielä sekaannusta, mutta itse laturi on paras malli ja ennestään autossa on Webasto kaukarilla ja ajastimella, ja se on asennettu Suomen Hangossa. 400€ on arvio huollosta.
 
Keskiviikkona tiedän, mitä laturin asennus tulee maksamaan, taidan vaihdattaa samalla myös öljyt. torstaina työreissu ja perjantaina Yeti autofixaukseen (Joululahja). Saa sitten kuivua viikonlopun yli autoliikkeessä kun tulee jokin supervahauskin.
 
Karvis sanoi:
Käynnistyvaiheessa webasto haukkaa puhaltimen kera liki 10A, kulutus toki tasaantuu käynnistyksen jälkeen.

Mulle tulee RäSään 10 A laturi. Jos käyttää Webaa latauspiuhan ollessa kiinni, ei varmaan söisi ollenkaan akkua?

Niin ja hinta asennettuna on 330 euroa. 100 euron ero 4A laturiin verrattuna on mielestäni mitätön hyötyihin nähden. RäSään ei meinannut ensin mahtua ko. laturi, mutta sovittelun jälkeen kuulemma onnistui. Eli kokoakin lienee 4A:ta enemmän.
 
Homer sanoi:
Mulle tulee RäSään 10 A laturi. Jos käyttää Webaa latauspiuhan ollessa kiinni, ei varmaan söisi ollenkaan akkua?

Niin ja hinta asennettuna on 330 euroa. 100 euron ero 4A laturiin verrattuna on mielestäni mitätön hyötyihin nähden. RäSään ei meinannut ensin mahtua ko. laturi, mutta sovittelun jälkeen kuulemma onnistui. Eli kokoakin lienee 4A:ta enemmän.

10A laturi pitäisi riittää ruokkimaan webaston&puhaltimen tarpeen aikalailla kokonaan, tuo isompi laturi on tosiaan huomattavasti suurempi myös fyysisiltä mitoiltaan.
 
Nyt on Yetiin asennettu 10 A laturi. Laturi+asennussarja 280€. Työosuus 88€, mutta siihen sisältyi myös muutakin kuin laturin asennus. Asentaja kertoi että tehdaswebastoissa on tehokkaampi akku ja mun Webahan asennettiin maahantuojan toimesta Hangossa. Se, miksi en ottanut tehdaswebaa oli että silloin ei olisi saanut lämmitettävää tuulilasia, ainakaan 1.8TSI 4x4 Yetiin. En ole tarkastanut mikä tilanne on nyt FL:n kohdalla. Kuinka usein yleensä lataatte akkua? Käytän Webaa lähinnä aamuisin puolituntia ja ajot on suhteessa kaupunki 70% / maantie 30 %. 
 
Jostain syystä Skodalla on ollut tuollaista, että jomman kumman on vaan saanut valita. Näin on ollut ainakin Yetissä sekä Superb:ssa. Jälkiasenteinen webasto kuitenkin asentuu ongelmitta lämmitetyn tuulilasin kanssa samaan autoon.